Mikä on mennyt pieleen suomalaisessa lasten kasvatuksessa?! TILANNE ERITTÄIN HUOLESTUTTAVA!!!!
Täällähän pomppii nykyään lapset ja teinit ihan silmille. Ei minkäänlaista kunnioitusta!!
Olen kiertänyt kouluissa tekemässä sijaishommia sekä myös kouluvierailuja, sekä ala- että yläasteella.
Pienet lapset vaan riehuu ja mekastaa, teinit räplää puhelinta ja opettajaa ei kunnioiteta vaikka mitä sanois.
Ja tämä ei ole vain oma kokemukseni vaan myös muiden opettajien.
Sellasta lellimistä aamusta iltaan nykylapsille eikä sormellakaan uskalla koskea kun naapuri voi tehdä lastensuojeluilmotuksen.
Nykynuoret kävelee kaupungillakin niin ettei tajua antaa muille edes tilaa vaan valtaavat koko tien. Sit jos siitä huomauttaa niin huudetaan keskisormi pystyssä et painu v . .
Olen itsekin 3-vuotiaan lapsen äiti enkä todellakaan haluaisi että lapsestani tulee ihminen joka ei osaa ottaa muita huomioon.
Vai onko meno ollut aina tällaista, ehkä joku vanhempi osaa kertoa. Itse olen vasta kolmikymppinen.
Kommentit (300)
Eihän lapsiakaan kunnioiteta. Ei heitä nähdä, tai sitten heidän olemassaolostaan loukkaannutaan kaupoissa, kulkuvälineissä, ravintoloissa. Lapsiperheet on s**tanasta.
Lapsia tehdään yhä useammin vain se yksi, jolloin sitä tulee paapottua, ja kun lapsen ei tarvitse jakaa mitään (huomiota, leluja, yms) niin ei osaa odottaa vuoroaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen huolissani siitä että 20-30 prosenttia lapsista on nykyisin tavalla tai toisella 'erityisiä', eivätkä nämä tule ikinä huolehtimaan edes omasta elannostaan. Puhumattakaan siitä että he joskus osallistuisivat yhteiskunnan ylläpitoon. Aikaisemmin kehitysvammaisia oli ehkä yksi tuhannesta, mikä oli vielä kestettävissä kun loput ottivat vastuun elämästään eivätkä velttoilleet työttöminä.
Tuleehan meille ulkomaalaisia töihin, se on pääasia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyeläkeläiset etuilee kaupoissa, rähjää myyjille, tytöttelee ja sikailee. Kuka heille olisi opettanut tapoja?
Pysy aiheessa. Nyt puhutaan lapsista. Nykyajan eläkeläiset ovat käyttäytyneet lapsina. Vaan minkäänlaisia ovatkaan nykypennut eläkeläisinä?
Olen eläkeläinen ja luulen nykypentujen olevan paljon fiksumpia kuin me nytten.
Ihanko oikeasti kuvittelet, meidän eläkeläisten olleen 50-60-luvulla pulmusia. Myös silloin koulussa oli järjestyshäiriöitä, vaikks opettaja liehui ja löi karttakepillä ja hiljaisuus ei tullut opettajan auktoriteetilla, vaan alistamalla ja pelolla, joka vie kunnioituksen viimeiset rippeet ja seurauksena oppilaan elinikäinen heikko itsetunto, eikä uskoa omiin taitoihin.
Itse olen myös kuullut sellaista, että pojat olivat koulussa kovasti tuhmia vaikka rangaistukset olivat kovia. Oikein tahallaan ärsyttivät lyhytpinnaista opea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kysyn lapseltani kohteliaasti, että haluaisiko hän välipalaa. Auktoriteettia osoitan ihan muuten kuin siten, että pyrkisin komentamaan häntä kuin koiraa.
Ihmislapsi oppii mallista.
Silloin kysytään kysymyslauseella kun lapsella on oikeasti mahdollisuus valita. Jos valinnan mahdollisuutta ei ole vaan on välipalan sija, vanhempi tietää että lapsen on nyt paras syödä muuten tulee kiukku. Silloin vanhempi ei kysy vaan muotoilee käskylauseen kohteliaaksi. Välipala on valmiina, ole hyvä, tule syömään. Ei käskymuodon tarvitse olla koiran komentamista.
