Miehen lapsi ja hänen käytöksensä
Olemme uusperhe, olleet jo viisi vuotta. Aivan mielenkiinnosta kysyisin neuvoa mieheni täysi-ikäisen pojan käytöksen suhtautumiseen. Kaikki 6 lasta (3+3) asuvat meillä. Olemme molemmat yrittäjiä ja vanhoillisena olen sitä mieltä että nainen hoitaa ruokapuolen ja kodinhoidon yleensäkin. Kuitenkin mieheni pojan käytös on jotenkin ala-arvoista ja röyhkeää. Hän painaa yli 100 kg, ei liiku ja on hyvin laiska. Ruoka pitäisi aina olla jotain "mättöä" ja rasvaista roskaa. Eilen tein jauhelihakeittoa, joka on minun lapsuudessani ja minun lapsilleni ollut hyvää perusruokaa. Poika tuli koulusta kotiin ja alkoi tekemään leipiä. Sanoi keittiössä jääkaappiin katsoessaan -"ei täällä mitään ole". Sanoin että liedellä on lämmintä lihakeittoa,johon vastasi että:" on se kumma homma että täytyy vaan leipää syödä ja maha kipeä siitä kokoajan". Kysyin miksi ei syö keittoa kun kaikki muut kyllä tykkäsivät (olen hyvä ruanlaittaja). Poika vastasi:" Kyllä mää nuo lihat söisin mutta aina ne pitää johonkin helvetin paskakeittoon laittaa". Nuo keitot on niin perseestä! . Minä siihen sanoin että se on kyllä normaalia kotiruokaa ja terveellistä. Osta itse ruokasi ja tee tai syö vaikka grillillä joka päivä jos rahat siihen riittää. Jotenkin tuntuu niin kiittämättömältä tuo aikuisen pojan käytös. Minä olen töissä aamua iltaa ja iltapäivällä käyn tekemässä ruan lapsille, jonka jälkeen jatkan töitäni. Suurimman osan ruasta ostan minä pesueellemme ja siihen menee n.1000€/kk. Meillä syödään monipuolista kotiruokaa: spagettia ja j.lihakastiketta, makaronilaatikkoa, kiusauksia, lihaa ja perunamuusia, itse tehtyä pitsaa, lasagnea, tortilloja ym. keittoa ehkä kerran kuukaudessa. Tämä poika käyttäytyy muutekin hyvin epäkunnioittavasti kaikkia kohtaan. Murahtelee,ei vastaa. Ei tee palvelusta toisille mutta juoksuttaa kyllä muita. Kun ruoka-aika on ja ruoka mieleistä niin ahmii määrättömästi eikä ajattele että muille täytyy jättää myöskin. Kun leivon ja vieraita tulee niin on ensimmäisenä kahvipöydässä ja ahmii kakkuja mahansa täyteen ja lähtee takasin pelaamaan, mitä tekee kaiken vapaa-ajan. Kaipaisin vähän neuvoja kuinka suhtautua tähän käytökseen ja olenko nyt jotenkin "liian herkkä". Isänsä ei jaksa hänen käytökseen puuttua ja saa aikalailla tehdä miten tykkää. Omaan asuntoon ei ole muuttamassa vuosiin ja niin kauan kun ruokahuolto ja pyykkihuolto pelaa niin ei sitä varmasti suunnittelekkaan. Kysymys siis, olenko syyttä loukkaantunut ja täytyykö tämä vain näin kestää? Kiitos etukäteen asiallisista vastauksista <3
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Ehkä lapsella on paha olla ja purkaa sitä kotioloissa? Onko jotain ongelmia joihin olisi hyvä saada selvyys? Eihän 18v. ole vielä aikuinen kuin harvoissa tapauksissa vaikka täällä niin jokunen väittikin. Täysi-ikäisyys ei ole sama asia kuin aikuinen. Tosin aikuinenkin taitaa olla nykyään synonyymi pahansuopaisuudelle ja ilkeydelle jne...
