Taiteellinem luovuus onkin skitsofrenian oire
Näin väittävät nyt tutkijat.
https://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/taiteellinen-luovuus-lisa…
Kommentit (31)
Olen huomannut tuon luovuuden skitsofreenikkojen ajattelussa, sitä ku vertaa taviksien "luovaan" ajatteluun, niin ollaan valovuosia jäljessä, huvittavinta on kun tavikset tajuaa luovalla mielellään jotain, niin ne on kuin lapsia iloissaan hienosta ajatuksestaan, mikä on todella huvittavaa ja söpöä.
Tai sitten joku kutsuu niitä oireita taiteeksi.
Minun mielestäni hulluus on luovuuden sivutuote. Jos haluat oikeasti avartaa mieltäsi joudut tavallaan poistamaan tiettyjä suojaavia rakenteita, mutta vain jos varmasti pystyy käsittelemään omia olotilojaan.
Riskinä ovat myös alkoholi ja huumeet. Erittäin fiksu entinen luokkakaverini sairastui erilaisten alkoholi- ja huumekokokeiluidensa jälkeen skitsofreniaan ja on ilmeisesti edelleen sairaalassa.
Surullista.
Ensin sanotaan että skitsofrenia periytyvää, nyt sanotaan että se on taiteellisesta luovuudesta tulevaa.
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten joku kutsuu niitä oireita taiteeksi.
Tämä perustuu enemmän siihen median faktaan kuin se mitä he ei julkaise ikinä rehellisesti, kuten tämä kommenttisi.
Vierailija kirjoitti:
Ensin sanotaan että skitsofrenia periytyvää, nyt sanotaan että se on taiteellisesta luovuudesta tulevaa.
Luovuus / taiteellisuus periytyy (myös).
Vierailija kirjoitti:
Riskinä ovat myös alkoholi ja huumeet. Erittäin fiksu entinen luokkakaverini sairastui erilaisten alkoholi- ja huumekokokeiluidensa jälkeen skitsofreniaan ja on ilmeisesti edelleen sairaalassa.
Surullista.
Tämä pitää paikkansa, jos on yhtään herkkä ihminen ja taipuvaisuutta skitsofreniaan kannattaa jättää huumekokeilut kokonaan, jo yhdestä kerrasta voit joutua hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Sekä että. Lisää vielä huumeet., niin on potti kasassa.
Minä en halua huumeita enää ikinä.
Todellisuudessa skitsofrenia näivettää ihmisen luovuuden.
Älykkyys altistaa skitsofrenialle, taiteellinen luovuus on yksi älykkyyden osa-alue. Mitä pidemmälle jalostuneet aivot sitä todennäköisempää sairastua esim. skitsofreniaan. Silloin voi myös pohtia asioita liikaa. Ja älykkyys, se on vahvasti periytyvää. Tyhmyys ja keskinkertaisuus voi olla siis hyvästä.
Kannattaisi ennemmin lukea se alkuperäinen tutkimus kuin toimittajan klikkiotsikkonäkemys siitä.
Veikkaisin että on löydetty korrelaatio luovuuden ja skitsofreniaherkkyyden välillä, mutta tuskinpa vielä on selvinnyt että mistä mikäkin johtuu. Korrelaatio ei ole kausaatio.
Ei se tarkoita että jos on luova ja taiteellinen niin sairastaa skitsofreniaa
Jos tupakoi kun on raskaana se lisää lapsen riskiä sairastua skitsofreniaan
ihan uskottavaa tuollainen. kun on sairas mieli, niin ei ole mitään kahleita, jotka rajoittaisivat mielikuvitusta.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut tuon luovuuden skitsofreenikkojen ajattelussa, sitä ku vertaa taviksien "luovaan" ajatteluun, niin ollaan valovuosia jäljessä, huvittavinta on kun tavikset tajuaa luovalla mielellään jotain, niin ne on kuin lapsia iloissaan hienosta ajatuksestaan, mikä on todella huvittavaa ja söpöä.
Siinä meillä taas yksi omaan luovuutensa rakastunut, jonka piti päästä vähän snadisti dissaamaan "taviksia".
Kuka sen muuten määrittelee ja miten, että millaista on "oikea" luova ajattelu? Skitsofreenikoillakin voi esiintyä esim. katatoniaa tai ajattelun tylsistymistä, joista kumpaakaan ei pidetä otollisena luovuudelle. Eräs tuttuni ei enää ymmärtänyt lainkaan vitsejä eikä kielikuvia sairastuttuaan skitsofreniaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei se tarkoita että jos on luova ja taiteellinen niin sairastaa skitsofreniaa
Jos tupakoi kun on raskaana se lisää lapsen riskiä sairastua skitsofreniaan
Myös flunssan sairastaminen ensimmäisellä raskauskolmanneksella lisää lapsen skitsofrenianriskiä.
Ehkäpä lisää sitten älykkyyttä ja luovuuttakin.
Ei mitään uutta. Tuttavapiirissäni on useita taiteilijoita, ja kaikilla on jonkinasteisia mielenterveysongelmia.
Luovuus ja hulluus kulkee käsikädessä. Nykyään on vain vahvemmat lääkkeet ja mielenterveyttä hoidetaan paremmin. Samalla taiteellinen taso myös laskee, kun mieli tasapainoitetaan kemiallisesti. Toisaalta tehdä hyvää taidetta vai kärsiä kokoajan - ei oo vaikea valita.
Taide on haava, siitä ei pääse mihinkään. Kärsivät tai jollakin lailla traumatisoituneet ihmiset ovat pakotettuja katsomaan / ajattelemaan syvemmin.
Korrelaatio ei edelleenkään ole kausaatio.
Aivorakenne joka aiheuttaa skitsofreniaherkkyyttä ja luovaa ajattelua EI edellytä että se luova ajattelu tulisi minkään erityisen tuskan kautta.
no ainahan me se ollaan itse tiedetty.
Olen lisäksi viherhöperö, logiikkani on ala Aino Pennanen.