Oletko käynyt mittauttamassa varastorautasi eli ferritiinin?
Jos olet käynyt, kerro myös mikä oli tulos.
Terveillä ihmisillä ferritiiniarvo 100 tai yli on varmuudella hyvä.
Raudanpuutteen oireita alkaa ilmetä kun ferritiini on alle 60 (ei kaikilla) Ferritiini on alle 40 alkaa suurimmalla osalla olla selviä raudanpuutteen oireita. Lähes kaikilla on selvät raudanpuutteen oireet kun ferritiini on alle 30.
Rautavarasto on tyhjä, kun ferritiini on alle 30.
Kommentit (404)
Vierailija kirjoitti:
Tämä on nyt muotia.
Onneksi on muotia! Muuten en olisi ikinä kuullutkaan ilmiöstä. Itselläni ollut vuosikausien oireet (mm. jatkuva kylmyys, hengenahdistus, painonnousu pelkästä salaatinsyömisestä& urheilusta huolimatta, hikoilun puuttuminen, väsymys aivosumu yms. yms.) Ja kilpirauhasen vajaatoimintaa & astmaa tutkittu useampaan kertaan. Mitään ei ole löytynyt, eikä koskaan osattu ehdottaa varastorautaa, vaikka myös anemiaa ollut.
Kun kuulin tästä ferritiinistä (muoti-ilmiön myötä) osui heti omiin oireisiin. Ja arvo oli alle 10. Joten itse olen kiitollinen tästä muoti-ilmiöstä. Vihdoin on syy oireille, joihin oli monta vuotta pakko tottua ja ajatella että tätä elämä sitten on jos ei syytä löydy. Ja on toivoa siitä että joskus voi olla normaali olotila.
– Potilaiden kertomusten perusteella on yleistä, että potilaalle nauretaan, kun hän pyytää ferritiinin mittausta. Se on masentavaa, Soppi sanoo.
– Potilaani kertovat valitettavan usein, että lääkäri on todennut hemoglobiinin olevan hyvä, jolloin ferritiinin mittauksesta kieltäydytään.
– Minun mielestäni potilasta pitäisi kuunnella ja tutkia ferritiini, eikä ainakaan sanoa potilaalle, että hänellä on stressiä tai masennusta, Soppi puuskahtaa.
Sopin arvion mukaan Suomessa on noin 200-300 000 raudanpuutoksesta kärsivää.
Heistä valtaosa on naisia.
– Raudanpuutos voi kulkea äidiltä tyttärelle raskaudenaikaisesta raudanpuutteesta johtuen. On perheitä, joissa olen todennut olevan raudanpuutosta neljässä polvessa.
Jos naisella on runsaat kuukautiset, hänellä on takanaan useita synnytyksiä tai verenluovutuksia, raudanpuute voi olla erityisen mahdollinen.
– Jotkut naiset kuitenkin sietävät hyvin runsaitakin kuukautisia ilman mitään raudanpuutetta.
Kova treenikin voi olla osasyy raudanpuutteeseen.
Hälyttävä raja on 30
– Jos minä saisin päättää, kaikilta naisilta mitattaisiin ferritiini raskauden alussa neuvolassa, Soppi sanoo.
– Mitään yleistä huolenaihetta raudanpuutteen ei tarvitse aiheuttaa, hän kuitenkin lisää.
Raudan imeytymisessä on suuria yksilöllisiä eroja.
Mitä pitempään raudanpuute on jatkunut, sitä hankalampaa on sen hoito.
– Jos ferritiini on alle 30, kyseessä on varmasti raudanpuutos, Soppi sanoo.
– Raudanpuutos voi esiintyä paljon korkeammillakin ferritiiniarvoilla.
1. Tyypilliset syyt
Raudanpuute voi kehittyä naiselle runsaiden kuukautisten vuoksi.
Raudanpuutetta voivat pahentaa raskaudet, verenvuoto synnytyksen yhteydessä, verenluovutukset, joskus myös keliakia, suolistotulehdukset tai happosalpaajien runsas käyttö.
2. Myös lapsilla
Jos äiti on ollut raudanpuutteinen raskauden aikana, ennen puberteettia lapsista saattaa arvion mukaan olla raudanpuutteisia jopa lähes joka kymmenes.
3. Naisten tauti
Nuorista naisista kuukautisten alkamisen jälkeen raudanpuutteisia on 11–33 prosenttia, miehistä 3,5–13 prosenttia.
Hedelmällisessä iässä raudanpuutetta on naisista jopa joka viidennellä.
https://www.iltalehti.fi/alma-lab/a/d98d988c-1ee6-4cfb-973a-7ef4028aaa11
Ylös taas tämä tärkeä aihe. Onko uusia kokemuksia?
Kävin labrakokeissa: hb 126 ja ferritiini 4,4
Minulla on ollut mitattu ferritiini pahimmillaan alle 6, mutta hb ja punasoluindeksit aina normaalin rajoissa. Uskomatonta miten joillakin ihmisillä alkaa laskea hb heti ja toisilla taas ei millään. Oireita oli siinä vaiheessa kuitenkin ollut jo n. 10 vuoden ajan, että mistään lyhyestä raudanpuutteesta ei ole varmaankaan ollut kyse.
Luonnollisesti ferritiniä ei ikinä lääkärissä oteta, eikä sitä kuulemma tarvitsisi erikseen seurata... Olen sitten aina välillä yksityisellä käynyt ottamassa, että tiedän missä mennään. Myöskään sitä ei lääkärin mukaan tarvitse tutkia, että ferritiiniarvoni alkaa tippumaan välittömästi rautakuurin lopettamisen jälkeen. Syynä siis runsaat kuukautiset, mutta sitäkään ei suostuta tutkimaan miksi kuukautiset ovat runsastuneet entisestään muutaman viime vuoden aikana.
4 oli ja hb vielä just ja just viitearvoissa. Löytyi sattumalta. Aiemmin ollut huippuhyvä hb. En ois yhtään osannut sen vuoksi epäillä raudanpuutetta.
On ollut vaikea nostaa. Ei ole meinannut nousta yli 10 eli nuokkunut pari vuotta alle virallisen viitearvon.
Nyt kierukka kokeilussa raudan lisäksi. Toivon että auttaa, voimat olleet loppu jo 5-10vuotta ja se fyysinen väsymys on vienyt mm. voimat opiskella jne., jopa työkykyyn vaikuttanut, henkisestä hyvinvoinnista puhumattakaan. Kun on vuosia uupunut päivästä toiseen fyysisesti, alkaa uupua myös henkisesti ja masentua kun väsymys ei väisty.
Olo on parantunut hiukan nyt kun on saanut vähän parempaan suuntaan..
Ferritiini 50 ja lääkärin mukaan ihanteellinen.
Kävisin, mutta julkisella ei tuota tehdä. Ei ole varaa yksityiseen.
Terveisin; anemiaa aina sairastanut 35 vuotias
Tasan ei käy. Minulla kuukausi sitten s-ferrit n. 350.
otin kontrollin kaksi viikkoa sitten. Arvo vieläkin n. 280.
Mitenkähän hitaasti tuo tippuu, menen taas lähiaikoina kontroloimaan.
Niin, yläraja tuossa labrassa se 150. Taisin saada muotioikusta taas uuden ”sairauden”, huolen aiheen lisää.
Vierailija kirjoitti:
Kävisin, mutta julkisella ei tuota tehdä. Ei ole varaa yksityiseen.
Terveisin; anemiaa aina sairastanut 35 vuotias
Mua hoidetaan julkisella kyllä. Mulla on ollut reseptillä rautaa jo 2v, tosin joskus on ollut halvempaa ottaa ilman reseptiä.
Ei silti ole noussut kuin tuohon 10 korkeintaan ja lähtee heti tippumaan kun lopetan kuurin. Mut jo 10 noustessaan huomaa eron, mm. hiustenlähtö vähentynyt ja välillä jopa loppunut, kynnet ei oo paperia (ennen oli todella vahvat aina!), vähemmän väsymystä jne. Jostain syystä hb nousee kyllä, mutta ferritiini ei kovin helposti? Mistä vois johtua? Ei ole näkynyt koepaloissa keliakiaa, vaikka on sukualttius.
Olo on ollut niin kauan älyttömän uupunut että en muista milloin viimeksi olisi ollut näinkin hyvä olo kuin nyt, vaikka siis edelleen väsyttää.
T. 290
Vierailija kirjoitti:
.
Mitä syitä on korkeaan ferritiiniin?
jos ferritiini normaali,mutta silti lihoo ahmimisesta huolimatta, kannattaa kokeilla d-vit. arvon mittausta, seki lihottaa.
Vierailija kirjoitti:
Ferritiini 50 ja lääkärin mukaan ihanteellinen.
No ei kyllä todellakaan ole ihanteellinen arvo tuo 50. Nykytutkimusten mukaan ferritiinin olisi hyvä olla siellä 100 paikkeilla. Tietysti olemme erilaisia, joillakin kroppa kestää paremmin ilman erityisiä oireita vähemmilläkin arvoilla, toisilla taas arvojen ollessa tuon 50 olo voi olla aivan kamala. Itselläni on pitkään ollut oireita jotka viittaavat raudanpuutteeseen, hemoglobiini oli ok kun pari kuukautta sitten mitattiin mutta ferritiini oli 24, olo aivan hirveä ja oireita pitkä liuta.
"Sopin arvion mukaan Suomessa on noin 200-300 000 raudanpuutoksesta kärsivää.
Heistä valtaosa on naisia.
– Raudanpuutos voi kulkea äidiltä tyttärelle raskaudenaikaisesta raudanpuutteesta johtuen. On perheitä, joissa olen todennut olevan raudanpuutosta neljässä polvessa.
Jos naisella on runsaat kuukautiset, hänellä on takanaan useita synnytyksiä tai verenluovutuksia, raudanpuute voi olla erityisen mahdollinen."
kaikki oireet. synnytyksessä iso verenvuoto, menkat liialliset, suolistoverenvuotoa. fer 14. Kolmen kuukauden obsidanin jälkeen 45 arvo. Jaksaminen hiukan mennyt parempaan, jopa ilontunteita olen kokenut. Lääkäri määräi syömään puoli vuotta.
Korjaus: Muutaman vuoden.