Työpaikkakiusaaminen - saan varmaan potkut pian :(
Pitkä tarina, mutta lyhyesti taidan olla tosi heikoilla. Työkaveri on mitätöinyt minua julkisesti ja puhunut paskaa jo pitkän ajan. Olen todella väsynyt. Kaikki tapahtuu esimieheni hiljaisella hyväksynnällä. Esimies käy usein lounailla ja viettää vapaa-aikaa kiusaajani kanssa. On tullut selväksi kumman puolella hän on.
Olen pulassa. Minut on alettu nähdä vaikeana ihmisenä, sillä väsyneenä olen alkanut nostamaan asiaa esille ja muutenkin alkanut kommentoimaan työyhteisön räikeimpiä epäkohtia. Tunnen nahoissani, että esimies inhoaa minua. Aiemmin meillä on yksinkertaisesti annettu potkut niille työntekijöille, joista ei pidetä. Olen seuraava. Enkä saa töitä mistään, vaikka kuinka yritän. Olen alkanut lamaantumaan. Luottamusmies ei pysty auttamaan, ei kiinnosta.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP:n olisi myös hyvä katsoa peiliin ja miettiä, että onko ihan varma, että itsessään ei ole vikaa? Tiedän nimittäin ihmisiä, jotka ovat tuollaisia, että "laukovat totuuksia" ja se kertoo paljon ihmisen persoonasta. Ja sellaiset ihmiset eivät todella ole mitään kovin mukavia, yhteistyökykyisiä, osaa toimia työyhteisöissä jne. Oli syynä mikä tahansa niin on asioita, joita EI tehdä.
Vaikutat AP aidostikin hyvin epämiellyttävältä persoonalta ja sinunkin toimintasi on hyvin epämattimaista, epäasiallista ja inhottavaa. Kannattaa todella miettiä, että miten näihin tilanteisiin ajautuu, onko aina pakko "aukoa päätä" vai voisiko asiallisesti/ammattimaisesti hoitaa asioita. Työpaikoilla ei myöskään ole OK "kritisoida ja valittaa" toimintatavoista, vaan kertoa miten ne voisi tehdä paremmin ja TEHDÄ niille asioille jotain. Kukaan ei tykkää valittajista.
Juu kyllähän noista AP:n kommenteista paistaa läpi, että sosiaalinen äly ja kommunikaatiokyvyt kaipaavat reilusti parantamista.
Sinänsä jännä juttu, koska hänen työhönsä kuuluu puhelimessa puhumista.
Niinpä.. ja etenkin tuo, että lauotaan asioita, joita "ei täällä saa ääneen sanoa". Ihan järkyttävää käytöstä kaikkien kuullen haukkua ja valittaa työpaikasta. Se ei missään tilanteessa ole hyväksyttävää. Se kertoo todella paljon ihmisestä, että tekee tuollaista, vaikka olisikin väsynyt vai ikävä tilanne. Jokainen meistä on ollut varmasti työpaikassa tai muutoin tilanteessa, joka on ikävä/hankala eikä todella ala käyttäytymään tuolla tavalla.
Sen sijaan, että ”laukoo totuuksia” voisi rakentavasti tuoda esiin ratkaisuehdotuksia miten asian voisi tehdä fiksummin ja paremmin.
”Totuuksien laukominen” ei vie asiaa eteenpäin, mutta luo ikävää ilmapiiriä ympärillesi ja ihmiset välttelevät seuraasi.
Mieti jaksaisitko itse työskennellä sinun laillasi käyttäytyvän ihmisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hae uutta työtä ennen kuin saat potkut. Voit sanoa, että huono työilmapiiri on syynä. Työpaikkaa ei pidä arvostella väsyneenä.
Minun on hyvin vaikeaa enää pitää kiukkua sisälläni. Toinen työntekijä saa sanoa ja tehdä avokonttorissa mitä ikinä haluaa. Töihinkin hän tulee myöhässä on ulkona viimeistään minuutilleen työajan päättyessä. En jaksa tälläistä epäoikeudenmukaisuutta. Minun taas odotetaan pitävän suunnilleen koko työpaikka pystyssä. Lounailla joudun käymään hylkiönä yksin ja aina viimeisenä (meillä on aina oltava vähintään yksi vastaamassa puhelimeen).
Sisältäpäin olen usein täynnä kiukkua ja väsymystä. On yhä vaikeampi pitää yllä tyyntä fasadia. -ap
Lopeta kynnysmattona oleminen.
Lähde maanantaina ensimmäisenä lounaalle.
Lähdet vaan, vaikka muut sanoisivat mitä.
Valitettavasti tiedän (kokemuksesta) mitä tapahtuu, jos lähden ensimmäisenä. Esim. viime kerralla oltuani lounaalla ensimmäisenä esimieheni tuli työpisteelleni ja ilmoitti, että pilaan työpaikkani ilmapiiriin lähtemällä yksin ja muiden kanssa sopimatta lounaalle. -ap
On eri asia lähteä yht'äkkiä lounaalle mykkänä hiirenä kertomatta kenellekään, kuin kertoa aamulla että tänään lähdet kello X lounaalle ja muut ovat tervetulleita mukaan jos haluavat.
Minä en ole koskaan toiminut niin. Nimenomaan päätin kerrankin lähteä ensimmäisenä lounaalle ja totesin " En ole kertaakaan ollut näin aikaisin lounaalle lähdössä, mutta sopinee tällä kertaa, että käyn nyt, sillä minulta jäi tänään aamiainen väliin ja olin jo aikaisin töissä, halukkaat voivat liittyä seuraani". Kukaan ei sanonut mitään, joten lähdin yksin.
Ja mitä tulee vuorovaikutustaitoihini, on pakko sanoa, että saan esim. asiakkailta jatkuvasti hyvää palautetta ystävällisestä ja ammattimaisesta toiminnastani. Kysymys on yksinkertaisesti siitä, että olen lopen uupunut työpaikassani. En ole enää aina parhaimmmillani töissä. Ja ymmärrän tasan tarkkaan, mitä esimerkiksi työhaastattelussa kannattaa sanoa ja mitä ei.
Mutta et sinä tuossa sopinut asiasta muiden kanssa, töksäytit vaan lähteväsi syömään siltä istumalta.
Kuten sanoin, pelisilmää puuttuu.
Jos ap alkaisikin kyselemään, että "Kävisikö, että menisin tänään ensimmäisenä syömään? Jos käy niin liityisikö joku seuraani?". Voi olla, että sieltä tulee kieltävä vastaus tai jotain tyyliin "Me ollaan jo porukalla sovittu mennä ensimmäisinä syömään. Jää sinä puhelinvahtiin." Joten jos ap alkaa muita huomioiden kyselemään "lupaa" ja mielipidettä päästä ekana lounaalle, voi olla, että helposti aletaan sortamaan ja ap jää alakynteen. Joskus on hyvä kilttinä ihmisenä näyttää myöskin oma paikkansa yhteisössä. Itse ainakin kilttinä ihmisenä olen joutunut työpaikalla tällaiseen asemaan, että minä aina sain viimeisenä mennä syömään ja minulle nakattiin paskimmat hommat. Sen jälkeen, kun aloin pitämään myöskin omia puoliani niin tilanne muuttui. Alussa ilmoitin vain, että tänään minä menen ensimmäisenä syömään. Niinhän ne muutkin teki. Sitten, kun pidemmällä aikavälillä minuakin alettiin kunnioittamaan, pyrin muiden kanssa sopimaan kuka menee ensin ja kuka viimeisenä.