Mutta kysymällä annat lapselle päätäntävallan. Ja kun lapsi vastaa ei. Ja vanhempi on toista mieltä, että kyllä sinun nyt on lähdettävä kotiin. Niin lapsi on erimielisyyden aiheuttaja. Mietipä sitä.Samaa mieltä osittain, mutta luulisi että tässäkin asiassa järjenkäyttö on sallittua. Jos yhteistyö lapsen kanssa sujuu konditionaalia ja kysymyslauseita käyttäen, ts. lapsi tietää että ulkovaatteet puetaan ja kotiin lähdetään vaikka vanhempi käyttäisi tätä puhetapaa, niin ei ongelmaa. Jos taas lapsi jossa on ikävaiheessa tulkitsee ne todellisiksi valinnan mahdollisuuksiksi niin tolkullinen aikuinen osaa muuttaa puhetapaansa siksi aikaa.
Vai ajattelitko että aikuisille tutun puhetavan "Pirkko, postittaisitko tämän mahdollisinman pian kirjattuna..." voi esitellä 18-vuotispäivänä?
Itse olen pitänyt riittävän kohteliaana sanoa "laitas/laitapas nyt päälles", jos sanoo laita päälle, se on ehkä töykeämmän kuuloista. Tai ihan näinkin voi sanoa, että "nyt puetaan".
Minulla on aivan toisenlaisia kokemuksia, vaikka olen saanut elää ap. verrattuna yli puolet enemmän ja asun koulun vastapäätä.
Nykyään lapset ja nuoret ovat paljon fiksumpia, huomaavaisempia ja erityisesti sosiaalisempia, toisin kuin vielä 80-90-luvulle saakka.
Mieheni on poliisi ja nuorten kanssa paljon tekemisisdä, hänellä on myös samat kokemukset.
Tästähän tehtii v.2017 tutkimus, kuinka pahamaineinen nuoriso on kuolemassa sukupuuttoon ja tutkijat jäämässä "työttömäksi".
Miksi ihmiset hankkii lapsia jos ne ei sitten ole kiinnostuneita niiden kasvattamisesta? Jättäis lapset tekemättä ja nyhjäis sen luurin kanssa rauhassa. Ja sais keskustella vain aikuisille, jotka ovat oikeasti tasavertaisia, toisin kuin lapset joille ei kuulu antaa paljoa vastuuta omasta elämästään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyeläkeläiset etuilee kaupoissa, rähjää myyjille, tytöttelee ja sikailee. Kuka heille olisi opettanut tapoja?
Pysy aiheessa. Nyt puhutaan lapsista. Nykyajan eläkeläiset ovat käyttäytyneet lapsina. Vaan minkäänlaisia ovatkaan nykypennut eläkeläisinä?
Ihanko oikeasti kuvittelet, meidän eläkeläisten olleen 50-60-luvulla pulmusia. Myös silloin koulussa oli järjestyshäiriöitä, vaikks opettaja liehui ja löi karttakepillä ja hiljaisuus ei tullut opettajan auktoriteetilla, vaan alistamalla ja pelolla, joka vie kunnioituksen viimeiset rippeet ja seurauksena oppilaan elinikäinen heikko itsetunto, eikä uskoa omiin taitoihin.
En ihan oikeasti enkä väärästi kuvittele yhtään mitään vaan olen nähnyt koululaisten muutoksen yli 30 vuoden takaa tähän päivään. Käytöstavoissa, työskentelytaidoissa ja itsesäätelyssä on tapahtunut radikaalia muutosta - huonompaan suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen myös kuullut sellaista, että pojat olivat koulussa kovasti tuhmia vaikka rangaistukset olivat kovia. Oikein tahallaan ärsyttivät lyhytpinnaista opea.
Juuri näin, vaikka opettaja huusi pää punaisena ja löi karttakepillä ja veti niskavilloista, mutta ei se joidenkin oppilaiden häiriköintiä estänyt. Päinvastoin otettiin järeemmät toimet käyttöön. Muistan, kuinka yksikin poika löi nyrkillä ikkunan rikki ja pakeni ikkunasta.
Ja kyllä tytötkin osattiin, juuri lyhytpinnaisen opettajan ärsyttämisen ja odotettiin, milloin opettaja räjähtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auktoriteettien puute on suurin ongelma.
