Asumiskulujen jakaminen avoliitossa
Olemme avopuolisoni kanssa muuttamassa hänen yksinään omistamaan asuntoon ja meillä puhkesi nyt iso riita asumiskulujen jakamisesta. Tilannehan on se, että avopuolisoni omistaa yksin asunnon, johon olemme muuttamassa. Avopuolisollani on asunnosta ensiasunnon ostoon otettua lainaa, jota hän lyhentää kuukausittain. Minulla on myös oma asunto, jonka laittaisin vuokralle, kun muutamme hänen omistamaansa asuntoon. Oman asuntoni vuokra ei riitä kattamaan asunnon lainanlyhennystä ja kuluja kokonaisuudessaan, vaan hoitovastikkeen, verojen, ja lyhennyksen jälkeen joudun maksamaan vielä n.250€/kk, kun asunto on vuokrattuna. Avopuoliso haluaisi, että maksan oman asuntoni kulujen jälkeen vielä vuokraa hänelle asunnosta. Itse olen sitä mieltä, että maksaisin avopuolisolleni koko hoitovastikkeen asunnosta ja muut kulut puoliksi (vesi, sähkö). Avopuolisoni mielestä tämä ei riitä, vaan minun pitäisi maksaa vielä noin puolet lyhennyksestä, koska saan vuokratuloa, joka ei kata kaikkia kuluja. Mielestäni on kohtuutonta maksaa avopuolisolle lyhennyksen osuutta, kun en omista asunnosta mitään osuutta. Miten jakaa kulut reilusti?
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää muuttako yhteen. Siinä ratkaisu. Molemmat maksavat omaa asuntoaan.
Ehdottomasti voin suositella tätä, ja näin mekin ollaan puolison kanssa tehty. Ei ikinä riitoja rahasta, ja parisuhde kukoistaa vuodesta toiseen kun voi välillä olla omissa oloissaan. Ja molempien onaisuus karttuu.
Mikä puoliso se on jos on eri kodit? Se on seurustelua.
Onhan se hyvä että on elämänarvot kohillaan: omaisuus karttuu. Enemmän se kuitenkin karttuisi yhdessä asunnossa eläen. Nyt teillä on kaikkea kaksi, mitä voisi olla vain yksi: kodinkoneet, huonekalut, vakuutukset, sähköt... Ja isommassa asunnossa on tunnetusti pienempi neliöhinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää muuttako yhteen. Siinä ratkaisu. Molemmat maksavat omaa asuntoaan.
Ehdottomasti voin suositella tätä, ja näin mekin ollaan puolison kanssa tehty. Ei ikinä riitoja rahasta, ja parisuhde kukoistaa vuodesta toiseen kun voi välillä olla omissa oloissaan. Ja molempien onaisuus karttuu.
Mikä puoliso se on jos on eri kodit? Se on seurustelua.
Onhan se hyvä että on elämänarvot kohillaan: omaisuus karttuu. Enemmän se kuitenkin karttuisi yhdessä asunnossa eläen. Nyt teillä on kaikkea kaksi, mitä voisi olla vain yksi: kodinkoneet, huonekalut, vakuutukset, sähköt... Ja isommassa asunnossa on tunnetusti pienempi neliöhinta.
Etpä sitä sinä onneksi määrittele kuka kenenkin puoliso vaikkei pieneen pääsi mahtuisikaan muuta kuin oma ideaalisi.
t: 22 vuotta naimisissa eri osoitteissa
Sinun osuus on yhtiövastike puoleksi. Ei rahoitusosuus vaan hoito osuus. Tietenkin sähkölasku puokkiin ja jos on vesilasku.
Mitäs jos mmuuttaisitte sinun asuntoon ja miehen asunto vuokralle? Miten sitten pitäisi kulut jakaa?
Vierailija kirjoitti:
Sinun osuus on yhtiövastike puoleksi. Ei rahoitusosuus vaan hoito osuus. Tietenkin sähkölasku puokkiin ja jos on vesilasku.
Vain loinen ajattelee noin. Toki ilmaiseksi asuminen on kivaa, en sitä kiistä.
Kaikki kulut jaetaan tulojen mukaan.
Mies maksaa asunnon kulut eli lainan-ja vastikkeen kerta kämpän omistaa, muut maksatte puoliksi. Eli sähkön, veden, jne.
