Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa tyhmälle miten Suomessa voi olla kodittomia?

Vierailija
26.09.2018 |

Siis ellei ole omasta tahdostaan koditon.

Ymmärtääkseni siinä tilanteessa olevat saa toimeentulotukea jne. joten eikö sillä ainakin saa katon pään päälle?

Vai onko ne sössineet asiansa niin pahasti ettei Kela suostu antamaan rahaa enää?

Vai ovat itsepäisiä ja eivät suostu muuttamaan Stadista pois halvempaan paikkaan?

Kertokaa miten tämä toimii.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

*

Vierailija
22/44 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska kenenkään ei ole pakko antaa sinulle asuntoa. Jos olet vaikka työtön keki-ikäinen juuri eronnut mies, niin vuokra-asunnon saaminen on lähestulkoon mahdotonta, vaikka luottotiedot olisi kunnossa ja olisit ihan moiteeton kansalainen.

Kunnan vuokra-asuntoihin otetaan juurikin niitä, jotka eivät muualta meinaa asuntoa saada. Oletko kokeillut sellaista hakea? Toki, jos kriteerit sijainnin suhteen ovat tiukat, voi joutua jonottamaan pitkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä tyyppejä sivuttiin hyvässä lehtijutussa Kelan kasvottomista etuuskäsittelijöistä.

Vierailija
24/44 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyhmälle ei kannata selittää.

ajan haaskausta

Vierailija
25/44 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut asunnoton lähes kaksi vuotta siitä huolimatta, että olin tunnollinen ja tunnollinen toimihenkilö, savuton ja tietenkin huumeeton absolutisti. Otin tukipaketin yt-neuvotteluissa, myin asuntoni, varastoin huonekaluni, kirjani jne.  ja lähdin pitkälle ulkomaanmatkalle.

Palattuani Suomeen maassa oli surkea taloudellinen tilanne enkä löytänyt työpaikkaa. Autoin kolmea sukulaistani eli iäkästä ja sairasta isovanhempaani, syöpään sairastunutta vanhempaani ja lähisukulaistani, joka oli saanut vauvan. Matkustin heidän luokseen ja autoin heitä arjessa. 

Löysin lopulta työpaikan ja asunnon. Olin tyytyväinen tilanteesta ja siitä, että pystyin auttamaan läheisiäni, vaikka pitkät matkat tuntuivat usein piinalliselta. Taloudellisesti ratkaisu oli erittäin huono.

Vierailija
26/44 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni kai noista on saanut häädön eikä saa enää uutta asuntoa, koska puuttuu vaikkapa luottotiedot sekä elämänhallinta hankkia sossusta (tai Kelako sen toimeentulotuen nykyään maksaa) apua takuuvuokran maksamiseen. Tai ei edes saa takuuvuokraa mistään vaikka sitä hakisikin. Ja se elämänhallinnan puute aiheuttaa sen, ettei saa edes haettua asuntoa.

Hienoa että valtio kuitenkin vuokraa yksityisiltä asuntoja ja antaa ne vuokralle muualta tulleille. Miksei voi tehdä samaa kotimaisten kodittomien osalta? Ne nimetään ihmisroskaksi ja poliisit keskittyvät ajamaan ne pois julkisilta paikoilta.

Se yksityinen kuitenkin päättää, millaista sakkia valtio voi hänen omistamaansa asuntoon päästää asumaan. Siksi tuo ei toimi, koska kukaan yksityinen ei halua omistamaansa asuntoon narkkareita tai muita elämäntapaongelmaisia.

Onkohan noin? Taitaisi kuitenkin tulla oikeusjuttu jos eväisi esim. m@tuilta mahdollisuuden.

On noin. Asunnon omistaja viimekädessä vastaa siitä, ettei hänen asunnossaan olevat vuokralaiset ole häiriöksi naapureille. Kummasta todenäköisemmin aiheutuu häiriötä: sotaa paenneesta lapsiperheestä vai narkkarista? 

Tai elämänkelkasta pudonneesta ihmisestä joka ajautui alkoholismiin ja kodittomuuteen vai isis -taistelijasta joka pakenee lakia?

Nämä yksityisten valtiolle tarjoamat asunnot ovat pääasiassa perheasuntoja ja niihin muuttaa lapsiperheitä. Yksityisellä ei ole mitään tarvetta tarjota valtiolle yksiöitä tai pieniä kaksioita, koska näihin yksityinen saa helposti vuokralaiset itsekin, koska niille on kysyntää opiskelijoiden sekä työssäkäyvien sinkkujen tai pariskuntien keskuudessa. Niihin siis vuokralainen löytyy helposti ilman valtiotakin.

Vierailija
27/44 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku katto löytyisi aina pään päälle vaikka asuntoloista, mutta niissäkin pitäisi noudattaa yhteisiä pelisääntöjä ja olla päihteetön. Osa ei tätä halua/ tähän pysty. Lisäksi tahdonvastaiseen hoitoon saaminen on erittäin vaikeaa, vaikka ihminen piinaisi naapurustoaan, rääkkäisi lemmikkejään jne (tämmöinen tapaus asuu Vaasassa, viranomaiset ovat voimattomia, asunto hänellä vielä on, koska vuokrasäätiö ei halua sekaantua asiaan).

