Ostatko vaatteita H&M-ketjusta? Kannattaa harkita uudelleen tämän uutisen jälkeen!
https://eetti.fi/2018/09/26/nalkapalkat-ja-tyolakien-loukkaukset-edelle…
Itse en yllättynyt, että ne ei onnistunut/edes yrittäneet tavoitteissaan. Boikotti jatkuu ainakin mun osalta loppuelämän jos tämä touhu jatkuu.
Vieläkö ostat halpaa laadutonta pikamuotia ja tuet näitä ryöstäjiä?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylevä moraali kirjoitti:
Minä lopetin niiden ostamisen jo kauan sitten. Parempi, että pikkutyöt huoraavat tai naitetaan jo lapsina ja pojat sulattavat myrkkymetalleja kaatopaikoilla tai ryhtyvät lapsisotilaiksi. Pääasia, etteivät joudu työskentelemään hikipajoissa.
Lapsityövoiman käytön kieltämisen seurauksena tosiaan käy näin. Katulapset, nälkäkuolemat, prostituutio... Mutta mammoilla puhdas omatunto :(
Mitä arvelet lapsiompelijoiden tehneen työkseen ennen kuin henkkamaukan tehdas saapui paikkakunnalle? Olivatko he jo silloin kaikki prostituoituja? Ja mistä ihmeestä löytyy riittävä määrä lapsis*ksistä kiinnostuneita asiakkaita, kun kuitenkin vaateteollisuus taitaa olla maailman suurimpia työvoiman käyttäjiä?
Ja entäpä ne myrkkymetallit, jätetäänkö ne käsittelemättä, kun hikipaja jakaa hyvinvointia pojille?
Et tainnut lukea raporttia, siellähän nämä sanoivat itse, että muuta työtä ei ole!
Ohis
Vastaa nyt, olivatko kaikki lapset siis prostituoituja ennen henkkamaukan tehtaan tuloa?
Mistäpä minä sen tiedän, vaikka olisivat olleet Onko sulla parempaa tietoa? Jos ei, niin äläpä tivaa muilta muka parempana.
Sen ainakin tiedän, että nuo itse sanoivat, että muuta ei ole. Jos muuta ei ole, niin tietäähän sen mitä tapahtuu, jos ainoa vaihtoehto viedään. Mun mielestä parempi ratkaisu olisi painostaa entistä voimakkaammin näitä yrityksiä toteuttamaan toimimaan eettisesti.
Suomessakin oli joskus paljon tekstiiliteollisuutta, ja nuorimmat työntekijät olivat aika nuoria ennen kuin laeilla saatiin asioita säädeltyä. Mitä arvelet, olivatko he lapsiprostituoituja ennen kuin Finlaysonit sun muut saapuivat maahan?
Kova olet kyselemään, olisko sunkin aika vastata välillä? Mitä ne lapset siis tekivät? Ja tähtää nyt faktoihin, kun olet niin vakuuttunut tietämyksestäsi.
Sä olit se, joka vihjasi, että pakkohan se on lapsen myydä itseään, kun ei muutakaan työtä ole. Minä ihmettelen, että ihanko oikeasti se menee noin. Mitenkäs muuten nykypäivän Suomessa, eihän täälläkään lapsi saa tehdä ansiotyötä... Pitäisikö lapsityö laillistaa Suomessa, etteivät lähde kadulle?
Ja anteeksi, jos tulee tuplana.
Siis minä tulin kesken tähän keskusteluun, kun huomasin ettet ollut selvästi perillä mistä raportissa kirjoitetaan. Tunnettu uhkakuva (ihan realistinen sellainen) on, että jos muuta ei ole, niin vanhemmat alkavat epätoivon partaalla kauppaamaan lapsiaan. Tätä tapahtuu jo.
Mikäs laki lapsen ansiotyön kieltää Suomessa? Minäkin olen lapsena tehnyt töitä.
Siis sinä olet sitä mieltä, että on ihan realistista, että nimenomaan omat vanhemmat alkavat myydä lastaan? Seksuaalisesti normaalit, mutta köyhät vanhemmat tekevät tällaista? Siksi, että hikipaja lopettaa? Ja tällaisen pystyy siis estämään ostamalla h&m:n vaatteita?
En aio enää keskustella kanssasi sun asenteen vuoksi. Et yksinkertaisesti kykene vastavuoroiseen keskusteluun. Mutta selvennykseksi vielä, että en puhunut (ainoastaan) seksuaalisesta hyötymisestä missään vaiheessa. Se on ollut sun omaa tulkintaasi. Niin kuin moni muukin asia näköjään. Illanjatkot!
Eli itsekin ymmärsit, miten älytön on ajatus, että ainoastaan hikipaja pystyy säästämään lapset vanhempiensa ihmiskaupalta. Mukavaa iltaa!
Ja toivottavasti seuraavalla kerralla valitset kaupan, joka ompeluttaa vaatteensa EU:ssa.
