Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko käynyt mittauttamassa varastorautasi eli ferritiinin?

Vierailija
27.09.2018 |

Jos olet käynyt, kerro myös mikä oli tulos.

Terveillä ihmisillä ferritiiniarvo 100 tai yli on varmuudella hyvä.

Raudanpuutteen oireita alkaa ilmetä kun ferritiini on alle 60 (ei kaikilla) Ferritiini on alle 40 alkaa suurimmalla osalla olla selviä raudanpuutteen oireita. Lähes kaikilla on selvät raudanpuutteen oireet kun ferritiini on alle 30.

Rautavarasto on tyhjä, kun ferritiini on alle 30.

Oletko käynyt mittauttamassa varastorautasi eli ferritiinin?

Vaihtoehdot

Kommentit (404)

261/404 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kyllä huolestuttaa, että hemoglobiini voi olla hyvällä tasolla rautavarastojen ollessa vajaat, siis mikäli tämän ketjun vastauksiin on luottaminen.

Kai se on pakko sitten pyytää seuraavalla kerralla lääkäriltä tuo ferritiinimittauskin, varmuuden vuoksi. Tai ehkä joissain labroissa sen voi tilata ja maksaa itse.

Raudanpuutteen oireet ovat epämääräisiä yleisoireita, joten jos niitä alkaa etsimällä etsiä, niin varmaan jotain sopivaa löytääkin.

Vierailija
262/404 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian korkea hemoglobiini voi muuten kertoa verisuonten ahtautumisesta.Elimistö yrittää saada happea nostamalla hemoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/404 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt, arvo oli 114.

Vierailija
264/404 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko uusia tuloksia?

Vierailija
265/404 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävin, tulos 21. Lääkäri sanoi, että hyvin vakava raudanpuute.

Vierailija
266/404 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
267/404 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän saisi ostettua tuota weledan Ferrum ustum comp:ia?

Vierailija
268/404 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko uusia testissä käviöitä? Mulla on labrat varattu. Saas nähä miten käy.

Vierailija
269/404 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hemoglobiini 125, ferritiini 5,3. Yksityisellä verikokeet otin kun en kehtaa enää mennä lääkärille väsymystä ja huimausta valittamaan. Hiukset ja kynnet huonossa kunnossa. Pari vuotta sitten lääkärissä verenpainelääkkeen sain noihin vaivoihin, mutta en ole noita lääkkeitä syönyt koska verenpaine levossa normaali.

Vierailija
270/404 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin mittauttamassa ferritiinin ilman lähetettä ja tulos oli 21. Lääkäri halusi mittauttaa myös transferriinireseptorin, sillä se on hänen mielestään tarkempi raudanpuutteen mittari kuin ferritiini. 21 ei viitannut hänen mielestään raudanpuutteeseen kun on kerran viitearvojen sisällä, eikä hemoglobiinikaan viittaa anemiaan.

Transferriinireseptori ilmeisesti pitäisi olla korkea raudanpuutteessa, mutta oma arvoni on testin mukaan alle viitearvojen. En oikein ymmärrä asiaa. Lääkäriltä en ole vielä kysynyt tulkintaa tähän kun en ole edes varma ottaako oireeni ja ferritiini asiat tosissan, en haluaisi turhaan maksaa käynnistä. Ei vaikuttanut viime kerralla oikein välittävän.

Vierailija
271/404 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla todettiin vakava raudanpuute nyt talvella ja aloin lääkärin määräyksestä käyttämään obsidania. Kuudessa viikossa ferritiini nousi 11 pykälää. Vielä on piiiiitkä matka ylös, mutta suunta on oikea.

Raudanpuutteen mulle aiheutti runsaat menkat (ne pidetään nyt kurissa caprilonilla).

Vierailija
272/404 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
273/404 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

– Potilaiden kertomusten perusteella on yleistä, että potilaalle nauretaan, kun hän pyytää ferritiinin mittausta. Se on masentavaa, Soppi sanoo.

– Potilaani kertovat valitettavan usein, että lääkäri on todennut hemoglobiinin olevan hyvä, jolloin ferritiinin mittauksesta kieltäydytään.

– Minun mielestäni potilasta pitäisi kuunnella ja tutkia ferritiini, eikä ainakaan sanoa potilaalle, että hänellä on stressiä tai masennusta, Soppi puuskahtaa.

Sopin arvion mukaan Suomessa on noin 200-300 000 raudanpuutoksesta kärsivää.

Heistä valtaosa on naisia.

– Raudanpuutos voi kulkea äidiltä tyttärelle raskaudenaikaisesta raudanpuutteesta johtuen. On perheitä, joissa olen todennut olevan raudanpuutosta neljässä polvessa.

Jos naisella on runsaat kuukautiset, hänellä on takanaan useita synnytyksiä tai verenluovutuksia, raudanpuute voi olla erityisen mahdollinen.

– Jotkut naiset kuitenkin sietävät hyvin runsaitakin kuukautisia ilman mitään raudanpuutetta.

Kova treenikin voi olla osasyy raudanpuutteeseen.

Hälyttävä raja on 30

– Jos minä saisin päättää, kaikilta naisilta mitattaisiin ferritiini raskauden alussa neuvolassa, Soppi sanoo.

– Mitään yleistä huolenaihetta raudanpuutteen ei tarvitse aiheuttaa, hän kuitenkin lisää.

Raudan imeytymisessä on suuria yksilöllisiä eroja.

Mitä pitempään raudanpuute on jatkunut, sitä hankalampaa on sen hoito.

– Jos ferritiini on alle 30, kyseessä on varmasti raudanpuutos, Soppi sanoo.

– Raudanpuutos voi esiintyä paljon korkeammillakin ferritiiniarvoilla.

1. Tyypilliset syyt

Raudanpuute voi kehittyä naiselle runsaiden kuukautisten vuoksi.

Raudanpuutetta voivat pahentaa raskaudet, verenvuoto synnytyksen yhteydessä, verenluovutukset, joskus myös keliakia, suolistotulehdukset tai happosalpaajien runsas käyttö.

2. Myös lapsilla

Jos äiti on ollut raudanpuutteinen raskauden aikana, ennen puberteettia lapsista saattaa arvion mukaan olla raudanpuutteisia jopa lähes joka kymmenes.

3. Naisten tauti

Nuorista naisista kuukautisten alkamisen jälkeen raudanpuutteisia on 11–33 prosenttia, miehistä 3,5–13 prosenttia.

Hedelmällisessä iässä raudanpuutetta on naisista jopa joka viidennellä.

https://www.iltalehti.fi/alma-lab/a/d98d988c-1ee6-4cfb-973a-7ef4028aaa11

Vierailija
274/404 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää mittauksissa käyneitä?

Vierailija
275/404 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolasta passitettiin ferritiinimittaukseen rv30 kun hb laski obsidanista huolimatta alle 110. Ferritiini 7, ei kuulemma tehdä mitään ennen synnytystä vaikka arvo on millä tahansa mittarilla liian alhainen. Nyt rv36, hbn lasku pysäytetty ja pyörii 110-115 välissä, koko ajan väsyttää ja kiukuttaa.

Vierailija
276/404 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä valmisteista on tullu vatsaoireita? Mistä taas ei?

Vierailija
277/404 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi mitään valmisteita, jauhenliha potkii ns. riittävästi.

Vierailija
278/404 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvi mitään valmisteita, jauhenliha potkii ns. riittävästi.

Oletko mies?

Naisilla ruoka ei riitä, sillä rautaa vuodetaan runsaasti pois joka kuukausi vuosikymmenien ajan. Plus mahdolliset raskaudet, synnytykset = verenmenetykset.

Sitä vajetta ei korjata jauhelihalla.

Vierailija
279/404 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hemoglobiini on 100, joten kunhan nyt sitä yritetään ensin nostella niin mietitään ferritiiniä vasta sen jälkeen.

Vierailija
280/404 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiini 14 ja hemoglobiini 140. Aloitan nyt kyllä sen rautalääkityksen. Ei ihme et oon jatkuvasti todella väsynyt ja hengästyn jo tosi pienestä. Väsymyksestä oon kärsinyt jo muutama vuoden.