Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa tyhmälle miten Suomessa voi olla kodittomia?

Vierailija
26.09.2018 |

Siis ellei ole omasta tahdostaan koditon.

Ymmärtääkseni siinä tilanteessa olevat saa toimeentulotukea jne. joten eikö sillä ainakin saa katon pään päälle?

Vai onko ne sössineet asiansa niin pahasti ettei Kela suostu antamaan rahaa enää?

Vai ovat itsepäisiä ja eivät suostu muuttamaan Stadista pois halvempaan paikkaan?

Kertokaa miten tämä toimii.

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

50v miestuttava yritti saada toista asuntoa työpaikkakunnalta ja hänellä oli siinä erittäin suuria vaikeuksia. Yleishyödyllisiin menee aina lapisperheet, eläkeläiset ja nuoret ohi jonossa. Yksityiset karsastaa yksin asuvaa keksi-ikäistä miestä. Lopulta sai asunnon seurakunnan omistamasta vuokratalosta, jos olisi eronnut kirkosta, niin sekin reitti olisi ollut tukossa.

Sopii mun kokemukseen. Olin siis lapseton sinkku ja n. vuoden Helsingin kaupungin asuntojonossa ilman tulosta. Tämä vielä tilanteessa jossa oli häätö asunnosta (koko talon remontti).

Odotetaankohan missään muussa oikeassa suurkaupungissa, että kaupunki järjestää kaikille kohtuullisen hintaisia vuokra-asuntoja lyhyellä varoitusajalla? Ja yksiöitä tietenkin, eihän suomalainen voi vieraan kanssa asua!

No ei odota, Lontoossa vuokrat ovat pilvissä ja työssäkäyvillä kämppäkavereita. Sama muualla, asutaan siellä missä on varaa ja saadaan asunto.

No Helsingissä on asuntoja vuokralla huomattavasti vähemmän kuin Lontoossa. Lisäksi meillä viranomaisten toimet ovat vaikuttaneet eri aikoina merkittävästi siihen miten paljon vuokra-asuntoja on tarjollakaan. Joten joku vastuu heilläkin pitäisi olla vähävaraisten asumisesta. Ihan perustuslaissakin tuo on.

Kämppäkaverien kanssa asuminen on Suomessa helpompaa kun olet nuori, mutta huomattavasti vaikeampaa kun olet iäkkäämpi.

Ja kyllä Lontoossakin on ns. council flats ja muita systeemejä, joissa vähävaraisille on mahdollisuus saada asunto.

Vierailija
42/44 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ellei ole omasta tahdostaan koditon.

Ymmärtääkseni siinä tilanteessa olevat saa toimeentulotukea jne. joten eikö sillä ainakin saa katon pään päälle?

Vai onko ne sössineet asiansa niin pahasti ettei Kela suostu antamaan rahaa enää?

Vai ovat itsepäisiä ja eivät suostu muuttamaan Stadista pois halvempaan paikkaan?

Kertokaa miten tämä toimii.

Se toimii niin että asuntoa et saa vaikka haluat, jos sinulla on luottotiedot menneet etkä ole vakituisessa työssä, et kaupungilta etkä varsinkaan yksityisiltä. Vaikkei olisi päihdeongelmaakaan. Mutta yhteiskunnan mielestä et asuntoa tarvitsekkaan, arvaa katkeroittaako se ihmisen kun yrität hakea vakituista työtä ja asuntoa, kumpakaan et saa. Näytöstä toiseen juokset asuntoa saamatta. Luuletko että näin kohdeltua ihmistä edes enää kiinnostaa laittaa tikkuakaan ristiin yhteiskunnan hyväksi? Omalta kohdaltani voin sanoa ettei todellakaan, tehkää yhteiskunnassanne niinkuin haluatte niin minä loisin siivellänne kun en siihen sovi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

50v miestuttava yritti saada toista asuntoa työpaikkakunnalta ja hänellä oli siinä erittäin suuria vaikeuksia. Yleishyödyllisiin menee aina lapisperheet, eläkeläiset ja nuoret ohi jonossa. Yksityiset karsastaa yksin asuvaa keksi-ikäistä miestä. Lopulta sai asunnon seurakunnan omistamasta vuokratalosta, jos olisi eronnut kirkosta, niin sekin reitti olisi ollut tukossa.

Sopii mun kokemukseen. Olin siis lapseton sinkku ja n. vuoden Helsingin kaupungin asuntojonossa ilman tulosta. Tämä vielä tilanteessa jossa oli häätö asunnosta (koko talon remontti).

Odotetaankohan missään muussa oikeassa suurkaupungissa, että kaupunki järjestää kaikille kohtuullisen hintaisia vuokra-asuntoja lyhyellä varoitusajalla? Ja yksiöitä tietenkin, eihän suomalainen voi vieraan kanssa asua!

No ei odota, Lontoossa vuokrat ovat pilvissä ja työssäkäyvillä kämppäkavereita. Sama muualla, asutaan siellä missä on varaa ja saadaan asunto.

No Helsingissä on asuntoja vuokralla huomattavasti vähemmän kuin Lontoossa. Lisäksi meillä viranomaisten toimet ovat vaikuttaneet eri aikoina merkittävästi siihen miten paljon vuokra-asuntoja on tarjollakaan. Joten joku vastuu heilläkin pitäisi olla vähävaraisten asumisesta. Ihan perustuslaissakin tuo on.

Kämppäkaverien kanssa asuminen on Suomessa helpompaa kun olet nuori, mutta huomattavasti vaikeampaa kun olet iäkkäämpi.

Ja kyllä Lontoossakin on ns. council flats ja muita systeemejä, joissa vähävaraisille on mahdollisuus saada asunto.

Jos aikuisille eivät Suomessa kelpaa kämppäkaverit, se johtuu vain siitä, että asuntotilanne ei vielä pakota siihen. Asiat ovat siis hyvin.

Vierailija
44/44 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kerron vielä tästä tilanteesta sen, että olin itse siis 39-vuotias, juuri valmistumassa maisteriksi. Lisäksi olin juuri saanut reumadiagnoosin ja ollut ennen sitä leikkauksessa. Olin siis aika uupuneessa tilassa ja häätö päällä.

Hain asunnonsaamiseen apua sossusta ja kävi ilmi etten ole päihdeongelmainen, mt-ongelmainen, en ex-vanki, en yh-äiti useamman kersan kanssa, enkä kotoa ulos heitetty nuori tai muu sossun perusasiakas. Noin 25-vuotias virkailija katsoi minua ihmeissään ja kysyi "Etkö voi mennä kotiin?"

Pikkasen mulla löi tyhjää ennen kuin tajusin, että virkailija ehdotti siis nelikymppiselle ihmiselle, että "mene lapsuudenkotiisi takaisin"!

Onneksi olin sen veran kärmeissäni että tein valituksen epäasiallisesta virkailijasta, ja pääsin toiselle. Apua ei kuitenkaan ollut sossun lupaamasta takuuvuokrasta, koska yksityiset vuokranantajat eivät arvostaneet "sossun elättejä" tai "opiskelijarenttuja" (nämä suoria lainauksia kommenteista, joita minulle ladeltiin puhelimessa). Ihmisillä on valtavasti asennevammaa sekä sossussa että vuokranantajissa.

Miksi et mennyt kotiin? Tilapäisenä ratkaisuna hyvä idea, jos välit ovat kunnossa. Miuluummin minä muuttaisin äitini luokse kuin olisin koditon. Muualla maailmassa tämäkin on yleistä, eri sukupolvet asuvat yhdessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yhdeksän