Miehen lapsi ja hänen käytöksensä
Olemme uusperhe, olleet jo viisi vuotta. Aivan mielenkiinnosta kysyisin neuvoa mieheni täysi-ikäisen pojan käytöksen suhtautumiseen. Kaikki 6 lasta (3+3) asuvat meillä. Olemme molemmat yrittäjiä ja vanhoillisena olen sitä mieltä että nainen hoitaa ruokapuolen ja kodinhoidon yleensäkin. Kuitenkin mieheni pojan käytös on jotenkin ala-arvoista ja röyhkeää. Hän painaa yli 100 kg, ei liiku ja on hyvin laiska. Ruoka pitäisi aina olla jotain "mättöä" ja rasvaista roskaa. Eilen tein jauhelihakeittoa, joka on minun lapsuudessani ja minun lapsilleni ollut hyvää perusruokaa. Poika tuli koulusta kotiin ja alkoi tekemään leipiä. Sanoi keittiössä jääkaappiin katsoessaan -"ei täällä mitään ole". Sanoin että liedellä on lämmintä lihakeittoa,johon vastasi että:" on se kumma homma että täytyy vaan leipää syödä ja maha kipeä siitä kokoajan". Kysyin miksi ei syö keittoa kun kaikki muut kyllä tykkäsivät (olen hyvä ruanlaittaja). Poika vastasi:" Kyllä mää nuo lihat söisin mutta aina ne pitää johonkin helvetin paskakeittoon laittaa". Nuo keitot on niin perseestä! . Minä siihen sanoin että se on kyllä normaalia kotiruokaa ja terveellistä. Osta itse ruokasi ja tee tai syö vaikka grillillä joka päivä jos rahat siihen riittää. Jotenkin tuntuu niin kiittämättömältä tuo aikuisen pojan käytös. Minä olen töissä aamua iltaa ja iltapäivällä käyn tekemässä ruan lapsille, jonka jälkeen jatkan töitäni. Suurimman osan ruasta ostan minä pesueellemme ja siihen menee n.1000€/kk. Meillä syödään monipuolista kotiruokaa: spagettia ja j.lihakastiketta, makaronilaatikkoa, kiusauksia, lihaa ja perunamuusia, itse tehtyä pitsaa, lasagnea, tortilloja ym. keittoa ehkä kerran kuukaudessa. Tämä poika käyttäytyy muutekin hyvin epäkunnioittavasti kaikkia kohtaan. Murahtelee,ei vastaa. Ei tee palvelusta toisille mutta juoksuttaa kyllä muita. Kun ruoka-aika on ja ruoka mieleistä niin ahmii määrättömästi eikä ajattele että muille täytyy jättää myöskin. Kun leivon ja vieraita tulee niin on ensimmäisenä kahvipöydässä ja ahmii kakkuja mahansa täyteen ja lähtee takasin pelaamaan, mitä tekee kaiken vapaa-ajan. Kaipaisin vähän neuvoja kuinka suhtautua tähän käytökseen ja olenko nyt jotenkin "liian herkkä". Isänsä ei jaksa hänen käytökseen puuttua ja saa aikalailla tehdä miten tykkää. Omaan asuntoon ei ole muuttamassa vuosiin ja niin kauan kun ruokahuolto ja pyykkihuolto pelaa niin ei sitä varmasti suunnittelekkaan. Kysymys siis, olenko syyttä loukkaantunut ja täytyykö tämä vain näin kestää? Kiitos etukäteen asiallisista vastauksista <3
Kommentit (122)
Aika usein mies heittää nyxän pellolle kun lapset on hoidettu.
tenkkapoo kirjoitti:
Ei ole todellakaan isänsä kopio. Isänsä on maailman huomaavaisin ja kiitollisin mies. Ei vain jaksa asiasta enään paasata.
I-sän-sä ei jak-sa hä-nen käy-tök-seen puut-tu-a. Huomaavainen ihminen osaisi ottaa myös huomioon sinun tunteesi ja miten koet asiat. Mitä hän on sanonut, kun olette asiasta keskustelleet?
Jos molempien exät kantaisivat vastuunsa välillä?
