Eikö ihmiset ollenkaan ota selvää matkakohteistaan ennen matkaa?
Eikö ihmiset ollenkaan ota selvää matkakohteistaan ennen matkaa? Ihmettelin tätä lukiessa tuota “matkakohteita mihin et menisi uudestaan” -ketjua.
Esim.
Ensin valitaan joku kaukainen paratiisi/honeymoon-saari parin viikon lomalle ja sitten itketään ettei siellä ole mitään nähtävyyksiä tai tekemistä. Kun ainoa mitä voi tehdä on löhötä rannalla tai uima-altaalla sen matkakumppanin kanssa. Jos kaipaa aktiivisempaa lomaa, niin kannattaakohan silloin valita kohteeksi niitä Seychellejä tai Malediivejä yms. muita saaria keskellä ei mitään. Kannattaisikohan ehkä tutkia ensin, onnistuuko siellä se autonvuokraus ylipäätään, jos kyse on jostain 10x10m kokoisesta pläntistä keskellä merta. Voi olla että hieman etukäteen esim. netissä tutkimalla olisi selvinnyt, millainen kohde se Malediivit oikein onkaan..
Sitten nämä Pariisissa/Lontoossa/Espanjassa/Nykissä tms. jossakin miljoonakaupungissa oli likaista ja paljon m a m u j a. Mene mihin tahansa suurkaupunkiin ja löydät jostain sieltä taatusti roskia, kalliita/ylihintaisia ravintoloita jonkun suosituimman nähtävyyden vieressä, ihmisiä jotka eivät osaa englantia, jotain haisevaa, kodittomia, erikoisia tyyppejä ja huumeiden käyttäjiä metroasemilla ja sinne muualta laittomasti tullutta porukkaa. Ihan Helsingistäkin voi aloittaa. Tai harmitellaan ettei siellä ollut kuin jotain museioita, muttei minua nyt mitkään museot kiinnosta! Joten ihan tosi tylsää oli ja onneksi en katsonut yhtään etukäteen mitään.
Sitten ne, jotka menevät jonnekin Väli-Amerikkaan ja valitetaan, ettei ollut turvallinen olo kävellä pimeässä illalla kadulla. Olisiko mitään pieni tutustuminen etukäteen ko. maihin ja niiden poliittiseen tilanteeseen ennen sinne menemistä? Tuleeko sitten edelleen yllätyksenä, että lukuisat ihmiset varastelevat elättääkseen perheensä ja jotkut suomituristit lompakot takataskussa eivät onneksi erotu yhtään katukuvassa ollen helppo kohde… no ei varmaan tarvitse edes sanoa lähteekö se lompakko kävelemään aika nopeasti. Samoin kun reppureissailoijoiden on pakko päästä ihan joka ikiseen eristäytyneeseen tai esim. uskonnollisesti todella rajoittuneeseenkin kolkkaan ja sitten itketään ettei paikalliset oikein tykänneet länsimaalaisista ihmisistä tai tavoista tms.
Sitten toki ne, jotka menevät jonnekin Cancun/Las Vegas/Dubai -tyyliseen superfeikkiin ja varta vasten turismia varten kyhättyyn paikkaan ja yllätytään, ettei siellä ollut mitään alkuperäistä ja autenttista. Jostain 20 vuotta sitten kyhätystä mestasta ei välttämättä löydä niitä alkuperäiskansan käsitöitä tai raunioita tai autenttista ruokaa. Mikä tahansa kohde 2h lentomatkan päästä Usa:sta, minne ne jenkkituristit menevät, voi olla varma että on täyttä, hotelleja ja resortteja joka paikassa ja joka asiasta nyhdetään ylihintaa. Sen sijaan voisikohan itse valita, meneekö itsekin sinne resorttiin ja sen viereiselle rannalle, jonne ne sata muutakin varmasti menevät. Sitten itketään kun Dubaissa ja Vegasissa oli tosi keinotekoinen fiilis siellä ja ei ollut mitään aitoa missään. No, ilmaantuukohan tollaisia kaupunkeja nyt ihan tyhjästä jonnekin keskelle aavikkoa, niin..
Mitäs muita? Ihmettelen tätä, kun itse otan aina selvää etukäteen millainen joku kohde on, mitä siellä on tarjolla, onko siellä levotonta ja turvallista yms. Eipä ole tullut yllätyksiä tai pettymyksiä.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en lukenut tuota ketjua kuin vähän, mutta olen ihmetellyt samaa asiaa muiden ketjujen perusteella. Todella usein täällä on aloituksia tyyliin "Olemme lähdössä kohteeseen X. Mitä siellä on?"
