Miehen lapsi ja hänen käytöksensä
Olemme uusperhe, olleet jo viisi vuotta. Aivan mielenkiinnosta kysyisin neuvoa mieheni täysi-ikäisen pojan käytöksen suhtautumiseen. Kaikki 6 lasta (3+3) asuvat meillä. Olemme molemmat yrittäjiä ja vanhoillisena olen sitä mieltä että nainen hoitaa ruokapuolen ja kodinhoidon yleensäkin. Kuitenkin mieheni pojan käytös on jotenkin ala-arvoista ja röyhkeää. Hän painaa yli 100 kg, ei liiku ja on hyvin laiska. Ruoka pitäisi aina olla jotain "mättöä" ja rasvaista roskaa. Eilen tein jauhelihakeittoa, joka on minun lapsuudessani ja minun lapsilleni ollut hyvää perusruokaa. Poika tuli koulusta kotiin ja alkoi tekemään leipiä. Sanoi keittiössä jääkaappiin katsoessaan -"ei täällä mitään ole". Sanoin että liedellä on lämmintä lihakeittoa,johon vastasi että:" on se kumma homma että täytyy vaan leipää syödä ja maha kipeä siitä kokoajan". Kysyin miksi ei syö keittoa kun kaikki muut kyllä tykkäsivät (olen hyvä ruanlaittaja). Poika vastasi:" Kyllä mää nuo lihat söisin mutta aina ne pitää johonkin helvetin paskakeittoon laittaa". Nuo keitot on niin perseestä! . Minä siihen sanoin että se on kyllä normaalia kotiruokaa ja terveellistä. Osta itse ruokasi ja tee tai syö vaikka grillillä joka päivä jos rahat siihen riittää. Jotenkin tuntuu niin kiittämättömältä tuo aikuisen pojan käytös. Minä olen töissä aamua iltaa ja iltapäivällä käyn tekemässä ruan lapsille, jonka jälkeen jatkan töitäni. Suurimman osan ruasta ostan minä pesueellemme ja siihen menee n.1000€/kk. Meillä syödään monipuolista kotiruokaa: spagettia ja j.lihakastiketta, makaronilaatikkoa, kiusauksia, lihaa ja perunamuusia, itse tehtyä pitsaa, lasagnea, tortilloja ym. keittoa ehkä kerran kuukaudessa. Tämä poika käyttäytyy muutekin hyvin epäkunnioittavasti kaikkia kohtaan. Murahtelee,ei vastaa. Ei tee palvelusta toisille mutta juoksuttaa kyllä muita. Kun ruoka-aika on ja ruoka mieleistä niin ahmii määrättömästi eikä ajattele että muille täytyy jättää myöskin. Kun leivon ja vieraita tulee niin on ensimmäisenä kahvipöydässä ja ahmii kakkuja mahansa täyteen ja lähtee takasin pelaamaan, mitä tekee kaiken vapaa-ajan. Kaipaisin vähän neuvoja kuinka suhtautua tähän käytökseen ja olenko nyt jotenkin "liian herkkä". Isänsä ei jaksa hänen käytökseen puuttua ja saa aikalailla tehdä miten tykkää. Omaan asuntoon ei ole muuttamassa vuosiin ja niin kauan kun ruokahuolto ja pyykkihuolto pelaa niin ei sitä varmasti suunnittelekkaan. Kysymys siis, olenko syyttä loukkaantunut ja täytyykö tämä vain näin kestää? Kiitos etukäteen asiallisista vastauksista <3
Kommentit (122)
Niin, tottahan tuo on. Tuntuu vain niin radikaalilta, mutta eihän siinä muuta voi jos tilanne ei muutu. Inhottava tuntea itse ainaista ärsytystä. Ehkä seuraamme nyt pari kuukautta muuttuuko tilanne ja jos ei niin oman asunnon ostoon/vuokraukseen.
tenkkapoo kirjoitti:
Niin, tottahan tuo on. Tuntuu vain niin radikaalilta, mutta eihän siinä muuta voi jos tilanne ei muutu. Inhottava tuntea itse ainaista ärsytystä. Ehkä seuraamme nyt pari kuukautta muuttuuko tilanne ja jos ei niin oman asunnon ostoon/vuokraukseen.
Niin mikä on totta ja mikä tuntuu radikaalilta? Ja mille ei voi muuta?
Surullista, että vielä tänäpäivänä kasvatetaan tolla tyylillä, että nainen hoitaa kotona kaiken, ja muut joutuvat teeskentelemään kiitollisuutta.
Aivan varmasti terveellisempää kuin "äitien tekemät"-moskat! Meillä syödään puhdasta ja kotimaista ruokaa. Jos jauhelihakeitto tehdään puhtaista raaka-aineista ja naudan kotimaisesta jauhelihasta sekä juureksista niin on terveellistä!!
Ensinnäkin tuo, että ruokaa ei haukuta paskaksi.
Aikoinani alkuun exällesi seki sitä, mutta sanoin siitä napakasti hänelle.
Myös sanoin isälleen, että en hyväksy tuollaista käytöstä. Sanoin miehelle myös, että minua loukkaa kun laitan ruokaa, usein juuri sitä mitä lapsi toivoi.
Onneksi isä myös puuttui asiaan.
Miten on, kuuleeko sinun miehesi pojan sanovan sinulle noin ja ei osaa avata suutaan siinä tilanteessa?
Ensimmäinen ehto uusperheessä on, että aikuiset ovat samassa rintamassa ja samaa mieltä kasvatuksesta.
Siis vähintään normiasioissa, niissä mikä on aivan järkeenkäyvää.
Kerroit, että poika ei ole muuttamassa *koskaan* kun on *vanhapoika*ainesta?
Hyväksyykö miehesi, kyseenalaistamatta asiaa, tämän ajatuksen ja miten mies ajattelee, että se olisi hyväksi aikuiselle pojalle?
Tai miten hän perustelee moisen ajatuksen?
Mies saattaa olla jossain asioissa hyvä isä, mutta hyvä isä osaa myös ajatella pidemmälle lastensa tulevaisuutta.
Onko miehellä syyllisyyttä erostaaan pojan ja pojan äidin suhteen ja siksi ei halua sanoa pojalle mitään?
Korjaan, että alkuun siis etälapsi teki sitä, että haukkui ruokaa paskaksi, automaattinen kirjoitus plaah.
tenkkapoo kirjoitti:
Aivan varmasti terveellisempää kuin "äitien tekemät"-moskat! Meillä syödään puhdasta ja kotimaista ruokaa. Jos jauhelihakeitto tehdään puhtaista raaka-aineista ja naudan kotimaisesta jauhelihasta sekä juureksista niin on terveellistä!!
Mistä hyvät rasvat? Jos olet yhtä vanhoillinen ruuan suhteen pojat aivot ei ole saannut riittävästi rasvahappoja kehittyäkseen. Muutekin olen vähän huolissani millaisen parisuhteen mallin teidän lapset saa.
Miksi en tekisi avausta? Tämähän on keskustelupalsta jossa henkilöllisyyttä ei tunnisteta.
Mielenkiintoinen tilanne, sillä sinä olet ollut talossa vuosia. Onko pojan käytös muuttunut nyt, vai ollut sitä aina? Minusta sinulla on ollut vuosia aikaa tehdä selväksi pelisääntöjä ja käytöstavathan nyt pitäisi opettaa jokaisessa perheessä, olipa uusperhe tai ydinperhe. En hyväksyisi pojan käytöstä, ruoka-aikojen ulkopuolella ei napostella ja leipä ei ole mikään ateria.
tenkkapoo kirjoitti:
Ei ole exiä. Kippis vaan sullekin..
Adoptoituja kauhukakaroita? 😀
Skool!
Tarna alkaa oleen aika cool. Miten voi olla lapsia ilman exiä? Yrittäjä kippailee alkoa keskellä päivää... huoh!
Vierailija kirjoitti:
tenkkapoo kirjoitti:
Ei ole todellakaan isänsä kopio. Isänsä on maailman huomaavaisin ja kiitollisin mies. Ei vain jaksa asiasta enään paasata.
Kun lapset avaa suunsa he puhuu kodistaan. Lapset on vanhempien peilikuvia, joista heijastuu heidän kasvatus ja arvot.
Tämä ei aina päde. Meidän kolmesta teinistä kaksi puhuu ja käyttäytyy kauniisti, eivät kiroile, eivät ole vaatimassa koko ajan jotain, auttavat kotitöissä nykyisin jopa ilman pyyntöä. Kolmas on täydellinen vastakohta näille. Niin samanlailla olemme kasvattaneet kuin on vain mahdollista.
Esimerkiksi tuo kiroilu, me vanhemmat emme kiroile, ei myöskään kaksi vanhinta, miten nuorin heijastaa meitä, kun joka toinen sana on kiroilua?
tenkkapoo kirjoitti:
Älkääkä nyt jumalauta omilla rahoillanne ostako tai vuokratko sitä kämppää! Poika saa mennä KELAn ja sossun luukulle ja työkkäriin niinkuin muutkin täysi-ikäiset.
Tulee ihan mieleen exäni, joka narisi, että saa isältään saman verran kuukausirahaa kuin kotona asuva pikkuveljensä ja kun maksaa siitä vuokran niin jää vähemmän käyttörahaa. Olin silleen "herrajestas sä olet aikuinen ja saat vanhemmiltasi jotain KUUKAUSIrahaa ja vielä kehtaat narista..."
Jessica sai alkunsa baaripanosta. Nicon isä häipyi kuvioista ja Jaren isää en tiedä varmasti. Kelalta elarit.
Vinkki ap - kun haluat vastata tiettyyn kommenttiin, klikkaa kommentin "lainaa"-neliötä ja kirjoita avautuvaan ruutuun oma vastauksesi tekstin alle.
Vierailija kirjoitti:
Tarna alkaa oleen aika cool. Miten voi olla lapsia ilman exiä? Yrittäjä kippailee alkoa keskellä päivää... huoh!
😂😂
Täysi-ikäinen on vastuussa omista syömisistään. Jos ei kelpaa se mitä on tarjolla, voi itse hankkia omilla rahoillaan jotain muuta.
Luitko ollekaan aloitusta? AP nimenomaan sanoi, että kodinhoito ja ruoka on naisen tehdä eikä miesten kuulu niitä tehdä. Ja silti AP ihmettelee, kun häntä kohdellaan kuin palvelijaa, vaikka hän sellainen on eikä mikään älyllinen kunnioitettava tasavertainen perheenjäsen. Eli ehdotus, että poika tekisi nuo itse, ei AP:n perheessä tule toimimaan.