Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hoitajien pitäis mennä LOPULLISEEN ylityökieltoon!!!!

Vierailija
26.09.2018 |

Ihan säälittävää ja järkyttävääkin, että ylityökielto aiheuttaa leikkausten siirtymisiä ja päivystysjonojen kasvua yms. Siis se, että hoitajat sairaalassa tekevät NORMAALIN 8h työpäivänsä kuten muutkin ihmiset!!! Kuinka järkyttävä alivoima sairaaloissa oikein on?! Ihmishenki ei vissiin ole minkään arvoinen? Ja miten edes uskalletaan jättää jo 8h vuoron tehneet hoitajat ylitöitä jatkamaan, onko se potilaille turvallista? Mietin myös aina, että onko tuplavuorotkaan sitä parhainta potilasturvallisuutta? Voiko 16h töissä oleva ihminen olla skarppina.. siis niin skarppina mitä esim. sairaanhoitajan työ vaatii?

Tämä on naurettavaa. Olen 100% hoitajien puolella. Nyt saa loppua toi kyykyttäminen. Hoitajien pitäis mennä täydelliseen ylityökieltoon LOPULLISESTI! Kyllä täytyy sairaalalla olla porukkaa töissä niin paljon, ettei tarvitse pelätä potilaiden leikkausten siirtymisiä jos joku ei halua jäädä ylitöihin!! Sairaala pyörii siis ylitöillä vai?! Järkyttävää!

Hyvä hoitajat, pitäkää puolenne!

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten millään alalla on päästy siihen että ylityökorvausten sijaan kikkaillaan tuntipankilla, ja vielä niin ettei siitä ole työntekijälle etua(=lomapäivä tunneista). Ihan sairasta..

Vierailija
42/72 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaa vinkumista. Elinikäiset hiekkapimpsit ei tuolla parane. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. 8 tuntia intensiivistä hoitotyötä vie kyllä mehut. Sen jälkeen on jo niin väsynyt, että hoksottimet eivät ole terässä, virheitä sattuu väsyneenä enemmän. Mieluummin enemmän hoitajia, palkasta en niinkään valita.

Hoitaja

Vierailija
44/72 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nytkö meitä taas kiitellään, kun on mainittu vaan lääkärin pikku apulaisiksi.

🤔

Vierailija
45/72 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virossa hoitajien normaali työpäivä oli ainakin vielä muutamia vuosia sitten 12 tuntia ja ns. tuplavuoro oli 24 tuntia. Siellä oli tosi se ero, että työpäivän aikana sai nukkua kunhan herää siihen kun hakulaitteet soivat. Tämä työn ohessa nukkuminen ei toimisi tietenkään esim. muistisairaiden kanssa, jotka eivät osaa ilmaista hätäänsä.

Vierailija
46/72 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öh. Lääkärit joutuvat tekemään vuorokauden päivystyksiä, ylikin. Tämäkö nyt sitten olisi turvallista potilaille?

Ennen kansanterveyslakia kunnanlääkärit päivystivät kukin kerrallaan viikon (!). Ja niin vain tuli potilaat hoidetuksi. Ja nyt nämä hennot valkoiset sisaret eivät voi potilasturvallisuuden vaarantumatta tehdä yli 8 tunnin päiviä?

Lääkärin työ tärkeää juu, mutta otetaanpa esimerkki. Montako potilasta lääkäri ottaa kerrallaan vastaan ja tutkii? Autan jos et tiedä, tasan yhden. Sitten tulee seuraava, jos heitä on jonossa. Päivystysaikana lääkäri voi myös nukkua jos ei ole potilaita jonossa ja osastoilta ei kysytä. Juu, tätäkin tapahtuu.

Mitä tekee sh? vastaa esim. iltavuorossa koko osaston potilaista ja heidän perustarpeistaan, lääkkeistään ja juoksevista asioista työparinsa (riippuu osastosta paljonko hlökuntaa on yleensä 20-30 potilasta/ 2-3 hoitajaa esim. sisätaudeilla, osa potilaista täysin autettavia) kanssa kaikesta, myös huomattava jos jonkun tila huononee) siinä kun olet juossut sen iltavuoron ja sua pyydetään jäämään yövuoroon kun joku on sairastunut niin sitten jatketaan vaan samaan malliin. Miettikää onko tämä turvallista?

Vierailija
47/72 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tiedetään.

Teholle perehtymisaika on 6 viikkoa. Pätevä oot 2 vuoden kuluttua. Perfuusiohoitoihin ja hemofiltraatioihin pitää olla oma koulutus.

Mettäläistä ei voi ottaa saikkulomia tuuraamaan.

Ei sitten mennä hätiin ja lähdetään kun työvuoro päättyy.

Suomen väkiluku vähän vähenee.

Vierailija
48/72 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin työtäni tällä palkalla iloisin mielin, jos ei olisi aina niin saa*anan kiire ja työt saisi tehdä työajan puitteissa.

Vierailija
49/72 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs kun leikkausosastolla teet ensin aamuvuoron ja jatkat varalla ololla ja menet iltakahdeksalta takas töihin. Lähdet yöllä 2 maissa takaisin kotiin, mutta aamuvuoro odottaisi taas tekijäänsä. Jos menee myöhään niin heti aamusta ei tarvitse vaivautua paikalle mutta menetetyt tunnit joudut korvata.

Vierailija
50/72 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin osallistua ylityö- ja vuoronvaihtokiltoon, olenhan Tehyn jäsen. Lastenhoitajana vuoropäiväkodissa kuitenkin mahdotonta. Tänään esim. vuoroni päättyi klo 19. Viimeistä lasta ei kuitenkaan haettu ajoissa. Pakko oli tehdä 30min ylitöitä, en voinut sanoa lapselle: heippa! Mun työvuoro päättyy nyt! Mutta arvostan silti työtaisteluja, ja olen mukana aina kun vaan voin.

Vierailija
51/72 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairaanhoitaja ja olen kyllä tyytyväinen palkkaani, mutta työnkuvaan en. Haluaisin keskittyä paljon paljon enemmän potilaisiin, mutta se on nykyään täysin mahdotonta. Suurin osa työajasta menee aivan muuhun kuin itse potilastyöhön.. siis siihen, että oltaisiin oikeasti kontaktissa sen potilaan kanssa. Juuri ja juuri saa hommat tehtyä työvuoron aikana.. tai sitten ei. Minä haluan myös esim. aamuvuorossa tehdä hommat aina sillä tavalla kuntoon, että iltavuoroon tulijan on helppo jatkaa siitä, mihin minä olen jäänyt. Meidän työpaikalla ajatellaan kollegoita ja aamuvuoro hoitaa hommat aina siihen pisteeseen, että iltavuorolaisten on helppo jatkaa.

Mutta tosiaan se läsnäolo potilaiden kanssa on aika olematonta. Voin vaan kuvitella, miten potilaat saa herkästi ehkä jopa tylyn kuvan joistakin hoitajista? Se johtuu oikeasti siitä, ettei me hoitajat enää ehditä jutustella potilaiden kanssa. Moni potilas mielellään juttelisi aina ihan pitkän kaavan mukaan, mutta eihän se ole mahdollista kun kaikki vedetty niin tiukille. Hoitajat todellakin haluaisivat viettää enemmän aikaa potilaiden kanssa, mutta mitään muuta ei ehditä kun tulla tekemään pakolliset hoitotoimenpiteet...

Vierailija
52/72 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammatinvalintakysymys.

Vierailija
53/72 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkka ei todellakaan ole epäreilun pieni suhteessa koulutukseen ja työn kuvaan.

Itse olen lähihoitaja ja joudun tekemään jatkuvasti asioita, jotka kuuluisivat sairaanhoitajalle. Mutta kun ei heitä ole välttämättä töissä moneen päivään. En voi jättää tekemättäkään. Meillä on myös talossa uusi linjaus, että lääkäriä pyydetään katsomaan yhä harvemmin ja yleensä sairaanhoitajia käytetään mahdollisimman pitkälle eli hekin tekevät lääkärille kuuluvia töitä.

Sinun on pistettävä stoppi tälle ja kieltäydyttävä tekemästä sairaanhoitajalle kuuluvia tehtäviä, ellei sinua niihin ole työpaikkakoulutettu. Potilasturvallisuushan siinä vaarantuu. Minkälaisia tehtäviä olet joutunut tekemään? 

Vierailija
54/72 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin yksi sivukylällä terveysasema, jossa on lääkäri vain 2-3 kertaa viikossa paikalla, eikä silloinkaan päivystystehtävissä. Sairaanhoitajat pyrkivät tekemään päivystykseen kuuluville potilaille lääkärille kuuluvia tehtäviä, tekevät testejä, joita eivät edes osaa tulkita, eikä lääkärikään osaa tulkita puhelimen päässä, kun ei potilasta näe. Sen sijaan, että lähettäisivät potilaan sinne 20 km päähän pääterveysasemalle, jossa lääkäripäivystys on. . 

Vierailija
55/72 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin yksi sivukylällä terveysasema, jossa on lääkäri vain 2-3 kertaa viikossa paikalla, eikä silloinkaan päivystystehtävissä. Sairaanhoitajat pyrkivät tekemään päivystykseen kuuluville potilaille lääkärille kuuluvia tehtäviä, tekevät testejä, joita eivät edes osaa tulkita, eikä lääkärikään osaa tulkita puhelimen päässä, kun ei potilasta näe. Sen sijaan, että lähettäisivät potilaan sinne 20 km päähän pääterveysasemalle, jossa lääkäripäivystys on. . 

Testien tulkitseminen harvoin edellyttää potilaan näkemistä. Yleensä testien tekeminen ei myöskään kuulu lääkärille.

Diagnoosia ei aina pysty tekemään potilasta näkemättä mutta minusta lääkärin vastuu vaikka sitten puhelimen päästä on ohjata potilas lääkäri vastaanotolle/päivystykseen jos tilanne sitä vaatii.

Vierailija
56/72 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öh. Lääkärit joutuvat tekemään vuorokauden päivystyksiä, ylikin. Tämäkö nyt sitten olisi turvallista potilaille?

Ennen kansanterveyslakia kunnanlääkärit päivystivät kukin kerrallaan viikon (!). Ja niin vain tuli potilaat hoidetuksi. Ja nyt nämä hennot valkoiset sisaret eivät voi potilasturvallisuuden vaarantumatta tehdä yli 8 tunnin päiviä?

Lääkärin työ tärkeää juu, mutta otetaanpa esimerkki. Montako potilasta lääkäri ottaa kerrallaan vastaan ja tutkii? Autan jos et tiedä, tasan yhden. Sitten tulee seuraava, jos heitä on jonossa. Päivystysaikana lääkäri voi myös nukkua jos ei ole potilaita jonossa ja osastoilta ei kysytä. Juu, tätäkin tapahtuu.

Mitä tekee sh? vastaa esim. iltavuorossa koko osaston potilaista ja heidän perustarpeistaan, lääkkeistään ja juoksevista asioista työparinsa (riippuu osastosta paljonko hlökuntaa on yleensä 20-30 potilasta/ 2-3 hoitajaa esim. sisätaudeilla, osa potilaista täysin autettavia) kanssa kaikesta, myös huomattava jos jonkun tila huononee) siinä kun olet juossut sen iltavuoron ja sua pyydetään jäämään yövuoroon kun joku on sairastunut niin sitten jatketaan vaan samaan malliin. Miettikää onko tämä turvallista?

Missä sinä olet nykypäivänä tavannut lääkärin, joka ehtii nukkua päivystysaikana?? Hyvä jos kuselle ja eväille ehtii. Tasan yhden potilaan tutkii tietysti kerrallaan, mutta siinä voi hyvinkin olla viiden muun potilaan asiat samalla kesken odottamassa labra- tai rtg-tutkimuksia, tai seurataan annetun lääkehoidon vaikutuksia. Siihen väliin tietysti joku elvytyskin. Ja siinä samassa hoidat vielä osastojen asiat. Ja töitä lääkärinä riittää esim. keskiviikkoaamusta klo 7 lääkärimeetinkiin, siitä klo 8 osastolle, klo 15 siirryt päivystyspolille, sieltä välttämättä koko yön  nukkumatta klo 8 taas osastolle, josta kotiin klo 13 aikaan, jos luoja suo. Missä on potilasturvallisuus? 

Vierailija
57/72 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin osallistua ylityö- ja vuoronvaihtokiltoon, olenhan Tehyn jäsen. Lastenhoitajana vuoropäiväkodissa kuitenkin mahdotonta. Tänään esim. vuoroni päättyi klo 19. Viimeistä lasta ei kuitenkaan haettu ajoissa. Pakko oli tehdä 30min ylitöitä, en voinut sanoa lapselle: heippa! Mun työvuoro päättyy nyt! Mutta arvostan silti työtaisteluja, ja olen mukana aina kun vaan voin.

Vastaisuudessa ymmärtänet soittaa vastaavassa tilanteessa sosiaalipäivystykseen. 

Vierailija
58/72 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Testien tulkitseminen harvoin edellyttää potilaan näkemistä. Yleensä testien tekeminen ei myöskään kuulu lääkärille.

Pistäpä punaiseen silmään hoitajana fluoreseiinitippa ja soita sitten lääkärille 30 km päähän, että silmä punoittaa, pistin väritipan silmään, mutta kun en osaa tulkita. Lääkäri tutkiessaan käyttää lukuisia testejä (Laseque, Weber, Rinne, AC-nivelen testit, MMSE, Romberg, Phalenin testi ym. ym.) , ja tulkitsee niitä. Siihenhän koko potilaan tutkiminen perustuu. 

Vierailija
59/72 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaisuudessa ymmärtänet soittaa vastaavassa tilanteessa sosiaalipäivystykseen. 

Sivusta pitää todeta, että tulee vastaava tapaus mieleen. Palvelutalossa vastaavaa olen nähnyt tapahtuvan, kun täysin vaaraton vammainen vanhus on ollut siinä kunnossa (humalassa), että on kaatunut käytävälle. Tähän sitten päälle täydellisen tyhmien lähärien ratkaisu eli soitto poliisille, eivät tietenkään voinut hoitaa asukasta itse kotiin, mikä olisi vienyt kaksi minuutti. Täydellistä resurssien tuhlaamista, onneksi kaikilla hoitajillakaan ei ole järki ihan niin kortilla.

En tiedä mikä tuossa oli motiivina, ehkä joku matalampiotsaisen käsitys tavoille opettamisesta, mutta hävettäisi olla itse noin selkärangaton ja joustamaton tapaus. Sosiaalipäivystykseen soittamisen laitan tasan samaan kategoriaan, jos kyseessä on vain lyhyt työpäivän venyminen. Kai sitä toistuvaa myöhästyjää voisi muistaa vaikka ihan ylimääräisellä laskulla.

Vierailija
60/72 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väärin.

Jos lasta ei haeta ajoissa soitat päivystävälle sosiaalityöntekijälle joka ottaa lapsen.

Joustamalla te mahdollistatte sen ettei vanhemmilla ole mitään syytä hakea lapsia ajoissa.

Terveisin luottamusmiehesi