Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsistinen esimies ja vallankäyttö

Vierailija
28.09.2018 |

Työpaikallamme on ollut etätyömahdollisuus vain harvoille ja valituille aiemmin. Kesällä tuli uusi ohjeistus jonka mukaan etätöitä voi tehdä jos työtehtävä sen sallii. No, minä teen asiantuntijatyötä jossa ei ole tarvetta tulla toimistolle. Toki palaverit yms. erikseen, mutta puhelin ja läppäri kotona riittävät vallan mainiosti työn hoitamiseen. Nyt lapsellani on tarvetta käydä lääkärillä säännöllisen epäsäännöllisesti ( ajat ovat keskellä päivää milloin mitenkin miten niitä on tarjolla ) ja laitoin esimiehelleni viestiä että olisin 2 päivää etänä kun nämä ajat on jo tiedossa.

Vastaus oli että no, tämän kerran ok, mutta jatkossa ei meidän tiimissä ole etätyöt mahdollisia vaan meidän tarvitsee olla tavoitettavissa ja paikan päällä. Öö joo, kyllä, sähköpostilla ja puhelimella saa koko päivän kiinni ( poislukien se tunti kun ollaan lääkärissä, mutta käyhän ne toimistolla olijatkin syömässä, vessassa, palavareissa jne )

Pääsipäs siis näyttämään taas valtansa ja pilasi loppuperjantain meikäläiseltä. Jatkossa sitten leimaan vaan itseni ulos ja kollega hoitaa loppupäivän oli hänen "ratkaisunsa". No ensinnäkin, kasvatan vaan hirveää miinussaldoa kun lähden aiemmin pois ja lykkään vielä hommani kollegalle vaikka hyvin voisin hoitaa ne lääkärissäkäynnin jälkeen. Sanoin että eihän minulla riitä saldot mihinkään ja mitä järkeä on sukkuloida kahden kaupungin väliä jos palaan takaisin töihin tai miksi rasittaisin työkaveriani hommillani kun voin itse jatkaa päivää kotona. Okei, sen verran sitten sain myönnytystä että voin tehdä aamut/iltapäivät tarvittaessa kotoa käsin.

Ymmärrän että kaikki eivät voi etätöitä tehdä ja jokaisella työpaikalla on omat sääntönsä, mutta meillä on vihdoin nimenomaan kevennetty byrokratiaa ja jopa kannustettu etätöihin jos se töiden puolesta on mahdollista - omalla kohdallani olisi, mutta esimies halusi näyttää valtansa ja kielsi ne minulta. Oikeastiko esimiehet kuvittelevat tällaisen kyykytyksen ja kyttäyksen jotenkin lisäävän työmotivaatiota??! Ihan totta - nyt kyllä v***tuttaa ja rankasti. Taidan laittaa HR:lle viestiä asiasta. Esimies ei muutenkaan ole kovassa huudossa tällä työpaikalla, käytöksensä takia. eikä se maine tällaisesta ainkaan parane.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiat ei aina mene sinun pillisi mukaan.

Vierailija
2/17 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun etätyö on työpäivä, painopiste sanalla "työ". Miksi esimies on narsistinen, kun edellyttää työajan käytettäväksi työntekoon?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne mene minun pillini mukaan, mutta jotenkin tuo joustamattomuus ja ehdottomuus on vaan käsittämätöntä eikä nykypäivää. Ei niitä etätöitä tulisi tehtyä jatkossakaan kuin silloin tällöin, mutta kun halutaan pitää valta itsellä sanotaan ei. Ja kun ohjeistus on tullut ihan ylemmältä tasolta jossa etätöiden tekoa on nimenomaan haluttu helpottaa.... ap

Vierailija
4/17 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun etätyö on työpäivä, painopiste sanalla "työ". Miksi esimies on narsistinen, kun edellyttää työajan käytettäväksi työntekoon?

No jos teen koko päivän töitä poislukien sen tunnin kun olen lääkärissä? ja yhteensä 8 tuntia hommia niinkuin konttorillakin. Tietysti tekisin sen päivän töitä. Ja narsistisuutta on esimiehen vallankäyttö monessa muussakin asiassa, tämä oli vain yksi esimerkki. Tällä osastolla ravataan psykologin pakeilla jne. juuri esimiehen käytöksen takia. 

Vierailija
5/17 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen tietäväni mitä tarkoitat. Jotkut ihmiset takertuvat valtaan kuin sen olemassaoloa pitäisi testata jokaisessa mahdollisessa tilanteessa uudelleen. Eli pitää tehdä jokaisesta potentiaalisesta päätöksentekotilanteesta aktuaalinen.

Enkä tiedä edes, onko ihmisen oltava narsismin takia tuollainen. Kun joku toinen tekee niin ylettömästä vastuuntunnosta ja toinen pelätessään kritiikkiä niin paljon, että pitää aina voida osoittaa yrittäneensä tehdä edes jotain leipänsä eteen. Kolmas vain tuntee itsensä tarpeettomaksi, jos ei häslää aina jotain. Joten jos työnä on johtaminen, sitten tehdään johtamisen tekoja retuuttamalla alaisia henkisesti eestaas kuin ihminen, joka ei saa minkäänlaista rauhaa koska sohva voisi sittenkin näyttää paremmalta toisella seinällä. Ja tietysti, mitä isompia retuutusoperaatioita tekee, sitä enemmän on johtanut.

Vierailija
6/17 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos teen koko päivän töitä poislukien sen tunnin kun olen lääkärissä? ja yhteensä 8 tuntia hommia niinkuin konttorillakin. Tietysti tekisin sen päivän töitä. Ja narsistisuutta on esimiehen vallankäyttö monessa muussakin asiassa, tämä oli vain yksi esimerkki. Tällä osastolla ravataan psykologin pakeilla jne. juuri esimiehen käytöksen takia. 

Eikö mies voi viedä lasta lääkäriin vai onko hänenkim esimiehensä narsisti?

Vierailija
7/17 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tekisit tunteja joskus sisään, niin olisi sitten mistä ottaa kun on tarve.

Olisit kiitollinen kun on työpaikka!

Kuulostaa, että taidat olla sinä se joka kiusaa esimiestä, jollei hän hyväksy sun sanelua. Teet vapaa-ajalla ihan mitä tykkäät ja työajalla -ihme kyllä - töitä.

Vierailija
8/17 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mies myös käyttää lasta lääkärissä - vuorotellen näitä asioita hoidetaan. Ja olen kiitollinen siitä että on töitä, tosin työpaikalla on paha olo ollut jo aikaisemmin eikä tämä tilanne ainakaan oloa parantanut.  Täällä on muillakin paha olo, ei vain minulla. en tiedä onko narsismia vai mitä, mutta vallankäyttöä ainakin. Vaikka mahdollisuus olisi joustaa, sitä ei haluta. Joskus sitä miettii että kuvittelevatko esimiehet jotenkin saavan alaisistaan enemmän irti kun käyttäytyvät näin. Itse olen aina ollut valmis tekemään vähän enemmän kuin sen "minimin" jos joskus saa vähän löysää. Ylipäätään etätöiden on todettu lisäävän työhyvinvointia jne. 

Vierailija
9/17 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Täällä on muillakin paha olo"oletko nytkin siellä työpaikalla palstailemassa?

Vierailija
10/17 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen tietäväni mitä tarkoitat. Jotkut ihmiset takertuvat valtaan kuin sen olemassaoloa pitäisi testata jokaisessa mahdollisessa tilanteessa uudelleen. Eli pitää tehdä jokaisesta potentiaalisesta päätöksentekotilanteesta aktuaalinen.

Enkä tiedä edes, onko ihmisen oltava narsismin takia tuollainen. Kun joku toinen tekee niin ylettömästä vastuuntunnosta ja toinen pelätessään kritiikkiä niin paljon, että pitää aina voida osoittaa yrittäneensä tehdä edes jotain leipänsä eteen. Kolmas vain tuntee itsensä tarpeettomaksi, jos ei häslää aina jotain. Joten jos työnä on johtaminen, sitten tehdään johtamisen tekoja retuuttamalla alaisia henkisesti eestaas kuin ihminen, joka ei saa minkäänlaista rauhaa koska sohva voisi sittenkin näyttää paremmalta toisella seinällä. Ja tietysti, mitä isompia retuutusoperaatioita tekee, sitä enemmän on johtanut.

Erittäin hienosti kiteytetty! Ap

Vierailija
11/17 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistit yleensä ovat tuollaisia ja muutenkin huonot esimiehet. Ja, jos jotain luvataan sitä ei pidetä. Narsistien kanssa työpaikalla yleensäkin on vallalla pelolla ja epävarmuudella johtamisen kulttuuri. Varoituksia jaetaan turhasta ja parhaimmillaan annetaan laittomat potkut. Minkäänlaista rakentavaa ja luottavaa ilmapiiriä huonot esimiehet eivät pysty rakentamaan. Suomessa näitä huonoja esimiehiä riittää. Parhaat työntekijät yleensä pikkuhiljaa alkavat siirtymään muualle. Yleensä myöskin työnantajan etu unohtuu näiltä esimiehiltä, ei mietitä yhteistä parasta vaan omaa napaa.

Vierailija
12/17 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä heikkoitsetuntoisilla esimiehillä on tarve päättää ja määrätä. Hyvä esimies osaa joustaa oikeassa paikassa, osaa nähdä asiat myös työhyvinvoinnin näkökulmasta ja luottaa alaisiinsa sekä tunnistaa näiden vahvuudet.

Vierailija
13/17 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä heikkoitsetuntoisilla esimiehillä on tarve päättää ja määrätä. Hyvä esimies osaa joustaa oikeassa paikassa, osaa nähdä asiat myös työhyvinvoinnin näkökulmasta ja luottaa alaisiinsa sekä tunnistaa näiden vahvuudet.

No tämä juuri. En ymmärrä tuota etäpäivä”pelkoa”... ihan kuin lorvisin koko päivän! Tietysti teen töitä, jos en niin seuraavana päivänä on kahta enemmin hommia. Pomo haluaa hallita ja pitää pihdeissään. Ei tosiaan huvita ja kiinnosta joustaa toiseen suuntaankaan. Työpahoinvointia meillä on töissä, ainakin omassa tiimissä.

Vierailija
14/17 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiat ei aina mene sinun pillisi mukaan.

Tässähän ei nyt ole kysymys ap:n pillistä, vaan esimies ei toimi johdon pillin sävelessä, yrittäessään estää johdon tahdon toteutumista.

Vierailija
15/17 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpaikallamme on ollut etätyömahdollisuus vain harvoille ja valituille aiemmin. Kesällä tuli uusi ohjeistus jonka mukaan etätöitä voi tehdä jos työtehtävä sen sallii. No, minä teen asiantuntijatyötä jossa ei ole tarvetta tulla toimistolle. Toki palaverit yms. erikseen, mutta puhelin ja läppäri kotona riittävät vallan mainiosti työn hoitamiseen. Nyt lapsellani on tarvetta käydä lääkärillä säännöllisen epäsäännöllisesti ( ajat ovat keskellä päivää milloin mitenkin miten niitä on tarjolla ) ja laitoin esimiehelleni viestiä että olisin 2 päivää etänä kun nämä ajat on jo tiedossa.

Vastaus oli että no, tämän kerran ok, mutta jatkossa ei meidän tiimissä ole etätyöt mahdollisia vaan meidän tarvitsee olla tavoitettavissa ja paikan päällä. Öö joo, kyllä, sähköpostilla ja puhelimella saa koko päivän kiinni ( poislukien se tunti kun ollaan lääkärissä, mutta käyhän ne toimistolla olijatkin syömässä, vessassa, palavareissa jne )

Pääsipäs siis näyttämään taas valtansa ja pilasi loppuperjantain meikäläiseltä. Jatkossa sitten leimaan vaan itseni ulos ja kollega hoitaa loppupäivän oli hänen "ratkaisunsa". No ensinnäkin, kasvatan vaan hirveää miinussaldoa kun lähden aiemmin pois ja lykkään vielä hommani kollegalle vaikka hyvin voisin hoitaa ne lääkärissäkäynnin jälkeen. Sanoin että eihän minulla riitä saldot mihinkään ja mitä järkeä on sukkuloida kahden kaupungin väliä jos palaan takaisin töihin tai miksi rasittaisin työkaveriani hommillani kun voin itse jatkaa päivää kotona. Okei, sen verran sitten sain myönnytystä että voin tehdä aamut/iltapäivät tarvittaessa kotoa käsin.

Ymmärrän että kaikki eivät voi etätöitä tehdä ja jokaisella työpaikalla on omat sääntönsä, mutta meillä on vihdoin nimenomaan kevennetty byrokratiaa ja jopa kannustettu etätöihin jos se töiden puolesta on mahdollista - omalla kohdallani olisi, mutta esimies halusi näyttää valtansa ja kielsi ne minulta. Oikeastiko esimiehet kuvittelevat tällaisen kyykytyksen ja kyttäyksen jotenkin lisäävän työmotivaatiota??! Ihan totta - nyt kyllä v***tuttaa ja rankasti. Taidan laittaa HR:lle viestiä asiasta. Esimies ei muutenkaan ole kovassa huudossa tällä työpaikalla, käytöksensä takia. eikä se maine tällaisesta ainkaan parane.

Mua ei ole koskaan kiinnostanut mitä mun esimies inisee. Sen jutut menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. En ikinä tee niinku se sanoo. Sitä vtuttaa se ylikaiken ja se ei mahda oikein asialle mitään, kun se ei osaa tehdä mun duuneja, vaikka on esimies. En ole ikinä ymmärtänyt miks se on edes mun esimies. Sanon aina sille, kun tulee pätee.. No tossa tee ite, ai et tee, no miks en ole yllättynyt. Sit se vikisee, että hierarkia, no mene sanoo pomolle tämä hierarkia. Se äijä maksaa mun liksan ja sinä et maksa. Mee itkee nyt heti sinne yläkertaan, niin katotaan mitä käy. Mutku mutku mutku, no ei mitään mutku. Aikas kun vttuilet, niin lyön nää listat sun työpöydälles ja molemmat tiedetään ettet ymmärrä yhtään mitään mitä teen.  Sitäpaitsi tossa mun lomalista ja se ei ole toive vaan ilmoitus millon jään joululomalle, niin kiikuta se pomolle se on sun duunis.

Vierailija
16/17 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parisuhteessahan tätä ilmenee toisen menojen kieltämisenä.

Vierailija
17/17 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yön yli asiaa mietittyäni olen tullut siihen tulokseen että asiaa on vietävä eteenpäin. Tämä etätyökielto oli vain piste iin päälle. Esimies kiroilee, haukkuu kaikki ( kukaan ei osaa mitään ), saa itkukohtauksia ja on kaikinpuolin epävakaa tapaus. itse olen vain määräaikainen ja urani oli varmaan tuossa firmassa taputeltu tämän myötä mutta työkaverini on ollut kiusauksen kohteena 3 v ja nyt alkaa mitta täyttyä niin että on menossa työterveyteen. Pomon alaisuudessa pärjää jos osaa nuoleskella... mutta kun ei osaa. Jonnekin se raja pitää vetää ja se oli nyt tässä. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi