Onko mitään mahdollisuutta laihtua raskausaikana??
Hei!
Tiedän todellakin, että varsinainen laihdutus tulee aloittaa vasta vauvan syntymän jälkeen. Mulla on vaan sellainen ongelma, että raskauksissa tuo paino tuppaa nousemaan 20 - 30 kg ja ennen se ei niin haitannut kun lähtöpaino oli hyvä. Nyt olen kuitenkin tässä vuosien saatossa onnistunut lihottamaan itseäni, että painan yli 15 kg enemmän kuin ns. normaalisti olen aina painanut ja tähän sitten yli 20 kg raskauskiloja päälle niin huh:(
Mä aloitin helmikuussa painonvartijoiden rompulla pistelyt ja pari kiloa ehti jo lähteäkin, mutta nyt on sitten plussattu ihana yllätysraskaus. Eli pointsailut vissiin pitää unohtaa. Vai voinko laskea pisteitä odotusaikana? Olisi niin hyvä jos on joku runko, mulle nimittäin käy niin, että siiten tuo syöminen riistäytyy taas käsistä. Tiedän tyhmä olen.
Mutta mitäs jos yritän jättää karkit ja pullat pois tai ainakin vähemmälle, mutta muuten syön normaalisti. Onko mitään toiveita ns. laihtua? Tai että siis ei tulisi yhtään ylimääräistä raskauskiloa?
Onko kenelläkään kokemusta?
Kommentit (10)
Eli paljon on tuohon 25 viikkoon mennessä noussut paino? Jotain ton tyylistä mäkin ajattelin, että söisin omat pisteeni ja sitten juuri jotain voileipää, hedelmää ja jogurttia lisäksi tms.
Eihän se oikeastaan mitään vaarallistakaan voi olla, kun pisteiden rajoissakin saa syödä todella monipuolisesti ja runsaastikin kun syö oikein:)
Eli paljonko lähtöpainoltaan 58kg sais syödä?
Mulla tuli viime raskaudessa 24kg:a LA:han mennessä ja sitten vielä 2 seuraavan viikon aikana lisää. Nyt on tullut jo 10kg, vaikka vasta rv26, joten voisin alkaa kans noita pisteitä miettimään, vaikken ole ikinä laihduttanut millään metodilla, mutta kun tuosta esikoisesta jo jäi ja nyt jos tulee saman verran, niin tää norsu ei kyllä taivu minkäänlaiseen asentoon ponnistamaan.
Eli vinkatkaa paljonko pisteitä ja mistä saako PV:n CD:n ostaa ilman, että käy niissä ryhmissä?
jätin karkit, siis ylimääräiset sokerit ja rasvat pois, vaihdoin vaalean leivän tummaan ja muutenkin pidin itseni aisoissa... Onnea kaikille koitokseen!
äidin vararavinto (ihra) on myös vauvan vararavintoa. Jos mammalla on reilusti ylipainoa, raskauden aikana mamman painon ei tarvitsisi nousta yhtään. Tämä vaatii tietysti kevyttä ruokavaliota, jota ylipainoinen ei välttämättä ole ennen raskauttaan noudattanut. Sun kohdalla ei voi puhua kuitenkaan mistään kunnon ylipainosta. Joo, ja pisteytyslinjaa saa noudattaa raskaudenkin aikana. Jos syö fiksusti ja silti on nälkä, voihan sitä syödä jotain kevyttä vähän siihen nälkäänsä. Tuskin paino säntää taivaisiin, jos vetäisee vaikka pari ekstra-hapankorppua illassa. Eri asia on, jos aina mässäilee holtittomasti kun nälättää.
Eli minä en ainakaan riskeeraisi omaa ja vauvan terveyttä laihduttamalla raskausaikana. Ja samasta syystä luulen kyllä etteivät painonvartijoissa suostu antamaan mitään ohjeita tai pistemääriä raskaana oleville laihduttajille kun imettäjien kanssakin ovat kovin varovaisia.
Mutta pisteitähän voi laskea vaikkei laihduttaisikaan, jos haluaa pitää vaan ruokavalionsa kurissa. Itse laskisin itselleni pisteet, joita minun tulisi käyttää kuvitellussa " tasapainoiluvaiheessa" eli vaiheessa jolloin on päästy tavoitepainoon ja etsitään pistemäärää jolla siinä pysytään. Ohjeet tämän pistemäärän laskuun löytyy siitä samasta vihkosesta jonka avulla laihdutuksen aloittaessasi laskit omat aloituspisteesi. Sitten lisäisin vielä tuohon tasapainopistemäärään sen kuuluisan maitolasillisen, jonka verran energiankulutuksen kuuluisi nousta alkuraskaudessa.
Mutta kaiken a ja o raskaana ollessa ja muutenkin olis opetella kuuntelemaan omaa kroppaansa, niin vaikeeta kuin se onkin.. Tsemppiä raskauteen ja painonhallintaan, samassa veneessä ollaan!!
ei se välttämättä tarkoita laihduttamista mutta teveellisesti syömällä voi ehkäistä ylimääräisten kilojen syntymistä mitä voi tulla esim holtittomasta mässäilystä. Ei siis tarvitse laihduttaa vaan katsoa vähän mitä pistää suuhunsa... ja helpommin ne kilot kurissa pysyy kun ei olla laihdutus mielessä liikkeellä!
Ylipainoa nyt n.15kg (norm.painon ylärajalle) Ja edellisissä raskauksissa tulleet kilot on juuri saatu karistettua pois. Ekassa raskaudessa mulle tuli huimat 30kg ja heti rupesin toista odottamaan, joten oli urakka pudottaa tuo 30 kg nyt pois. Ja pisteilin innolla minäkin, kun yllärinä huomasin odottavani tätä kolmatta.
Neuvolassa kyselin, että saako paino pysyä samana, tai saanko pisteillä. Tuli ehdoton ei molempiin. Täti selitti, että jos äiti laihtuu raskauden aikana, lähtee äidin elimistöön kertyneet ympäristömyrkyt liikkeelle ja siirtyy vauvaan. Ja jos paino pysyy samana, tarkoittaa sekin laihtumista. Olisi kuulema hyvä jos paino nousisi sen vauvan ym verran, eli 6-7kg. Uskon tuohon kyllä, en halua vauvaani vaaraantaa. Saattaa kuulema ilmetä allergioina ja kehityshäiriöinä. En tiedä, että onko perää, mutta en halua ottaa riskiä.
Sen verran kuitenkin olen omapäinen, että muutin saamani 1800kcal:n päivittäisen suosituksen pisteiksi, 30 on siis se määrä, jonka päivittäin koitan syödä. Määrä on suuri, tahtoo jäädä usein alle sen, yksinkertaisesti en jaksa syödä niin paljoa... Mutta sitten joinain päivinä herkuttelen huoletta kunnolla jos mieli tekee. Nyt on paino noussut 2-3kg ja tyytyväinen olen. Tuo on kuulema ihan normaalimäärä ja hyvä nousu vauvan kannalta. Hempparikin on säilynyt hyvänä kun olen syönyt monipuolisesti ja terveellisesti.
Luulen että tuo 30p ei ole liikaa, vaikka isolta kuulostaakin. Sen varmaan saat huoletta syödä, et laihdu, mutta et lihokkaan ja herkuttelupäiviäkin kärsii pitää =)
Onnellista odotusta!
Hinpu 17+6
rv 25 mennessä painoa tullut 1kg. mulla on entuudestaan jo hiukan ylipainoa, joten olen todella tyytyväinen ettei ole ton enempää tullut. mutta olen kyllä katsonut mitä olen syönyt.
tsemppiä
mutta toki ruokavalio kannattaa pitää kevyenä ja terveellisenä. Mä olin eka raskaudessa karkkilakossa, sekä tarkkailin muitakin sokeripitoisia ruokia (tuoremehut, jogurtit ym.), kun sokeriarvot olivat hitusen koholla. Mitenkään suuresti en ruokavaliota muuttanut ja myös herkuttelin välillä reippaasti, mutta paino pysyi silti hyvin aisoissa. 7kiloa tuli turvotuksineen ja mun mielestä toi oli ihan kohtuullinen painonnousu!
pricilla 35+5
itse olen kanssa ollut ennen raskautta painonvartioissa. siellähän opetetaan että se on ELÄMÄNTAPA eli tavoite painon saavuttua jatketaan pisteillä elämäntapana. itse olen nyt raskaana rv 25 ja olen edelleen pisteillä, tosin lisään normaaliin pistemäärään lisäksi pari voileipää. muuten olen pärjännyt ihan hyvin. semmosta rajua laihduttamista ei suositella raskauden aikana. mutta en näen mitään syytä miksen olisi myös pistein raskaana. ottaen huomioon myös vauvan.
kevyttä odotusta sinulle