Nykyajan lapsilla ei usein ole enää todellisia vanhempia, vanhemmat kun ovat nykyään usein kavereita lapselle. Opettajatkaan eivät saa enää ojentaa lasta, saati ottaa tästä kiinni. Tarvitaan auktoriteettia, rajojen asettamista, ja rangaistuksia, kyllä, ehdottomasti, mutta ei fyysistä kuritusta. Lapselle on asetettava rajat, lapsikin tykkää tästä. Rajat antavat turvallisuuden tunnetta.
Kyllä. Täysin samaa mieltä.
Vaan ei nyky vanhemmat uskalla asettaa niitä rajoja.
Pelätään että se lapsi menee rikki jos se 2v uhmaikäinen huutaa hetken kun ei saakkaan tahtoaan läpi. Mennään vaikka solmuun, leikitään pelleä ja tehdään taikatemppuja ettei sille lapselle vaan tulis paha mieli.Niin ärsyttävää.
Kyllä. Tämä on se perusajatus. Vanhemmat curlingeeraavat kaikki ikävät asiat ja esteet edestä pois. Luullaan, että pienikin pettymys tai kielto aiheuttaa valtavat traumat! Surettaa kovin eläinten puolesta; kissat heitetään syksyn tullen auton ikkunasta ja koiria annetaan joululahjoiksi!
Tulee mieleeni ne "kultaiset entisajat", jolloin lapsen tehdessä esim. naapurin autolle/ikkunalle vahingonteon, ja tekijä siis nähtiin, ottivat vanhemmat lapsen "käsittelyyn", eli asia selvitettiin, pyydettiin anteeksi ja KORVATTIIN!
Nykyään vanhemmat ottavat vierekkäin YHDESSÄ LAPSENSA KANSSA tukevan haaraseisonnan kädet puuskassa ja haistatellen käskevät uhria painumaan v*ttuun. Lisäksi voit odottaa vielä lisäksi jotain kostoiskua tyyliin pa*kaa ikkunaan heitettynä. Viritteleväthän nuo isukitkin yhdessä poikiensa kanssa mopoja :o Voi aikoja, voi tapoja! Ja tosiaan, opettajat haukutaan mennen tullen lasten kuullen!
Mulle sanoi eräskin poika aiheutettuaan kotirauhan häirintää pihallamme (vahingontekojakin) että "Olen alle 15, joten enpä ole rikosoikeudellisessa vastuussa"! Mitä tämä kertoo??? :O
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihan oikeasti enkä väärästi kuvittele yhtään mitään vaan olen nähnyt koululaisten muutoksen yli 30 vuoden takaa tähän päivään. Käytöstavoissa, työskentelytaidoissa ja itsesäätelyssä on tapahtunut radikaalia muutosta - huonompaan suuntaan.
Valtavat tasoerot ovat tätä päivää. On erittäin nohevia, kaikin puolin sivistyneitä nuoria ja heidän joukossaan täysiä reppanoita, jotka eivät osaa edes kunnolla kirjoittaa ja joita ei kiinnosta mikään muu kuin huutaminen tai makaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta miksi ihmeessä lasten ja nuorten huono käytös keskittyy vain kouluun? Ymmärrän tosin, että siellä lapset viettävät paljon aikaa, mutta silti.
Kun samoja ongelmia ei ole esim. srk-kerhoissa, nuorisotaloissa tai harrastuspiireissä, poliisilla jne. Itse asun koulun vieressä ja usein ulkoilutan koiraa, niin lapset tulevat juttelemaan ja ovat tosi sosiaallisia ja fiksuja, jopa tervehtivät, toisin kuin aikaisempina vuosikymmeninä. Ja erituisesti ympäristön roskaaminen on jäänyt tyystin pois, joka ennen oli yleistä.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa kesällä katselin äitiä pienen tyttölapsensa kanssa hiekkalaatikolla. Äiti lääppi ruutuansa ja lapsi heitteli hiekkaa niin itsensä päälle kuin muidenkin. Mitään muuta tämä lapsi ei osannut hiekkalaatikolla lelujen keskellä tehdä. Mutta eipä äitikään näyttänyt muuhun pystyvän kuin hymyilemään typeryysruudulleen. Oli kesäni surullisimpia hetkiä tämä. Taitavat nykyvanhemmat hymyillä enemmän näille laitteille kuin omalle lapselleen?
Alkoi tämä alamäki paljon ennen someaikaa.
Muistan, kun v. 2000 tienoilla 2 n. 10-vuotiasta poikaa huuteli minulle ikkunasta herjoja(korjasin autoa pihalla) ja äitinsä katseli ylimielisenä sivusta.
Joskus 90-luvulla alkoi olla rajattomia lapsia, joita ei ikinä kielletty.
Samaan aikaan kun tällainen pikkukeisarien ja keisarinnojen kasvatus yleistyi, vietiin opettajilta kaikki keinot.
Onhan ilkeitä lapsia aina ollut, mutta aikuisilla oli aikuisten auktoriteetti.
Voisiko olla että nuoret eivät reagoi enää samanlaiseen kurinpitoon kuin ennen, eivätkä näe opettajaa auktoriteettina? Tämän seurauksena vanhan koulukunnan opettajat ovat pulassa, mutta nuoret modernit kasvattajat pärjäävät nuorten kanssa hyvin?
Tätä samaa virttä on veisannut jokainen sukupolvi, kun kuvitellaan itse olevan jotenkin parempi ja fiksumpi kuin seuraava tai edellinen sukupolvi.
Ihan samalla tavalla oltiin huolissaan ja paheksuttiin, kun olit ap. itse lapsi ja nuori, vaikka sinustakin on tullut ihan fiksu kolmikymppinen, vaikka 80-luvun sen aikaiset aikuiset ja opettajat eivät siihen uskoneet.
[/quote]
Itse olen päiväkerhossa ja siellä yksi 4-vuotias lapsi, joka tulee silloin kun haluaa. On sovittu 3 kerhopäivää viikossa, mutta todellisuudessa niistä toteutuu yleensä max. 1. Aamulla tulee äidiltä viestiä, että lapsi ei halua tulla kerhoon.
Sitten, kun lapsi vihdoin haluaakin tulla, hän ”ei halua” syödä eväitä. ”Eikä hän halua” istua paikallaan hartauden aikana. Hän ”ei myöskään halua” ulkoilla, eikä käydä potalla. Hänellä on vaippa.[/quote]
Itse olen duunissa ja siellä on TAAS yksi alan koulusta tullut työharjoittelija (työharjoitttelu kuuluu opintokokonaisuuteen). On sovittu n3-5 työpäivää viikossa (kirjallinen sopimus koulu/opiskelija/duunipaikka). Opiskelijalla ei mitään todettuja terveydellisiä esteitä (perusterve) ja reippaasti yli 20 v.
Todellisuudessa niistä työpäivistä toteutuu yleensä max 1. Sekin jos ilmaantuu ruokailuun. Ei tule viestiä, paitsi joskus muutaman päivän päästä jos silloinkaan että oon kipee. Sitten kun harjoittelija vihdoin haluaa tulla istuu taukohuoneessa . Hänellä on älykännykkä.
Mutta toisaalta, pääosa esim. lastemme kavereista osaa käyttäytyä.
Ehkä tämä ongelma on liioiteltu?
Opettajien/päiväkodin työntekijöiden kokemuksia?
Juu onhan ollut huonoa käyttäytymistä aina ja mm. kiusaaminen oli jokseenkin hyväksyttyä käyttäytymistä.
80-luvulla jos opettajan pinna paloi, ja normaalisti leppoisa setä karjaisi "HILJAA!", tuli lapsilla melkein pissat housuun😀
Päiväkodissa riehuvaa lasta ei saa enää pitää väkisin sylissä, vaan pitää koettaa puhua lässyttämällä ratkaista tilanne ja mitä siitä jos on silmä mustana, kiinni pitäminen kun on pahoinpitelyä.
Äiti tai isä ei saa enää antaa perseilevälle lapselleen luunappia, koska se on väkivaltaa.
Koulussa silmiä pyöräyttelevää teiniä ei saa ei enää taluttaa käytävään, luokkakaverit kuvaavat tilanteen ja opettaja menettää virkansa.
Vastasiko kysymykseesi, ap?
Tunnen vain tavallisia, mukavia lapsia, nuoria ja perheitä. Asutaan kylläkin seudulla, missä elämänmeno on rauhallisempaa kuin suurimmissa kaupungeissa, onkohan sillä sitten vaikutuksensa kun aikuiset eivät ole huippukiireisiä, kireitä ja stressaantunteita? Täällä ei kilpailla harrastusten määrällä ja sillä, mihin kouluun lapsi pääsee.
Kai yleinen elämänrytmi ja vanhempien hermostuneisuus ja levottomuus/ tasapaino ja rauhallisuus heijastuvat lapsiin.