Matkakuume on siis ihmisillä suuri, jopa niin suuri, että ostetaan matkoja tietämättä mitään ennakkoon ja ensimmäiseksi tullaan av:lta kysymään, mitä kohteessa on. Todella outoa.
Minä tein kyllä joskus avauksen "mitä kivaa Lontoossa viikonloppuna" -avauksista, se av-tyylisesti heti lytättiin. Mutta tarkoitin siis siinä juuri sitä, että miksi ei joku kysy tarkemmin tai jos ei ole vaikka Lontoossa käynyt, miksi edes tarvitsisi kummempia vinkkejä kuin ne peruspaikat.
En ole itse kyseisiin ketjuihin eksynyt, mutta tulee mieleen, eikö ne peruspaikat selviä ihan nopealla googlettelullakin? Ei kai jotain ihan peruspaikkoja varten tarvitse tulla av:lle kyselemään, siis tyyliin aa että Lontoossa on Big Ben ja Pariisissa on Eiffel-torni? Tai siis saman informaation saat 2 minuutissa ilman mitään veetuilua googlesta ja vielä paljon muuta.
Itse ainakin haen kysymyksillä sitä, mikä juuri sinun mielestäsi on näkemisen arvoista ko. paikassa, en niitä perusnähtävyyksiä. Sehän on keskustelun idea? Minua kiinnostaa av-mammojen omat kokemukset! ❤
No se taas että se mistä minä tykkään, niin ei välttämättä ole sinun mieleen.. Joten ihan siksi ehkä niitä omia intressejä kysytään. :)
Osaan googlettaa itseäni kiinnostavia juttuja. Tämä on paikka, josta voisi saada omasta näkökulmasta yllättävämpiä vinkkejä. Jostain ketjuista niitä olen bongannutkin.
Eivät ota, vaikka muuttaisivat toiseen maahan. Eräs yliopistolainen muutti Suomeen lämpimästä maasta. Tarkoitus oli hänellä ensin olla Suomessa vain 6 kk, mutta jäikin pidemmäksi aikaa. Luonto, talvi ja eläimet olivat hänelle ihan ihme juttu. Ei siinä mitään, mutta hän kysyi ensilumen tultua, että myydäänkö Suomessa muka talvivaatteita... Eikä hän osannut termostaattiakaan käyttää, vaikka suullisesti neuvoin. Piti sitten käydä näyttämässä hänelle että miten sitä käännetään...
Oletko nyt varma ettet sekoita täysin normaalia keskustelua valittamiseen? Eikö matkakohteesta saisi mainita sinulle mitään negatiivista ilman, että tulkitset sen valittamiseksi ja tyhmyydeksi? Aika usein ne negatiiviset jutut on jo ennalta hyvin tiedossa, mutta vasta kun menee paikan päälle katsomaan, se asia vasta konkretisoituu. Kyllähän varmaan kaikki tietää ettei joku meksiko ole maailman turvallisin paikka, mutta vasta kävellessä sielä kadulla, se turvattomuus iskee oikeasti päälle. Tästäkö ei sitten saisi kertoa kyselijöille? Eikä se edes tarkoita että koko matka olisi mennyt pilalle, vaikka joku osa olisikin aiheuttanut närää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en lukenut tuota ketjua kuin vähän, mutta olen ihmetellyt samaa asiaa muiden ketjujen perusteella. Todella usein täällä on aloituksia tyyliin "Olemme lähdössä kohteeseen X. Mitä siellä on?"
Matkakuume on siis ihmisillä suuri, jopa niin suuri, että ostetaan matkoja tietämättä mitään ennakkoon ja ensimmäiseksi tullaan av:lta kysymään, mitä kohteessa on. Todella outoa.
Argh. Minulla on tapana ottaa hyvin selvää kohteista, ja siksi olen joskus kysynyt täältäkin, koska toisinaan voi saada hyviäkin vinkkejä. Esim. tämänpäiväinen Japani-ketju oli hyvä. Mutta usein tulee vain näitä ylimielisiä kvg-vastauksia.
Ei se ole ylimielistä, jos toinen ei tosiaan yhtään viitsi edes selvittää kohteessa olevaa tarjontaa.
Jos sinä teet fiksun aloituksen, jossa kerrot mitkä asiat kiinnostavat ja mitkä eivät, ja osoitat edes alustavasti tajuavasi, minne olet menossa, niin minä ainakin annan mielelläni neuvoja.
Sen sijaan usein käy näin:
AP: Menen Berliiniin. Mitä siellä voisi tehdä?
Anonyymi 1: Kauppakadulla on kivoja liikkeitä.
AP: Olen siis jo käynyt Berliinissä kerran enkä halua enää kauppakadulle.
Anonyymi 2: No mistä tykkäisit?
AP: En tiedä. Kyselen siksi vinkkejä.
Anonyymi 3: Käy museossa X ja ravintolassa Y.
AP: Museot ei kiinnosta enkä tykkää ruuasta Y.
Jne. Jne.
Ihan älytöntä.
Miksi oletat, että kysyjä ei tiedä mitään, ellei hän monisanaisesti tee selkoa matkansa tarkoituksesta?
Esitätkö tyhmää, oletko trolli vai miksi yrität lukea rivieni välistä jotain mitä siellä ei ole?
Puhuin ketjuista, joista käy ilmi, ettei kohteesta tiedetä. Jos oikeasti tuntee Tukholman hyvin, miksi kysyä "Mitä voisin Tukholmassa tehdä?" ja sen jälkeen tyrmätä kaikki ehdotukset. Mitä sellaisesta oikein saa edes irti ja miksi kuvitella, että ihmiset loputtomiin haluavat antaa vinkkejä, jos mikään ei kelpaa?
Jos sen sijaan pyytää suoraan ehdotuksia tavallisten turistikohteiden ulkopuolelta, niin se kannattaa tuoda ilmi. Edellä mainittu esimerkkikysymys johtaa oikeasti vain siihen, että ehdotetaan kaikkein tavallisimpia kohteita.
Mielestäni ei anna kovinkaan fiksua kuvaa itsestään, jos kaikkeen vastaa vain "ei kelpaa, ei kelpaa". Jos tulee tänne kysymään muiden kokemuksia (kuten tuo yksi kommentoija kertoo tekevänsä), niin on aika epäkohteliasta vastata jokaiseen, että voi kun tylsä idea. Miksei voi vain yleisesti kiittää kaikkia ehdotuksista ja sanoa valitsevansa niistä itselleen sopivimmat.
Itse petyin Cancuniin. Varmaan juuri siksi, kun otin selvää etukäteen. En törmännyt etukäteen siihen, että se on homolomapaikka tai rannat ovat yksityisiä. En edes siihen, että se on täysin feikki amerikkalainen paikka. Pystyin tekemään lomastani silti itselleni sopivan, mutta en menisi sinne enää toista kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Eivät ota, vaikka muuttaisivat toiseen maahan. Eräs yliopistolainen muutti Suomeen lämpimästä maasta. Tarkoitus oli hänellä ensin olla Suomessa vain 6 kk, mutta jäikin pidemmäksi aikaa. Luonto, talvi ja eläimet olivat hänelle ihan ihme juttu. Ei siinä mitään, mutta hän kysyi ensilumen tultua, että myydäänkö Suomessa muka talvivaatteita... Eikä hän osannut termostaattiakaan käyttää, vaikka suullisesti neuvoin. Piti sitten käydä näyttämässä hänelle että miten sitä käännetään...
Mulla on työn kautta kokemus korkeakoulukoulutetusta aasialaisesta, joka pamahti helmikuussa Suomeen varvassandaaleissa ja silkkisarissa. Ihmetteli kovin, kun ei voinutkaan niissä liikkua.. että kyllähän kotonakin on huonoja kelejä (monsuunikausi), mutta kun autokuski kuskaa ovelta ovelle katoksesta katokseen. Joo, meillä täällä ei insinöörin palkalla palkata 24/7 päivystävää autokuskia kotiovelle ja kaikilla keleillä tullaan töihin...
Vierailija kirjoitti:
Itse petyin Cancuniin. Varmaan juuri siksi, kun otin selvää etukäteen. En törmännyt etukäteen siihen, että se on homolomapaikka tai rannat ovat yksityisiä. En edes siihen, että se on täysin feikki amerikkalainen paikka. Pystyin tekemään lomastani silti itselleni sopivan, mutta en menisi sinne enää toista kertaa.
Jos lomaan vaikuttaa negatiivisesti se, että siellä lomakohteessa on homoja, niin kannattaa ehkä jäädä sitten suosiolla kotiin.
Olemme käyneet monissa turistirysissä ja ei ole mitään valittamista. Olenkin aina etukäteen selvittänyt mitä muuta kivaa/näkemisen arvoista lähellä on. Ja vinkki on että kun ottaa kunnon hotellin 4+ tai 5 tähden hotellin niin ei tarvitse pettyä. Halvalla saa harvoin hyvää. Tosin joskus käy säkä esim. tytär otti tavallisen hotellihuoneen ihan ok hotellista (lentoyhtiön alehotelli) niin ylibuukkauksen takia saivat tavishuoneen hinnalla mahtavan sviitin.
No se taas että se mistä minä tykkään, niin ei välttämättä ole sinun mieleen.. Joten ihan siksi ehkä niitä omia intressejä kysytään. :)