Kuulostaa nyt siltä, että apn pitää venyä ja joustaa, muut käyttäytykööt miten lystää. Minä keräisin koko työyhteisön tai asiaankuuluvat samaan pöytään ja pitäisin kunnon keskustelun, niin, että asiaan saataisiin joku järkevä ja muita miellyttävä lopputulos. Työilmapiiri on työviihtyvyyden kannalta äärimmäisen tärkeä asia. -ei ap
Hei,sanon nyt kokemuksen syvällä äänellä.Lähde POIS mahdollisimman PIAN!Menetin kiusaamisen takia ensin 2kk.yöunet.Sitten menin siitä jo psykoosiin.Työnantaja,liitto ja työtetyöterveys lääkäri kääntyvät kaikki sinua vastaan.Leimaavat kaikki hulluksi,vaikka olisit kuinka oikeassa.Näin se vaan menee,vaikka kuinka luulisit apua saavasi.Kaikki ajattelevat vain omaa persettään.Se ei ole terveytesi arvoista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hae uutta työtä ennen kuin saat potkut. Voit sanoa, että huono työilmapiiri on syynä. Työpaikkaa ei pidä arvostella väsyneenä.
On myös sanottava, että en ole mikään dramaattinen huutaja, vaan rauhallinen introvertti. Olen vain alkanut sanomaan ääneen niitä tosiasioita, joita kukaan ei saisi ääneen sanoa työyhteisössämme. -ap
Olen kokenut tuon saman. Hirveä kokemus, kun mistään ei löytynyt uutta työtä. Sairasloma on jatkunut pitkään.
Suu suppuun ja pidät oman tonttisi puhtaana. Ei sua voida irtisanoa, laillisesti ainakaan.
Tai sitten katselet muita hommia, todennäköisesti tämä on se paras vaihtoehto kaikkien kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Pitkä tarina, mutta lyhyesti taidan olla tosi heikoilla. Työkaveri on mitätöinyt minua julkisesti ja puhunut paskaa jo pitkän ajan. Olen todella väsynyt. Kaikki tapahtuu esimieheni hiljaisella hyväksynnällä. Esimies käy usein lounailla ja viettää vapaa-aikaa kiusaajani kanssa. On tullut selväksi kumman puolella hän on.
Olen pulassa. Minut on alettu nähdä vaikeana ihmisenä, sillä väsyneenä olen alkanut nostamaan asiaa esille ja muutenkin alkanut kommentoimaan työyhteisön räikeimpiä epäkohtia. Tunnen nahoissani, että esimies inhoaa minua. Aiemmin meillä on yksinkertaisesti annettu potkut niille työntekijöille, joista ei pidetä. Olen seuraava. Enkä saa töitä mistään, vaikka kuinka yritän. Olen alkanut lamaantumaan. Luottamusmies ei pysty auttamaan, ei kiinnosta.
Onko työpaikka terveyshuoltoa ? Mene sinne ja kerro lääkärille kiusaamisesta tai mene yleensä lääkäriin ja kerro asiasta että tulee esiin.
Ikävää, että joillakin kurjat oltavat työpaikalla. Aina olen toivonut, etten itse joudu koskaan kokemaan samaa. Mitä jos kokeilisit sellaista taktiikkaa, että teeskentelisit olevasi mukava muille, vaikka he eivät olekaan sinulle? Sanoisit iloisesti maanantaiaamuna huomenta kiusaajillesi ja sanoisit, että olisi kiva käydä tänään yhdessä lounaalla. Voisivat ihmetellä suunnanmuutosta ja yllättyä, ehkä hekin alkaisivat olla sinulle mukavampia. Vähän niin kuin pidä viholliset lähelläsi.
Vierailija kirjoitti:
Et ratkaise tilannetta olemalla entistä enemmän hankala ihminen. Ei todellakaan ole OK eikä missään nimessä ammattimaisesti hoidettu toi tilanne myöskään sun osaltasi. Ei ole missään tilanteessa OK laukoa "työpaikan totuuksia", mitä "ei saa ääneen sanoa". Oletko koskaan ajatellut, että MIKSI ei ole tapana laukoa siellä töissä ihan kaikkea?
Oletko varma, ettet ole ollut hankala työkaveri? tai jos sinulta puuttuu oikeastiskin sitä tarvittavaa kompetenssia, sosiaalisia taitoja jne?
Kiusaaminen ei ole oikein, mutta nimenomaan ratkeat tismalleen samalle tasolle tuollaisella toiminnalla. Siinä on melko turha sitten muita syyttää huonosta käytöksestä, jos itse käyttäytyy kuin pahainen kakara.
Ole ammattimainen, rauhallinen, aikuinen ja asiallinen. En tiedä miksi sinusta ei kukaan pidä, mutta sille nyt ei voi enää tässä vaiheessa mitään. Normaali ihminen hakeutuu muuhun työpaikkaan eikä kiukuttele kaikkien kuullen. Äläkä missään nimessä siellä uuden työpaikan haastattelussa sano, että huono ilmapiiri, et tule muiden kanssa toimeen, muut ei tykkää minusta, koska se on sama kuin sanoisit, että olen vaikea ihminen ja minusta tulee ongelma, jos palkkaatte minut. Itse palkkaan ihmisiä ja en KOSKAAN palkkaa ihmistä, joka sanoo tuollaisia. Oli se totta tai ei niin kuka tahansa normaalit sosiaaliset taidot omaava tajuaa, ettei sellasta ole OK sanoa työhaastattelussa. Ja sosiaaliset taidot ovat avainasemassa ammatissa kuin ammatissa.
AP, jätä tämä kommentti omaan arvoonsa. Tilanne on sinulle varmasti vaikea, ja AV-palstan ”empaattiset” neuvot eivät varmastikaan paranna oloasi. Voimia!
Onko teillä viikko- tai kk-palaveria? Valmistele sinne esitys oikeudenmukaisesta työilmapiiriä parantavasta kiertävästä ruokailuvuorosta, jonne lähdetään porrrastetusti 2-3 henkilön porukoissa.
Keskity haukkumaan heitä selän takana, ystäville perheelle ja vaikka täällä. Mutta töissä olet ovelana hiljaa ja esität mukavaa vaikka et pidä aidosti kenestäkään. Sillä tavalla moni vain siellä töissä sinnittelee. Älä anna tyhmille polttoainetta enää lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ratkaise tilannetta olemalla entistä enemmän hankala ihminen. Ei todellakaan ole OK eikä missään nimessä ammattimaisesti hoidettu toi tilanne myöskään sun osaltasi. Ei ole missään tilanteessa OK laukoa "työpaikan totuuksia", mitä "ei saa ääneen sanoa". Oletko koskaan ajatellut, että MIKSI ei ole tapana laukoa siellä töissä ihan kaikkea?
Oletko varma, ettet ole ollut hankala työkaveri? tai jos sinulta puuttuu oikeastiskin sitä tarvittavaa kompetenssia, sosiaalisia taitoja jne?
Kiusaaminen ei ole oikein, mutta nimenomaan ratkeat tismalleen samalle tasolle tuollaisella toiminnalla. Siinä on melko turha sitten muita syyttää huonosta käytöksestä, jos itse käyttäytyy kuin pahainen kakara.
Ole ammattimainen, rauhallinen, aikuinen ja asiallinen. En tiedä miksi sinusta ei kukaan pidä, mutta sille nyt ei voi enää tässä vaiheessa mitään. Normaali ihminen hakeutuu muuhun työpaikkaan eikä kiukuttele kaikkien kuullen. Äläkä missään nimessä siellä uuden työpaikan haastattelussa sano, että huono ilmapiiri, et tule muiden kanssa toimeen, muut ei tykkää minusta, koska se on sama kuin sanoisit, että olen vaikea ihminen ja minusta tulee ongelma, jos palkkaatte minut. Itse palkkaan ihmisiä ja en KOSKAAN palkkaa ihmistä, joka sanoo tuollaisia. Oli se totta tai ei niin kuka tahansa normaalit sosiaaliset taidot omaava tajuaa, ettei sellasta ole OK sanoa työhaastattelussa. Ja sosiaaliset taidot ovat avainasemassa ammatissa kuin ammatissa.
AP, jätä tämä kommentti omaan arvoonsa. Tilanne on sinulle varmasti vaikea, ja AV-palstan ”empaattiset” neuvot eivät varmastikaan paranna oloasi. Voimia!
Niinpä. Tuo kommentti on selvää kiusaamista. Miksei sitä vieläkään poisteta?
Vierailija kirjoitti:
Liittoon yhteyttä asiasta. Ketään ei voi irtisanoa vain siksi, että ottaa epäkohtia esiin työyhteisössä tai on "hankala". Jos olet hoitanut työt hyvin, niin ole ihan rauhassa.
No ei se liitto sentään joka ikistä hiekkalaatikon riitaa varten ole. Muutenhan siellä olisi koko ajan joku persoonallisuushäiriöinen kuormittamassa heitä.
Hoidat ongelman itse.
Tee työsi ja jätä muut omaan arvoonsa. Ei töissä tarvitse kaveerata kenenkään kanssa. Hoidat hommasi asiallisesti ja olet ammattimaisen ystävällinen muille.
Vierailija kirjoitti:
Tee työsi ja jätä muut omaan arvoonsa. Ei töissä tarvitse kaveerata kenenkään kanssa. Hoidat hommasi asiallisesti ja olet ammattimaisen ystävällinen muille.
Jos stressinsietokyky on jo työpaikan takia kulunut loppuun, ei tuo enää onnistu.
Näistä on aina vähän paha sanoa mitään kun ei kuule vastapuolen tarinaa, nyt kuulemme ainoastaan ap:n kertomuksen.
Olen työelämässä ja yksityiselämässäkin kohdannut ihmisiä, joiden mielestä se on kiusaamista, jos muut eivät tee kuten he haluaisivat. Sitten kauhea kilahdus ja syyttelyt ja totuuden laukomiset ja kaikki muut ovat hoomoilasena, että mitä tapahtui. Esim henkilö on itse vetäytynyt, ei tule juttusille, tekee asiat yksin sivussa ja istuu perimmäisessä nurkassa. Sitten yhtenä päivänä alkaa kilahtelu ja syyttely kiusaamisesta, huonosta työilmapiiristä ja syrjimisestä ja porukan ulkopuolelle jättämisestä. Pidetään paltsuu ja henkilö itkee ja jää saikulle. Ai jaa! Me kun luultiin, että henkilö halusi olla itsekseen ja seura ei kelvannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Tuo kommentti on selvää kiusaamista. Miksei sitä vieläkään poisteta?
Miten tämä oli kiusaamista? Tämä on just tätä ”kiusattujen” tapaa toimia; kun joku asia ei miellytä (tässä:kritiikki ja neuvot) niin heti alkaa kiusauskortin heiluttelu. Raskaita ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos stressinsietokyky on jo työpaikan takia kulunut loppuun, ei tuo enää onnistu.
Jos voimat on loppu niin sitten on haettava saikkua eikä esimiehellä ole siihen mitään sanottavaa jos on työterveydessä asioinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liittoon yhteyttä asiasta. Ketään ei voi irtisanoa vain siksi, että ottaa epäkohtia esiin työyhteisössä tai on "hankala". Jos olet hoitanut työt hyvin, niin ole ihan rauhassa.
No ei se liitto sentään joka ikistä hiekkalaatikon riitaa varten ole. Muutenhan siellä olisi koko ajan joku persoonallisuushäiriöinen kuormittamassa heitä.
Hoidat ongelman itse.
Väärin, kiusaamistapauksissa liittoon heti yhteys. Sen takia, että on todisteita, sitten kun tulee ne fudut.
Kannattaa ihan oikeasti alkaa etsimään töitä isolla vaihteella nyt kun olet vielä töissä. On huomattavasti helpompaa saada työ jos on jo töissä, mikä on omalla tavallaan irvokasta.