Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Osittaisimetetty vauvani oksentaa aika rintamaidon, mutta korviketta ei. Mikä vialla?

Vierailija
28.09.2018 |

Ei siis pulauta, vaan oksentaa puoli tuntia tai tunti syömisen jälkeen. Sekä imettämisen jälkeen että myös silloin kun annan pullosta pumpattua rintamaitoa. Pullosta syötyä korviketta ei oksenna. Jos pullossa on pumpattua rintamaitoa ja korviketta puolet ja puolet niin oksentaa myös aina. Mikä ihme rintamaidossa saa aikaan oksentamisen? Syönkö itse jotain väärää? Vauva on 2,5 kk ja ongelma ollut alusta saakka. Lääkäri ei epäillyt allergioita, kun menin lääkärille puhumaan siitä, että epäilen vauvani olevan allerginen jollekin.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun ruokavaliossa on jotain vikaa, ja kunnolla.

Vierailija
2/38 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun ruokavaliossa on jotain vikaa, ja kunnolla.

Ehkä, mutta mitä? Syön tavallista suomalaista perusruokaa. En kovin mausteista, koska imetän. Aamiaiseksi jogurtti ja voileipää juustolla ja joskus jollain leikkeleellä ja kaksi kuppia maitokahvia (kahvia juon vain aamulla), usein lasi mehua. Lounaaksi salaattia tai eilistä päivällistä. Välipalaksi voileipä tai banaani ja jugurtti, välillä myös suklaapatukka tai pari keksiä. Päivälliseksi jotain esim. tällaista: kanaa ja riisiä, lasagnea, salaattia ja uunilohta, jauhelihakastiketta ja perunaa. Iltapalaksi voileipä tai riisifrutti tms. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suihkutissit

Vierailija
4/38 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suihkutissit

Joo, niin onkin. Mutta usein pumppaan maitoa ja syötän rintamaidon pullosta. Silti oksentaa sen aina. Pullo ei sentään ole suihkupullo. Ap

Vierailija
5/38 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvalla ei siis voi olla maitoallergiaa, koska ihan tavallinen peruskorvike pysyy sisällä hyvin. En syö juurikaan sitruksia (juomani mehukin on omenamehua tai viinimarjamehua), joten sitrusallergia se ei voi olla. Kananmuniakin käytän vain muutamana päivänä viikossa, kun mukaan siis luetaan esim. leipomotuotteessa oleva kananmuna, en usko että kananmuna-allergiakaan voisi selittää oksentelua. Mistä päästä alan muuttamaan ruokavaliotani, jotta vika löytyisi? Ap

Vierailija
6/38 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siinä auta, kuin kokeilla. Syöt pari päivää vain vettä, riisiä ja kanaa (niille todella harva vauva on herkistynyt), ilman mausteita ja katsot väheneekö oksentelu. Ja sitten lisäät ruoka-aineen kerrallaan. 

Vierailija
7/38 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suklaasta mua ainakin aikanaan jo synnärillä varoiteltiin, ettei se välttämättä sovi imettävälle. Saa maidon maistumaan jotenkin oudolta. Näin siis sanoi kätilö kun mies toi mulle pikkuruisen rasiallisen käsintehtyjä konvehteja, olisiko ollut 4kpl niitä palleroita kaikenkaikkiaan.

Vierailija
8/38 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suklaasta mua ainakin aikanaan jo synnärillä varoiteltiin, ettei se välttämättä sovi imettävälle. Saa maidon maistumaan jotenkin oudolta. Näin siis sanoi kätilö kun mies toi mulle pikkuruisen rasiallisen käsintehtyjä konvehteja, olisiko ollut 4kpl niitä palleroita kaikenkaikkiaan.

