Oletko käynyt mittauttamassa varastorautasi eli ferritiinin?
Jos olet käynyt, kerro myös mikä oli tulos.
Terveillä ihmisillä ferritiiniarvo 100 tai yli on varmuudella hyvä.
Raudanpuutteen oireita alkaa ilmetä kun ferritiini on alle 60 (ei kaikilla) Ferritiini on alle 40 alkaa suurimmalla osalla olla selviä raudanpuutteen oireita. Lähes kaikilla on selvät raudanpuutteen oireet kun ferritiini on alle 30.
Rautavarasto on tyhjä, kun ferritiini on alle 30.
Kommentit (404)
Vierailija kirjoitti:
Sain tänään tietää, että ferritiiniarvoni on 43. Hemoglobiini on 132. Sairastan myös kilpirauhasen vajaatoimintaa, lääkitys ollut jo viisi vuotta. Tällä hetkellä menee Thyroxinia 100 mikrogrammaa päivässä. Oireita on monenlaisia, voisiko tämä rautalisä nyt olla kokeilemisen arvoinen? Lääkäri sanoi, että arvoni on ihan normaali.
Mulla on myös diagnosoitu kilpirauhasen vajaatoiminta, johon thyroxinlääkitys samalla annostuksella kuin sinulla. Hb oli 135 ja ferritiini 29. Luin jostakin, että kilpirauhanen toimii hyvin vasta, kun ferritiini on yli 70. Tästä syystä olen itsekin nyt rautakuurilla. Epäilen, että rauta ei imeydy hyvin, sillä minulla on myös tulehduksellinen suolistosairaus ja rautavalmisteiden käyttö ei suju ongelmitta..
Kilpirauhashormonit ja anemia
Kilpirauhasen vajaatoiminta voi johtaa anemiaan kolmella tavalla. Liian alhainen vatsahappojen määrä voi johtaa B12-vitamiinin ja folaatin heikkoon imeytymiseen, josta seuraa anemiaa. Toiseksi 12%:lla kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavista on pernisiöösi anemia, autoimmuunisairaus, jossa elimistön oma immuunipuolustus tuhoaa vatsakalvoa niin, että B12-vitamiini ei imeydy. Kolmanneksi alhaisten vatsahappojen takia raudan imeytyminen voi olla heikkoa. Kun tähän yhdistetään vielä se, että alhaisten kilpirauhashormonimäärien takia progesteronin päätyminen solutasolle on heikentynyt, mikä johtaa runsaisiin kuukautisvuotoihin, anemia pahenee tästäkin syystä.
https://kilpirauhaspotilaat.fi/artikkeli/kilpirauhashormonien-vaikutuks…
Ferritiini tutkittiin muiden tutkimusten yhteydessä ja arvo oli 102.
Yllättävän hyvä tulos vaikka minulla on runsaat kuukautiset.
Mittasin ferritiinin ja kilpirauhasarvot yksityisellä ja tulos oli 17. Lääkärillä en ole käynyt mutta aloitin nyt lisäraudan syömisen, otan 1 tabletin päivässä. Mitään muita oireita ei ole ollut, mutta kesästä asti olen ihmetellyt kun aerobinen kunto ei kohoa treenaamisesta huolimatta. Nyt kulkee ihan eri tavalla 👊🏻
En ole kokenut tarvetta siihen. Hemoglobiiniarvoni on aina siinä rajoilla tai yli sen mikä on naisille suositeltavaa, joten on vaikea uskoa raudanpuutteeseen.
Hmm. Mulla on hb 144 ja ferritiini just mitattu 334,5? Viite 10-150mg/l. No voiko sitä rautaa olla liikaa? En siis käynyt lekurissa vaan testautin verenkuvan ym.
Vierailija kirjoitti:
Hmm. Mulla on hb 144 ja ferritiini just mitattu 334,5? Viite 10-150mg/l. No voiko sitä rautaa olla liikaa? En siis käynyt lekurissa vaan testautin verenkuvan ym.
Siis mikrogrammaa, ei milligrammaa.
Vierailija kirjoitti:
Noilla arvoilla sun pitää mennä lääkärin vastaanotolle. Ferritiiniä voi olla myös liikaa.
https://areena.yle.fi/1-4233703
A-studio: Talk
Kuka päättää syötkö oikein?
Katsokaapa kohdasta 39:00 eteenpäin kun ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen meinaa lipsauttaa että suomalaisilla on eniten puutoksia folaatissa ja rau...
Tätä ennen haastattelussa on naureskeltu kaikille ravinto/vitamiini muotivillityksille ja myös ferritiinille!
Miksei sitä raudanpuutosta nyt voinutkaan tuossa lähetyksessä sanoa sitä saamme vain arvailla...
Voisiko alanuolta painava perustella mielipiteensä? Etkö ollut Laatikaisen kanssa samaa mieltä?
Kävin mittauttamassa, ferritiini oli 76. Ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
https://areena.yle.fi/1-4233703
A-studio: Talk
Kuka päättää syötkö oikein?
Katsokaapa kohdasta 39:00 eteenpäin kun ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen meinaa lipsauttaa että suomalaisilla on eniten puutoksia folaatissa ja rau...
Tätä ennen haastattelussa on naureskeltu kaikille ravinto/vitamiini muotivillityksille ja myös ferritiinille!
Miksei sitä raudanpuutosta nyt voinutkaan tuossa lähetyksessä sanoa sitä saamme vain arvailla...
Niinpä...
Mitään puutoksiahan suomalaisilla ei voi olla kun syömme runsaasti sitä RUISLEIPÄÄ, joka on erään ravitsemustieteilijän mielestä yhtä hyvä kuin monivitamiinivalmiste....
Varmaan raudan mutta myös monen muunkin hivenaineen imeytymisessä on ihmisillä ongelmia. Tutkimusten mukaan eläinperäinen rauta imeytyy helpommin kuin kasvisperäinen, eli kasvissyöjät saavat olla varovaisia (täysviljan lisäksi esim. pähkinät haittaavat imeytymistä, c-vitamiini taas edistää). Rauta ei ole kaikki tarvitsemamme, siksi monipuolinen ravinto, jossa tarpeeksi kuituja, vitamiineja ja antioksidantteja tärkeää. Ylipainoiset, suolistonsa runsaalla alkoholinkäytöllä ja rasvaisella ruualla tärvelleet ihmiset kärsivät jos jonkinmoisista imeytymisongelmista. Sitten on tietenkin vakavasti sairaat joilla anemia on tullut ohessa, heidän hoitonsa on ymmärrettävää. Mutta jos nämä pulskat, runsaasti alkoholia lipittävät tätöset nyt kokevat, että heidän aivosumunsa paranee rautatableteilla tai suoneen tykittämällä niin ihan OK, kunhan tuota ei julkisen terveydenhuollon tarvitse kustantaa. Laihdutus, alkoholin poisjättäminen ja liikunnan lisääminen taitaisi auttaa vähintään yhtä hyvin. T se joka synnytyksen komplikaation jälkeen oli vähän väsynyt kun Hb oli 90, mutta tilanne parani nopeasti.
Luin, että "oletko käynyt mittauttamassa vuoristoratasi?", ja olin että wtf :D
t. laitekuski
uppp