Taiteellinem luovuus onkin skitsofrenian oire
Näin väittävät nyt tutkijat.
https://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/taiteellinen-luovuus-lisa…
Kommentit (31)
Lähes kaikki suuret taiteilijat kautta historian ovat olleet jollakin tavalla mieleltään sairaita. Monet ovat kuolleetkin oman käden kautta.
Vierailija kirjoitti:
Pikemminkin todennäköistä on että luovasti ajattelevat yksilöt poikkeavat ihmisten joukossa toisista niin, että tulevat työnnetyiksi yhteisöjen laidoille tai kokonaan ulkopuolelle.
Tämä taas on sosiaaliselle eläimelle hyvin traumaattista ja aiheuttaa jatkuvaa stressiä joka taas altistaa mielenterveyden häiriöille, jotka taas estävät mm. tekemästä luovia asioita.
Totta. Stressi vie kaiken energian ja tekee henkisesti jähmeäksi.
Vierailija kirjoitti:
Korrelaatio ei edelleenkään ole kausaatio.
Aivorakenne joka aiheuttaa skitsofreniaherkkyyttä ja luovaa ajattelua EI edellytä että se luova ajattelu tulisi minkään erityisen tuskan kautta.
Kyllä se vain on tuskallista kun mieli alkaa pomppia omissa sfääreissään. Aiheuttaa myös fyysisiä oireita.
Luovuus ei ole mikään tila, jonka voi naps laittaa päälle. Se edellyttää irtaantumista normaaliudesta.
Ja miksikö tiedän. Olen taiteilija ja myös älyttömän luova. Jotta luovuudesta syntyisi jotain, pitää hullut ajatukset konkretisoida. Ja se edellyttää sitä, että on toimintakykyinen.
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikki suuret taiteilijat kautta historian ovat olleet jollakin tavalla mieleltään sairaita. Monet ovat kuolleetkin oman käden kautta.
Takerru sinä siihen ajatukseen kun se on sinulle niin tärkeä.
Minä hoidan mielenterveyteni ja luovat työni kunnialla, ja on kyllä helpottanut toi työnteko kun on mielenterveyskin kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivorakenne joka aiheuttaa skitsofreniaherkkyyttä ja luovaa ajattelua EI edellytä että se luova ajattelu tulisi minkään erityisen tuskan kautta.
Kyllä se vain on tuskallista kun mieli alkaa pomppia omissa sfääreissään. Aiheuttaa myös fyysisiä oireita.
Luovuus ei ole mikään tila, jonka voi naps laittaa päälle. Se edellyttää irtaantumista normaaliudesta.
Ja miksikö tiedän. Olen taiteilija ja myös älyttömän luova. Jotta luovuudesta syntyisi jotain, pitää hullut ajatukset konkretisoida. Ja se edellyttää sitä, että on toimintakykyinen.
Taiteilijoita on monenlaisia. Sinun tyylisi ei ole se ainoa oikea.
Siis, että jos en maalaa enkä julkaise enää yhtään teostani olen parantunut skitsofreniasta, jota niillä vaan olen ilmentänyt. Selvä 😐
Niin ja ne teokseni ovat myös muille merkkinä ilmeisestä alkoholismistani ja tomunokkaisuudestaniko?
Nyt on siis hyvä maineeni iäksi mennyttä. 😢🎨
Kyllähän se on työtä siinä missä muukin työ aivan varmasti.
Korjaisin vähän otsikkoa "Taiteellinen luovuus onkin skitsofrenian oire". Linkin lehtijutussa taidettiin sanoa, että luovuuden ja skitsofrenian välillä on positiivinen korrelaatio, eli luovat ihmiset sairastuvat jostain syystä useammin skitsofreniaan ja muihin mielenterveyden häiriöihin. Se mistä tämä korrelaatio johtuu, on vielä hämärän peitossa.
Olen itse aika taiteellinen ihminen, en mikään nimekäs taiteilija, mutta osaan maalata, kirjoittaa ja laulaa keskitasoa paremmin, ja sairastuin psykoosiin. Ehkä luova ajattelu ja psykoottinen ajattelu on jonkin verran sukua toisilleen. Molemmissa tavallaan mennään jotenkin totutun ajattelun ulkopuolelle. Siis kyky ajatella "laatikon ulkopuolelle" ja luoda uutta voi altistaa myös psykoottiselle ajattelulle, näin arvelen. Lisäksi olen tosi herkkä ja murehdin paljon. Voi olla, että herkkyys ja murehtimistaipumus ajaa ihmistä käsittelemään asioita taiteen kautta. Herkkä ihminen, joka kokee jotain traumaattista, on ehkä pakotettu sisäisesti käsittelemään kokemaansa taiteen avulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miksikö tiedän. Olen taiteilija ja myös älyttömän luova. Jotta luovuudesta syntyisi jotain, pitää hullut ajatukset konkretisoida. Ja se edellyttää sitä, että on toimintakykyinen.Taiteilijoita on monenlaisia. Sinun tyylisi ei ole se ainoa oikea.
Niin varmasti onkin. Minä satun tuntemaan vain jollakin tavalla kärsiviä taiteilijoita. Miksi muuten kukaan tekisi työtä, jota ei oikeastaan arvosteta ja josta ei makseta mitään? Maalatessa minulle tulee valtavan hyvä olo, tarvitsen sitä.
Oikeastaan on hullua käyttää aikaansa johonkin, joka on taloudellisessa mielessä turhaa. Selitän itselleni, että taidetekoni tuo maailmaan luovuuden energiaa, joka löytää muotonsa, ehkä talouden tai tieteen keinoina. Keinoina, jotka hyödyttäisi yhteisöä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takerru sinä siihen ajatukseen kun se on sinulle niin tärkeä.
Minä hoidan mielenterveyteni ja luovat työni kunnialla, ja on kyllä helpottanut toi työnteko kun on mielenterveyskin kunnossa.
Minullakin on mielenterveys kunnossa, kiitos vain.
Mutta ajattele nyt maalarin ammattia, olet yksin päivät pitkät kopissa (työhuone), maalaat aineilla, jotka eivät ole terveellisiä. Maksat vielä siitä ilosta. Lopulta et saa arvostusta tai rahaa, pahimmassa tapauksessa menetät rahaa.
Onhan se nyt hullua? Yhteiskunnan silmissä työn tulee olla tuottavaa. Ihminen on myös sosiaalinen olento, joten eristäytyminen ei ole terveellistä tai suosittua. Kaikkien mielestä olet hiukan kummallinen, jopa omasta mielestäsi.
Pikemminkin todennäköistä on että luovasti ajattelevat yksilöt poikkeavat ihmisten joukossa toisista niin, että tulevat työnnetyiksi yhteisöjen laidoille tai kokonaan ulkopuolelle.
Tämä taas on sosiaaliselle eläimelle hyvin traumaattista ja aiheuttaa jatkuvaa stressiä joka taas altistaa mielenterveyden häiriöille, jotka taas estävät mm. tekemästä luovia asioita.