Vierailija kirjoitti:
Jos vaatteiden hintaa nostettaisiin esim yhdellä eurolla ja se raha menisi oikeasti niille tehdastyöläisille, olisi asiat jo paremmin. Väitän että euron hintalisä ei estäisi länsimaalaisten ostohuumaa, mutta se euro olisi tosi iso raha sille tehdastyöläiselle.
Ikävä kyllä ostohuumaa ei voi jatkaa, vaikka ompelijoiden palkkoja parannettaisiin. Luonto ei kestä. Puuvillan viljely myrkyttää vedet, samoin keinokuitujen mikromuovi ja värjäyksen aiheuttamat päästöt.
Jokaiselle kehitysmaalaiselle, joka osallistuu materiaalin ja lopputuotteen valmistukseen, pitäisi taata palkka, jolla hän voi elää. Ja sitten pitäisi vielä saada teollisuuden päästöt kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tässä on pakkokin boikotoida lähes jokaista liikettä kun kaikki vaatteet tehdään kaksimetrisille tai jos ei tehdä miin ne ovat liian pieniä.
Musta 178-senttisenä kyllä tuntuu, että vaatteet tehdään paljon itseäni lyhyemmille ihmisille. Aina on hihat ja lahkeet liian lyhyitä ja paidat nousee puoleen selkään, kun vähän kumartuu. Onneksi Britanniasta löytyy pari pitkien mallistoa myyvää vaateliikeketjua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boikotointi on helpompaa kuin löytää hyviä vaihtoehtoja tilalle. Kauhistelua enemmän kaipaisin vinkkejä niihin merkkeihin joita voi hyvillä mielillä hankkia.
Joka ainoassa vastaavassa ketjussa aina puolustaudutaan sanomalla, että kertokaa sitten niitä eettisiä merkkejä. Ja kun tälläkin kertaa ap mainitsee armedangelsin (jolta minäkin muuten tilaan), paukahtaa heti seitsemän alapeukkua ja alkaa itku, mitä on firmassa vikana.
Minäkin olen osallistunut lukuisiin ketjuihin, joissa on etsitty vaihtoehtoja halpamuodille. Aina on joka merkissä jotain vikana: ulkonäkö, hinta, mitoitus, milloin mikäkin. Minä luovutan. Ei löydy firmaa, joka myisi täsmälleen samoja vaatteita samalla hinnalla kuin henkkamaukka, mutta eettisemmin tuotettuina.
Joten menkää nyt kaikki ja ostakaa niitä halpa&mauttomia riepuja itsenne ähkyyn, jotta pelastatte jonkun pikkulikan prostituutiolta siihen saakka, kunnes henkkamaukka siirtää jälleen kerran ompelukoneensa halvempaan maahan. Kyllä teillä on vallan mahdottoman rankka homma lopettaa prostituutio maailmasta vaatteita ostamalla.
Ok, no minä en ole osallistunut niihin joka ainoaan edelliseen ketjuun. Sitä paitsi tykkäsin noista Armedangelsin vaatteista. En ollut koskaan kuullutkaan koko merkistä. Ongelma vain tosiaan netissä tilatessa on se että vaatteen saattaa joutua laittamaan takaisin, joten haluan että siihen on turvallinen tapa. Ei kai se nyt ole liikaa vaadittu? Minusta nuo ei ollut ihan mahdottoman hintaisiakaan, jos ovat tosiaan kestäviä.
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä sä luulet, et noille ompelijoille ynpäri maailmaa käy siinä vaiheessa, kun kuluttajat kaikkoaa?
Kun tarpeeksi moni boikotoi ja vaatii olojen parantamista niin kyllä se tapahtumaan tulee. 5 vuotta sitten kun h&m lupas tuon ompelijoiden olojen parannuksen, kuluttajat hymistelivät tyytyväisiä ja unohtivat. Jolloin myös h&m pystyi asian unohtamaan.
Tarkoituksena tässä ei ole lakkauttaa h&m:n olemassa oloa (joka tuskin tulee niiden ison ketjun vuoksi muutenkaan tapahtumaan) vaan pakottaa ne toimimaan oikein ompelijoitaan kohtaan. Silloin ei tarvita niitä kyseenalaisia hommia lapsille ja aikuisille vaan niillä olis ihan kunnollinen työpaikka jolla elättää toisin kuin nyt. H&M:llä on täydet edellytykset tehdä niin mutta niitä ei kiinnosta koska kuluttajia ei kiinnosta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boikotointi on helpompaa kuin löytää hyviä vaihtoehtoja tilalle. Kauhistelua enemmän kaipaisin vinkkejä niihin merkkeihin joita voi hyvillä mielillä hankkia.
Joka ainoassa vastaavassa ketjussa aina puolustaudutaan sanomalla, että kertokaa sitten niitä eettisiä merkkejä. Ja kun tälläkin kertaa ap mainitsee armedangelsin (jolta minäkin muuten tilaan), paukahtaa heti seitsemän alapeukkua ja alkaa itku, mitä on firmassa vikana.
Minäkin olen osallistunut lukuisiin ketjuihin, joissa on etsitty vaihtoehtoja halpamuodille. Aina on joka merkissä jotain vikana: ulkonäkö, hinta, mitoitus, milloin mikäkin. Minä luovutan. Ei löydy firmaa, joka myisi täsmälleen samoja vaatteita samalla hinnalla kuin henkkamaukka, mutta eettisemmin tuotettuina.
Joten menkää nyt kaikki ja ostakaa niitä halpa&mauttomia riepuja itsenne ähkyyn, jotta pelastatte jonkun pikkulikan prostituutiolta siihen saakka, kunnes henkkamaukka siirtää jälleen kerran ompelukoneensa halvempaan maahan. Kyllä teillä on vallan mahdottoman rankka homma lopettaa prostituutio maailmasta vaatteita ostamalla.
Ok, no minä en ole osallistunut niihin joka ainoaan edelliseen ketjuun. Sitä paitsi tykkäsin noista Armedangelsin vaatteista. En ollut koskaan kuullutkaan koko merkistä. Ongelma vain tosiaan netissä tilatessa on se että vaatteen saattaa joutua laittamaan takaisin, joten haluan että siihen on turvallinen tapa. Ei kai se nyt ole liikaa vaadittu? Minusta nuo ei ollut ihan mahdottoman hintaisiakaan, jos ovat tosiaan kestäviä.
Mä oon ostanut osan haloselta ja osan nudgesta kun olin siellä käymässä, et kyllä niitä pitäis ainakin saada myös kivijalkaliikkeistä jonkin verran.
H&M:llä, samoin kuin noilla muillakin hikipajayrityksillä on tapana siirtyä koko ajan halvemman tuotannon maihin sitä mukaa, kun elintaso, lainsäädäntö ja ay-liike kehittyvät. Kun hikipaja siirtyy Kiinasta Bangladeshiin ja Bangladeshista Etiopiaan, se on vain globalisaatiota ja luonnollista kehitystä. Mutta kun kuluttaja boikotoi sanojaan toistuvasti syövää firmaa, onkin kuluttaja suoraan vastuussa työttömien ompelijoiden julmasta kohtalosta.
Eli voitot suuryrityksille, yhteiskunnallinen vastuu kuluttajille. Kuluttakaa nyt kuin hullut, ettei maailma tuhoudu, eiku...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai vasta nyt sait tuon selville? Missä olit vuosia sitten kun ensimmäistä kertaa puhuttiin lapsityövoimasta?
En ole ap, enkä ollut syntynytkään silloin, kun ensi kerran puhuttiin lapsityövoimasta, mutta muistan h&m:n pesseen kasvojaan ainakin 25 vuotta erinäisillä eettisyyskampanjoilla, jotka ovat ennemmin tai myöhemmin osoittautuneet höpönlöpöksi.
Tässä ap, ja olen todellakin huomannut ja kuullut jo pitkältä aikaväliltä. Ajattelin vain nostaa tämän aiheen esille kun siitä artikkeli oli kirjoitettu :)
Armedangelsista voin kertoa, että ainakin paidat ovat ohuita mutta todella kestäviä. Vanhin t-paita kyseiseltä firmalta on mulla ollut säännöllisessä käytössä nyt 8 v, ja siirtymässä remppavaateosastoon.
Housuista kuulisin minäkin mielelläni kokemuksia, harkitsen farkkuja heiltä.
Ostaisin uutisesta huolimatta jos ei olisi niin heikkolaatuisia
Länsi on rakennettu lapsityövoimalla. Siitä ei ole montaa vuotta (suhteessa) kun pienet lapset hiilikaivoksilla kaivoivat ahtaimmista paikoista joissa aikuiset eivät vielä mahtuneet kulkemaan. Peltotyöt ja rakennuksetkin tulivat tutuiksi.
Nyt vain moralisoidaan kun köyhät maat tekevät samaa. Kunhan heillä elintaso nousee, lakkaa lapsityövoimankin käyttö. Näin kävi täälläkin.
Elämiseen riittävät palkat ovat ihmisoikeuksia, siinä mainitaan. Hmmm, mites Suomessa, boikotoitavaa riittänee...
Vierailija kirjoitti:
Elämiseen riittävät palkat ovat ihmisoikeuksia, siinä mainitaan. Hmmm, mites Suomessa, boikotoitavaa riittänee...
EU:ssa on vapaa työvoiman liikkuvuus, voit lähteä vaikka Latviaan kokeilemaan miten tekstiiliteollisuuden työllä elää, jos Suomessa ei elä.
Ihanan kaksinaismoralistinen ketju! 😍
Vierailija kirjoitti:
https://www.armedangels.de/media/catalog/product/cache/2/small_image/65…
Hassua, kun eettisyydellä ratsastava firma käyttää noin superlaihoja malleja. No ei nuo vaatteet taida oikein muille sopiakaan.
Minä olen vastannut kaikkiin kysymyksiin. Tämä toinen osapuoli ei yhteenkään.