Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TE-toimiston työtarjous. Onko pelkkää huuhaata

Vierailija
28.09.2018 |

Onko Te toimisto ollut jotenkin yhteydessä työnantajaan vai katseleeko TE-toimisto vain netistä työpaikkoja ja kehottaa hakemaan sopivaan ? Siis ilman että paikka olisi oikea työtarjous (tyyliin olet ensisijalla jos kokemus ja haastattelu menee hyvin) vai onko se pelkkää huijausta, että olisi työTARJOUS

Kommentit (103)

Vierailija
101/103 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tästä edes keskustellaan? Asia on yksiselitteisesti niin, että työtarjoukset eivät ole työtarjouksia vaan käskyjä hakea kyseistä työpaikkaa.

Työtarjous velvoittaa työttömän hakemaan kyseistä työtehtävää. Jos ei hae, menettää oikeuden työttömyysetuuteen. 

Näin se työtarjouskirjeen olemus on siinä tarjouskirjeen tekstissä selvitetty.

Vierailija
102/103 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

onpa sekavaa keskustelua, muutama trolli postaa asiaan kuulumatonta eikä oikeastaan kukaan vastaa kysymykseen.  Ettekö osaa lukea?

Väännän ap:n puolesta rautalangasta

Kun saat työtarjouksen, onko se

A) sinun oman virkailijan tarjous sinulle.  Virkailija ottanut työnantajaan yhteyttä ja tarjous on ainakin lupaus haastattelusta, jos koulutus ja työkokemus sopii

B)virkailijat selaa MOL:ia ja lähettelevät sopiville työttömille ehdotuksia: hae tuota paikkaa, se sopisi sinulle

Melko varmasti ei koskaan A. Tyäkkäri nimittäin harvoin tekee mitään henkilökohtaistettua täsmätyötarjousta yhdelle tyypille. Tyäkkärin virkailija ei ole sellainen tyyppi, että se etsii sulle työpaikan. Näitä työnetsijöitähän kyllä jossain aktiivimallissa pestattiin tekemään joidenkin työttömien puolesta työt työnhaun suhteen. Mutta ei työkkärin virkailija sellaiseen ryhdy. Ne oli jotain samanlaisia konsultteja kuin kaikenlaiset uravalmentajat ja niin edespäin, joita myös yhteen aikaan oli.

B todennäköisempi.

Työkkärissä tehdään valtakunnallisesti päivittäin satoja täsmätyötarjouksia asiakkaille. Työnantaja ilmoittaa työpaikan ja sanoo, että lähettäkää 8 työnhakijan tiedot, valitsen esittelyjen perusteella 4 haastatteluun ja haastattelukutsu on käytännössä sama kuin työtarjous. Työnhakua työkkäri ei työttömän puolesta tee eikä kukaan mene työttömän puolesta töihin.

Ei mene noin. Työkkäri ei saa antaa työnhakijoiden tietoja työnantajille ilman lupaa. Siksi nämä ns. työtarjoukset ovat vain pakollisia määräyksiä hakea jotain paikkaa, joka on avoimeksi ilmoitettu.

Oma kysymyksensä on sitten se, että työnantaja ei yleensä halua sellaista edes valita, joka on saanut tiedon paikasta tällaisen pakkohaun kautta. Moni on menettänyt mahdollisuutensa kun työkkäri on alkanut soitella ja tarkistella työnantajalta, onko henkilö hakenut sitä paikkaa.

Korjataan pari pikkuseikkaa. Kuka työnhakija ei anna lupaa antaa tietoa mahdolliselle työnantajalle? Se on jokseenkin itsestään selvä rasti työnhaluisten kohdalla.

Työkkäri ei soittele eikä tarkistele mitään paikkojen hakemisesta. Jos sitä tarkistetaan, niin sitten vasta jälkeen päin, kun paikka on jo täytetty.

Työnantajalle ei voida antaa listaa sopivista työnhakijoista, tietosuojalaki kieltää. Sen sijaan voidaan antaa hakijoiden tiedot.

"Korjataan pari pikkuseikkaa. Kuka työnhakija ei anna lupaa antaa tietoa mahdolliselle työnantajalle?"

Minä olen kieltänyt. Syy on se, että osaan kyllä itse kertoa hakemuksessa tarpeelliset tiedot. Työkkärin ns. asiantuntijan tekemisiin en luota. Jos työnantaja haluaa minulta hakemuksen, niin voin kyllä itse sen kirjoittaa. 

Mitä tietoja työvoimatoimiston asiantuntija sitten jakaa? Voin antaa suostumuksen, että hän saa antaa esim. minun puhelinnumeroni, mutta en anna suostumusta siihen että tämä ns. asiantuntija runoilee siellä mitä itse haluaa minun työhistoriastani tai minun osaamisestani tai mistään muustakaan tiedosta. Mitä hän minun osaamisestani tietää, hänellä ei ole käytettävissään minun - suorasanaisia - työtodistuksia esim. Hänellä ei ole käytettävissään minun opintotodistuksiani. Mitä hän minusta siis kertoo sinne mahdolliselle työnantajalle. Hän voi kertoilla ihan mitä hän itse mielii! Tehdä minusta naurunalaisen. En luota sellaiseen tyyppiin, jota asiantuntijaksi jopa kutsutaan, joka soittelee itse minulle ja röhisee tupakan tärvelemällä äänellään naureskellen kertoen siinä sitten että minä jo sinusta tietoja annoin. Sitten kun menen sinne haastatteluun, niin koko haastattelutilanne on aivan omituinen... ja minua kohdellaan täysin asiattomalla tavalla... No, en oikein tiedä, mistä se johtui, oliko kyseisen työpaikan tyypit noin niin kuin yleisestikin kiusaamismentaliteetilla liikkeellä, työpaikalla huono ilmapiiri tai vastaavaa, mutta ihan hyvä vaan, etten tullut valituksi sen perusteella mitä siinä haastattelussa tapahtui, haastattelussa jota tämä työvoimatoimiston virkailija ns. asiantuntija oli jo omalta osaltaan valmistellut.

Jos työnantaja haluaa hakemuksen niin teen sen toki itse. Työkkärin ei tarvitse jaella tietoja, kun ei sillä työkkärillä ole asiakirjojakaan tukenaan. Mitähän lie runoilevat. Yhteystiedot voivat antaa, jos työnantaja itse haluaa soittaa, mutta muuta tietoa ei työkkäri todellakaan jakele. 

Asiantuntijat.

No, ei se mitään, tätä nykyä minun osaamiseni ja koulutustaustani ja muut ihan varmaan älynlahjojenkin puolesta on arvioitu sellaisiksi, että lähettelevät työtarjouksia yleishyödyllisen kirpparitoiminnan myymäläpuolelle opiskelemaan myymälässä työskentelyä. Ja hieman ennen tätä olivatkin jo todenneet, että mitä sinua kannattaa kouluttaa, ja et sinä osaa mitään, ja näkemättä aiemmista työpaikoista kirjoitettuja arviointeja, niin lyttäsivät nämäkin, "ai, sinä vai!" Tätä luokkaa tämän seudun työkkärin ns. asiantuntijat kouluttaja-yhteistyökumppaneineen kuntayhtymineen. No, joo, on siitä osaamisesta ja tekemisestä toki sellainenkin osoitus joskus tullut, että on maksettu henkilökohtainen kannustuslisä. No, mut siis, AI SULLE VAI!

Joten työkkäri voi hoidella asioitaan minne haluaa, tämä ei työkkäriin luota eikä ole sen kanssa missään tekemisissä.. Mitäs tekemistä minulla sen kanssa olisikaan, kun kerran olen kelpaamaton, osaamaton, hyödytön....  kai ne ovat varmaan rapajuopoksikin leimanneet jo. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/103 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

onpa sekavaa keskustelua, muutama trolli postaa asiaan kuulumatonta eikä oikeastaan kukaan vastaa kysymykseen.  Ettekö osaa lukea?

Väännän ap:n puolesta rautalangasta

Kun saat työtarjouksen, onko se

A) sinun oman virkailijan tarjous sinulle.  Virkailija ottanut työnantajaan yhteyttä ja tarjous on ainakin lupaus haastattelusta, jos koulutus ja työkokemus sopii

B)virkailijat selaa MOL:ia ja lähettelevät sopiville työttömille ehdotuksia: hae tuota paikkaa, se sopisi sinulle

Melko varmasti ei koskaan A. Tyäkkäri nimittäin harvoin tekee mitään henkilökohtaistettua täsmätyötarjousta yhdelle tyypille. Tyäkkärin virkailija ei ole sellainen tyyppi, että se etsii sulle työpaikan. Näitä työnetsijöitähän kyllä jossain aktiivimallissa pestattiin tekemään joidenkin työttömien puolesta työt työnhaun suhteen. Mutta ei työkkärin virkailija sellaiseen ryhdy. Ne oli jotain samanlaisia konsultteja kuin kaikenlaiset uravalmentajat ja niin edespäin, joita myös yhteen aikaan oli.