Vierailija kirjoitti:
Olemme avopuolisoni kanssa muuttamassa hänen yksinään omistamaan asuntoon ja meillä puhkesi nyt iso riita asumiskulujen jakamisesta. Tilannehan on se, että avopuolisoni omistaa yksin asunnon, johon olemme muuttamassa. Avopuolisollani on asunnosta ensiasunnon ostoon otettua lainaa, jota hän lyhentää kuukausittain. Minulla on myös oma asunto, jonka laittaisin vuokralle, kun muutamme hänen omistamaansa asuntoon. Oman asuntoni vuokra ei riitä kattamaan asunnon lainanlyhennystä ja kuluja kokonaisuudessaan, vaan hoitovastikkeen, verojen, ja lyhennyksen jälkeen joudun maksamaan vielä n.250€/kk, kun asunto on vuokrattuna. Avopuoliso haluaisi, että maksan oman asuntoni kulujen jälkeen vielä vuokraa hänelle asunnosta. Itse olen sitä mieltä, että maksaisin avopuolisolleni koko hoitovastikkeen asunnosta ja muut kulut puoliksi (vesi, sähkö). Avopuolisoni mielestä tämä ei riitä, vaan minun pitäisi maksaa vielä noin puolet lyhennyksestä, koska saan vuokratuloa, joka ei kata kaikkia kuluja. Mielestäni on kohtuutonta maksaa avopuolisolle lyhennyksen osuutta, kun en omista asunnosta mitään osuutta. Miten jakaa kulut reilusti?
Sinä tietysti hoidat oman asuntosi kulut. Mies maksaa omaa asuntoa. Olet nyt jo luvannut liikaa. Mielestäni sinun tarvitsee maksaa puolet yhtiövastikkeesta. Omat vesimaksut. Puolet sähköstä, vakuutuksista ja ruuasta. Miksi ihmeessä maksaisit toisen lainoja , kun et omista asuntoa. Mieti vielä, kannattaako mennä yhteen.
Moni jättää huomioimatta, että Ap:n lainanlyhennystä maksaa vuokralainen, jonka avopuolison asunnossa asuminen mahdollistaa. Olisi epäreilua, että vain AP saa apuja lyhennyksen maksuun.
Reilua olisi laskea yhteen Avopuolison asumiskulut + APn maksettavaksi jäävä osuus ja jakaa tämä puoliksi. Jos lainan lyhennykset ovat kovin eri luokkaa, niin niistä voi toki vielä askarrella kertoimen.
Edellinen jatkaa vielä: Itse maksoin lainan lyhennystä 700€ ja yhtiövastiketta 250€. Muuttaessani mieheni luokse avopuolisoilemaan vuokrasin asuntoni 1000€. Tällöin kykyni asunnosta oli käytännössä 0€. Avopuolisoni maksoi edelleen n. 1000€ asumiskuluja.
Olisiko tosiaan ihmisistä reilua, että molemmat vastaa oman asuntonsa kuluista? Mieheni ei halunnut minulta rahaa, tarjosin sitä kyllä. Nyt olemme naimisissa ja myimme miehen asunnon yhteisen käsirahaksi. Vuokralainen maksaa lapsemme opiskeluasunnoksi minun asuntoa edelleen.
Ap ei mainitse kovinkaan paljon summia, joten vaikea neuvoa. Jos molemmilla on suht saman arvoiset asunnot, niin varmaan laskisin molempien kaikki kulut yhteen, niistä pois vuokra (nettona) ja jakaisin sen jälkeen loput kulut tasavertaisesti. Molempien asunnoissa asutaan (eli molemmat kuluu, tosin AP:n todennäköisesti enemmän, koska vuokralaiset on usein vähemmän tarkkoja), ja molemmista on lainaa jäljellä, joten kyllä tuo on ehdottomasti ratkaistavissa oikeudenmukaisesti. (Vaatii toki pohdintaa, jos asunnot on kovin eri arvoisia tai tulot ihan eri luokkaa).
Kannattaisiko sinun sitten muuttaa sinne kotiisi ja miehen yksinään omaansa? Selvästikään ainakaan sinä et ole kovin sitoutunut tuohon suhteeseen kun oma koti on jossain ihan muualla kuin miehen kanssa yhdessä.