Ei hänellä paha olo ole, en usko sitä. Hän nyt vain on sellainen laiskanpulskea perus-suomalainen mörkö. Pienenä äitinsä on passannut hänet ja isompana mummo. Nyt minä olen jatkanut samaa karhunpalvelusta, koska siihen hän on tottunut ja se on perheen tyyli ollut. Valitettavaahan se on, että muut lapset ovat tottuneet siihen että hänen ei tarvitse käyttäytyä, mutta kuten sanoin, siihen on totuttu. Ensivuonna koittaa armeija, joten ehkä siellä tästä (kin) pojasta mies kuoriutuu. Ehkä reagoin nyt liian herkästi itse tähän ruan paskaksi haukkumiseen ja kirjoitin tänne, ei hän sitä pahalla varmastikkaan sanonut, vaan oli huono päivä. Ehkä se asenne muuttuu tulevaisuudessa ja onhan hän vasta kuitenkin 18-v. Hyviä vinkkejä olen kyllä saanut tästä keskustelusta ja pitänyt oikein mennä itseensä, että onko aika antaa kodinhoitovastuuta myös lapsille ( ja miehille), joskus tämä arki vähän väsyttääkin. Tytöt meillä kyllä joskus leipovat, kun koulussa kotitehtävänä sellaista on, ja ehkä voisi alkaa viikonloppuisin koko perhe yhdessä kokkaamaan. Miettisi vaikka jonkun maan, ja valittaisiin siihen maahan kuuluvat ruat, joita sitten yhdessä tehtäisiin. No nyt alkaa ehkä menemään jo vähän yli, mutta pitääpäs ehdottaa muksuille :)
Vierailija kirjoitti:
Siis tietääkö tuo mummu, mistä ap jauhelihakeittonsa valmistaa ? Oletteko samaa perhettä ? Voisiko joku selittää, tämä menee yli hilseen.
Jollakin on hauskaa vitsailla. Kyllä meillä jauhelihakeitto ihan naudan jauhelihasta tehdään ja välillä myös lihakeittoa, hernekeittoa,nakkikeittoa,kanakeittoa jne... :D
Kerrostalokyttääjä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tietääkö tuo mummu, mistä ap jauhelihakeittonsa valmistaa ? Oletteko samaa perhettä ? Voisiko joku selittää, tämä menee yli hilseen.
Taidan tunnistaa tämän perheen. Ei kannata provosoitua. Tarina on raskaasti väritetty.
Niinkö? Täällä meidän paikkakunnalla ei kerrostaloja ole, mutta kyttäile vaan rauhassa..
ja "tarinaa" ei ole väritetty lainkaan. Näytin tämän keskustelun myös miehelleni, ja hänestä tämä oli oikein paikkaansa pitävä. Mikäli tunnet hänet niin kysäseppäs " naapuri".
Armeija tohon mitään vaikuta. Voi siellä pärjätä mutta miksi muuttaa kotona asennetta kun pääsee taas takaisin ilmaisten palvelujen ääreen?
Kasvattakaa toki lapset epätasa-arvoiseen asemaan ja jättäkää toki opettamatta nuorelle aikuiselle, mitä tarkoittaa vastuunkanto ja itsenäinen elämä. Älä sitten kuitenkaan tule tänne valittamaan kun et saa työstäsi kiitosta tai muut eivät hoida osuuttaan - et sinä näitä arvoja ole vaatinut tai kiinnostunut edes opettamaan.
Vierailija kirjoitti:
Armeija tohon mitään vaikuta. Voi siellä pärjätä mutta miksi muuttaa kotona asennetta kun pääsee taas takaisin ilmaisten palvelujen ääreen?
Kasvattakaa toki lapset epätasa-arvoiseen asemaan ja jättäkää toki opettamatta nuorelle aikuiselle, mitä tarkoittaa vastuunkanto ja itsenäinen elämä. Älä sitten kuitenkaan tule tänne valittamaan kun et saa työstäsi kiitosta tai muut eivät hoida osuuttaan - et sinä näitä arvoja ole vaatinut tai kiinnostunut edes opettamaan.
Kyllä meillä kaikilta vaaditaa samaa, mutta hän ei vain tottele tai jos tottelee, niin hyvin hankalasti. En minä ole tullut tänne valittamaan, vaan etsimään asiallisia neuvoja sekä kanssasisaria, jos niitä mahdollisesti on. Jos meillä kuudesta lapsesta viisi on saatu hyvin kasvatettua, niin tämä yksikö sinun melestäsi tekee meistä huonot vanhemmat? Kuten tuossa äsken laitoinkin, niin lapsena pojan on paaponut äiti, se jälkeen mummo ja minä olen jatkanut sillä totutulla kaavalla. Ehkä väärin, mutta jos ajattelet tilannetta yrittäjänä ja ison perheen äitinä, niin ehkä ymmärrät, ettei kaikkeen jaksa puuttua ja on helpompaa jatkaa totuttua kaavaa. Itse ylireagoin kun tänne tästä kirjoitin, mutta hyviä neuvoja olen muutamia saanut sekä pitänyt vähän mennä itseensä kasvattajana..Silleen..
Pidän sitä huonona, että eväätte nuorelta aikuiselta tärkeitä elämäntaitoja syyttelemällä muita ihmisiä ja mummoa. Sinä tuon nykyisen apinatason käytöksen mahdollistat ja teillä olisi kaikki mahdollisuudet puuttua siihen - jo tämän nuoren aikuisen tähden.
Sen sijaan kiillotatte omaa kruunuanne sillä, että onneksi noi muut alaikäiset osaavat hommansa. Hienoa, että muilla lapsilla on taidot hallussa ja saavat paremmat eväät elämään. Onko teistä todella kuitenkin oikein että talon vanhimmalta (vielä aikuiselta) lapselta odotetaan huomattavasti vähemmän kuin muilta sisaruksilta? Vai sallisitteko muiltakin tommoiset haistattelut? En itse haluaisi opettaa omille jälikasvuilleni, että uhmaikäisen tasoisella ulinalla peritään perheyrityksiä ja saadaan ilmainen ylläpito aikuisena.
Vierailija kirjoitti:
Pidän sitä huonona, että eväätte nuorelta aikuiselta tärkeitä elämäntaitoja syyttelemällä muita ihmisiä ja mummoa. Sinä tuon nykyisen apinatason käytöksen mahdollistat ja teillä olisi kaikki mahdollisuudet puuttua siihen - jo tämän nuoren aikuisen tähden.
Sen sijaan kiillotatte omaa kruunuanne sillä, että onneksi noi muut alaikäiset osaavat hommansa. Hienoa, että muilla lapsilla on taidot hallussa ja saavat paremmat eväät elämään. Onko teistä todella kuitenkin oikein että talon vanhimmalta (vielä aikuiselta) lapselta odotetaan huomattavasti vähemmän kuin muilta sisaruksilta? Vai sallisitteko muiltakin tommoiset haistattelut? En itse haluaisi opettaa omille jälikasvuilleni, että uhmaikäisen tasoisella ulinalla peritään perheyrityksiä ja saadaan ilmainen ylläpito aikuisena.
Ei tässä syytellä ketään, todetaan vain tosiasia. Tämä toiseksi vanhin vain on niin pinttymätön omassa käytöksessään ettei sitä saa muutettua kuin hetkeksi. Siksi tänne kirjoitin koska säikähdin itsekkin tätä ruan paskaksi haukkumista, ei ole ennen noin rumasti puhunut. Minä en kiillota omaa kruunuani ja kerroin juuri että olen joutunut itseeni tässä myös menemään ja hyviä neuvoja täältä saanut. Toisin kuin sinulta jolla tuntuu olevan omasta mielestäsi täydellinen kokemus arvostella toisen elämää. En lähde henkilökohtaisuuksiin ja vetäydyn "keskustelusta" kanssasi. Mukavaa viikonloppua kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Niin makaa kun petaa
Just joo!
