Mikä on mennyt pieleen suomalaisessa lasten kasvatuksessa?! TILANNE ERITTÄIN HUOLESTUTTAVA!!!!
Täällähän pomppii nykyään lapset ja teinit ihan silmille. Ei minkäänlaista kunnioitusta!!
Olen kiertänyt kouluissa tekemässä sijaishommia sekä myös kouluvierailuja, sekä ala- että yläasteella.
Pienet lapset vaan riehuu ja mekastaa, teinit räplää puhelinta ja opettajaa ei kunnioiteta vaikka mitä sanois.
Ja tämä ei ole vain oma kokemukseni vaan myös muiden opettajien.
Sellasta lellimistä aamusta iltaan nykylapsille eikä sormellakaan uskalla koskea kun naapuri voi tehdä lastensuojeluilmotuksen.
Nykynuoret kävelee kaupungillakin niin ettei tajua antaa muille edes tilaa vaan valtaavat koko tien. Sit jos siitä huomauttaa niin huudetaan keskisormi pystyssä et painu v . .
Olen itsekin 3-vuotiaan lapsen äiti enkä todellakaan haluaisi että lapsestani tulee ihminen joka ei osaa ottaa muita huomioon.
Vai onko meno ollut aina tällaista, ehkä joku vanhempi osaa kertoa. Itse olen vasta kolmikymppinen.
Kommentit (300)
Vanhempien aikoinaan saama vapaa kasvatus. Tämä tuplaantuu nyt näiden jälkeläisistä.
Lapset ja vauvat eivät saa enää huomiota vanhemmilta, kun näiden naama on kiinni siinä kirotussa idioottiruudussa. Äidin facebook kaverit ovat tärkeämpiä kuin oma avuton vauva. Onhan se selvää että lapsesta, joka ei ole saanut vanhempiensa huomiota, ei tule yhteiskuntakelpoista. Käytöstapojen omaksuminen perustuu vuorovaikutukseen ja auktoriteettiin.
Ihan samaa ihmettelen ja en edes ole opettaja. N26
Paapotaan liikaa vai ei kiinnitetä huomiota tarpeeksi? Ei pidetä rajoja, vai ollaan liian ankaria? Syitä voi olla monia. Pitäisi pitää asiat balanssissa.
Miksi tämä koskeminen vedetään aina esille? Omana peruskouluaikoina ei ollut kännyköitä ja ehkä joskus joku hullu ope tukisti oppilasta. Mutta ei silloinkaan mikään fyysinen päällekäyminen ja raahailu tai töniminen kuulunut asiaan. Käytävään joutui tai nurkkaan, tuli jälki-istuntoja.
Vierailija kirjoitti:
Täällähän pomppii nykyään lapset ja teinit ihan silmille. Ei minkäänlaista kunnioitusta!!
Olen kiertänyt kouluissa tekemässä sijaishommia sekä myös kouluvierailuja, sekä ala- että yläasteella.
Pienet lapset vaan riehuu ja mekastaa, teinit räplää puhelinta ja opettajaa ei kunnioiteta vaikka mitä sanois.
Ja tämä ei ole vain oma kokemukseni vaan myös muiden opettajien.Sellasta lellimistä aamusta iltaan nykylapsille eikä sormellakaan uskalla koskea kun naapuri voi tehdä lastensuojeluilmotuksen.
Nykynuoret kävelee kaupungillakin niin ettei tajua antaa muille edes tilaa vaan valtaavat koko tien. Sit jos siitä huomauttaa niin huudetaan keskisormi pystyssä et painu v . .
Olen itsekin 3-vuotiaan lapsen äiti enkä todellakaan haluaisi että lapsestani tulee ihminen joka ei osaa ottaa muita huomioon.
Vai onko meno ollut aina tällaista, ehkä joku vanhempi osaa kertoa. Itse olen vasta kolmikymppinen.
Lopunajat
Raamattu kuvaa, millaista lopunaika on ja millaista on varsinkin juuri ennen Jeesuksen paluuta. Se puhuu sodista, nälänhädästä ja maanjäristyksistä (Matt 24,6-7). Tai se sanoo, että lopunaikana ihmiset ovat vanhemmilleen tottelemattomia ja rakastavat vain rahaa (2 Tim 3,1-9). Ahdistus maan päällä on suuri ja monet luopuvat pois oikeasta uskosta. On pahoja sairauksia ja kristittyjä vainotaan. Raamattu ei lupaa, että maan päälle saataisiin paratiisi. Ennemminkin se piirtää sen kuvan, että kuljemme kohti yhä vaikeampia aikoja. Ja vasta sitten, kun Herramme saapuu ja tekee tästä maailmasta lopun, kasvava pahuus loppuu. Sotia, nälänhätää, luonnonmullistuksia ja kristittyjen vainoja on ollut ennenkin, mutta Raamattu kuvaa, että mitä lähemmäksi viimeistä päivää tullaan, sitä suurempina nämä toteutuvat. Ihmiskunnan historia on osoittanut Raamatun olevan tässäkin oikeassa. Keskiajalla sodassa saattoi kuolla kymmeniä tuhansia ihmisiä, toisessa maailmansodassa kuolleita oli kymmeniä miljoonia.
Auktoriteettien puute on suurin ongelma.
Nykyajan lapsilla ei usein ole enää todellisia vanhempia, vanhemmat kun ovat nykyään usein kavereita lapselle. Opettajatkaan eivät saa enää ojentaa lasta, saati ottaa tästä kiinni. Tarvitaan auktoriteettia, rajojen asettamista, ja rangaistuksia, kyllä, ehdottomasti, mutta ei fyysistä kuritusta. Lapselle on asetettava rajat, lapsikin tykkää tästä. Rajat antavat turvallisuuden tunnetta.
Vierailija kirjoitti:
Nähtävissä jo päiväkodissa.
Lapset ei kunnioita aikuisia.
Kaikki kysytään lapsilta, pieniltä 2v. Jäisitkö sä tänne päiväkotiin niin isi menis töihin? Lähdetäänkö kotiin? No onko sillä lapsella oikeasti mahdollisuus päättää siitä asiasta? Jos haluaakin lähteä takaisin kotiin eikä haluakkaan jäädä? Hirvittävän iso päätösvalta pienelle ihmiselle.Lapset on kaikessa niin mut ku mä haluun. Ihan sama mitä aikuinen sanoo.
En tod. Jaksa enää kauan hoitaa näitä nyky pentuja. Harvassa enään semmoset normaalit lapset jotka perus uhmaa ikään kuuluvasti mutta perus kunnioitus löytyy.
Kauhulla odotan mitä ovat kun kasvavat.
Lisää vaan lässytystä lapsille ja tasavertaisuutta aikuisten kanssa.
Lässyttävät ja kyselevät isät on kaikista pahimpia.
Jep. Ongelman juuret ovat lasten vanhemmissa, näiden aikoinaan saamassa kasvatuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä ei ole vain oma kokemukseni vaan myös muiden opettajien.Sellasta lellimistä aamusta iltaan nykylapsille eikä sormellakaan uskalla koskea kun naapuri voi tehdä lastensuojeluilmotuksen.
Lopunajat
Raamattu kuvaa, millaista lopunaika on ja millaista on varsinkin juuri ennen Jeesuksen paluuta. Se puhuu sodista, nälänhädästä ja maanjäristyksistä (Matt 24,6-7). Tai se sanoo, että lopunaikana ihmiset ovat vanhemmilleen tottelemattomia ja rakastavat vain rahaa (2 Tim 3,1-9). Ahdistus maan päällä on suuri ja monet luopuvat pois oikeasta uskosta. On pahoja sairauksia ja kristittyjä vainotaan. Raamattu ei lupaa, että maan päälle saataisiin paratiisi. Ennemminkin se piirtää sen kuvan, että kuljemme kohti yhä vaikeampia aikoja. Ja vasta sitten, kun Herramme saapuu ja tekee tästä maailmasta lopun, kasvava pahuus loppuu. Sotia, nälänhätää, luonnonmullistuksia ja kristittyjen vainoja on ollut ennenkin, mutta Raamattu kuvaa, että mitä lähemmäksi viimeistä päivää tullaan, sitä suurempina nämä toteutuvat. Ihmiskunnan historia on osoittanut Raamatun olevan tässäkin oikeassa. Keskiajalla sodassa saattoi kuolla kymmeniä tuhansia ihmisiä, toisessa maailmansodassa kuolleita oli kymmeniä miljoonia.
Amen!
Vierailija kirjoitti:
Auktoriteettien puute on suurin ongelma.
Nykyajan lapsilla ei usein ole enää todellisia vanhempia, vanhemmat kun ovat nykyään usein kavereita lapselle. Opettajatkaan eivät saa enää ojentaa lasta, saati ottaa tästä kiinni. Tarvitaan auktoriteettia, rajojen asettamista, ja rangaistuksia, kyllä, ehdottomasti, mutta ei fyysistä kuritusta. Lapselle on asetettava rajat, lapsikin tykkää tästä. Rajat antavat turvallisuuden tunnetta.
Kyllä. Täysin samaa mieltä.
Vaan ei nyky vanhemmat uskalla asettaa niitä rajoja.
Pelätään että se lapsi menee rikki jos se 2v uhmaikäinen huutaa hetken kun ei saakkaan tahtoaan läpi. Mennään vaikka solmuun, leikitään pelleä ja tehdään taikatemppuja ettei sille lapselle vaan tulis paha mieli.
Niin ärsyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Nähtävissä jo päiväkodissa.
Lapset ei kunnioita aikuisia.
Kaikki kysytään lapsilta, pieniltä 2v. Jäisitkö sä tänne päiväkotiin niin isi menis töihin? Lähdetäänkö kotiin? No onko sillä lapsella oikeasti mahdollisuus päättää siitä asiasta? Jos haluaakin lähteä takaisin kotiin eikä haluakkaan jäädä? Hirvittävän iso päätösvalta pienelle ihmiselle.Lapset on kaikessa niin mut ku mä haluun. Ihan sama mitä aikuinen sanoo.
En tod. Jaksa enää kauan hoitaa näitä nyky pentuja. Harvassa enään semmoset normaalit lapset jotka perus uhmaa ikään kuuluvasti mutta perus kunnioitus löytyy.
Kauhulla odotan mitä ovat kun kasvavat.
Lisää vaan lässytystä lapsille ja tasavertaisuutta aikuisten kanssa.
Lässyttävät ja kyselevät isät on kaikista pahimpia.
Tämä!
Itse olen päiväkerhossa ja siellä yksi 4-vuotias lapsi, joka tulee silloin kun haluaa. On sovittu 3 kerhopäivää viikossa, mutta todellisuudessa niistä toteutuu yleensä max. 1. Aamulla tulee äidiltä viestiä, että lapsi ei halua tulla kerhoon.
Sitten, kun lapsi vihdoin haluaakin tulla, hän ”ei halua” syödä eväitä. ”Eikä hän halua” istua paikallaan hartauden aikana. Hän ”ei myöskään halua” ulkoilla, eikä käydä potalla. Hänellä on vaippa. Hän myös istuu rattaissa, koska ”ei halua” kävellä n. 400-500 metriä kerhoon. Joka aamu äiti muistaa kysyä ”Haluatko nyt varmasti jäädä kerhoon?” Ja yhtenä aamuna lähtivät kotiin, kun lapsi päättikin, että ”ei halua” jäädä.
Sitten on ne 4-5-vuotiaat, jotka ”eivät halua” pukea ulkovaatteita, kuravaatteita, pipoja jne.
Tuossa kesällä katselin äitiä pienen tyttölapsensa kanssa hiekkalaatikolla. Äiti lääppi ruutuansa ja lapsi heitteli hiekkaa niin itsensä päälle kuin muidenkin. Mitään muuta tämä lapsi ei osannut hiekkalaatikolla lelujen keskellä tehdä. Mutta eipä äitikään näyttänyt muuhun pystyvän kuin hymyilemään typeryysruudulleen. Oli kesäni surullisimpia hetkiä tämä. Taitavat nykyvanhemmat hymyillä enemmän näille laitteille kuin omalle lapselleen?
Uusi pulma on miten kasvattaa hellyydellä ja painottaa vanhempien ja muiden ihmisten kunnioitusta ja kohteliaisuutta. Myötätunto ja terve kuuliaisuus.
Toisaalta kun katsot nyky-yhteiskuntaa ei vaan lapsia sama ongelma.
En ole opettaja, mutta muuten kadulla huomaa usein kun lapsen vanhempi menee eteenpäin nenä kiinni av:lla, pienokainen yrittää kipittää perässä. Ei ne tahallaan ole hitaampia!!
Ei lapsen tarvi koko aikaa saada huomiota, mutta silloin kun juttelee hänen kanssaan, ei tarvi samalla tehdä mitään muuta. Läsnäolon taito puuttuu vanhemmilta.
Eläimien kunnioitus myös vajaa. Ei koiraa mennä silittämään ilman lupaa.
Iso osa eläimistä ei pidä lapsien käyttäytymistä, mikä hosuvaa, korkeita ääni, liian vahvoja otteita.
Kasvatusalalla työskentelevät kertovat: Väkivaltaa Suomen kouluissa yhä enemmän – ”Kuluneen 5 vuoden aikana tilanne muuttunut täysin”
Minä olen huolissani siitä että 20-30 prosenttia lapsista on nykyisin tavalla tai toisella 'erityisiä', eivätkä nämä tule ikinä huolehtimaan edes omasta elannostaan. Puhumattakaan siitä että he joskus osallistuisivat yhteiskunnan ylläpitoon. Aikaisemmin kehitysvammaisia oli ehkä yksi tuhannesta, mikä oli vielä kestettävissä kun loput ottivat vastuun elämästään eivätkä velttoilleet työttöminä.
Mikä on mennyt pieleen?
No, oletko tietoinen esimerkiksi siitä, että tänä päivänä opettajilta on riisuttu kaikki kurinpitovaltuudet koulussa? Ei saa koskea, ei saa edes poistaa luokasta, koska tämä on 'nolaaminen'. Toisin sanoen äidin kultia ei saa oikaista millään tavalla, etteivät ne mene rikki. Tämä on päivän uskonto, ja tälläkin palstalla on siihen selvästi uskovia.
Lasten kanssa pitää olla kärsivällinen ja johdonmukainen. On ihan hyvä myös kertoa miksi asiat tehdään tietyllä tavalla, eikä vaan todeta, että tämä tehdään näin, koska minä sanon ja piste.
Välillä ihmettelen myös miten vanhemmat viitsii lähteä mukaan mihinkään kiukkukohtauksiin.. Lapsi kirkuu ja vanhempi länkyttää vieressä tauotta, että karkit viedään takasin kauppaan ja joulu on peruttu ja perttiinakin osaa olla nätisti ja tää oli viimeinen kerta kun pääset mukaan ja blaablaablaablaablaa. Ei ihme, että lapsikin on sen jälkeen vähän hukassa ja turvaton.
Ei vastauksia, koska kukaan ei tiedä mitä tehdä, en minäkään.
Terkuin ap