Hmm. Suklaata olen kyllä syönyt, mutta rintamaito tuntuu maistuvan vauvalle oikein hyvin silti. Ongelma on siis tuo oksentelu tunti syömisen jälkeen. Voiko suklaa aiheuttaa sen? Eilen enkä toissapäivänä enkä tänään ole syönyt suklaata, mutta silti vauva on tänäänkin oksentanut rintamaidon. Kauanko se minun syömä suklaa voi erittyä rintamaitoon? Ap

Vierailija
9/38 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en saanut syödä sipulia ja suklaata ollenkaan, kahviakaan en voinut juoda.

Viljakin voi aiheuttaa oireita vauvalle. Mausteidenkin kanssa varovainen.

Mun kaveri söi ainoastaan kanaa, poroa, parsakaalia, riisiä, bataattia, mustikkaa, päärynää alussa, kun vauva oireili niin pahasti. 

Vierailija
10/38 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kaveri söi ainoastaan kanaa, poroa, parsakaalia, riisiä, bataattia, mustikkaa, päärynää alussa, kun vauva oireili niin pahasti. 

Hmm. Sipulia käytän ruoanlaitossa parilla aterialla viikossa. Viljoja toki menee kun syön päivittäin leipää, ja parin päivän välein pastaa jossain muodossa. Mausteita olenkin välttänyt lähes täysin nyt kun imetän. Kahvia juon vain aamulla. 

Miten kaverisi vauva oireili? Olen käsittänyt, että oireita voi tulla esim. iho-oireita tai kipuitkua (niitä vauvallani ei ole), mutta onko tuo joka kerta ilmenevä oksentaminen oire esim. viljaongelmasta? Ap

Vierailija
11/38 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko olla että korvike on valmiiksi niin tiivistä tavaraa että ei vain tule ylös niin helpolla?

Mulla eka täysimetetty lapsi sai tissiä niin paljon kun sielu sieti, ja olikin sitten kunnon kaaripuklaaja. Täällä on varmaan vieläkin jossain lattialistassa niitä puklujälkiä...

Tokan kohdalla osasin lukea lasta paremmin, ja en ihan jokaiseen hätään tarjonnut tissiä, vaan lohdutettiin vauvaa sitten muillakin tavoilla. Ei kaaripukluja juurikaan.

Jos vauvalla ei ole ilmavaivoja, kipuitkuja tai iho-oireita niin voi olla ihan vaan ylensyönyt kuten ensimmäiseni oli.

Vierailija
12/38 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet niin hapan että maitosikin on hapantunut.

Vierailija
13/38 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm. Sipulia käytän ruoanlaitossa parilla aterialla viikossa. Viljoja toki menee kun syön päivittäin leipää, ja parin päivän välein pastaa jossain muodossa. Mausteita olenkin välttänyt lähes täysin nyt kun imetän. Kahvia juon vain aamulla. 

Miten kaverisi vauva oireili? Olen käsittänyt, että oireita voi tulla esim. iho-oireita tai kipuitkua (niitä vauvallani ei ole), mutta onko tuo joka kerta ilmenevä oksentaminen oire esim. viljaongelmasta? Ap

Kverin vauva siis oksenteli. Oma vauva pulautteli/oksenteli, sekä keräsi ilmaa vatsaan. Sen vuoksi ruokavaliot rajattiin. Ja se auttoi. Omalla todettiin sitten myöhemmin viralliseksi syyksi suoliston kehittymättömyys, eli ei ollut mitään allergiaa kuitenkaan.

Vierailija
14/38 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lämmintä korviketta annat vrt. tissimaidon lämpö?

Meillä vauva puklasi jossakin vaiheessa tissimaidon, kun oli tottunut huoneenlämpöiseen tai viileämpään korvikemaitoon / aikaisemmin kerättyyn tissimaitoon. Puklasi myös lämmitetyn korvikemaidon. Oksennusreaktio tuli kyllä aika nopeasti. Toisin sanoen liian lämmin maito aiheutti meillä reipasta puklausta/oksentamista.

Vierailija
15/38 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten lämmintä korviketta annat vrt. tissimaidon lämpö?

Meillä vauva puklasi jossakin vaiheessa tissimaidon, kun oli tottunut huoneenlämpöiseen tai viileämpään korvikemaitoon / aikaisemmin kerättyyn tissimaitoon. Puklasi myös lämmitetyn korvikemaidon. Oksennusreaktio tuli kyllä aika nopeasti. Toisin sanoen liian lämmin maito aiheutti meillä reipasta puklausta/oksentamista.

Kädenlämpöistä korviketta. Ja lämmitän pumpatun rintamaidon pullossa samaan lämpötilaan kuin korvikkeenkin lämmitän, ja oksentaa sen siis myös. Pelkkää korviketta ei oksenna koskaan, korvikkeen ja rintamaidon sekoituksen oksentaa. Ap

Vierailija
16/38 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kverin vauva siis oksenteli. Oma vauva pulautteli/oksenteli, sekä keräsi ilmaa vatsaan. Sen vuoksi ruokavaliot rajattiin. Ja se auttoi. Omalla todettiin sitten myöhemmin viralliseksi syyksi suoliston kehittymättömyys, eli ei ollut mitään allergiaa kuitenkaan.

Onko jossain ohjetta ruokavalion rajaamiseen? Olen löytänyt maitoallergiaepäilyn välttämisruokavalio-ohjeen, mutta meillä ei voi olla kyse siitä, kun lehmänmaitopohjainen korvike pysyy aina hyvin sisällä. Olen joinain päivinä antanut kokeeksi pelkkää korviketta, ja pumpannut omat maidot sinä päivänä pakastimeen. Niinä päivinä ei ole oksentanut kertaakaan. Ap

Vierailija
17/38 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, ei ole sinun ruokavaliossa vikaa, vaan imetyksessä. Minulla on vastaavanlainen tapaus takanani ja lapselta oikeasti ryöppysi oksennusta imetyksen jälkeen, mutta pullon jälkeen ei. 

Lastenlääkärin diagnoosi oli, että hän vetää imetyksessä ilmaa niin paljon, että kun on vielä vatsansulkijalihas lörppö, niin se ilma työntää maidon pihalle. Lapsi rauhottui ja elämä soljui rauhallisesti eteenpäin, kun lopetin imettämisen kokonaan.

Joten jos haluat imettää, mieti vielä tuota, että missä asennossa se sujuu parhaiten ja hotkiiko vauva. 

Vierailija
18/38 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, ei ole sinun ruokavaliossa vikaa, vaan imetyksessä. Minulla on vastaavanlainen tapaus takanani ja lapselta oikeasti ryöppysi oksennusta imetyksen jälkeen, mutta pullon jälkeen ei. 

Lastenlääkärin diagnoosi oli, että hän vetää imetyksessä ilmaa niin paljon, että kun on vielä vatsansulkijalihas lörppö, niin se ilma työntää maidon pihalle. Lapsi rauhottui ja elämä soljui rauhallisesti eteenpäin, kun lopetin imettämisen kokonaan.

Joten jos haluat imettää, mieti vielä tuota, että missä asennossa se sujuu parhaiten ja hotkiiko vauva. 

Joo siis imetyksessä voi olla vikaa, mutta kun pumppaan maitoa usein ja sen vuoksi siis syötän joka päivä rintamaitoa myös pullosta, ja oksentaa aina sen pullostakin syödyn rintamaidon, niin ongelma ei voi olla pelkässä imetyksessä. Ap

Vierailija
19/38 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oltiin pelkästään korvikkeella, mutta meillä vauva oksensi kaiken yli huoneenlämpöisen maidon. Luovuin lämmittämisestä kokonaan ja keitin veden valmiiksi ja annoin jäähtyä huoneenlämpöiseksi. Olisko mahdollista, että maito on liian lämmintä? Siihen ei varmaan oo mitään diagnoosia ja imetyksen kanssa sellasta ongelmaa onkin vaikea ratkoa

Vierailija
20/38 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liity Facebookissa Imetyksen tuki -ryhmään, ja kysy siellä. Saat takuulla hyviä vastauksia ja ihmisiä, jotka paneutuvat sun tilanteeseen.