Ei ole kuule helppoa puuttua heti uusperheen lapsen käytökseen. Sitä paitsi se on ensisijaisesti isänsä vastuulla.
Ymmärrän täysin AP:tai, voimia :\
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin makaa kun petaa
Just joo!
Ei ole kuule helppoa puuttua heti uusperheen lapsen käytökseen. Sitä paitsi se on ensisijaisesti isänsä vastuulla.
Ymmärrän täysin AP:tai, voimia :\
Kiitos <3 . Kyllä minäkin olen niin ajatellut että minä kasvatan omat lapseni ja mies omansa. Toki ohjaamme yhdessä mutta biologinen vanhempi ottaa isoimman kasvatusvastuun omastaan..jotenkin tuntuu ettei minulla ole siihen auktoriteettia kuten omiini.
Minustakin tuntuu, että ratkaisun avaimet löytyvät oikeassa ruokavaliosta. Kokeile seuraavaksi tehdä keitto karitsan jauhelihasta. Sitä saa ihan tavallisista marketeista.
Et sä oo hyvä ruoanlaittaja. Ensinnäkin mitään PITSAA ei ole olemassa, se on PIZZA. ja et osaa edes kirjottaa.
Kasvatus on vaikea laji kirjoitti:
Pöyristynyt kirjoitti:
Ei ole vaikea havaita, kuka tässä on tyrinyt raskaasti kasvattajana. Tarjota nyt murrosikäiselle pojalle ja hänen kavereilleen kissanlihasta tehtyä keittoa. Ei siinä paljon järki päätä pakota.
Voisiko ap selittää tapausta vähän selkeämmin. En usko alkuunkaan tätä kissanlihajuttua. Täsaä on nyt päässyt syntymään jokin perustavaa laatua oleva väärinkäsitys pojan ja äitipuolen välille.
Kumpi tässä nyt syyttää kumpaa ja kumpi sitä kissanlihakeittoa on tarjonnut ?
No enpä kyllä tiedä mistään kissanlihakeitosta ja minä kyllä pidän kissoista niin paljon etteivät keiton aineksiksi joutuisi :D . Joku tykkää pelleillä, eipä siinä mitään. Ei kannata lähteä tuohon mukaan :D .
Saatiinpa taas uusi termi palstalle, kissanliha :D
Näin juuri. Noista ruoka-asioista, jotka tuntuvat olevan koko ongelman ydin, tarvitaan ap:ltä suoraa ja avointa lisäselvitystä.
Ap katosi ketjusta heti, kun tapahtumien todelliset taustat alkoivat paljastua.
Vierailija kirjoitti:
Ap katosi ketjusta heti, kun tapahtumien todelliset taustat alkoivat paljastua.
Selvä tapaus. Ap on omalla hölmöilyllään aiheuttanut koko ongelman ja livistää karkuun, kun se selviää muillekin.
On kuitenkin hyvä, että tässäkin totuus tuli lopulta ilmi.
Törkeää käytöstä ap:ltä. Eikä edes sen vertaa vaivaudu, että selittäisi täällä motiivejaan.
Tämä poika (18-v) nyt on sen luonteinen ettei häntä kiinnosta mikään kodin ulkopuolella oleva. Hän ei halua muuttaa mihinkään, eikä janoa omaa elämää. Harmillista kyllä. Muut lapset (12,13,15,17,19)odottavat jo innolla tulevaa, ns. omaa elämää ja ovat ulospäin suuntautuneita sekä sosiaalisia. Tässähän on nyt vain se tilanne, että jos pojan meinaa saada omaan asuntoon, on tämä hänelle todella kova paikka. Hän on suunnitellut joskus ostavansa tämän meidän talon, kun jatkaa (mahdollisesti) isänsä yritystoimintaa. Onneksi armeija koittaa ensivuonna, ja se tulee kyllä tekemään hyvää hänelle. Ehkä se myötä itsenäistyminenkin alkaa..