Etätyöt, avopuoliso hiippaili kotiin ilmoittamatta
Teen etätöitä välillä ja avopuoliso tietää ettei voi olla silloin kotona kun työskentelen (voin saada potkut).
Tänään puoliso yhtäkkiä ilmestyy sisään kesken asiakaspuhelun kun on nimenomaan hiippaillut kotiin niin hiljaa, etten kuullut mitään. Hänen piti päästä kuulema vaatteita vaihtamaan.
Onko kyseessä ajattelemattomuus vai voiko tämä olla jokin outo kyttäysasetelma?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Mitä töitä te av-palstalaiset oikein teette jos teillä ei ole tietosuoja-asiat millään tavalla tapetilla?
Mä olen tehnyt IT-alalla töitä pitkään ja niissä firmoissa, joissa olen työskennellyt on ollut käytäntönä, että kotona olevat laitteet pitää olla työpaikan omistuksessa ja salattu. Paperit pitää säilyttää lukitussa laatikossa tms. Nämä siis tilanteessa, missä on tehty erikseen etätyösopimus. Satunnaisiin etätöihin sääntöjä on sovellettu, mutta ikinä ei ole tullut kieltoa, ettei kotona saisi olla muita. Salassapidettävistä / firman sisäisistä tai asiakkaan asioista ei puhuta kotiväelle / kotiväen kuullen kuitenkaan tietenkään.
Ootkohan meillä töissä :D :D. En ihmettele jos tuollainen käsitys meillä olisi kun ohjeistus on tosi tiukka ja jotkut varmaan käsittäneet noin. Työnantaja ei kuitenkaan voi kieltää toisia henkilöitä olemasta kotona. Jos työ on niiiin arkaluonteista niin sitten ei kyllä etätyötä tehdä ollenkaan. Henkilötietoja käsitellään meillä, arkaluonteisia asioita.
Pointti on kuitenkin lähinnä siinä, että ei sais se puoliso olla kyyläämässä selän takana työasioita. Kyllä se voi eri huoneessa olla ja jos samaan huoneeseen tulee niin katot vaan, että ei nää sun koneelle ja vahtaa selän takana sun juttuja. Vaikka kukapa oikeesti toisen työjuttuja katteliskaan. Asiakaspuhelut ainakin minä soitan kun mies ei oo kotona tai sit on kotona ja tekee juttujaan, usein vastamelukuulokkeilla kuuntelee musaa niin ei se vahingossakaan mitään kuule. Eikä häntä kiinnosta laisinkaan mun työasiat, jos kävelis selkäni takaa niin ei pahemmin ruutua kattelis kun ei kiinnosta eikä hänelle kuulu. Voin lukita näyttöni tai olla lukitsematta, ei mun puoliso käy sitä konetta räpläämässä uteliaana.
Eikö näissä voi käyttää maalaisjärkeä? Tosi monessa työssä kuitenkin käsitellään arkaluonteisia asioita, esim. potilasasiakirjat, pankkijutut hetuineen yms.. Näissä tehdään kuitenkin etätyötä. Niin ihan sairastahan se ois jos ei sais perhe olla kotona :D? Enpä sitten teidän muiden perheistä ja miehistä tiedä, mutta näin meillä. Lapsia ei ole, joten en osaa sanoa miten heidän kohdallaan sitten toimisin. Luotan mieheeni täysin, että ei tutki työjuttujani tai jotain asiakaspuhelua oo kuuntelemassa korvat höröllä korva kiinni ovessa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missään etätyössä ei voi vaatia, että sinä olet yksin kotona. Se koti on perheen koti. Silloin et saisi tehdä etätyötä vaan silloin työ tehdään työpaikalla.
Vähän tylsä provo
Tässä lauseessa ei ole mitään logiikkaa.
Ei työnantajaa kiinnosta onko työntekijällä perhettä vai ei.
Asiakkaan asioita ei saa keskustella kolmannen osapuolen kuullen, piste. Ei edes lasten kuullen.
No silloin sun ei pitäis tehdä töitä kotona jos kerran on jonkun muunkin Koti..?? -et sitten Saa tulla kotiin!? Huhhuh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missään etätyössä ei voi vaatia, että sinä olet yksin kotona. Se koti on perheen koti. Silloin et saisi tehdä etätyötä vaan silloin työ tehdään työpaikalla.
Vähän tylsä provo
Tässä lauseessa ei ole mitään logiikkaa.
Ei työnantajaa kiinnosta onko työntekijällä perhettä vai ei.
Asiakkaan asioita ei saa keskustella kolmannen osapuolen kuullen, piste. Ei edes lasten kuullen.
Hei valoja päälle :D. Mikä tietoturvarikkomus se ees on jos puoliso nyt vaikka sattuisi vahingossa kuulemaan seuraavan puhelun: "Tässä Maija PankkienPankista moikka. Ehitkö juttelemaan, onko paha paikka? Hyvä. Sanotko hei vielä henkilötunnuksen niin varmistan, että puhun oikean henkilön kanssa. Okei kiva. Lähdin soittelemaan kun oot hakenut tätä asuntolainaa. Kerroit laittaneesi tiliotteet, mutta me ei valitettavasti saatu sitä auki. Niin sitä ajattelinkin.. Ois tosi hienoa jos palautat vaikka PDF-muodossa. No niin oikeen kiva mä jään oottelemaan sitä. Kiitos sulle ja hauskat päivänjatkot sinnekin".
Eihän se puoliso edes kuule sitä asiakkaan puhetta, ellet kaiuttimella pidä. Eli ei tuossa ole mitään rikkomusta todellakaan, siis että joku on ihan pankkiin palauttanut tiliotteen asuntolainaa varten ja ehkä PDF-muodossa pitäis olla. Vakava tietoturvarikkomus kyllä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienosti herätetty uteliaisuus työn oudoista käytännöistä, vaikka kysymys oli käsittelevinään hiippailevaa puolisoa. Oikein hyvä!
:D
Omituista on se että kellään muulla ei muka ole tätä käytäntöä. Puolison läsnäolo on tietoturvarikkomus. Ihan on allekirjoitettu paperi asiasta.
Ja jos puoliso sairaslomalla, niin työaikasi ajaksi vaikka kadulle sairastamaan? 😂
Kyllä minä ainakin viimeksi laitoin puolisoni parvekkeelle. Ettekö te muut tee samoin? Kerroin, että sun on nyt kulta sairastettava siellä kun et voi maata tuossa sängyllä samalla kun minä teen töitä. Välillä kävin antamassa vähän ruokaa ja jatkoin visusti töitä makkarissa, puoliso oli tietysti lukittuna tuonne parvekkeelle kun sehän voisi muuten hiipsiä salaa sieltä katsomaan äärimmäisen mielenkiintoisia työasioitani!
Kamalaa! Anna pulisolle potkut. Tu on selvä tieturvarikkomus. Pulison tulee olla töissä, sinun työkennellmessä. Ota ero siitä siasta. Voi olla että yhtä hyvää vaimoa et enää saa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä töitä te av-palstalaiset oikein teette jos teillä ei ole tietosuoja-asiat millään tavalla tapetilla?
Meillä salassapitosopimukseen sisältyvät työt tehdään työpaikalla.
Työnantajat/esimiehet nyt koittaa kaikkia kummallisuuksia, joten sinänsä voin uskoa tuon ap:n jutun! Meillä työnantaja koitti kontrolloida mm. millaiselta näytöltä työntekijät tekevät kotona työtä. Siis toki meillä itse työtehtäviin vaaditaan tietynlainen ulkoinen näyttö kun muuten ei oikein työtä tehdä laadukkaasti, mutta koitti puuttua mm. siihen, että ei sais katsoa läppäriltä (ilman tuota näyttöä) vaikkapa sohvalla istuen jotain pälätyskoulutusvideota jos sellanen on katsottava :D. Tai että ei sais istua sohvalla ja vastailla sähköpostiin läppäriltä.. Sun pitäis koulutukset ja jotkut palaverit (meillä ei oo videopalaveria eli kukaan ei sua nää) istua naulattuna siinä työpisteelläsi kotona, näissä tuolla näytöllä ei oo mitään väliä :D. Mutta hei, jos tällasta sääntöö ei ois niin menisi ihan villiksi sohvalla makoiluksi koko työ ;)! Ei oikeen tällasta voi kontrolloida vaikka työnantaja sanois mitä. Etätyötä ei luonnollisesti voi kotona tehdä tai läppäriä mukana kuljettaa jos on tosi top-secret asiaa, sen luonteisia työtehtäviä ei kotona saa etänä hoitaa.
Kyllä meillä on tietosuoja-asiat olleet aina tapetilla ja tänä syksynä erityisesti. Samoin se, mitä töitä voidaan tehdä etänä ja mitä ei. Siksi juuri tiedänkin, ettei tuollainen sääntö ole millään alalla mahdollinen. Jos etätyön tekeminen vaatii tietynlaista tilaa, jossa muita ihmisiä ei saa olla läsnä, työnantaja hankkii sellaisen tilan eikä se todellakaan ole siinä tapauksessa koti.