Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on mennyt pieleen suomalaisessa lasten kasvatuksessa?! TILANNE ERITTÄIN HUOLESTUTTAVA!!!!

Vierailija
28.09.2018 |

Täällähän pomppii nykyään lapset ja teinit ihan silmille. Ei minkäänlaista kunnioitusta!!

Olen kiertänyt kouluissa tekemässä sijaishommia sekä myös kouluvierailuja, sekä ala- että yläasteella.
Pienet lapset vaan riehuu ja mekastaa, teinit räplää puhelinta ja opettajaa ei kunnioiteta vaikka mitä sanois.
Ja tämä ei ole vain oma kokemukseni vaan myös muiden opettajien.

Sellasta lellimistä aamusta iltaan nykylapsille eikä sormellakaan uskalla koskea kun naapuri voi tehdä lastensuojeluilmotuksen.

Nykynuoret kävelee kaupungillakin niin ettei tajua antaa muille edes tilaa vaan valtaavat koko tien. Sit jos siitä huomauttaa niin huudetaan keskisormi pystyssä et painu v . .

Olen itsekin 3-vuotiaan lapsen äiti enkä todellakaan haluaisi että lapsestani tulee ihminen joka ei osaa ottaa muita huomioon.

Vai onko meno ollut aina tällaista, ehkä joku vanhempi osaa kertoa. Itse olen vasta kolmikymppinen.

Kommentit (300)

Vierailija
21/300 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auktoriteettien puute on suurin ongelma.

Nykyajan lapsilla ei usein ole enää todellisia vanhempia, vanhemmat kun ovat nykyään usein kavereita lapselle. Opettajatkaan eivät saa enää ojentaa lasta, saati ottaa tästä kiinni. Tarvitaan auktoriteettia, rajojen asettamista, ja rangaistuksia, kyllä, ehdottomasti, mutta ei fyysistä kuritusta. Lapselle on asetettava rajat, lapsikin tykkää tästä. Rajat antavat turvallisuuden tunnetta.

Kyllä. Täysin samaa mieltä.

Vaan ei nyky vanhemmat uskalla asettaa niitä rajoja.

Pelätään että se lapsi menee rikki jos se 2v uhmaikäinen huutaa hetken kun ei saakkaan tahtoaan läpi. Mennään vaikka solmuun, leikitään pelleä ja tehdään taikatemppuja ettei sille lapselle vaan tulis paha mieli.

Niin ärsyttävää.

”Lapset kestää mitä vaan. Niillähän on kaikki kauhee viä edessäpäin”, sanoi konstaapeli Reinikainen vuonna 1983. Ei taida päteä enää 2018.

Vierailija
22/300 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nähtävissä jo päiväkodissa.

Lapset ei kunnioita aikuisia.

Kaikki kysytään lapsilta, pieniltä 2v. Jäisitkö sä tänne päiväkotiin niin isi menis töihin? Lähdetäänkö kotiin? No onko sillä lapsella oikeasti mahdollisuus päättää siitä asiasta? Jos haluaakin lähteä takaisin kotiin eikä haluakkaan jäädä? Hirvittävän iso päätösvalta pienelle ihmiselle.

Lapset on kaikessa niin mut ku mä haluun. Ihan sama mitä aikuinen sanoo.

En tod. Jaksa enää kauan hoitaa näitä nyky pentuja. Harvassa enään semmoset normaalit lapset jotka perus uhmaa ikään kuuluvasti mutta perus kunnioitus löytyy.

Kauhulla odotan mitä ovat kun kasvavat.

Lisää vaan lässytystä lapsille ja tasavertaisuutta aikuisten kanssa.

Lässyttävät ja kyselevät isät on kaikista pahimpia.

Jaa. Enpä arvannut, että jopa "lähettäiskö kotiin" -lausahduksesta(kin) saa nykyään paskan vanhemman leiman.

