Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kapseli vaatteet

Vierailija
26.09.2018 |

Ärsyttääkö teitä tuo uusi termi kapselipukeutuminen? Ennen puhuttiin sään mukaan pukeutumisesta tai vuodenaikoihin pukeutumisesta.
Nyt on keksitty pyörä uudelleen ja sitten yritetään varmaan myydä tuo käsite sitten niille,joilla ei ole aivoja tehdä vaatekaapin karsintaa itse.

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo itse kapseli sana on ihan pöljä, ajattelin myös että sillä lapsella on immuunipuolustusongelmia ja tarvitsee suojautua ulkoisilta vaaroilta. Esim 70 luvulla elänyt kuplapoika jolla ei ollut immuunipuolustusta ollenkaan.

Ei ollut sairautta vaan vanhempi jolla on käyttövaatteet käytössä ja ei sesonkivaatteet säilössä. Kapseli tarkoittaa pientä suljettua tai suljettavaa astiaa tai alusta, usein viitataan lääkkeen pilleriin joka on avattava tarvittaessa.

Miksi ei sanota sesonkipukeutuja? Tai järkipukeutuja? Ai, niin kun sitä ei voi myydä kirjana tai kurssina.

Juuri näin. Minäkin aluksi luulin lapsen olevan sairas, kun joskus 70-luvulla kirjoitettiin tuosta lapsesta mistä kerroit.

Kaikella sitä pitää hakea julkisuutta. Tuota samaa on suosittu iät ja ajat. Esim. suosittu yksi värisiä housuja ja niihin sopivia vaatteita on hankittu myöhemmin.

Eikä vaatteiden säilytyskään ollut mikään uusi idea, vaan jos korit on käytössä, vaatteet laitetaan juuri.

Vierailija
22/59 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ärsytä.

Tuohan on vain suomennos englanninkielisestä termistä (capsule wardrope), joka on ollut pitkään käytössä. Eli joo, kyllä kaikki tietävät, että kyseessä on vanha tapa järjestää vaatekaappi. Varmaan monet ovat ottaneet tuon termin käyttöön nyt, kun pinterestit sun muut kanavat yleistävät englanninkielisiä termejä myös suomen kielen käytössä. Helpottaa asiasta puhumista, kun asioille annetaan termejä. Ei tarvitse selittää aina uudestaan, mitä kaikkea se sisältää, kun heti termin mainitsemalla ihmiset tietävät, mistä on kyse. 

Kyllähän tarvitsee selittää jos joku ei ole edes kuullutkaan koko asiasta.

Onko tämä joku uusi kerskailutapa? ”Minun mirkka-matti puetaan kapselityyliin, mutta minna-mikko ei enää suostu siihen ja on alkanut konmarittaa ja ei pue enää mitään päälle kun vaatteet ei tuo iloa.”

Ei. Se nimi yksinkertaisesti kuvaa sitä, että pienessä paketissa (kapseli) on kaikki tarvittavat osat (vaatekappaleet), joista monipuolisesti yhdistellen saa aikaan erilaisia asuja useisiin erilaisiin tilanteisiin. 

Eli ei tarvitse ostaa paljon, jos miettii etukäteen, miten se vaatekaappi kannattaa koota.

Tämä asia on vaikea vain heille, jotka haluavat siitä vaikean tehdä. 

Termien tarkoitus on tiivistää tietoa. Älä nyt viitsi esittää, ettet ole aikaisemmin opetellut erilaisia termejä ja nimityksiä muille asioille tai ilmiöille. Ei voi olla näin vaikeaa. 

En tarvitse termiä jo olenassaolevalle toimintatavalle joka on järkevä puleutuminen ja järkevää rahankäyttöä. Miksi tehdä itse asioista vaikeaa ja keksiä jotain termiä jota ei tarvitse. Milloin oikein tarvitset kyseistä termiä ja kenelle kaikille tarvitsee selitellä mitä ostaa ja millä filosofialla?

Kyseistä termiä tarvitsee jos lanseeraa uuden palvelun ja sitten luo tarpeen nimeämällä vanhat tavat uudeksi tuotteeksi joten voi myydä sitten palvelua. Oletko sinä kyseinen yrittäjä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ärsytä.

Tuohan on vain suomennos englanninkielisestä termistä (capsule wardrope), joka on ollut pitkään käytössä. Eli joo, kyllä kaikki tietävät, että kyseessä on vanha tapa järjestää vaatekaappi. Varmaan monet ovat ottaneet tuon termin käyttöön nyt, kun pinterestit sun muut kanavat yleistävät englanninkielisiä termejä myös suomen kielen käytössä. Helpottaa asiasta puhumista, kun asioille annetaan termejä. Ei tarvitse selittää aina uudestaan, mitä kaikkea se sisältää, kun heti termin mainitsemalla ihmiset tietävät, mistä on kyse. 

Onko tämä joku uusi kerskailutapa? ”Minun mirkka-matti puetaan kapselityyliin, mutta minna-mikko ei enää suostu siihen ja on alkanut konmarittaa ja ei pue enää mitään päälle kun vaatteet ei tuo iloa.”

Ei. Se nimi yksinkertaisesti kuvaa sitä, että pienessä paketissa (kapseli) on kaikki tarvittavat osat (vaatekappaleet), joista monipuolisesti yhdistellen saa aikaan erilaisia asuja useisiin erilaisiin tilanteisiin. 

Eli ei tarvitse ostaa paljon, jos miettii etukäteen, miten se vaatekaappi kannattaa koota.

Termien tarkoitus on tiivistää tietoa. Älä nyt viitsi esittää, ettet ole aikaisemmin opetellut erilaisia termejä ja nimityksiä muille asioille tai ilmiöille. Ei voi olla näin vaikeaa. 

En tarvitse termiä jo olenassaolevalle toimintatavalle joka on järkevä puleutuminen ja järkevää rahankäyttöä. Miksi tehdä itse asioista vaikeaa ja keksiä jotain termiä jota ei tarvitse. Milloin oikein tarvitset kyseistä termiä ja kenelle kaikille tarvitsee selitellä mitä ostaa ja millä filosofialla?

Kyseistä termiä tarvitsee jos lanseeraa uuden palvelun ja sitten luo tarpeen nimeämällä vanhat tavat uudeksi tuotteeksi joten voi myydä sitten palvelua. Oletko sinä kyseinen yrittäjä?

Hohhoijaa. Kuten sanoin, niin ihan noita termejä käytetään tiedon tiivistämiseen. Jos haluat selittää asioita laveammin, niin tee niin. Mutta nyt kun tiedät, mihin asiaan tuollakin termillä viitataan, niin sinulle ei jonkun tarvitse asiaa erikseen selittää.

Vierailija
24/59 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni lapsi kasvaa niin nopeasti, ettei todellakaan tarvitse mitään kapselisysteemiä. Helppo ostaa yhteensopivia asuja, eikä lapsella muutenkaan ole NIIN tarkkaa. Yksivärisiin housuihin on helppo yhdistää monenlaisia yläosia.

Vierailija
25/59 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin ihminen tarvitsee sanaa siivoaminen, kun voi vain sanoa, että se on toimintapa, jossa pidetään tila siistinä esim. pölyjä pyyhkimällä, imuroimalla, tiskaamalla jne.

Mihin ihminen tarvitsee sanaa juokseminen, kun voi vain sanoa, että se on toimintaa, jossa ihminen liikuttaa jalkoja toisensa eteen nopeasti ja etenee paikasta toiseen.

Mihin ihminen tarvitsee sanaa piirtäminen, kun voi vain sanoa, että se on toimintaa, jossa kynällä tehdään erilaisia kuvioita, ääriviivoja, varjostuksia jne. paperille.

Mihin tarvitaan sanaa hyllykkö, kun voi vain sanoa, että kyseessä on rakennelma, johon voi asetella erilaisia objekteja. 

Daa. 

Vierailija
26/59 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, joilla on vaatekaappi täynnä vaatteita ja ostatte jatkuvasti uusia, miksi? Kuinka montaa prosenttia vaatekaapistanne oikeasti käytätte?

Mulla on päivittäiseen käyttöön viitisen toppia/paitaa, muutama villapaita, muutama tavan teepaita, viitisen mekkoa, hame, kahdet farkut ja parit sortsit. Lisäksi tietysti urheiluun pari vaatekertaa, sukkahousuja, alusvaatetta, sukkia ja joitain kotihousuja. Trenssi, kevyt kesätakki ja talvitakki. Jakku. Juhlavaatetta pari. Kenkiä ehkä seitsemät, sisältäen sandaalit, tennarit, saappaat/buutsit, korkkarit ja lenkkarit. Laukkuja iso ja pieni, huiveja muutama.

Siinäpä se. En ole yhtään kaivannut lisää, korvaan sitten vasta kun alkaa näyttää liian kuluneelta tai hajoaa.

Vierailija
27/59 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ärsytä.

Hohhoijaa. Kuten sanoin, niin ihan noita termejä käytetään tiedon tiivistämiseen. Jos haluat selittää asioita laveammin, niin tee niin. Mutta nyt kun tiedät, mihin asiaan tuollakin termillä viitataan, niin sinulle ei jonkun tarvitse asiaa erikseen selittää.

Miksi tarvitsee kenellekkään selittää minulle miten järjestän tai olen järjestämättä vaatteeni tai vaatekaappini? Tai että jonkun tarvitsisi minulle moisesta asiasta keskustella minulle? Onko teillä työpaikalla puheenaiheena, ”en saanut tätä uutta puseroa mahtumaan kesäkapseliin” Ai mihin kesäkapseliin? No, eksä tiedä kapselipukeutumista? tää termi tiivistää asian, jotta voin jatkaa idioottimaisia puheenaiheitani uudesta vaatteesta, jonka hankin juuri. Eksä ymmärrä uusia termejä joita me nyt viljellään, kun ei jakseta selittää sulle kokoajan. Kun me nyt halutaan jauhaa meidän vaatekaapeista ja pukeutumisesta kaikille”

Vierailija
28/59 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ärsytä.

No jos asenne on tuo kuin ap:lla ja muilla tämän ketjun kirjoittajilla:

"Typerä termi lallalllallallllaa, en tarvitse, lallalallaaa, typerä tyhmä ja typeriä ihmisiä, jotka käyttävät sitä ja typeriä, kun eivät osaa kaappia järjestää ilman termiä. Lallalllallaaa."

Niin varmaan sitten siitä selittelystä ei ole mitään apua. 

Miksi tämä ärsyttää niin kovasti monia ihmisiä? Oletteko te juuri niitä henkilöitä joilla on kaappi täynnä vaatteita, muttei mitään päälle pantavaa?

Minulla on koko aikuisikäni vaatekaappi ollut tämän "kapseli"mallin mukainen. Toiset vaatteet ovat 20 vuotta vanhoja, toiset vuoden ja loput siltä väliltä. Ja kaikki sopivat yhteen. Joka asuun on vielä parit eri kenkävaihtoehdot sään mukaan.

Samoin lastenvaatteet ostetaan samalla ajatuksella. Ne eivät vaan jää kaappiin vaan lähtevät kiertoon kun jäävät pieneksi.

Vierailija
29/59 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pieni lapsi kasvaa niin nopeasti, ettei todellakaan tarvitse mitään kapselisysteemiä. Helppo ostaa yhteensopivia asuja, eikä lapsella muutenkaan ole NIIN tarkkaa. Yksivärisiin housuihin on helppo yhdistää monenlaisia yläosia.

Mutta housuihin on paha yhdistää esim. haalaria.

Minä ajattelen niin että jos on hameita, pitää olla myös puseroita. Jos pusero on ohut tai lyhythihainen, pitää olla myös sopiva neule/collegetakki. Jos on mekko, niin pitää olla sukkahousuja tai sopivia legginsejä. Ja jos on niitä legginsejä, pitää olla erikseen sukkia.

Ei tämä nyt niin monimutkaista ole.

Vierailija
30/59 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin ihminen tarvitsee sanaa siivoaminen, kun voi vain sanoa, että se on toimintapa, jossa pidetään tila siistinä esim. pölyjä pyyhkimällä, imuroimalla, tiskaamalla jne.

Mihin ihminen tarvitsee sanaa juokseminen, kun voi vain sanoa, että se on toimintaa, jossa ihminen liikuttaa jalkoja toisensa eteen nopeasti ja etenee paikasta toiseen.

Mihin ihminen tarvitsee sanaa piirtäminen, kun voi vain sanoa, että se on toimintaa, jossa kynällä tehdään erilaisia kuvioita, ääriviivoja, varjostuksia jne. paperille.

Mihin tarvitaan sanaa hyllykkö, kun voi vain sanoa, että kyseessä on rakennelma, johon voi asetella erilaisia objekteja. 

Daa. 

Mihin tarvitsee sanaa kapselipukeutuminen? Ei mihinkään.

Missä ihmeen yhteydessä kyseistä termiä tarvitsisi? ”Emmä voi tulla saunaan kun mulla on kapselointi kesken. Ai mikä?

No, pitääkö mun nyt tää termi sulle selittää? KAIKKIHAN sen jo tietää ja käyttää kokoajan ja jokavälissä. Mistään muusta ei enää puhutakkaan kuin kapseloinnista. Pirkkokin kapseloi itsensä aikapäiviä sitten ja sen elämä on nyt priimakunnossa.”

Vierailija
31/59 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ärsytä.

No jos asenne on tuo kuin ap:lla ja muilla tämän ketjun kirjoittajilla:

"Typerä termi lallalllallallllaa, en tarvitse, lallalallaaa, typerä tyhmä ja typeriä ihmisiä, jotka käyttävät sitä ja typeriä, kun eivät osaa kaappia järjestää ilman termiä. Lallalllallaaa."

Niin varmaan sitten siitä selittelystä ei ole mitään apua. 

Miksi tämä ärsyttää niin kovasti monia ihmisiä? Oletteko te juuri niitä henkilöitä joilla on kaappi täynnä vaatteita, muttei mitään päälle pantavaa?

Minulla on koko aikuisikäni vaatekaappi ollut tämän "kapseli"mallin mukainen. Toiset vaatteet ovat 20 vuotta vanhoja, toiset vuoden ja loput siltä väliltä. Ja kaikki sopivat yhteen. Joka asuun on vielä parit eri kenkävaihtoehdot sään mukaan.

Samoin lastenvaatteet ostetaan samalla ajatuksella. Ne eivät vaan jää kaappiin vaan lähtevät kiertoon kun jäävät pieneksi.

En mä tiedä, miksi tuo kapseli-sana ärsyttää ihmisiä. Ei minua ainakaan ärsytä. Sana siinä, missä muutkin. Ihmiset, jotka eivät halua ostaa turhia vaatekappaleita "kapseloivat" luonnostaan. Tuolle toiminnalle on vain olemassa nimitys. Tosi outoa, että ihmiset suuttuvat yhdestä sanasta. Lainasanoja tulee jatkuvasti suomen kieleen. Onko tässä siis ongelma se, että ei haluta lainasanaa, vaan se pitäisi olla jokin muu? Itse näen, että tuo kapseli on ihan kuvaava termi kyseiselle toiminnalle. Kyllähän se kertoo, että se vaatekaappi on tarkkaan harkittu kokonaisuus. Kompakti paketti eli kapseli. 

Vierailija
32/59 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masentaako? Ahdistaako? Et tiedö mitä tekisit? Kapseloi, niin kaikki on paremmin! Ja muistathan levittää ilosanomaa myös muille, että ei tarvitse sitten selittää kokoajan!

Vierailija
33/59 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvi- ja kesävaatteet laitetaan ilmatyhjiöön, yksi vaatekerta kuhunkin.  Näin ensin ymmärsin.

Vaikka harmaa villapaita sopivien pitkien housujen kanssa muodostaisi yhden kapselin.

Vierailija
34/59 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa lapsuudessani 1960-luvulla syksyllä vietiin kesävaatteet ullakolle ja otettiin sieltä talvivaatteet kaappeihin. Kevään tullen vietiin taas talvivaatteet ullakolle ja otettiin sieltä kesävaatteet kaappeihin. Ei siis mitään uutta auringon alla tuo kapselipukeutuminen.

Vierailija
35/59 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen opettanut lapset (ja isänsä) huolehtimaan omista vaatteistaan kolmella kapselilla eli kolme vuodenajan mukaista alaosaa, joihin on kolme vuodenajan mukaista yläosaa ja kaikkiin kolmeen alaosaan kahdet tai kolmet alkkarit ja sukat. Niitä säilytetään lapsen vaatekaapissa "kapseleissa" eli kolmessa pinossa. Näin näkee yhdellä silmäyksellä onko vaatteita riittävästi, onko ne vuodenaikaan sopivia ja onko ne puhtaita. Käytettyä vaatetta ei milloinkaan saa laittaa kaappiin takaisin vaan se laitetaan henkariin tai koriin kaapin ulkopuolelle seuraavan päivän käyttöä varten tai sitten likapyykkikoriin jos on likainen tai käytetty jo kahtena/kolmena päivänä (alkkarit, sukat, puserot), alaosat pestään noin kerran viikossa tai kahdessa. Pyykit katsotaan aina lapsen kanssa yhdessä. Noiden kolmen kapselin lisäksi sitten vuodenajan mukainen takki, kenkiä, collegepuku ja/tai verkkarit, laskettelupuku, juhlavaatteet tarpeen mukaan sekä urheiluvälineitä ja -vaatteita tarpeen mukaan. Toimii mielestäni aika hyvin, vaatteita on riittävästi, niitä on riittävästi puhtaana ja näkee heti mitä pitää pestä tai ostaa. 

Vierailija
36/59 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omassa lapsuudessani 1960-luvulla syksyllä vietiin kesävaatteet ullakolle ja otettiin sieltä talvivaatteet kaappeihin. Kevään tullen vietiin taas talvivaatteet ullakolle ja otettiin sieltä kesävaatteet kaappeihin. Ei siis mitään uutta auringon alla tuo kapselipukeutuminen.

Ai niin ja vielä...ihan varhaismmat muistoni pukupusseista, joissa vaatteita säilytettiin ullakolla, on ruskeita paperisia...varmaan jotain voimapaperia. Sittemmin tuli muoviset pukupussit.

Vierailija
37/59 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ärsytä.

Hyvin kiteytetty kaikessa aiheen ja vastauksen järjettömyydessään.

Vierailija
38/59 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Momshaming-ketju. 

Vierailija
39/59 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ärsytä.

Mutta mitä ihmeen uutta tässä on? Olen 50-luvun lapsi ja ihan samalla tavalla vaatteita säilytettiin, puettiin ja ostettiin. Ja niin tehtiin myös 70-80-luvulla, kun omat lapset syntyivät ja niin näkyy nykyisin myös lastenlapseni vaatteiden kanssa.

Monelle kapselipukeutumisesta tulee mieleen sairaslapsi, joka joudutaan pukemaan "kapseliin". Ainakin minulle ja myötätuntoni oli Einossa, kun aloin lukea juttua. Mutta se olikin äidin "keksintö" ja lanseeraus.

Vierailija
40/59 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Daa. 

Mihin tarvitsee sanaa "kapselipukeutuminen", kun voi sanoa "pukeutuminen"?

Mihin tarvitsee ilmaisua "vaatteiden kapseloiminen", kun voi sanoa "vaatteiden järjestäminen"?

Mihin tarvitaan "vuosien kehitystyön tuloksena syntynyttä uutta mullistavaa lapsiperheen arjen pelastavaa palvelua", kun voi vaan elää ihan normaalisti ja omaa aivan ilmaista järkeään käyttäen?

Mut eihän siinä, jos joku tosta haluaa maksaa, niin maksakoon...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi