Puhutaanko iloisesta työttömyydestä?
Ei taida olla yhtään keskustelua tällä hetkellä.
Kommentit (39)
No tää aktiivimallihan tästä iloista teki. On kivaa keksiä päivittäin erinäisiä syitä ja konsteja joilla välttyy kela mammojen soitoilta ja patisteluilta. Puh numeron vaihto viikoittain, sekä saikkulappujen hakeminen erinäisten syiden vuoksi on yksi hauska asia. Niillä menee aina kuukaus ennenkuin yrittävät uudestaan kun saikun takia ei pääse haastatteluun tai koulutukseen.
Ennen vaan lorvin, mutta nyt olen lähes päivittäin aktiivinen ja kehittelen kaikenlaisia syitä ja selityksiä.
Lisäksi kun tätä ei tarvitse rahan takia tehdä niin se vaan lisää hauskuutta.
Itse olen töissä, pelaan päivät pasianssia. Joskus tuotan raportteja, omasta päästäni. Liksa on paska mutta parempi kun tuottavaa työtä tekevällä. Päivät ovat yllättävän pitkiä kun pitää olla tekevinään töitä.
Olin 2 vuotta työtön. Opiskelin, harrastin, urheilin, teimme paljon asioita perheen kesken, kunnostin ja laittelin. Elämäni parasta aikaa.
Keskiviikkona loppui työt. Ilmottauduin tekeskukseen. Töihin heräsin klo 4 aamulla. Nyt olen nukkunut 12 tunnin yöunia. Loputtoman väsymyksen jälkeen. Toivottavasti tämä vaåaus ei kovin pian lopu.
Vierailija kirjoitti:
Sipilän mielipiteenmuokkausjaosto päivystää palstalla. Koska iloisia, köyhiä työttömiä ei voi olla. Työttömien kuuluu olla sohvalla makaavia, masentuneita ja ilmaistöistä kieltäytyviä, kaljaa kittaavia, eliitin kustantamia loisia. T. 57v. nainen, yt-neuvotteluissa irtisanottu loinen. Työuraa takana 38 vuotta.
😂😂 Arvoisa työtön loinen, olen kanssasi täysin samaa mieltä. Juuri nyt olen työllistämiskurssin työssäoppimisjaksolla paikassa jossa juuri tuo asenne työttömiin. Tehtävät joita annetaan jotain aivan muuta kuin mitä kurssin mukaan pitäis olla eli täysin naurettavia, kahvin keitosta arkistossa mylläämiseen toimistopuolen ammattilaiselle. Käytetään niin törkeästi hyväks että 🤬. Ja pitäis varmaan olla vielä kiitollinen näistä pilipalihommista vaikka kurssista ei ole käytännössä mitään hyötyä mulle näin.
Asenne on todella kehno täällä ja odotan vain että loppuisi jo koska mitään palkkatöitäkään ei tietenkään ole tarjolla. Täällä masennus iskee mut iloisuus palannee kunhan tää loppuu.
Tämänkin ketjun kommentit kuvaavat sen, että tukia yms. pitäisi leikata ja huolella. Aktiivimalli on siis hyvä keksintö.
Vierailija kirjoitti:
Tämänkin ketjun kommentit kuvaavat sen, että tukia yms. pitäisi leikata ja huolella. Aktiivimalli on siis hyvä keksintö.
Jos saa töitä niin voisi ollakin mutta töitä ei aktiivimalli tule takaamaan kenellekään. Tämä jo siitä silkasta tosiasiasta ettei työnantajat enää ilmoita työpaikoista järkyttävän hakemustulvan takia. Hakemuksista suurin osa vielä sellaisilta joilla ei ole riittävää koulutusta/työkokemusta. Pakko on kuitenkin hakea jonnekin, todella fiksua eikö vaan.
Odotan kovasti että työt kohta loppuu. Ihana olla kotona kun lapset tulee koulusta ja tehdä heille välipalat ja jutella heti päivän tapahtumat. Päivällä käyn valokuvaamassa, kävelyllä, leivon, neulon ja kuuntelen musiikkia. Aivan ihanaa. Ja kohta jouluvalmistelut.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän työtä kommentoija itse sattumoisin tekee? Voisin arvailla mutta ehkä voisit kertoa itse. On todella paljon työpaikkoja joissa ainakin henkinen terveys jos ehkä se fyysisenkin alkaa prakaamaan kun työolot epäinhimilliset.
Säännöt laativat ne jotka ei itse tee muuta kuin käyvät työpäivän aikana golfaamassa ja anniskeluravintoloissa pitkiä neuvotteluja hyvän ruuan ja juoman merkeissä. Välillä ollaan työpaikalla jotain tekevinään.
Siis aktiivimalli-ketjutko on poistettu?!? No joo, olisin mieluummin työtön kuin sairas. Olisi edes toivoa työllistyä joskus. Vajaakuntoisena ei ole sitäkään toivoa. Joo, olen niin kauan onnekkaassa asemassa kun saan kuntoutustukea.
Huomenta. Tässä yksi iloinen työtön. Sataa näköjään vettä, joten tälle päivälle suunniteltu kalastus- ja sienestysreissu ei näköjään toteudukaan. No eipä tunnu missään.
Nyt vietän rauhassa ainakin muutaman tunnin aamukahvisession palstailun merkeissä. Mitähän sitten keksisi aktiviteeteiksi, että päivästä jäisi oikein iloinen mieli?
Kaveri pääsee neljältä töistä ja hän lähtee aivan varmasti pelaamaan pariksi tunniksi sulkapalloa. Voisinkin vetää kotona kevyen lihaskuntotreenin ennen pelejä.
Pelien jälkeen voisikin poiketa lähikuppilaan parille tuopille ja pelata samalla biljardia. Siinä menee helposti taas pari tuntia, mutta vielä jää aikaa kivanteolle, joten mitähän vielä?
Tai ehkä loppuilta sitten meneekin elokuvien tai sarjojen ääressä, kaikkea hyvää mässyttäen. Tämä on mukavaa elämää kun voi tehdä mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedäthän, että lääkärin työkyvyttömäksi todistamia työttömiä on pilvin pimein. Ensin käydään pitkä aika erikoislääkäreiden ja kaikkien mahdollisten tahojen kartotettavana, ja saadaan nippu todistuksia joissa kilvan kerrotaan, ettei henkilö ole työkykyinen. Kelalääkäri yhdellä leimasimeniskulla toteaa työkykyiseksi ja mitätöi lääkärikunnan kuukausien työn.
Miten aktiivimalli parantaisi tällaisen työttömän tilannetta? Ymmärräthän että tässä ketjussa murretaan stereotypiaa zombityöttömästä. Kela ei huomio lääkärin todistuksia. Se on ajan ilmiö.
Olen itsekin osallistunut ketjuun koska teen parasta mahdollista siitä, mitä minulla on. Se ei poista sairautta, mikä käytännössä tarkoittaa kivun täyteisiä päiviä, paljon lääkkeitä, sairaalajaksoja (kun sairaudet eivät pysy tasapainossa). Valaise, miten aktiivimalli ja "tukien huolella leikkaaminen" auttaa lääkärin eläkkeelle määräämää, Kelan terveeksi toteamaa?
Vierailija kirjoitti:
Sipilän mielipiteenmuokkausjaosto päivystää palstalla. Koska iloisia, köyhiä työttömiä ei voi olla. Työttömien kuuluu olla sohvalla makaavia, masentuneita ja ilmaistöistä kieltäytyviä, kaljaa kittaavia, eliitin kustantamia loisia. T. 57v. nainen, yt-neuvotteluissa irtisanottu loinen. Työuraa takana 38 vuotta.
Minäkin olen tehnyt 35 vuoden työuran. Ei tosiaan haittaa vaikka joku Sipilän hallituksen mielipiteenmuokkausaktivisti jaostoineen pitäisi loisena. Tiedän, mikä olen. Puhdas omatunto on paras päänalunen.
T. vuodepotilas, kelalääkärin ihmeparantama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedäthän, että lääkärin työkyvyttömäksi todistamia työttömiä on pilvin pimein. Ensin käydään pitkä aika erikoislääkäreiden ja kaikkien mahdollisten tahojen kartotettavana, ja saadaan nippu todistuksia joissa kilvan kerrotaan, ettei henkilö ole työkykyinen. Kelalääkäri yhdellä leimasimeniskulla toteaa työkykyiseksi ja mitätöi lääkärikunnan kuukausien työn.
Miten aktiivimalli parantaisi tällaisen työttömän tilannetta? Ymmärräthän että tässä ketjussa murretaan stereotypiaa zombityöttömästä. Kela ei huomio lääkärin todistuksia. Se on ajan ilmiö.
Olen itsekin osallistunut ketjuun koska teen parasta mahdollista siitä, mitä minulla on. Se ei poista sairautta, mikä käytännössä tarkoittaa kivun täyteisiä päiviä, paljon lääkkeitä, sairaalajaksoja (kun sairaudet eivät pysy tasapainossa). Valaise, miten aktiivimalli ja "tukien huolella leikkaaminen" auttaa lääkärin eläkkeelle määräämää, Kelan terveeksi toteamaa?
Mulle tulee varmaan eteen sama kohtalo. On jo kaksi eri ammattia mutta en pysty niihin töihin fyysisesti mikä on todella kurjaa. Toivon pääseväni vielä opiskelemaan vaikka kuntoutustuella (jolla olen tällä hetkellä) tai työttömyyspäivärahalla koska se parantaisi mahdollisuuksia vielä joskus työllistyä.
Petteri Orpo kehui hallitusta A-studiossa. Hän ylisti aktiivimallin toimivuutta sanomalla "työttömälle on mukavaa kun joku välillä kysyy, kuinka sulla menee."
Petteri Orpo kuvittelee olemaan Teletappimaan pääministeri, missä kaikilla on kivaa ja taivaalla paistaa iso aurinko.
Vierailija kirjoitti:
Vau, jotenkin pystyn samaistumaan tähän. Olen 56-v. nainen, jolla on tällä hetkellä 38 vuotta katkeamatonta työuraa takana. Olen kuitenkin töissä vielä, vaikka viimeisen 14 vuoden ajan melkein jokavuotiset yt-neuvottelut ovat niittäneet väkeä oikealta ja vasemmalta. Kyllä se vielä osuu kohdalle. Henkisesti olen jo kauan ollut valmis lähtemään, vaikka loppuelämän taloussuunnitelmat siinä romuttuvat. Toisaalta olen jo siinä pisteessä taloudellisesti, että nenä kyllä tulee pysymään pinnan päällä vaikkakin niukasti, kävi miten kävi. Kuvittelen että olisin onnellinen jos saisin vapauden.
Täällä ilmoittautuu tyytyväinen työtön. Olen kahden kouluikäisen kotiäiti ja tällä hetkellä elän perheen ja lasten ehdoilla sekä omaan vapaa-aikaan panostaen.
Tämä on yksi elämänvaihe ja kun palaan työelämään tiedän, että kotonatehty ruoka, kiireettömät aamut ja iltapäivät lasten kanssa ovat muisto vain. Haluan nyt panostaa lapsiin ja myöhemmin panostan taas työhön.
Talouskasvua tuottavaa*. Mielestäni yhteiskunta koostuu paljon muistakin asioista kuin työnteosta, vähän niinkuin kaupungissakin on aika paljon muitakin elementtejä kuin rakennukset.