Vierailija
28/44 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika suurella osalla kodittomista on paha alkoholi ja/tai huumeongelma yhdisttynä mielenterveysongelmiin.

Eli henkilöllä ei yksinkertaisesti ole voimia ja kykyä hoitaa asioitaan edes jollain tavoin kuntoon. 

Kun itsellä on asiat edes jotenkin mallillaan, niin on helppo sanoa, ettäitse ne on tuon itselleen hankkineet. 

Mutta valitettavsti tässäkään maassa kaikki eivät ole ihan tasa-arvoisia. 

Näin on. Yhteiskunnan tukien löytäminen, hakeminen ja saaminen ei ole helppoa edes elämänhallinnan omaavalle ihmiselle. Jonka lisäksi yhteiskunnan tuet eivät läheskään aina riitä inhimilliseen elämään. Ja huonommaksi vaan menee. Ihminen jolla paha addiktio, masennus, mielenterveyden ongelmia, syrjäytymiskierre (epäonnistumiset eivät aina ole oma vika) ei osaa auttaa itseään jos ei saa apua.

Erittäin hyvin sanottu. Kaavakkeet ovat yhä edelleen aika täynnä kapulakieltä, ja niitä käsittelevät ihmiset tuntuvat turhan usein tulkitsevan asioita tietokonemaisesti (tästä puuttuu merkintä, koko  hakemus on siis hylätty) sen sijaan että he auttaisivat selvässä hädässä olevaa ihmistä omalta osaltaan. Välillä kylmää mieltä kun miettii miten moni meistä on epäinhimillisesti käyttäytyvän "ammattilaisen" armoilla.

Vierailija
29/44 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

50v miestuttava yritti saada toista asuntoa työpaikkakunnalta ja hänellä oli siinä erittäin suuria vaikeuksia. Yleishyödyllisiin menee aina lapisperheet, eläkeläiset ja nuoret ohi jonossa. Yksityiset karsastaa yksin asuvaa keksi-ikäistä miestä. Lopulta sai asunnon seurakunnan omistamasta vuokratalosta, jos olisi eronnut kirkosta, niin sekin reitti olisi ollut tukossa.

Sopii mun kokemukseen. Olin siis lapseton sinkku ja n. vuoden Helsingin kaupungin asuntojonossa ilman tulosta. Tämä vielä tilanteessa jossa oli häätö asunnosta (koko talon remontti).

Vierailija
30/44 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missähän pumpulissa ap on kasvanut, kun tällaista taivastelee? Oikeastiko luulet, että toimeentulotuki tuosta vaan tulee tilille tai joku haluaa vuokrata asunnon moniongelmaiselle päihteiden väärinkäyttäjälle tai muulle vastaavalle? Tai että ihmiset puhdasta nirsouttaan majailisivat kaduilla? Kaikkea sitä näkeekin, kun tällä palstalla vierailee.

Siellä mistä olen kotoisin ei ole kodittomia eikä laitapuolen kulkijoita. Ei ole ikinä tarvinnut miettiä kun meillä asuu kunnon kansalaisia.

AP

Ei asut mikä-mikä-maassa. Nytpä selvisi sekin. Terkkuja Helinä-keijulle ja kumppaneille :)

Vierailija
31/44 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamattu kehottaa etsimään ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskasta tahtoaan niin sen ohessa kaikki tarpeellinen annetaan.

Tämä pitää paikkansa ja sen löytää ne jotka ottavat vastaan armo evankeliumin eli uskovat syntinsä anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä.

Vierailija
32/44 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missähän pumpulissa ap on kasvanut, kun tällaista taivastelee? Oikeastiko luulet, että toimeentulotuki tuosta vaan tulee tilille tai joku haluaa vuokrata asunnon moniongelmaiselle päihteiden väärinkäyttäjälle tai muulle vastaavalle? Tai että ihmiset puhdasta nirsouttaan majailisivat kaduilla? Kaikkea sitä näkeekin, kun tällä palstalla vierailee.

Siellä mistä olen kotoisin ei ole kodittomia eikä laitapuolen kulkijoita. Ei ole ikinä tarvinnut miettiä kun meillä asuu kunnon kansalaisia.

AP

Jos olet kotoisin maapallolta, tuo ei ole mahdollista. Kodittomia on kaikkialla. Se, että sinä et ole heitä nähnyt, ei luonnollisestikaan tarkoita, ettei heitä olisi olemassa. 

Vierailija
33/44 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kohtuuhintaista asuntoja ei riitä kaikille. Itseltäni työtunnit väheni=palkka pieneni. Samaan aikaan asuntoni sanottiin irti. Sain ystävällisesti häätöilmoituksen, jolla hain kaupungin asuntoa. Hain myös yksityisiltä asuntoa. Ne oli joko liian kalliita tai en saanut niitä. Sain loppujen lopuksi kaupungin vuokra-asunnot, mutta vasta parin vuoden haun jälkeen. Sen ajan olin asunnottomat lukuunottamatta lyhyitä opiskelijakämppien yms.vuokrausta. moni opiskelija asui seurustelukumppanin kanssa ja vuokrasi pimeästi asuntoaan.

Vierailija
34/44 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

50v miestuttava yritti saada toista asuntoa työpaikkakunnalta ja hänellä oli siinä erittäin suuria vaikeuksia. Yleishyödyllisiin menee aina lapisperheet, eläkeläiset ja nuoret ohi jonossa. Yksityiset karsastaa yksin asuvaa keksi-ikäistä miestä. Lopulta sai asunnon seurakunnan omistamasta vuokratalosta, jos olisi eronnut kirkosta, niin sekin reitti olisi ollut tukossa.

Sopii mun kokemukseen. Olin siis lapseton sinkku ja n. vuoden Helsingin kaupungin asuntojonossa ilman tulosta. Tämä vielä tilanteessa jossa oli häätö asunnosta (koko talon remontti).

Odotetaankohan missään muussa oikeassa suurkaupungissa, että kaupunki järjestää kaikille kohtuullisen hintaisia vuokra-asuntoja lyhyellä varoitusajalla? Ja yksiöitä tietenkin, eihän suomalainen voi vieraan kanssa asua!

No ei odota, Lontoossa vuokrat ovat pilvissä ja työssäkäyvillä kämppäkavereita. Sama muualla, asutaan siellä missä on varaa ja saadaan asunto.

Vierailija
35/44 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Jos olet kotoisin maapallolta, tuo ei ole mahdollista. Kodittomia on kaikkialla. Se, että sinä et ole heitä nähnyt, ei luonnollisestikaan tarkoita, ettei heitä olisi olemassa. 

Jos se on asunu jossain tuppukylässä ikänsä ja jääny sinne lienee mahollista?

-eri

Vierailija
36/44 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

-eri

Ap on trolli, "kunnon kansalaisia" paljastaa...

Vierailija
37/44 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

-eri

En usko siltikään. Varmasti on kodittomia ja laitapuolenkulkijoita myös jokaisessa tuppukylässä. Ei ehkä kylänraitilla kaikkien nähtävillä, mutta ihan varmasti jossain. 

Vierailija
38/44 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

-eri

En usko siltikään. Varmasti on kodittomia ja laitapuolenkulkijoita myös jokaisessa tuppukylässä. Ei ehkä kylänraitilla kaikkien nähtävillä, mutta ihan varmasti jossain. 

Vierailin pikkupaikkakunnalle muuttaneen omaisen luona ja kävimme kylän kaupassa. Luokseni tuli peseytymätön herra, jolla oli - oikeasti - foliosta tehty hattu päässä ja hän kerjäsi minulta kolikoita. Annoin tietenkin hänelle rahaa jo foliohatun vuoksi.

Olin asunnoton, mutta foliohattua en käyttänyt kertaakaan. 

Vierailija
39/44 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

-eri

Vierailin pikkupaikkakunnalle muuttaneen omaisen luona ja kävimme kylän kaupassa. Luokseni tuli peseytymätön herra, jolla oli - oikeasti - foliosta tehty hattu päässä ja hän kerjäsi minulta kolikoita. Annoin tietenkin hänelle rahaa jo foliohatun vuoksi.

Olin asunnoton, mutta foliohattua en käyttänyt kertaakaan. 

Ei folio hattu estä saamasta toimeentulo tukea.

Tuntuu että kaikki ketjussa mainitut syyt ovat itse aiheutettuja.

Eli AP siinä vastaus: rikkomallasääntöjä ja sössimällä asiansa

Vierailija
40/44 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kerron vielä tästä tilanteesta sen, että olin itse siis 39-vuotias, juuri valmistumassa maisteriksi. Lisäksi olin juuri saanut reumadiagnoosin ja ollut ennen sitä leikkauksessa. Olin siis aika uupuneessa tilassa ja häätö päällä.

Hain asunnonsaamiseen apua sossusta ja kävi ilmi etten ole päihdeongelmainen, mt-ongelmainen, en ex-vanki, en yh-äiti useamman kersan kanssa, enkä kotoa ulos heitetty nuori tai muu sossun perusasiakas. Noin 25-vuotias virkailija katsoi minua ihmeissään ja kysyi "Etkö voi mennä kotiin?"

Pikkasen mulla löi tyhjää ennen kuin tajusin, että virkailija ehdotti siis nelikymppiselle ihmiselle, että "mene lapsuudenkotiisi takaisin"!

Onneksi olin sen veran kärmeissäni että tein valituksen epäasiallisesta virkailijasta, ja pääsin toiselle. Apua ei kuitenkaan ollut sossun lupaamasta takuuvuokrasta, koska yksityiset vuokranantajat eivät arvostaneet "sossun elättejä" tai "opiskelijarenttuja" (nämä suoria lainauksia kommenteista, joita minulle ladeltiin puhelimessa). Ihmisillä on valtavasti asennevammaa sekä sossussa että vuokranantajissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme