Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen lapsi ja hänen käytöksensä

Tenkkapoo
27.09.2018 |

Olemme uusperhe, olleet jo viisi vuotta. Aivan mielenkiinnosta kysyisin neuvoa mieheni täysi-ikäisen pojan käytöksen suhtautumiseen. Kaikki 6 lasta (3+3) asuvat meillä. Olemme molemmat yrittäjiä ja vanhoillisena olen sitä mieltä että nainen hoitaa ruokapuolen ja kodinhoidon yleensäkin. Kuitenkin mieheni pojan käytös on jotenkin ala-arvoista ja röyhkeää. Hän painaa yli 100 kg, ei liiku ja on hyvin laiska. Ruoka pitäisi aina olla jotain "mättöä" ja rasvaista roskaa. Eilen tein jauhelihakeittoa, joka on minun lapsuudessani ja minun lapsilleni ollut hyvää perusruokaa. Poika tuli koulusta kotiin ja alkoi tekemään leipiä. Sanoi keittiössä jääkaappiin katsoessaan -"ei täällä mitään ole". Sanoin että liedellä on lämmintä lihakeittoa,johon vastasi että:" on se kumma homma että täytyy vaan leipää syödä ja maha kipeä siitä kokoajan". Kysyin miksi ei syö keittoa kun kaikki muut kyllä tykkäsivät (olen hyvä ruanlaittaja). Poika vastasi:" Kyllä mää nuo lihat söisin mutta aina ne pitää johonkin helvetin paskakeittoon laittaa". Nuo keitot on niin perseestä! . Minä siihen sanoin että se on kyllä normaalia kotiruokaa ja terveellistä. Osta itse ruokasi ja tee tai syö vaikka grillillä joka päivä jos rahat siihen riittää. Jotenkin tuntuu niin kiittämättömältä tuo aikuisen pojan käytös. Minä olen töissä aamua iltaa ja iltapäivällä käyn tekemässä ruan lapsille, jonka jälkeen jatkan töitäni. Suurimman osan ruasta ostan minä pesueellemme ja siihen menee n.1000€/kk. Meillä syödään monipuolista kotiruokaa: spagettia ja j.lihakastiketta, makaronilaatikkoa, kiusauksia, lihaa ja perunamuusia, itse tehtyä pitsaa, lasagnea, tortilloja ym. keittoa ehkä kerran kuukaudessa. Tämä poika käyttäytyy muutekin hyvin epäkunnioittavasti kaikkia kohtaan. Murahtelee,ei vastaa. Ei tee palvelusta toisille mutta juoksuttaa kyllä muita. Kun ruoka-aika on ja ruoka mieleistä niin ahmii määrättömästi eikä ajattele että muille täytyy jättää myöskin. Kun leivon ja vieraita tulee niin on ensimmäisenä kahvipöydässä ja ahmii kakkuja mahansa täyteen ja lähtee takasin pelaamaan, mitä tekee kaiken vapaa-ajan. Kaipaisin vähän neuvoja kuinka suhtautua tähän käytökseen ja olenko nyt jotenkin "liian herkkä". Isänsä ei jaksa hänen käytökseen puuttua ja saa aikalailla tehdä miten tykkää. Omaan asuntoon ei ole muuttamassa vuosiin ja niin kauan kun ruokahuolto ja pyykkihuolto pelaa niin ei sitä varmasti suunnittelekkaan. Kysymys siis, olenko syyttä loukkaantunut ja täytyykö tämä vain näin kestää? Kiitos etukäteen asiallisista vastauksista <3

Kommentit (122)

Vierailija
81/122 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tenkkapoo kirjoitti:

Ei ole todellakaan isänsä kopio. Isänsä on maailman huomaavaisin ja kiitollisin mies. Ei vain jaksa asiasta enään paasata.

Kun lapset avaa suunsa he puhuu kodistaan. Lapset on vanhempien peilikuvia, joista heijastuu heidän kasvatus ja arvot. 

Tämä ei aina päde. Meidän kolmesta teinistä kaksi puhuu ja käyttäytyy kauniisti, eivät kiroile, eivät ole vaatimassa koko ajan jotain, auttavat kotitöissä nykyisin jopa ilman pyyntöä. Kolmas on täydellinen vastakohta näille. Niin samanlailla olemme kasvattaneet kuin on vain mahdollista.

Esimerkiksi tuo kiroilu, me vanhemmat emme kiroile, ei myöskään kaksi vanhinta, miten nuorin heijastaa meitä, kun joka toinen sana on kiroilua?

Tuo on niin totta, että lapset on erilaisia, vaikka sama kasvatus. Esim.mun vanhemmat ei ikinä kironneet. Opin minä silti kiroamaan koulussa...

Vierailija
82/122 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusperheessä onni ja autuus kukoistaa jälleen :D

Kaikissa perheissä ongelmia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/122 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uusperheessä onni ja autuus kukoistaa jälleen :D

Kaikissa perheissä ongelmia.

Uusperheissä enemmän. Se ei kaunistelemalla muuksi muutu.

Vierailija
84/122 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsenäinen asuminen on hienoa! Miksi te ajattelette, että muutto ikiomaan kotiin olisi rangaistus. Terve nuori suorastaan janoaa päästä pois vanhempien helmoista omaan kotiin. Nyt asenteet kuntoon!

Tietenkään, ette sano lapselle, että hänen täytyy muuttaa pois käytöksensä vuoksi, vaan että hänen on aika päästä elämään itsenäistä elämää. Kotona lapsi pysyy aina lapsena, siksi omaan kotiin muutto on ensiarvoisen tärkeää. Ap:n lapselle se on erityisesti tärkeää, koska menetysten vuoksi häntä on luultavasti käsitelty liian hellävaraisesti eikä hän ole pystynyt itsenäistymään riittävästi ikätasonsa mukaisesti nykykodissaan. Asiaa ei kannata tuoda esille yht äkkiä, vaan pikkuhiljaa, jotta se menee luontevasti. Aloittakaa omien asenteiden muuttamisesta, niin hyvin menee.

Vierailija
85/122 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä lapsella on paha olla ja purkaa sitä kotioloissa? Onko jotain ongelmia joihin olisi hyvä saada selvyys? Eihän 18v. ole vielä aikuinen kuin harvoissa tapauksissa vaikka täällä niin jokunen väittikin. Täysi-ikäisyys ei ole sama asia kuin aikuinen. Tosin aikuinenkin taitaa olla nykyään synonyymi pahansuopaisuudelle ja ilkeydelle jne...

Vierailija
86/122 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tenkkapoo kirjoitti:

Niin, tottahan tuo on. Tuntuu vain niin radikaalilta, mutta eihän siinä muuta voi jos tilanne ei muutu. Inhottava tuntea itse ainaista ärsytystä. Ehkä seuraamme nyt pari kuukautta muuttuuko tilanne ja jos ei niin oman asunnon ostoon/vuokraukseen.

Älkääkä nyt jumalauta omilla rahoillanne ostako tai vuokratko sitä kämppää! Poika saa mennä KELAn ja sossun luukulle ja työkkäriin niinkuin muutkin täysi-ikäiset.

Tulee ihan mieleen exäni, joka narisi, että saa isältään saman verran kuukausirahaa kuin kotona asuva pikkuveljensä ja kun maksaa siitä vuokran niin jää vähemmän käyttörahaa. Olin silleen "herrajestas sä olet aikuinen ja saat vanhemmiltasi jotain KUUKAUSIrahaa ja vielä kehtaat narista..."

Eivät kaikki ”muutkin täysi-ikäiset” maksata asuntoaan Kelalla tai sossulla. Kaikki eivät ole loisivia pummeja, joilla eivät muut vaihtoehdot tule edes mieleen. Normaali aikuinen maksaa asumisensa omista rahoistaan. Hätätilanteessa vanhemmat toki auttavat. Jos ei ole rahaa, mennään töihin. Täällä kyllä tätä ihmisroskaa riittää. Näyttävät mallia lapsilleen ja sama kierre jatkuu seuraavassa sukupolvessa.

Vierailija
87/122 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

tenkkapoo kirjoitti:

Jaa...no tämä ein nyt kyllä ole "tarina". Ehkä oli turhaa tänne mitään laittaakkaan kun vastaan ei saa muutakuin negatiivisuutta..

isänsä poika, miksi isä antaa loisia täysi-ikäisen pojan ? 

Vierailija
88/122 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tenkkapoo kirjoitti:

Niin, tottahan tuo on. Tuntuu vain niin radikaalilta, mutta eihän siinä muuta voi jos tilanne ei muutu. Inhottava tuntea itse ainaista ärsytystä. Ehkä seuraamme nyt pari kuukautta muuttuuko tilanne ja jos ei niin oman asunnon ostoon/vuokraukseen.

Älkääkä nyt jumalauta omilla rahoillanne ostako tai vuokratko sitä kämppää! Poika saa mennä KELAn ja sossun luukulle ja työkkäriin niinkuin muutkin täysi-ikäiset.

Tulee ihan mieleen exäni, joka narisi, että saa isältään saman verran kuukausirahaa kuin kotona asuva pikkuveljensä ja kun maksaa siitä vuokran niin jää vähemmän käyttörahaa. Olin silleen "herrajestas sä olet aikuinen ja saat vanhemmiltasi jotain KUUKAUSIrahaa ja vielä kehtaat narista..."

Eivät kaikki ”muutkin täysi-ikäiset” maksata asuntoaan Kelalla tai sossulla. Kaikki eivät ole loisivia pummeja, joilla eivät muut vaihtoehdot tule edes mieleen. Normaali aikuinen maksaa asumisensa omista rahoistaan. Hätätilanteessa vanhemmat toki auttavat. Jos ei ole rahaa, mennään töihin. Täällä kyllä tätä ihmisroskaa riittää. Näyttävät mallia lapsilleen ja sama kierre jatkuu seuraavassa sukupolvessa.

Olipa karmea ihmisroskakommentti. Yksin asuvat opiskelijat, jotka eivät tee töitä, saavat lähes poikkeuksetta asumistukea. Opiskelijat eivät ole pummeja. Useimmat elävät tosi vähällä.

Vierailija
89/122 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamala malli pojalle, kun äitipuolikin opettaa, että kotityöt on naisten hommia. Oppii nuori herra pitämään naisia palvelijoinaan.

Miksi hän pesisi omat kalsarinsa, kun orja hoitaa?

Vierailija
90/122 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tietääkö tuo mummu, mistä ap jauhelihakeittonsa valmistaa ? Oletteko samaa perhettä ? Voisiko joku selittää, tämä menee yli hilseen.

Vierailija
91/122 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tämä miehesi täysi-ikäinen poika ei siis voi muuttaa omilleen? Et ole tähän vastannut. Ette kai te nyt meinaa loppu elämäänne häntä elättää, pienempi se kynnys on nyt nuoria potkia pihalle.

Tämäkin ketju vilisee kommentteja siitä kuinka on korkea aika potkaista aikuistunut lapsi pihalle. Näissä kommenteissa puhutaan yleensä myös siitä kuinka hienoa on kun ei lapsia tarvitse enää elättää ja vapaus koittaa. Onneksi maailmaan mahtuu muunkinlaisia vanhempia. Niitä jotka tukevat rakastamiaan lapsia läpi elämän. Lapset kasvavat tällaisessa perheessä kohtelemaan vanhempiaan ja muita ihmisiä hyvin. Itse en ”potkaise” lastani koskaan yhtään minnekään. Näin eivät tehneet omatkaan vanhempani. Kaikilla meillä on läheiset ja lämpimät välit. Toisia on aina tarpeen tullen autettu ja siksi kaikilla on elämässään asiat hyvin.

Vierailija
92/122 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tämä miehesi täysi-ikäinen poika ei siis voi muuttaa omilleen? Et ole tähän vastannut. Ette kai te nyt meinaa loppu elämäänne häntä elättää, pienempi se kynnys on nyt nuoria potkia pihalle.

Tämäkin ketju vilisee kommentteja siitä kuinka on korkea aika potkaista aikuistunut lapsi pihalle. Näissä kommenteissa puhutaan yleensä myös siitä kuinka hienoa on kun ei lapsia tarvitse enää elättää ja vapaus koittaa. Onneksi maailmaan mahtuu muunkinlaisia vanhempia. Niitä jotka tukevat rakastamiaan lapsia läpi elämän. Lapset kasvavat tällaisessa perheessä kohtelemaan vanhempiaan ja muita ihmisiä hyvin. Itse en ”potkaise” lastani koskaan yhtään minnekään. Näin eivät tehneet omatkaan vanhempani. Kaikilla meillä on läheiset ja lämpimät välit. Toisia on aina tarpeen tullen autettu ja siksi kaikilla on elämässään asiat hyvin.

Sinustako tää poika kohtelee nyt vanhempiaan hyvin?

Lapsen oma etu on itsenäistyä ja aikuistua ja saada käytöstavat.

Vierailija
93/122 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kamala malli pojalle, kun äitipuolikin opettaa, että kotityöt on naisten hommia. Oppii nuori herra pitämään naisia palvelijoinaan.

Miksi hän pesisi omat kalsarinsa, kun orja hoitaa?

kone pesee, heittää vaan koneeseen

Vierailija
94/122 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poika käyttäytyy huonosti. Tämä ei korjaannu sillä, että hänet ”potkaistaan” pois kotoa. Sinne vasn syrjäytymään sossun maksamaan vuokra-asuntoon. Voi vaan jättää pojan oman onnensa nojaan ja nauttia omasta vapaudestaan. Lapsen etu on saada ensin käytöstavat kotoaan ja aikanaan tukea ja apua oman elämänsä rakentamiseen.

Vierailija
95/122 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poika käyttäytyy huonosti. Tämä ei korjaannu sillä, että hänet ”potkaistaan” pois kotoa. Sinne vasn syrjäytymään sossun maksamaan vuokra-asuntoon. Voi vaan jättää pojan oman onnensa nojaan ja nauttia omasta vapaudestaan. Lapsen etu on saada ensin käytöstavat kotoaan ja aikanaan tukea ja apua oman elämänsä rakentamiseen.

No tuo juna meni jo.

Ne tavat olisi pitänyt opettaa jo.

Vierailija
96/122 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tietääkö tuo mummu, mistä ap jauhelihakeittonsa valmistaa ? Oletteko samaa perhettä ? Voisiko joku selittää, tämä menee yli hilseen.

Taidan tunnistaa tämän perheen. Ei kannata provosoitua. Tarina on raskaasti väritetty.

Vierailija
97/122 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetat kyseisen jantterin pyykinpesun, vaadit osallistumaan siivoukseen ja ruoanlaittoon, joka pv jotain yhteisen hyödyn hyväksi ->Jätkä saa idean, että muuttaa omaan kotiin, niin ei tarvii tehä mitään 😉

Ennen kuin ryhdyt operatsuuniin, niin kerrot miehellesi, ettet enää täysi-ikäistä passaa. Passaatkoon isänsä jos siltä tuntuu. Homman on kuitenkin muututtava.

Vierailija
98/122 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kuitenkin, että teidän suvussa on kasvettu itsenäisiksi ja vastuunkantoisiksi. Vai osoitettiinko teillä kiitosta sanomalla ruokaa p@skaksi ja mörköilemällä nuoremmille sisaruksille?

Vanhemmilla ei ole oikeutta rakkauden nimissä lelliä lapsi pilalle. Rakkautta on opettaa lapselle - tässä tapauksessa nuorelle aikuiselle - taitoja, jotka kantavat elämässä eteenpäin. Valitettavasti APn tapauksessa asiaa on alettu pohtimaan melko myöhään joten näen että olisi tämän nuoren aikuisenkin kannalta parempi, että pääsisi itse kokeilemaan omia siipiään. Ei tuo käytös kuulosta, että hän erityisesti viihtyisikään kotona.

Vierailija
99/122 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pikkusiskoni kasvatettiin tuolla lailla. Kun oli puoliorpokin ja kaikkea.

Se on todellinen karhunpalvelus. Ei rakkautta.

Vierailija
100/122 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rakkautta lapseen on se, että antaa lapsen itsenäistyä ja kasvaa aikuiseksi. Aikuisen lapsen muuttaminen omaan asuntoon ei tarkoita sitä, ettei hän ole enää rakastettu. Se on normaali vaihe ihmisen kehityksessä. Aikuiselle lapselle tulee antaa omaa tilaa ja vastuuta elää omaa elämäänsä. Vanhemman tehtävä on auttaa lasta itsenäiseen elämään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi neljä