Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, jotka eivät uskalla mennä hammaslääkäriin?

Vierailija
28.09.2018 |

Mahtaako olla ketään samanlaisia kuin minä, että hammaslääkäriin meno on kamalaa? Viimeksi kävin 7 vuotta sitten ja en ole saanut mentyä sen jälkeen, vaikka pitäisi. Pelkään hammaslääkäriä niin paljon, vaikka minulle ei ole ikinä tehty hammaslääkärissä mitään ihan kauheita toimenpiteitä. Hampaat ovat aina olleet kahta juurihoitoa ja neljää reikää lukuunottamatta hyvässä kunnossa. Hammaskiveäkään ei kauheasti tule. Nyt huomasin kuitenkin, että vanha paikattu hammas vihloo välillä jos siihen jää ruokaa, joten pakko olisi mennä tarkistuttamaan se ja samalla kaikki muutkin hampaat. Miten mä kehtaan sanoa hammaslääkärille, että on ollut noin pitkä tauko???!!! Se on yksi estävä tekijä, kun hävettää...

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi pelkuri. Kerran jo pääsin hammaslääkäriin asti, mutta siinä vaiheessa, kun suu oli instrumentteja täysi tuli paniikki ja homma piti lopettaa siihen :/

Vierailija
2/26 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varoitan... Joku voi pitää näitä juttuja liian karseina.

Mulla oli saman mittainen tauko. Yksi hammas oli vuosia niin karmeassa kunnossa, etten saanut jostain syystä suuta kunnolla auki ja välillä syöminen oli sen takia tosi vaikeaa. Joskus sen takia taisi nousta kuumekin. Tiesin, että se oli todella vaarallista, mutta en vaan saanut mentyä hammaslääkäriin moneen vuoteen.

Sitten menin. Varasin netissä ajan suuhygienistille, joka oli tosi mukava. Pelotti todella paljon. Hirveä pakokauhu oli päällä oikeastaan koko ajan. Ei kuitenkaan hävettänyt, koska heidän työnsä on auttaa mua, eikä me nyt henkilökohtaisesti toisiamme tunneta. Sanoin, että pelotti liikaa ja suuhygienisti ymmärsi yskän.

Sen jälkeen mut ohjattiin klinikalle, jossa sain ihan törkeää palvelua. Se on yksityinen paikka, mutta kaupunki ohjasi mut sinne. Kaipa niitä ketutti tämmöinen "alemman luokan" asiakas niiden fiinillä klinikalla. Yksi sai aikaan karsean haavan mun poskeeni ja paikkasi yhden hampaan niin, että se lohkesi pian. Se oli todella kärsimätön, eikä olisi jaksanut korjaulla sitä paikkaa. Väitti sen olevan ihan ok, vaikka tuntui pahalta.

Toinen pudotti vahingossa multa revityn hampaan melkein mun kurkkuuni. Sain sen kielellä kiinni, mutta olisin voinut tukehtua siihen. Se nyt oli vahinko, joo... Pahinta oli kuitenkin se tiuskiminen tai sitten mun täydellinen huomiotta jättäminen kun lääkäri ja hoitaja lähti välillä jonnekin selittämättä tai sanomatta mitään.

Ja joo, ne tiesi, että pelkään. Lisäksi sanoin siitä vielä.

Pitäisi mennää näyttämään sitä lohjennutta hammasta. On taas mennyt pari vuotta. Joutuisin samaan paikkaan luultavasti. Kumma kyllä en enää pelkää hammaslääkäriä, vaan olen edelleen tosi vihainen tuosta. Ilmeisesti viha jotenkin peittoaa pelon tunteen.

En valittanut, koska kokemukseni mukaan siitä ei ole hyötyä. Nyt menisin kyllä ilomielin mukavan hammaslääkärin tuoliin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassu juttu. Minä päinvastoin en uskalla olla käymättä hammaslääkärillä. Joka vuosi on pakko käydä, ettei vaan mikään reikä pääse liian suureksi, jostan juurihoidoista ja hampaanpoistoista puhumattakaan.

Vierailija
4/26 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en mene ennen kuin on ihan pakko. Lapsena jäi traumat, oli reikiä eikä puudutusaine auttanut, se vihlonta oli kamalaa. Lokakuulle varasin ajan, saa nähdä miten käy...

Vierailija
5/26 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en mene ennen kuin on ihan pakko. Lapsena jäi traumat, oli reikiä eikä puudutusaine auttanut, se vihlonta oli kamalaa. Lokakuulle varasin ajan, saa nähdä miten käy...

Kuinka usein käyt ja mikä on hampaidesi kunto?

T. ap

Vierailija
6/26 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

18 vuoteen en ole käynyt hammaslääkärissä enkä usko että loppuikänäni käyn (nyt ikää 44). 

Vierailija
7/26 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

18 vuoteen en ole käynyt hammaslääkärissä enkä usko että loppuikänäni käyn (nyt ikää 44). 

Miksi noin pitkä tauko?

Vierailija
8/26 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yksi. Kävin viimeksi hammaslääkärissä noin 5 vuotta sitten, mutta sitä edeltävästä kerrasta oli 10 vuotta.

Tuon 10 vuoden tauon jälkeen iski sellainen pakokauhu, että itkeä vollotin jo ennen tuoliin istumista. Lääkäri ei huomioinut itkemistäni millään tavalla. Se oli sellainen vanha ukko. Siinä tuolissa sain sitten sellaisen paniikin, että pakenin pois. Siinä lensi tavarat ympäriinsä, kun sain sätkyn. Puudutuspiikki oli jo suussani ja ehti vähän pistää. Homma keskeytettiin siihen. Sain lähtiessäni mukaan rauhoittavan lääkkeen otettavaksi seuraavalla kerralla.

Lopulta menin hoitamaan hampaani yksityiselle pelkoekspertille. Sain sellaiset aineet, etten muista käynnistä mitään. Sen jälkeen kävin kerran tarkastuksessa rauhoittavan lääkkeen turvin.

Nyt taas en ole pystynyt käydä useaan vuoteen. En vaan pysty mennä. Minulla on viisaudenhampaat ja viimeksi jo puhuttiin vaihtoehdoista. Nukutus tai joku kevytnukutus on kohdallani ainoa vaihtoehto.

Suosittelen yksityistä, pelkopotilaisiin erikoistunutta hammaslääkäriä. Ja voit pyytää rauhoittavan lääkkeen.

Vierailija
9/26 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varaa itsellesi joku mukava palkinto sen kunniaksi, että selvisit kokemuksesta hengissä. :)

Keinot on monet. Mä joskus selostan tekemisiäni omassa päässäni kuin urheiluselostaja. Mua auttaa sellainen pieni komiikka ja liioittelu. Oikein kuulen, kuinka innostunut tyyppi elämöi mikrofoniin kun mä avaan oven, nousen portaita "hän nousee! Hän NOUSEE!" jne. Se tekee tosi vaikeistakin tilanteista vähän siedettävämpiä. Toimenpiteen aikana selostaja voi sitten kohkata, miten osoitan äärimmäistä kestävyyttä ja kuinka mulla on rautaiset hermot yms. Siinä tilanteessa se tulee jotenkin luonnostaan.

Jos pelottava juttu vie yöunet, niin mä ainakin annan viedä. Luen sitten jotain kirjaa tai katson rauhassa youtubesta jotain jännää. Nukun, jos nukun.

Vierailija
10/26 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole käynyt kymmeneen vuoteen ja tiedän etten uskalla mennäkään ennen kuin tulee esim. niin pahoja kipuja että on pakko. Toisessa alhaalla olevassa viisaudenhampaassa näkyy ainakin reikä, mutta muuten hampaat näyttää ihan ok:lta, vaikka eihän sitä tiedä jos siellä on vaikka mitä mitä en vaan näe.

Vierailija
11/26 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi noin pitkä tauko?

Sosiaalisten tilanteiden pelko ja kontrollin menettämisen pelko, jotka molemmat aktivoituvat tuollaisissa hoitotilanteissa. En ole myöskään lukioiän jälkeen käyttänyt mitään lääketieteen palveluita. Nykyään se on jo vähän niin kuin periaate etten käytäkään, vaan antaa mennä luonnon mukaan.

Vierailija
12/26 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttää menevän Suomi samaan kuin Amerikka tässäkin asiassa- yhteiskuntaluokan näkee hampaita katsomalla.

Amerikassa sen ymmärrän, mikään vakuutus ei korvaa koko hammashoitoa.Suomessa se on ilmaista julkisella, pikkumaksutkin sossu msksaa tarvittaessa.

Hajotkaa hampainenne jos ette tuota vertaa saa itsestänne irti!

Vierailija
13/26 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näyttää menevän Suomi samaan kuin Amerikka tässäkin asiassa- yhteiskuntaluokan näkee hampaita katsomalla.

Amerikassa sen ymmärrän, mikään vakuutus ei korvaa koko hammashoitoa.Suomessa se on ilmaista julkisella, pikkumaksutkin sossu msksaa tarvittaessa.

Miten niin yhteiskuntaluokan? Ei kai fobiat sen mukaan mene? Esim. itse olen akateemisesti koulutettu ja hyvin toimeentuleva. Ei ole tosiaan rahasta kiinni.

- se 18 v hammaslääkärittä elänyt

Vierailija
14/26 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinhän me ollaan tekemässäkin. :) Hajoamassa hampainemme.

Vierailija
15/26 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkärissä on mukavaa,uni meinaa tulla.

Vierailija
16/26 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yksi hammaslääkäripelkoinen. 8v tauko hammaslääkärikäynneissä. Etuhampaassa reikä ja siitä lohkesi pala.Ihan järkyttävän näköinen.Lisäksi yksi irronnut paikka,muutamia silmin näkyviä reikiä sekä lähes murskana oleva viisaudenhammas.Pelkotila ihan järkyttävä,ja vuosien painajaiset hampaiden kunnosta. Etuhampaan lohkeaminen oli viimeinen tikki,ja niin varasin ajan. Hirveä ahdistuskohtaus ,mutta sain nieltyä kammoni. Ekalla kerralla oli hammashoitaja vähän töykeä,kun olin niin jännittynyt. Nuori ja rauhallinen mieshammaslääkäri kertoi koko ajan mitä teki,ja puudutti hyvin. Ensimmäisen käynnin jälkeen olo helpotti.4 reikää ja 2 viisaudenhampaan poistoa. Hammaslääkäri oli tosi rauhallinen ja mukava,vaikka olinkin kunnallisen kautta. Nyt hampaat on ehjät,ei kipua suussa ja painajaiset on loppunut.Kyllä säkin pystyt.

Vierailija
17/26 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä on sitä paljon puhuttua ilmaista hammashoitoa? Jokapaikassa antavat laskun käteen vaikka olisi julkisellakin.

Vierailija
18/26 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa asia mikäö hammaslääkärissä pelottaa on jälkeen päin tuleva lasku. Esimerkkinä yhteen hampaaseen käytin 900 euroa joka kuitenkin sitten revittiin pois koska sitä ei voitukkaan hoitaa. Mielestäni todella kieroa toimintaa!

Vierailija
19/26 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on joku kudoslipare löystynyt kurkussa niin, että hammaslääkärin tuolissa menee hengitystiet tukkoon, ellei koko ajan jännitä kurkkua. Pelkään että tukehdun. Lääkäri, jolle puhuin asiasta, kuittasi sen pelkkänä jännityksenä, vaikken ole jännittänyt saati pelännyt hammaslääkärissä oloa sitten lapsuusaikojen - nyt taas ahdistaa se ajatus. Ensi vuonna pitäisi mennä tarkistukseen taas. 

Vierailija
20/26 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakaan ei ole mitään ihan kauhean isoja remontteja tehty, mutta silti pelkään hammaslääkärikäyntejä. Viimeisin hammaskiven poisto suuhygienistillä oli niin hirveää, että en enää ikinä mene samalle tyypille. Aiemmin hammaslääkäri poisti hammaskiven tosi nätisti, mutta tää suuhygienistin käsittely oli älyttömän kivuliasta ja veri lensi. Suun paraneminen kesti yli viikon ja soitinkin jo siitä hammaslääkäriasemalle, että pitäisikö huolestua, kun koko ajan tihkuttaa verta. Kyllä se sitten loppui lopulta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän neljä