Vierailija kirjoitti:
Taidat tietää itsekin vastauksen tähän?Nyt keskustelua miehen kanssa ja pojalle on ilmoitettava selkeästi,että alkaa valmistautua itsenäistymään tai sitten muuttuu meininki.Näytätte sille summat:
-vuokra
-netti
-puhelin
-vakuutukset
-yms...sanotte,että voitte auttaa kantamaan tavarat ulos.
Kai sentään opiskelee jotain?
Tuollaista ei sinun tarvitse sietää,eikä kuunnella.
Se on just näin.
Ap nyt herätys. Jos kuvittelit että täällä vastataan jotain muuta, olet tosiaankin hukassa. Älä vedä herneitä että täällä vaan niin negatiivista ... vaan kuuntele!
Jos ikinä olisin käyttäytynyt noin kotona teininä, en todellakaan olisi saanut ruokaa. Ja saatikka täysi-ikäisenä. Täysin mahdoton ajatus. Kunnioitan vanhempiani ja ruokaa. Säännöt selväksi mitä kotona odotetaan ja jos ei toteudu, edut pois.
tenkkapoo kirjoitti:
Ei ole todellakaan isänsä kopio. Isänsä on maailman huomaavaisin ja kiitollisin mies. Ei vain jaksa asiasta enään paasata.
Huomaavainen ja toista kunnioittava ihminen ei anna toisen alistua nyrkin ja hellan väliin kotiarestiin. Huomaavainen ja toista kunnioittava ihminen ei anna lapsensa kohdella puolisoaan epäkunnioittavasti.
Ensinnäkin poika huolehtimaan omat pyykkinsä ja siivonsa! Ei kai kukaan aikuista tuolla tavalla passaa. Ruokaa ostat kaappiin sitä mitä itselle ja muille lapsille maistuu. Poika syököön samaa tai olkoon syömättä. Valituksia sinun ei tarvitse kuunnella. Voit sanoa miehellesi, että laittaa pojan kuriin ja opettaa käytöstavat.
Et voi mitään niin kauan kuin se nahjus uusmiehekkeesi sallii poikansa elää ja piinata Sinua noin. Sinun pitäisi saada miehesi ryhdistäytymään sen verran, että saisitte yhdessä heivattua sen yli 100-kiloisen ihrakasan ulos talostanne. Ota asia puheeksi tossusi kanssa ja yritä saada hänet yhteisrintamaan kanssasi, mutta jos hän hangoittelee vastaan määrätietoisesti, älä jää tilanteeseen hukkaamaan montaa vuotta elämästäsi.
Lähde lätkimään jos tilanne ei muutu eikä mikään näytäkään liikahtavan vaikka vuoden loppuun mennessä.
(Voi että kuinka osaakin muuten olla vastenmielinen ja ärsyttävä poika. Käykö se milloinkaan pesulla? Haiseeko se ulosteelle ja kitkerälle hielle?)
tenkkapoo kirjoitti:
Kirjoitan tätä työn ohella, en tarkasta tekstiä lähettäessäni. En ole tällä sivustolla ennen käynyt. Nähtävästi ei tarvitse käydäkkään, kun ihmiset näyttävät täällä olevan negatiivisuutta täynnä. Mukavaa syksyä vaan sinullekkin.
Tätä sä nyt et usko itsekään, ihan ekaa kertaa tulit tänne ja jopa heti teit avauksen :)
tenkkapoo kirjoitti:
Ulkoistanut vastuun sinulle?
Vierailija kirjoitti:
Jos molempien exät kantaisivat vastuunsa välillä?
Ap tässä. Nyt on koko lapsilauma tilataksissa matkalle exien luo. Lämmitän itselleni einespizzan ja korkkaan kuohuvaa.
Kyllä pojalle on hänen käytöksestään sanottu ja useasti vuosien varrella. Vähän aikaa menee hyvin ja muistaa esim. kiittää ruasta mutta kohta taas vanha käytös palaa. Isä on kiinnostunut keskimääräistä isää enemmän lasten asioista mutta tämän pojan käytös vaan ei muutu. Omillensa ei ole muuttamassa ja on ns."vanha poika". Eilen kyllä keskustelimme tilanteesta ja isänsä puhutteli "hyvin selkeästi" pojan ja ihmetteli hänen röyhkeää ja epäkiitollista asennetta. Päädyimme siihen ja kerroimmekin sen että jos ruoka ei kelpaa niin voi ostaa itse omansa. Jotenkin koko perhe on jo valitettavasti tottunut pojan käytökseen ja tietää että hän on tällainen mörkö. Muut lapset kiittävät ruasta, osallistuvat kotitöihin ja arvostavat kotiruokaa. Ehkäpä täytyy poika laittaa maailmalle jos käytös ei muutu..Kiitos sinulle asiallisesta vastauksestasi! :)
tenkkapoo kirjoitti:
Kun lapset avaa suunsa he puhuu kodistaan. Lapset on vanhempien peilikuvia, joista heijastuu heidän kasvatus ja arvot.
Tenkkapoo kirjoitti:
Olemme uusperhe, olleet jo viisi vuotta. Aivan mielenkiinnosta kysyisin neuvoa mieheni täysi-ikäisen pojan käytöksen suhtautumiseen. Kaikki 6 lasta (3+3) asuvat meillä. Olemme molemmat yrittäjiä ja vanhoillisena olen sitä mieltä että nainen hoitaa ruokapuolen ja kodinhoidon yleensäkin. Kuitenkin mieheni pojan käytös on jotenkin ala-arvoista ja röyhkeää. Hän painaa yli 100 kg, ei liiku ja on hyvin laiska. Ruoka pitäisi aina olla jotain "mättöä" ja rasvaista roskaa. Eilen tein jauhelihakeittoa, joka on minun lapsuudessani ja minun lapsilleni ollut hyvää perusruokaa. Poika tuli koulusta kotiin ja alkoi tekemään leipiä. Sanoi keittiössä jääkaappiin katsoessaan -"ei täällä mitään ole". Sanoin että liedellä on lämmintä lihakeittoa,johon vastasi että:" on se kumma homma että täytyy vaan leipää syödä ja maha kipeä siitä kokoajan". Kysyin miksi ei syö keittoa kun kaikki muut kyllä tykkäsivät (olen hyvä ruanlaittaja). Poika vastasi:" Kyllä mää nuo lihat söisin mutta aina ne pitää johonkin helvetin paskakeittoon laittaa". Nuo keitot on niin perseestä! . Minä siihen sanoin että se on kyllä normaalia kotiruokaa ja terveellistä. Osta itse ruokasi ja tee tai syö vaikka grillillä joka päivä jos rahat siihen riittää. Jotenkin tuntuu niin kiittämättömältä tuo aikuisen pojan käytös. Minä olen töissä aamua iltaa ja iltapäivällä käyn tekemässä ruan lapsille, jonka jälkeen jatkan töitäni. Suurimman osan ruasta ostan minä pesueellemme ja siihen menee n.1000€/kk. Meillä syödään monipuolista kotiruokaa: spagettia ja j.lihakastiketta, makaronilaatikkoa, kiusauksia, lihaa ja perunamuusia, itse tehtyä pitsaa, lasagnea, tortilloja ym. keittoa ehkä kerran kuukaudessa. Tämä poika käyttäytyy muutekin hyvin epäkunnioittavasti kaikkia kohtaan. Murahtelee,ei vastaa. Ei tee palvelusta toisille mutta juoksuttaa kyllä muita. Kun ruoka-aika on ja ruoka mieleistä niin ahmii määrättömästi eikä ajattele että muille täytyy jättää myöskin. Kun leivon ja vieraita tulee niin on ensimmäisenä kahvipöydässä ja ahmii kakkuja mahansa täyteen ja lähtee takasin pelaamaan, mitä tekee kaiken vapaa-ajan. Kaipaisin vähän neuvoja kuinka suhtautua tähän käytökseen ja olenko nyt jotenkin "liian herkkä". Isänsä ei jaksa hänen käytökseen puuttua ja saa aikalailla tehdä miten tykkää. Omaan asuntoon ei ole muuttamassa vuosiin ja niin kauan kun ruokahuolto ja pyykkihuolto pelaa niin ei sitä varmasti suunnittelekkaan. Kysymys siis, olenko syyttä loukkaantunut ja täytyykö tämä vain näin kestää? Kiitos etukäteen asiallisista vastauksista <3
Meillä mies sanoi 18v. pojalle että on kaksi vaihtoehtoa: joko osallistuu kotitöihin ja arvostaa kaikkea mitä saa tai lähtee. Poika muutti Mammalaan jotta ei tarvitse tehdä töitä eikä muutakaaan. Ja sairaalloisen lihavasta on kyse. Mun kotona ei ruokaa moitita (kaikilla kuitenkin mahdollisuus kertoa mitä kaupasta haluavat) ja tuollaienn ruoan sanominen paskaksi olis kyllä viimeinen niitti. Ehdottomasti pojan kannalta paremåi jos on selvät ehdot. Parasta varmaan olisi auttaa asunnon vuokrauksessa sillä itenäistyminen on varmaan ainut asia mikä tossa tilanteessa auttaa. Ja isä ei kyllä mielestäni miltään osin ajattele pojan parasta jos antaa tuon todella jatkua . Tuolla painolla ja syömisellä 150 kiloa on kartutettu muutamassa kuukaudessa ja isä joutuu hautaamaan oman poikansa.
Kuka on perheen seuraava syntipukki kun poika muuttaa pois? Tietysti miehen lapsi.
Kuusi lasta eikä mitään vanhemmuustaitoja
Ei ole exiä. Kippis vaan sullekin..
tenkkapoo kirjoitti:
Kyllä pojalle on hänen käytöksestään sanottu ja useasti vuosien varrella. Vähän aikaa menee hyvin ja muistaa esim. kiittää ruasta mutta kohta taas vanha käytös palaa. Isä on kiinnostunut keskimääräistä isää enemmän lasten asioista mutta tämän pojan käytös vaan ei muutu. Omillensa ei ole muuttamassa ja on ns."vanha poika". Eilen kyllä keskustelimme tilanteesta ja isänsä puhutteli "hyvin selkeästi" pojan ja ihmetteli hänen röyhkeää ja epäkiitollista asennetta. Päädyimme siihen ja kerroimmekin sen että jos ruoka ei kelpaa niin voi ostaa itse omansa. Jotenkin koko perhe on jo valitettavasti tottunut pojan käytökseen ja tietää että hän on tällainen mörkö. Muut lapset kiittävät ruasta, osallistuvat kotitöihin ja arvostavat kotiruokaa. Ehkäpä täytyy poika laittaa maailmalle jos käytös ei muutu..Kiitos sinulle asiallisesta vastauksestasi! :)
Anteeksi mitä?! Keskimääräistä isää enemmän?! Suurin osa iseistä käy töissä, osallistuu KODIN- ja lastenhoitoon ja viettää heidän kanssaan laatuaikaa yhdessä.
tenkkapoo kirjoitti:
Jaa...no tämä ein nyt kyllä ole "tarina". Ehkä oli turhaa tänne mitään laittaakkaan kun vastaan ei saa muutakuin negatiivisuutta..
Ihankuin tuohon ongelmaan ei olisi selvää ratkaisua 😂😂 piti keksiä tarinaan paha, lihava lapsipuoli, tossu isä ja nostaa itsensä kullitulle jalustalle kiireisenä uhriyrittäjänä joka tekee loistavaa ruokaa. Eksät unohdit tarinasta. Jos pojan äiti tekis seuraavassa tarinassa pojasta keittoa. Toki ei niin hyvää kuin The Sinä.
Mikset antaisi muidenkin laittaa ruokaa? Voisit sanoa, että voi laittaa itse mieleistä ruokaa, jos tarjottu ruoka ei kelpaa. Nyt lapset ovat oppineet pitämään ruokaa ja palvelua itsestään selvyyksinäeitkä siksi osaa arvostaa valmiiksi laitettua ateriaa.
Miksei aikuinen lapsi voisi muuttaa omaan kotiin? Tai ainakin voisitte muuttaa asennettanne sen suhteen kannustavammaksi. Jossain vaiheessa tulee aika, jolloin kannattaa muuttoa kannustaa aktiivisesti, ellei lapsi itse huomaa lähteä pois lapsuuden kodistaan. Äidissä (tai äitipuolessa) roikkuminen ei ole aikuiselle lapselle terveellistä. Se rajoittaa elämää.
On täällä taas kiireinen yrittäjä paikalla 😂 kuinka ne ehtiikään....