Se on vähän nykypäivää, että teet vanhempana niin tai näin, se on väärin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/300 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kysyn lapseltani kohteliaasti, että haluaisiko hän välipalaa. Auktoriteettia osoitan ihan muuten kuin siten, että pyrkisin komentamaan häntä kuin koiraa.

Ihmislapsi oppii mallista.

Vierailija
24/300 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille on annettu liikaa päätäntävaltaa asioihin. Sitä pitääkin olla, mutta tasoa "Haluatko leivän päälle juustoa vai kinkkua?" eikä "Haluatko tänään kerhoon?"

Vierailija
25/300 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyeläkeläiset etuilee kaupoissa, rähjää myyjille, tytöttelee ja sikailee. Kuka heille olisi opettanut tapoja?

Vierailija
26/300 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kysyn lapseltani kohteliaasti, että haluaisiko hän välipalaa. Auktoriteettia osoitan ihan muuten kuin siten, että pyrkisin komentamaan häntä kuin koiraa.

Silloin kysytään kysymyslauseella kun lapsella on oikeasti mahdollisuus valita. Jos valinnan mahdollisuutta ei ole vaan on välipalan sija, vanhempi tietää että lapsen on nyt paras syödä muuten tulee kiukku. Silloin vanhempi ei kysy vaan muotoilee käskylauseen kohteliaaksi. Välipala on valmiina, ole hyvä, tule syömään. Ei käskymuodon tarvitse olla koiran komentamista.

Mutta kysymällä annat lapselle päätäntävallan. Ja kun lapsi vastaa ei. Ja vanhempi on toista mieltä, että kyllä sinun nyt on lähdettävä kotiin. Niin lapsi on erimielisyyden aiheuttaja. Mietipä sitä.

Vierailija
27/300 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki esim. ulkomailla tietää, miten huonosti suomalaiset lapset käyttäytyy.

Vierailija
28/300 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten kanssa pitää olla kärsivällinen ja johdonmukainen. On ihan hyvä myös kertoa miksi asiat tehdään tietyllä tavalla, eikä vaan todeta, että tämä tehdään näin, koska minä sanon ja piste.

Välillä ihmettelen myös miten vanhemmat viitsii lähteä mukaan mihinkään kiukkukohtauksiin.. Lapsi kirkuu ja vanhempi länkyttää vieressä tauotta, että karkit viedään takasin kauppaan ja joulu on peruttu ja perttiinakin osaa olla nätisti ja tää oli viimeinen kerta kun pääset mukaan ja blaablaablaablaablaa. Ei ihme, että lapsikin on sen jälkeen vähän hukassa ja turvaton.

Siis nimenomaan tälläisiä rangaistuksia ei kukaan enää uskalla asettaa. Jos meillä lapset riehuu kaupassa -> ens kerralla ei pääse mukaan. Jos ruokaa ei syödä ja irvistellään pöydässä -> ei tipu karkkiakaan. Jos hakkaa siskoa nyrkillä päähän -> se joululahja todellakin saattaa jäädä tulematta.

Tottakai aikuisen pitää myös selittää asiat ja keskustella lapsen kanssa mitä saa ja ei saa tehdä ja miksi ja miksi lapsi tekee. Mutta kun lapsi siitä keskusteluista ja yhteisistä sopimuksista huolimatta tekee; silloin tulee seuraamuksia/rangaistuksia (miksi niitä nyt kukin haluaakin kutsua) ja se on sitä RAJOJEN LAITTOA.

Ja minua äitinä sekä lastenhoitajana ärsyttää se että jo päiväkodissa käytetään mm. tabletteja. Siellä on sitten niitä Pirkkopettereitä jotka saa kotona pelata rajattomasti, ja päiväkodissa yli puolet heidän päivästä menee "saaaaanko pelataaaa"- marinaan ja reuhomiseen ja koko ryhmän häiriköintiin kun eivät osaa mihinkään muuhun hommaan keskittyä. Lopuksi yliväsyneet hoitajat ja opet antaa periksi ja siellä se Pirkkopetteri pelaa tabletillaan taas jotta rauha on maassa. Ja sama jatkuu ilmeisesti koulussa? Minusta mitä enemmän lapsella on ongelmia irtaantua tableteista jne niin sitä vähemmän hänelle sitä ruutuaikaa tulisi antaa!!