B todennäköisempi.

Työkkärissä tehdään valtakunnallisesti päivittäin satoja täsmätyötarjouksia asiakkaille. Työnantaja ilmoittaa työpaikan ja sanoo, että lähettäkää 8 työnhakijan tiedot, valitsen esittelyjen perusteella 4 haastatteluun ja haastattelukutsu on käytännössä sama kuin työtarjous. Työnhakua työkkäri ei työttömän puolesta tee eikä kukaan mene työttömän puolesta töihin.

Ei mene noin. Työkkäri ei saa antaa työnhakijoiden tietoja työnantajille ilman lupaa. Siksi nämä ns. työtarjoukset ovat vain pakollisia määräyksiä hakea jotain paikkaa, joka on avoimeksi ilmoitettu.

Oma kysymyksensä on sitten se, että työnantaja ei yleensä halua sellaista edes valita, joka on saanut tiedon paikasta tällaisen pakkohaun kautta. Moni on menettänyt mahdollisuutensa kun työkkäri on alkanut soitella ja tarkistella työnantajalta, onko henkilö hakenut sitä paikkaa.

Korjataan pari pikkuseikkaa. Kuka työnhakija ei anna lupaa antaa tietoa mahdolliselle työnantajalle? Se on jokseenkin itsestään selvä rasti työnhaluisten kohdalla.

Työkkäri ei soittele eikä tarkistele mitään paikkojen hakemisesta. Jos sitä tarkistetaan, niin sitten vasta jälkeen päin, kun paikka on jo täytetty.

Työnantajalle ei voida antaa listaa sopivista työnhakijoista, tietosuojalaki kieltää. Sen sijaan voidaan antaa hakijoiden tiedot.

"Työnantajalle ei voida antaa listaa sopivista työnhakijoista, tietosuojalaki kieltää. Sen sijaan voidaan antaa hakijoiden tiedot."

Mitä ihmettä selität! Jotenkin ristiriitaista väitettä: "ei voida antaa listaa, mutta voidaan antaa hakijoiden tiedot."

Jos työtön työnhakija on ruksannut työttömäksi ilmoittautumislomakkeesta kohdan, jossa kysytään saako työkkäri antaa mahdollisille työnantajille tietosi  - jos tähän on suostunut, niin työkkäri saa tulostaa sille työnantajalle kaiken mitä siellä sun tiedoissas työkkärissä on, työhistoria ja opintohistoria, osoite nimi ja puhelinnumero, varmaan syntymäaikakin.

Kyllä ne saa antaa tietoja, jos olet luvan antanut. Varmaan ihan vaikka joku teeskentelis työnantajaa ja soittais sinne työkkäriin niin varmaan antaisvat sittenkin! Työkkäri on julkishallinnon laitos, jos olet luvan antanut, niin siitä vaan, jakele mitä jakelet.

Ei saa antaa listaa... No, jos on lupa annettu tietojen antoon, niin totta kai siitä lista tulee, kun työkkäri jakelee soveltuvaksi katsomistaan henkilöistä tietoja eteenpäin... 

Ei saa antaa listaa!

No, tästä ihmisestä eivät ainakaan anna mitään tietoja. Jos on joku työpaikka, niin laittakoot tänne tiedon. Voisin suostua siihen, että antavat yhteystietoni, mutta en suostu siihen, että sieltä ruvetaan runoilemaan mitään muuta tietoja, ihan vaan siis työkkärin ns. asiantuntijan suulla puhuttuna.

Asiantuntija, yliopistotutkinnon suorittanut, joka ei edes tunnista eroa tietosuojavaltuutetun ja tietosuojavastaavan välillä.

ASIANTUNTIJA. Nää asiantuntijat on muuten siinä mielessä hyvässä asemassa, että ne saavat kirjoitella työttämän tietoihin ihan mitä tahansa ANONYYMEINÄ! Ja juu, tuollaiset lokitiedot, niin ne on sitten vaan niin kuin terveydenhuollon puolelta asiakkaiden tietoon annettavaksi säädettyjä.

Työvoimahallinto jos mikä tässä maassa käyttää mielivaltaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi