Avovaimo olettaa voivansa käyttää minun autoa mihin ja miten paljon tahansa maksamatta kuluista lantin latia
Ollaan seurusteltu puolisen vuotta ja muutettiin yhteen kuukausi sitten. Alusta asti oli selvää että jaettaisi kaikki.
Avovaimolla ei ollut autoa ennenkun tavattiin ja viimeiset viikot hän on käyttänyt tai yrittänyt käyttää minun autoa käytännössä kaikkiin menoihin. Hän ei ole kuitenkaan hankkinut tippaakaan polttoainetta eikä hänellä ole käytännössä mitään mahdollisuuksia osallistua auton ylläpitoon koska hän opiskelee. Hän saattaa tulla kotiin ja heti ovesta astuttuaan ilmoittaa että tankki on tyhjä, olettaen että minä tankkaan sen täyteen seuraavaksi päiväksi.
Ymmärsin nopeasti asettaa ehtoja siihen milloin hän voi käyttää autoa, jolloin melkein kaikki hänen ajoista jää tekemättä. Tästä hän vasta suuttuikin ja kitisee ja tiuskii siitä jatkuvasti. Paikoittain olosuhteet kotona muistuttaa perhehelvettiä. En voi esimerkiksi puhua puhelimeen kun avovaimolla on kohtaus päällä.
Oletin että hän rauhoittuu jossain vaiheessa mutta tätä on jatkunut nyt kaksi viikkoa. Tilanne on pitkässä juoksussa kestämätön. Onko ero tosiaan ainoa mahdollisuus?
Kommentit (80)
Mielestäni sinä käytät autoasi mikäli tarvitsette autoa yhtä aikaa, koska auto on sinun. Jos olet reilu, niin annat kumppanisi käyttää autoasi silloin, kun et itse sitä tarvitse sillä sopimuksella, että hän tankkaa autoon vähintään sen verran bensaa, kun on ajoillaan kuluttanut. Tietenkin olisi hänen puoleltaan reilua tankata jopa enemmän, kun on kuluttanut, koska ajaa sinun autollasi. Autossa kuitenkin on muitakin kuluja kuin bensa, jotka sinä maksat. Niin olen nainen ja näin toimimme mieheni kanssa omassa suhteessamme (kyseessä mieheni auto). Avovaimollesi tämä tulee kuitenkin paljon edullisemmaksi, kun ostaa oma auto, josta maksaa auton hinnan lisäksi kaikki muut autoon liittyvät kulut bensan lisäksi.
Kannattaa heti erota.
En ymmärrä, miksi naisystäväsi ei voisi käyttää autoa, jos muutkin tavarat jaatte.
Meillä mies taas käyttää autoani ja asuu omistamassani asunnossa, niin eipä ole edes tullut mieleen tehdä siitä numeroa tai kieltää käyttöä.
Ei ennusta teille onnellista parisuhdetta ja kannattaa erota.
Jos naisella on järkeä päässään, lähtee nyt menemään ennen kuin on liian myöhäistä. Näitä juttuja saa lukea täältä ihan tarpeeksi, joissa perheessä on kaksi elintasoa. Lapsi tosta vielä puuttuu...
Vierailija kirjoitti:
Ollaan seurusteltu puolisen vuotta ja muutettiin yhteen kuukausi sitten. Alusta asti oli selvää että jaettaisi kaikki.
Avovaimolla ei ollut autoa ennenkun tavattiin ja viimeiset viikot hän on käyttänyt tai yrittänyt käyttää minun autoa käytännössä kaikkiin menoihin. Hän ei ole kuitenkaan hankkinut tippaakaan polttoainetta eikä hänellä ole käytännössä mitään mahdollisuuksia osallistua auton ylläpitoon koska hän opiskelee. Hän saattaa tulla kotiin ja heti ovesta astuttuaan ilmoittaa että tankki on tyhjä, olettaen että minä tankkaan sen täyteen seuraavaksi päiväksi.
Ymmärsin nopeasti asettaa ehtoja siihen milloin hän voi käyttää autoa, jolloin melkein kaikki hänen ajoista jää tekemättä. Tästä hän vasta suuttuikin ja kitisee ja tiuskii siitä jatkuvasti. Paikoittain olosuhteet kotona muistuttaa perhehelvettiä. En voi esimerkiksi puhua puhelimeen kun avovaimolla on kohtaus päällä.
Oletin että hän rauhoittuu jossain vaiheessa mutta tätä on jatkunut nyt kaksi viikkoa. Tilanne on pitkässä juoksussa kestämätön. Onko ero tosiaan ainoa mahdollisuus?
Oli selvää, että jaetaan kaikki, mutta ei olekaan? Yhteen alle puolen vuoden tuntemisella?
Ongelmakohdat olen boldannut. Mitä oikein haluat meidän sanovan? Odotatko, että me ventovieraat ihmiset keskustelupalstalla pystymme vaikuttamaan avovaimosi käytökseen? Vai mihin pyrit?
Sinulla on avokki, joka suuttuu, kitisee, tiuskii, saa kohtauksia, tekee elämästä kestämättömän perhehelvetin. Mitä vaihtoehtoja sinulla on? Mitä ihmettä odotat meiltä? Miksi et sano avokillesi, että et aio sietää enää hänen kiukutteluaan ja kohtauksiaan vaan haluat hänen lopettavan ne, jos haluatte elää onnellista yhteiselämää saman katon alla. Hän voi sen jälkeen valita, mitä itse tahtoo.
Mutta sitä ennen mieti, onko teille selvä, että jaetaan kaikki vai ei. Meidän parisuhteessamme on alusta asti ollut itsestään selvää, että pyrimme auttamaan toisiamme, mutta kaikkea ei todellakaan jaeta siinä mielessä, että toinen siipeilisi toisen kustannuksella. Sen sijaan jaamme tasan kaikki yhteiset kulut.
Mistä näitä prinsessoja oikein sikiää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erotkaa. Teillä on liian erilaiset näkemykset parisuhteesta ja avoliitosta.
Sulle sopisi paremmin seurustelu.
Kai tiedät, että avoliitossa teillä on myös elatusvelvollisuus toisianne kohtaan.Ei ole elatusvelvollisuutta avoliitossa. Avioliitossa kylläkin on.
Kyllä on.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa heti erota.
En ymmärrä, miksi naisystäväsi ei voisi käyttää autoa, jos muutkin tavarat jaatte.
Meillä mies taas käyttää autoani ja asuu omistamassani asunnossa, niin eipä ole edes tullut mieleen tehdä siitä numeroa tai kieltää käyttöä.
Ei ennusta teille onnellista parisuhdetta ja kannattaa erota.
Tämä!
Jos avoliittoon ryhtyy, täytyy olla tarpeeksi kypsä, että punnitsee kaikki vaihtoehdot hyvässä ja pahassa. Muuten kannattaa pitää eri osoitteet.
Ap on tyypillinen esimerkki huonosta päätöksestä.
Meillä oli aikanaan sama tilanne mieheni kanssa, että minä opiskelin ja mies oli työelämässä. En olisi pystynyt kulkemaan koulussa ilman autoa, asuin opiskelupaikkakunnalla viikot ja ajelin viikonlopuiksi kotiin, joskus keskellä viikkoakin jos sattui olemaan vapaapäivä. Miehen autoa siis käytin, itsellä ei olisi ollut varaa omaan autoon eikä auton ylläpitokustannuksiin. Tankkasin kyllä itse aina kun vain pystyin, viimeistä penniä myöten, mutta kyllä mies joutui valtaosan meidän elämästä kustantamaan, sekä antamaan minulle rahaa kaikenlaisiin menoihin. Mutta, pointtini on tässä se, että nyt ku olen opiskellut olen päässyt myös työelämään, ja nyt menot on jaettu jokseenkin tasaisesti. Rakkaudesta mieheni on minua auttanut, ja rakkaudella olen ottanut avun vastaan ja ollut siitä kiitollinen. Eli teillä ei taida paljoa suhteessa rakkautta olla, kun et ole valmis puolisoasi auttamaan, kun hän sitä tarvitsee.
Olisi reilua sanoa, että sinulla on ensisijainen käyttöoikeus. Tai että naisen pitää maksaa bensasta. Mutta simputtaminen oudoilla säännöillä (ei saa kuljettaa kavereita????) antaa sinusta vain hyvin oudon ja kontrollinhaluisen kuvan. Tosiaan isä ja lapsi voivat keskustella noin, eivät aikuiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai tiedät, että avoliitossa teillä on myös elatusvelvollisuus toisianne kohtaan.Ja sinusta elatusvelvollisuus tarkoittaa sitä että vaimo lähtee pariksi tunniksi luennolle autolla, samalla kun minä, auton omistaja, lähtee julkisilla töihin?
Luepa alkuperäinen kommenttisi uudelleen.
Ettet vaan olisi provo? Tänne ilmaantuu joka viikko näitä avovaimoni/vaimoni/tyttöystäväni sitä ja tätä -keskusteluja juuri samalla kirjoitustyylillä.
Jos olet tosissasi, niin miksi sovitte jakavanne kaiken, jos ette kuitenkaan jaa? Tuskin vaimosi opiskelee ikuisesti vaan menee töihin valmistuttuaan. Eikö yhdessä asuessa pidä olla valmis erilaisiin ja muuttuviin elämäntilanteisiin? Osat voivat joskus muuttua.
Nainen, joka ei ole ikinä omistanut autoa ei yleensä edes tajua kuinka paljon ja kuinka monenlaisia kustannuksia auton ylläpidosta ja käytöstä on. Täysin idioottimaista ja epäkypsää suhtautumista häneltä. Jos keskustelemalla ette pääse sopuun asiasta ja saa häntä ymmärtämään, niin neuvoisin pakenemaan tuollaisesta suhteesta pikimmiten ja taaksesi katsomatta.
Vierailija kirjoitti:
Kai tiedät, että avoliitossa teillä on myös elatusvelvollisuus toisianne kohtaan.
Juridisesti ei ole. Kela tosin tulkitsee avoliiton avioliiton omaiseksi suhteeksi.
Ap on keksinyt keinon alistaa pienempituloista puolisoa. Ei ihme, että nainen raivoaa. Mistä tiedetään millä muulla kiristää.
Tulee mieleen tapaus 90-luvun lopusta. Siinä oli muitakin ongelmia mutta viimeinen niitti oli kun nainen ryhtyi kuskiksi kavereille kun ne lähti baariin. Mies olisi tarvinnut autoa samana iltana ja soitti naiselle siitä, ja tämä vastasi että tulee kotiin heti kun pystyy. Kaikesta päätellen naisella "loppui akku" kännykästä viimeistään varttitunti puhelun jälkeen eikä hän tietenkään tullut siltä istumalta kotiin.
Minä olin (ja olen vieläkin) miehen kaveri ja lähdettiin etsimään sitä autoa kaupungilta. Se löytyikin nopeasti läheltä sitä baaria missä arvattiin naisen viettävän iltaa. Miehellä oli vara-avain millä sai auton kotiin. Vielä samana yönä pakattiin kaikki naiselle kuuluvat tavarat laukkuihin mitkä vietiin ulko-oven eteen ja vaihdettiin asunnon oveen uusi lukko. Vasta neljän aikaan aamulla naisen kännykkä tuli päälle ja hän alkoi soittaa paniikissa että auto on varastettu eikä pääse kotiin.
Sanomattakin selvää että se avoliitto päättyi siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai tiedät, että avoliitossa teillä on myös elatusvelvollisuus toisianne kohtaan.Ei ole elatusvelvollisuutta avoliitossa. Avioliitossa kylläkin on.
Lähde kiitos.
Kyllä avoliitto on juridisesti rinnastettavissa avioliittoon esim. toimeentulotuki.
Mutta ei esim. verottaja, perintökaari, jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai tiedät, että avoliitossa teillä on myös elatusvelvollisuus toisianne kohtaan.Juridisesti ei ole. Kela tosin tulkitsee avoliiton avioliiton omaiseksi suhteeksi.
Pilkunviilausta. Käytännössä sama asia. Kela ja sossu tulkitsee sen noin joka asiassa. Asumistuki, toimeentulotuki, työttömyyspäiväraha...
Ap joutuu heti maksumieheksi, jos avopuolisolla ei ole varaa.
Nämä autolokit tuntuvat aina olevan naisia. Täälläkin kiukkuiset lokkipimatsut kiukuttelevat kun yksi mies ei annakaan autoaan ilmaiseksi toisen käyttöön. Omassa ystäväpiirissä nämä "heitätkö mut ilmaiseksi kauppaan, zumbaan, mukulan lääkäriin jne." ovat aina autoista mitään tietämättömiä naisia. Miehet harvemmin odottavat auton liikkuvan pyhällä hengellä, tai että auton omistaminen tekee sinusta samalla ilmaisen taksin ja autostasi yhteishyvän. Hankkikaa omat autot, niin ei tartte kärttää muiden omaisuutta itselleen.
Nainen 38 + auto
Ei, mutta kuvastaa hyvin sun luonnetta. Kirjoitustyylistäs sai aika v-ttumaisen kuvan, joten et todennäköisesti tosipaikan tullenkaan ole kauhean mukava.