Oletko käynyt mittauttamassa varastorautasi eli ferritiinin?
Jos olet käynyt, kerro myös mikä oli tulos.
Terveillä ihmisillä ferritiiniarvo 100 tai yli on varmuudella hyvä.
Raudanpuutteen oireita alkaa ilmetä kun ferritiini on alle 60 (ei kaikilla) Ferritiini on alle 40 alkaa suurimmalla osalla olla selviä raudanpuutteen oireita. Lähes kaikilla on selvät raudanpuutteen oireet kun ferritiini on alle 30.
Rautavarasto on tyhjä, kun ferritiini on alle 30.
Kommentit (404)
Vierailija kirjoitti:
Missä pääsee mittauttamaan, kun paikalliseen terveyskeskukseen ei edes sukupuolitautitesteihin pääse ”ei sulla mitään ole jos ei ole oireitakaan”
Yksityiselle ilman lähetettä ja ilman lääkäriä.
Marssit ovesta sisään (esim. Mehiläinen tai Terveystalo) ja suunnistat labran ovelle. Ota vuoronumero ja odota. Kun pääset sisään, pyydä ferritiini. Se otetaan mukisematta. Maksa kassalle. Tulos tulee jopa samana iltana tai seur. päivänä Mehiläisessä OmaMehiläiseen eli pankkitunnuksilla näet vastauksen.
Ottakaa rauta aamulla tyhjään mahaan ja EI YHTÄÄN MITÄÄN SUUHUN kahteen tuntiin raudan otosta.
Mä otin rautaa eka aamuisin juuri noin ja ferritiini nousi ihan hyvin 3 kk aikana. Kävin verikokeissa ennen ja 3kk jälkeen, diagnosoitiin siis vakava raudanpuute ennen rautakuuria.
No, sitten kun arvo oli ihan hyvin noussut, sain päähäni ottaa rautaa keskellä päivää, aterioiden välissä (jotta maha kestäisi paremmin). Ja saatoin jo yhden tunnin päästä ottaa maitotuotetta tai kofeiinia yms.
No tuolla toisella 3 kk pätkällä ferritiini ei noussut pätkääkään, ei siis yhtään. Vaikka otin rautaa joka ikinen päivä. Samaa rautaa ja samalla annoksella.
"Rautatabletti kannattaa ottaa aamulla
Tutkijat olivat löytäneet 54 naista, joilla rautavarastot olivat tyhjät (ferritiini < 20 µg/l), mutta ilman anemiaa. Eri rauta-annokset leimattiin radioaktiivisesti, ja sen jälkeen mitattiin imeytymisen hyötysuhdetta sekä hepsidiinin käyttäytymistä lääkkeitä eri aikoina annettaessa.
Kahden ensimmäisen hoitovuorokauden tutkimusten perusteella vaikuttaa siltä, että aamulla nakatun pienen rauta-annoksen hyötysuhde päivittäisessä käytössä on paras. Hepsidiinitasot nousevat aamulääkkeen oton jälkeen, ja tämä salpaa illalla toistettua pienempää annosta ja isompaa annosta käytettäessä vielä osan seuraavan aamunkin tableteista.
Epäilemättä rutiininomainen 100–200 mg:n päiväannos korjaa anemian, jos se on korjaantuakseen, mutta myös vatsavaivojen todennäköisyys on suurempi. Tutkimuksen perusteella hyödyllisin annos ferrosulfaattia päivittäiseen käyttöön on kuitenkin vain 40–80 mg, aamuisin ja kerta-annoksena. Suosittelen kokeilemaan, sillä vain imeytyvä lääke auttaa."
https://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/rautatabletti-kannattaa-ott…
Raudanpuuteanemia tuntuu väsymyksenä ja näkyy verikokeessa alhaisena hemoglobiiniarvona.
Anemia vaivaa useimmiten naisia joko runsaiden kuukautisten tai raskauden takia. Myös lihavuusleikatut ja imeytymishäiröistä kärsivät potevat raudanpuutetta. Onneksi se on helppo korjata rautalääkekuurilla.
Ongelmana on kuitenkin se, että rauta imeytyy huonosti ja saattaa aiheuttaa vatsavaivoja.
Tutkimuksen mukaan molempiin lääkitysongelmiin auttaa se, että rautalisä otetaan aamulla.
Tyhjästä mahasta ferrosulfaatti imeytyy niin tehokkaasti, että annoksen voi pienentää 100 milligrammasta 40–80 milligrammaan. Kun rauta-annos pienenee, myös vatsa kestää sen paremmin.
https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/terveys/ota-rautalaake-aamulla
Raudanpuuteanemia diag, hb136 eli hyvä. Ei otettu ferritiiniä vaan Tfr, joka oli reilusti yli viitearvojen. Kohoaa siis raudanpuutteessa. Nyt rautakuurilla 100mg/vrk ainakin vuoden.
Kerroin lääkärille kuukautiskierron lyhentymisestä kaksi vuotta sitten ja kerroin miettineeni, voiko siitä seurata anemiaa. Lääkäri määräsi myös varastoraudan mittauksen samaan kokeeseen. Oli alhainen lukema, sain ohjeeksi ottaa rautavalmistetta. Sain lisäksi hyvät vinkit raudan ottamiseen, koska aiemmin olen saanut vatsavaivoja rautavalmisteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä pääsee mittauttamaan, kun paikalliseen terveyskeskukseen ei edes sukupuolitautitesteihin pääse ”ei sulla mitään ole jos ei ole oireitakaan”
Marssit ovesta sisään (esim. Mehiläinen tai Terveystalo) ja suunnistat labran ovelle. Ota vuoronumero ja odota. Kun pääset sisään, pyydä ferritiini. Se otetaan mukisematta. Maksa kassalle. Tulos tulee jopa samana iltana tai seur. päivänä Mehiläisessä OmaMehiläiseen eli pankkitunnuksilla näet vastauksen.
Onko kovinkin kallista?
Vierailija kirjoitti:
Kävisin, mutta julkisella ei tuota tehdä. Ei ole varaa yksityiseen.
Terveisin; anemiaa aina sairastanut 35 vuotias
https://www.puhti.fi/tuote-avainsana/ferritiini/?gclid=EAIaIQobChMIkMuV…
Kävin n. vuosi sitten ja tk-lääkärin diagnosoima masennus paljastui yksityisellä alhaiseksi ferritiiniksi. Olin opiskelukyvytön, tamppasin lääkärissä ja nukuin koko ajan. Ferritiini oli 9, mutta hemoglobiini 130. Olen yhä rautakuurilla 100mg x 2/päivä. Aloitin AMK opinnot viime syksynä. Viimeksi kävin mittauttamassa viime syksynä, ferritiini oli 40 ja hemoglobiini 147. seuraava mittaus on helmikuussa. Olen kuin eri ihminen, kun rauta-arvot alkoi nousta. Syy alhaiseen ferritiiniin löytyi lääkärin kanssa pohdittuani yhdestä tapauksesta teinivuosilta. Nyt olen pian 30, joten puutos kesti vuosikausia, kiitos tampioiden lääkäreoden, jotka sanoivat joko "välillä kaikki väsyvät" tai tuputtivat masennusdiagnoosia ja mielialalääkkeitä. Tekisi mieli ihan ostaa kukkia tai jotain Esa Sopille, jonka vastaanotolta apu vihdoin löytyi!
Vierailija kirjoitti:
Kävin n. vuosi sitten ja tk-lääkärin diagnosoima masennus paljastui yksityisellä alhaiseksi ferritiiniksi. Olin opiskelukyvytön, tamppasin lääkärissä ja nukuin koko ajan. Ferritiini oli 9, mutta hemoglobiini 130. Olen yhä rautakuurilla 100mg x 2/päivä. Aloitin AMK opinnot viime syksynä. Viimeksi kävin mittauttamassa viime syksynä, ferritiini oli 40 ja hemoglobiini 147. seuraava mittaus on helmikuussa. Olen kuin eri ihminen, kun rauta-arvot alkoi nousta. Syy alhaiseen ferritiiniin löytyi lääkärin kanssa pohdittuani yhdestä tapauksesta teinivuosilta. Nyt olen pian 30, joten puutos kesti vuosikausia, kiitos tampioiden lääkäreoden, jotka sanoivat joko "välillä kaikki väsyvät" tai tuputtivat masennusdiagnoosia ja mielialalääkkeitä. Tekisi mieli ihan ostaa kukkia tai jotain Esa Sopille, jonka vastaanotolta apu vihdoin löytyi!
Ja lisätäänpä vielä, että olen mitä todennäköisimmin syönyt vuosia turhaan thyroksinia kilpirauhasen vajaatoikintaan. Testeissä verestä ei löytynyt kilpirauhasvasta-aineita. Soppi käski kuitenkin vielä jatkaa thyroksinia, katsotaan sitten rauta-arvojen korjaannuttia onko kinulla edes mitään kilpirauhassairautta.
Masennuksessa, kilpirauhasen vajaatoiminnassa, ja alhaisessa ferritiinissa on kaikissa lähes samat oireet. Valitettavasti rauta-arvoja ei juurikaan oteta (paitsi hemoglobiini), vaan katsotaan kilppariarvot ja sitten automaattisesti masennuslääkkeet, jos vajaatoimintoa ei ole.
Ferritiini viime helmikuussa 12. Paljon oireita mm väsymys,aloitekyvyttömyys,syke koholla,lisälyöntejä yms. Kolmen kuukauden jälkeen noussut 19.
Nyt rautaa syöty vajaa vuosi ja kesällä pitäisi mennä murtautumaan että missä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai Synlabiin.
"Kerroin lääkärille kuukautiskierron lyhentymisestä kaksi vuotta sitten ja kerroin miettineeni, voiko siitä seurata anemiaa. Lääkäri määräsi myös varastoraudan mittauksen samaan kokeeseen. Oli alhainen lukema, sain ohjeeksi ottaa rautavalmistetta. Sain lisäksi hyvät vinkit raudan ottamiseen, koska aiemmin olen saanut vatsavaivoja rautavalmisteista."
Kerro ne vinkit tänne myös. Obsidanista karmeat vatsakivut ja ummetus.
Lisäksi, jos on rahhulia, niin rauta-arvot saa korjattua rautainfuusiolla esim. yksityisellä. Ei tarvitse odottaa 6-12kk:ta, että valot menee päälle. Toki tuo onnistuu joissakin kunnissa myös julkisilla, mutta vaatii todella alhaiset arvot. Jonoista en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kovinkin kallista?
Mehiläisessä noin 40 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi, jos on rahhulia, niin rauta-arvot saa korjattua rautainfuusiolla esim. yksityisellä. Ei tarvitse odottaa 6-12kk:ta, että valot menee päälle. Toki tuo onnistuu joissakin kunnissa myös julkisilla, mutta vaatii todella alhaiset arvot. Jonoista en tiedä.
Mä olen vakavasti raudanpuutteinen enkä ikinä suostuisi rautainfuusioon. Rauta on noussut hyvin hitaasti, mutta varmasti (vuoden nyt vetänyt rautaa).
Rautainfuusioon en suostuisi siksi, että siinä on riskejä. Niitä en ole valmis ottamaan. Mieluummin nostan arvoja hitaasti suun kautta otettavalla rautatabletilla ja ilman pahempia riskejä.
800 ihmistä on vastannut tähän kyselyyn.
400:lla eli tasan 50 %:lla on rauta-arvot alhaiset.
Vain 5 %:lla normaalit.
Veikkaan, että raudanpuute on paljon yleisempää mitä tajutaankaan.