Vierailija
29/300 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on mennyt pieleen?

No, oletko tietoinen esimerkiksi siitä, että tänä päivänä opettajilta on riisuttu kaikki kurinpitovaltuudet koulussa? Ei saa koskea, ei saa edes poistaa luokasta, koska tämä on 'nolaaminen'. Toisin sanoen äidin kultia ei saa oikaista millään tavalla, etteivät ne mene rikki. Tämä on päivän uskonto, ja tälläkin palstalla on siihen selvästi uskovia.

Olen opettaja. Kyllä saa oppilaaseen koskea. Kyllä saa fyysisesti ohjata ulos luokasta, jos puhe ei tehoa. Mutta oppilasta ei saisi poistaa paikkaan, jossa hän on valvomatta. Lapset usein huutavat, että sulla ei oikeutta koskea muhun. Väärä tieto on heilläkin. Ongelma ei ole että joku nolaisi lapsen, vaan se että he ovat häpeämättömiä. Mitä suuremmin opettaja reagoi, sitä siistimpää. Osa oppilaista on aivan pitelemättömiä.

Vierailija
30/300 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa kesällä katselin äitiä pienen tyttölapsensa kanssa hiekkalaatikolla. Äiti lääppi ruutuansa ja lapsi heitteli hiekkaa niin itsensä päälle kuin muidenkin. Mitään muuta tämä lapsi ei osannut hiekkalaatikolla lelujen keskellä tehdä. Mutta eipä äitikään näyttänyt muuhun pystyvän kuin hymyilemään typeryysruudulleen. Oli kesäni surullisimpia hetkiä tämä. Taitavat nykyvanhemmat hymyillä enemmän näille laitteille kuin omalle lapselleen?

Tarpeeksi kun katsot, niin kohta nämä äidit lopettavat viemästä näitä lapsiaan ylipäätään ulos, koska kokevat olevansa tarkkailun alaisena ja tuomittavina. Jo nyt vanhemmat ei uskalla tehdä ja sanoa oikein mitään, kun pelkäävät lasua.

Vierailija
31/300 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin kysytään kysymyslauseella kun lapsella on oikeasti mahdollisuus valita. Jos valinnan mahdollisuutta ei ole vaan on välipalan sija, vanhempi tietää että lapsen on nyt paras syödä muuten tulee kiukku. Silloin vanhempi ei kysy vaan muotoilee käskylauseen kohteliaaksi. Välipala on valmiina, ole hyvä, tule syömään. Ei käskymuodon tarvitse olla koiran komentamista.

Mutta kysymällä annat lapselle päätäntävallan. Ja kun lapsi vastaa ei. Ja vanhempi on toista mieltä, että kyllä sinun nyt on lähdettävä kotiin. Niin lapsi on erimielisyyden aiheuttaja. Mietipä sitä.

Samaa mieltä osittain, mutta luulisi että tässäkin asiassa järjenkäyttö on sallittua. Jos yhteistyö lapsen kanssa sujuu konditionaalia ja kysymyslauseita käyttäen, ts. lapsi tietää että ulkovaatteet puetaan ja kotiin lähdetään vaikka vanhempi käyttäisi tätä puhetapaa, niin ei ongelmaa. Jos taas lapsi jossa on ikävaiheessa tulkitsee ne todellisiksi valinnan mahdollisuuksiksi niin tolkullinen aikuinen osaa muuttaa puhetapaansa siksi aikaa.

Vai ajattelitko että aikuisille tutun puhetavan "Pirkko, postittaisitko tämän mahdollisinman pian kirjattuna..." voi esitellä 18-vuotispäivänä?

Vierailija
32/300 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

pennutkurissa kirjoitti:

Eläimien kunnioitus myös vajaa. Ei koiraa mennä silittämään ilman lupaa. 

Iso osa eläimistä ei pidä lapsien käyttäytymistä, mikä hosuvaa, korkeita ääni, liian vahvoja otteita.

Eikä monet pidä koirista, mutta silti nuo omistajat pitävät niitä sekä vapaina, että antavat tulla ihan kiinni jalkoihin kiinnipidettyinäkin.

Vierailija
33/300 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kyllä ihan maailman paskin kasvattaja. Epäjohdonmukainen ja just se kaveri ennemmin kuin auktoriteetti. Onneksi omista lapsista kasvoi kuitenkin tunneälykkäitä, muita kunnioittavia ja kohteliaita yksilöitä.

Vierailija
34/300 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki kysytään lapsilta, pieniltä 2v. Jäisitkö sä tänne päiväkotiin niin isi menis töihin? Lähdetäänkö kotiin? No onko sillä lapsella oikeasti mahdollisuus päättää siitä asiasta? Jos haluaakin lähteä takaisin kotiin eikä haluakkaan jäädä? Hirvittävän iso päätösvalta pienelle ihmiselle.

En tod. Jaksa enää kauan hoitaa näitä nyky pentuja. Harvassa enään semmoset normaalit lapset jotka perus uhmaa ikään kuuluvasti mutta perus kunnioitus löytyy.

Jaa. Enpä arvannut, että jopa "lähettäiskö kotiin" -lausahduksesta(kin) saa nykyään paskan vanhemman leiman.

Se on vähän nykypäivää, että teet vanhempana niin tai näin, se on väärin.

Lukutaitoa, please. Seuraavassa virkkeessä kysytään, voiko lapsi oikeasti päättää asian. Voiko lapsi päättää, lähdetäänkö päuväkodista kotiin vai jäädäänkö sinne? Tyhjänpäiväistä lässytystä ja antaa lapselle väärän kuvan vaikutusmahdollisuuksistaan. Tästä rulee näitä "nyt minä haluan ja nyt minä en halua" -tyyppejä.

Vierailija
35/300 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset on syssätty yhteiskunnan kasvatettavaksi joka on täysi susi

Vierailija
36/300 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa kesällä katselin äitiä pienen tyttölapsensa kanssa hiekkalaatikolla. Äiti lääppi ruutuansa ja lapsi heitteli hiekkaa niin itsensä päälle kuin muidenkin. Mitään muuta tämä lapsi ei osannut hiekkalaatikolla lelujen keskellä tehdä. Mutta eipä äitikään näyttänyt muuhun pystyvän kuin hymyilemään typeryysruudulleen. Oli kesäni surullisimpia hetkiä tämä. Taitavat nykyvanhemmat hymyillä enemmän näille laitteille kuin omalle lapselleen?

Tarpeeksi kun katsot, niin kohta nämä äidit lopettavat viemästä näitä lapsiaan ylipäätään ulos, koska kokevat olevansa tarkkailun alaisena ja tuomittavina. Jo nyt vanhemmat ei uskalla tehdä ja sanoa oikein mitään, kun pelkäävät lasua.

Tämäkin on totta. Kukaan ei uskalla tehdä mitään virheiden pelossa. Vähän väliä saa muuten somestakin lukea juttuja: " Tänään klo. 16.45 Kaaren Prismassa näin miten isä huusi 4-vuotiaalleen kassajonossa ja oli vihainen. Olin niin järkyttynyt tilanteesta etten osannut tehdä mitään. Mutta seurasin isää ja lasta parkkipaikalle ja otin tuntomerkit ja rekkarin ylös... "

Sama koulussa. Lapset ei tosiaan välitä opettajan asioihin tiukasti puuttumisesta. Päinvastoin lisäävät vettä myllyyn ja kaivetaan kännykät esille; jospa vaikka sais open kiinni jostain väärästä sanavalinnasta tai virheliikkeestä.

Todellakin kannatan kännykkäkieltoa kouluihin. Eiköhän se palauttaisi koulurauhaa monellakin tavalla.

Vierailija
37/300 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdynntähön hiimeiseen. Kaikenlainen lässytys ottaa päähän. Meillä kolme lasta ja vahnimmam kanssa ollaan kyt selvästi jännän äärellä. Temppuilee yms. annan poua paut joillekin ohjeillenja olen kovistellut aika rajustikin tekemisistään (en fyysisesti). Tuntuu ihottavalta, mutta mieluummin inhotkoon isäänsä, kuin käytäytyis miten sattuu yms. Tulikin pari viikkoa sitten yks kaks toteamaan, että olen kuulemma kova äijä. Olin oikeastaan tyytyväinen, sillä hän tietää, että minua kannattaa totella. Eikä pidä ymmärtää väärin, meillä myös halataan ja keskustellaan jopa pussataan mutta myös vaaditaan.

Vierailija
38/300 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyeläkeläiset etuilee kaupoissa, rähjää myyjille, tytöttelee ja sikailee. Kuka heille olisi opettanut tapoja?

Pysy aiheessa. Nyt puhutaan lapsista. Nykyajan eläkeläiset ovat käyttäytyneet lapsina. Vaan minkäänlaisia ovatkaan nykypennut eläkeläisinä?

Vierailija
39/300 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Ei kyse ole vain lapsista vaan huonosti käyttäytyvästä kansakunnasta. Ei osata pyytää kohteliaasti jos halutaan ohittaa, tuijotetaan tuppisuina tai pahimmassa tapauksessa tönitään ohi törkeästi. Ei annetta paikkoja bussissa vanhuksille tai ylipäänsä kunnioiteta vanhuksia. Suomalaisilla on monet kohteliaisuuden säännöt hukassa. 

Vierailija
40/300 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällähän pomppii nykyään lapset ja teinit ihan silmille. Ei minkäänlaista kunnioitusta!!

Olen kiertänyt kouluissa tekemässä sijaishommia sekä myös kouluvierailuja, sekä ala- että yläasteella.

Pienet lapset vaan riehuu ja mekastaa, teinit räplää puhelinta ja opettajaa ei kunnioiteta vaikka mitä sanois.

Ja tämä ei ole vain oma kokemukseni vaan myös muiden opettajien.

Sellasta lellimistä aamusta iltaan nykylapsille eikä sormellakaan uskalla koskea kun naapuri voi tehdä lastensuojeluilmotuksen.

Nykynuoret kävelee kaupungillakin niin ettei tajua antaa muille edes tilaa vaan valtaavat koko tien. Sit jos siitä huomauttaa niin huudetaan keskisormi pystyssä et painu v . .

Olen itsekin 3-vuotiaan lapsen äiti enkä todellakaan haluaisi että lapsestani tulee ihminen joka ei osaa ottaa muita huomioon.

Vai onko meno ollut aina tällaista, ehkä joku vanhempi osaa kertoa. Itse olen vasta kolmikymppinen.

Siinäpä sulle tulee pulma, kun noin pientä lastasi kasvatat. Jos opetat hänelle että kaikkia tulee kunnioittaa, ja että pitää olla kiltti, niin nämä toisin kasvatetut tulevat jyräämään hänet 100-0 aikuisenakin, puhumattakaan siitä että häntä tullaan kiusaamaan kouluaikana.

Jos taas opetat samaa mitä muutkin, niin olet tekopyhä kun täällä arvostelet toisia siitä mitä itsekin teet. Kuule, et voi voittaa.

Niin joo, ja syy on muuten yhteiskunnassa. Vanhemmilta on viety kasvatusoikeus, mutta vastuutetaan kyllä senkin edestä. Eli keinot otettiin pois, mutta silti vaaditaan tuloksia.