Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö tuolle teinille ruveta jotakin astioita yms hankkimaan?

Vierailija
25.09.2018 |

Synttärilahjoina, ja joulu, ne on ainakin ihan tylsiä. Ei poikaa voisi vähempää kiinnostaa astiat, petivaatteet, kodinkoneet yms.
Eikös asia hoidu sitten sillä, kun muuttaa kotoa niin menemme yhdessä tyyliin Ikeaan ja haalii/haalitaan kärryyn kaikenlaista. Tai antaa rahaa ja käy yksin...
Itse en saanut yhtään mitään kotoa lähtiessäni, kirjaimellisesti en yhtään mitään eikä minua myöskään taloudellisesti autettu koskaan. Omilleni en halua samaa.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon miettinyt että mennään Ikeaan sitten kun sen aika on. Ei kerrostalossa ole tilaakaan jo etukäteen säilytellä kahden huushollin astiastoja.

Vierailija
2/46 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on varastossa jo jotain astioita ja ruokailuvälineitä. Ei siis erikseen hankittuna, vaan ollaan laitettu vanhat talteen kun on hankittu uusia. Sama tehdään varmaan aikanaan joidenkin kodinkoneiden kanssa, siis sikäli kun lapsi niitä edes tarvitsee. Huonekalut on pyritty lapselle hankkimaan sellaiset että niillä voi sitten kalustaa oman ensimmäisen asuntonsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita laittamaan sivuun muutama kymppi per kk ja sitten kun muuttokuorma on lähdössä ovesta, teette tosiaan sen retken sinne Ikeaan ja niillä säästetyillä rahoilla ostatte sitten mitä tarpeelliseksi koette/ poika kokee. Itse en ole astioita ostanut, mutta teinipojan huoneen kalustusta olen koittanut miettiä sen mukaan, että ovat keskenään yhteensopivia huonekaluja, jotka voi sitten viedä mennessään kun muuttaa pois. Kämppä on jo odottamassa.

Vierailija
4/46 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tosiaan odotella. Ja ainakin meillä poika olikin sitten niin omalla tyylillä varustettu minimalisti, että suuren äfän haaliminen olisi ollut turhaa.

Vierailija
5/46 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä säästetään lapsille "itsenäistymisrahaa", jonka saa, kun muuttaa kotoa.

En hankkisi juuri mitään valmiiksi, kun ei voi tietää, minkälaiseksi toisen maku kehittyy, ja muuttaako suoraan toisen kanssa yhteiseen kotiin vai yksin. Jos kumppani, silloin toisenkin mieltymykset pitäisi ottaa huomioon.

Olen kuitenkin ostanut teineille lakanat aina kaksi samanlaista, ne aion lähtijälle mukaan laittaa. Kuten myös muut oman huoneen tavarat. Meillä myös kaikilla on muutamia nimikkoastioita, esim. mukeja, joita muut eivät käytä. Nekin lähtevät nuoren mukaan.

Vierailija
6/46 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikeaan sitten kun on muuton aika. Itse sain myös jotain vanhoja lautasia, kattiloita, työkaluja ja muuta kodintavaraa, mitkä voi sitten vaihtaa mieleisiin sitä mukaan kun tavaraa on varaa ostaa. Sain kuitenkin kaiken millä pärjäsi alkuun mukavasti.

Vierailija
7/46 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan pojalta kysyä asiaa.

Tai teet kuten äitini aikoinaan. Hän sanoi että kun haluat muuttaa ulos niin saat 2500mk saateeksi, jos jotain haluat kerätä ennen sitä niin on hyvä aloittaa, oma koti on muuten alussa aika kolkko paikka.

Itselle tuo porkkana toimi hyvin, kirjoitin listan mitä tiesin että tarvitsen omillani sitten ja äitini auttoi lisäämään asioita kuten wc-harja, siivousaineet ja ihan vaikka maustemitta. Asioita joita en tajunnut että tarvitsen mutta olen kiitollinen että on.

Niita kalliimpia aloin sitten pyytämään syntymäpäivä/joulu lahjoiksi.

Vierailija
8/46 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on molemmille teinityttärille jo perustarvikkeet. Ovat saaneet niitä lahjoina ja olen myös kerännyt ihan kirpparilta ja roskalava-ryhmästä.

Vanhempi näyttää kyllä suuntaavan ulkomaille opiskelemaan joten ihan heti hän ei niitä käytä.

Vierailija
9/46 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä tajunnut tuota astioiden hankkimista teinille vuosikausia etukäteen ennen omilleenmuuttoa. Onneksi mulle ei kerätty mitään pakollista arabia/iittala-sarjaa vaan ostin itse just minua miellyttävät astiat.

Vierailija
10/46 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astioiden ym. haaliminen voisi kyllä olla ihan hyvä vaihtoehto mutta vielä parempi voisi olla että ostat sarjan osakkeita lahjaksi joka vuosi ja sitten kun asia alkaa kiinnostaa ja tietää millaisia junnari tahtoo niin alkaa itse ostaa niillä osinkotuloillaan astioita, liinavaatteita ym. Toisaalta esim. Teema aika varma valinta nuoren ensiastiastoksi jos sopivasta väristä vaan pääsee sopimukseen. 

Vierailija
11/46 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.martat.fi/marttakoulu/omaan-kotiin/

Tuossa on aika päteviä vinkkejä mitä tarvitsee ja mitä voi hankkia myöhemmin. Lisäksi muuttoilmoitukset jne.

Vierailija
12/46 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Astioiden ym. haaliminen voisi kyllä olla ihan hyvä vaihtoehto mutta vielä parempi voisi olla että ostat sarjan osakkeita lahjaksi joka vuosi ja sitten kun asia alkaa kiinnostaa ja tietää millaisia junnari tahtoo niin alkaa itse ostaa niillä osinkotuloillaan astioita, liinavaatteita ym. Toisaalta esim. Teema aika varma valinta nuoren ensiastiastoksi jos sopivasta väristä vaan pääsee sopimukseen. 

Näähän ei ole toisensa poissulkevia juttuja.

Meillä on lapsille tehty molemmille täydet lahjoitukset koko ajan, opinnot maksetaan jne.

Silti on myös astiat.

Vierailija
13/46 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin halusin 15-vuotiaasta eteenpäin, että mulle annetaan lahjaksi asioita omaan kotiin. Muutin 18-vuotiaana mieheni kanssa yhteen ja oli kyllä hyvä, että olin osannut pyytää esim. astioita lahjaksi.

Vierailija
14/46 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikeasssa on starter pack ihan tuota varten. Itse keräsin esiteinistä alkaen tavaroita pikkuhiljaa mutta harvemmin poikia tällainen ennakointi kiinnostaa.

Vierailija
15/46 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostosreissu Ikeaan sitten kun lapsi muuttaa pois. Saapahan sitten valita omaan makuun sopivat.

Kun muutin pois kotoa, oma äiti teki niin, että antoi mulle mukaan kotoa esim. juustohöylän, kuorimaveitsen, sakset yms. ja kävi sitten ostamassa itsellensä uudet tilalle.

Vierailija
16/46 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä muutin kotoa, sain mukaan vanhoja astioita mitä vanhemmat eivät tarvinneet, jotain käytiin hommaamassa Ikeasta ja loput haalin kirppareilta. Ihan hyvin pärjäsin, esim. kirpparilta 2 eurolla ostettu kattila on edelleen käytössä nyt 20 v myöhemmin.

Vierailija
17/46 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua taas vitutti kun minulle tyttönä ostettiin vuosia jotain lakanoita / astioita ja kuppeja lahjoiksi vaikka aina sanoin että mieluummin rahaa. Veli sai aina rahaa jotka hummasi ja kun muutti kotoa vanhemmat ostivat hänelle kaiken kun ”hänellä ei ole mutta sinulla on...” sama sain jotain koruja mitä en ikinä käyttänyt, veli sai rahaa...

Vierailija
18/46 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tosiaan odotella. Ja ainakin meillä poika olikin sitten niin omalla tyylillä varustettu minimalisti, että suuren äfän haaliminen olisi ollut turhaa.

Aukko sivistyksessä. Mikä on äfä? Sälä?

ohis

Vierailija
19/46 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä haali ainakaan pojalle mitään roinaa valmiiksi. Se on kuitenkin vääränlaista. Ikea? Ei tullut mieleen, että nuorella voi olla maku?

Vierailija
20/46 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun minä muutin kotoa, sain mukaan vanhoja astioita mitä vanhemmat eivät tarvinneet, jotain käytiin hommaamassa Ikeasta ja loput haalin kirppareilta. Ihan hyvin pärjäsin, esim. kirpparilta 2 eurolla ostettu kattila on edelleen käytössä nyt 20 v myöhemmin.

Eurot eivät olleet käytössä vielä 20 vuotta sitten.