Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö ihmiset ollenkaan ota selvää matkakohteistaan ennen matkaa?

Vierailija
24.09.2018 |

Eikö ihmiset ollenkaan ota selvää matkakohteistaan ennen matkaa? Ihmettelin tätä lukiessa tuota “matkakohteita mihin et menisi uudestaan” -ketjua.

Esim.

Ensin valitaan joku kaukainen paratiisi/honeymoon-saari parin viikon lomalle ja sitten itketään ettei siellä ole mitään nähtävyyksiä tai tekemistä. Kun ainoa mitä voi tehdä on löhötä rannalla tai uima-altaalla sen matkakumppanin kanssa. Jos kaipaa aktiivisempaa lomaa, niin kannattaakohan silloin valita kohteeksi niitä Seychellejä tai Malediivejä yms. muita saaria keskellä ei mitään. Kannattaisikohan ehkä tutkia ensin, onnistuuko siellä se autonvuokraus ylipäätään, jos kyse on jostain 10x10m kokoisesta pläntistä keskellä merta. Voi olla että hieman etukäteen esim. netissä tutkimalla olisi selvinnyt, millainen kohde se Malediivit oikein onkaan..

Sitten nämä Pariisissa/Lontoossa/Espanjassa/Nykissä tms. jossakin miljoonakaupungissa oli likaista ja paljon m a m u j a. Mene mihin tahansa suurkaupunkiin ja löydät jostain sieltä taatusti roskia, kalliita/ylihintaisia ravintoloita jonkun suosituimman nähtävyyden vieressä, ihmisiä jotka eivät osaa englantia, jotain haisevaa, kodittomia, erikoisia tyyppejä ja huumeiden käyttäjiä metroasemilla ja sinne muualta laittomasti tullutta porukkaa. Ihan Helsingistäkin voi aloittaa. Tai harmitellaan ettei siellä ollut kuin jotain museioita, muttei minua nyt mitkään museot kiinnosta! Joten ihan tosi tylsää oli ja onneksi en katsonut yhtään etukäteen mitään.

Sitten ne, jotka menevät jonnekin Väli-Amerikkaan ja valitetaan, ettei ollut turvallinen olo kävellä pimeässä illalla kadulla. Olisiko mitään pieni tutustuminen etukäteen ko. maihin ja niiden poliittiseen tilanteeseen ennen sinne menemistä? Tuleeko sitten edelleen yllätyksenä, että lukuisat ihmiset varastelevat elättääkseen perheensä ja jotkut suomituristit lompakot takataskussa eivät onneksi erotu yhtään katukuvassa ollen helppo kohde… no ei varmaan tarvitse edes sanoa lähteekö se lompakko kävelemään aika nopeasti. Samoin kun reppureissailoijoiden on pakko päästä ihan joka ikiseen eristäytyneeseen tai esim. uskonnollisesti todella rajoittuneeseenkin kolkkaan ja sitten itketään ettei paikalliset oikein tykänneet länsimaalaisista ihmisistä tai tavoista tms.

Sitten toki ne, jotka menevät jonnekin Cancun/Las Vegas/Dubai -tyyliseen superfeikkiin ja varta vasten turismia varten kyhättyyn paikkaan ja yllätytään, ettei siellä ollut mitään alkuperäistä ja autenttista. Jostain 20 vuotta sitten kyhätystä mestasta ei välttämättä löydä niitä alkuperäiskansan käsitöitä tai raunioita tai autenttista ruokaa. Mikä tahansa kohde 2h lentomatkan päästä Usa:sta, minne ne jenkkituristit menevät, voi olla varma että on täyttä, hotelleja ja resortteja joka paikassa ja joka asiasta nyhdetään ylihintaa. Sen sijaan voisikohan itse valita, meneekö itsekin sinne resorttiin ja sen viereiselle rannalle, jonne ne sata muutakin varmasti menevät. Sitten itketään kun Dubaissa ja Vegasissa oli tosi keinotekoinen fiilis siellä ja ei ollut mitään aitoa missään. No, ilmaantuukohan tollaisia kaupunkeja nyt ihan tyhjästä jonnekin keskelle aavikkoa, niin..

Mitäs muita? Ihmettelen tätä, kun itse otan aina selvää etukäteen millainen joku kohde on, mitä siellä on tarjolla, onko siellä levotonta ja turvallista yms. Eipä ole tullut yllätyksiä tai pettymyksiä.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se myös, että mennään keskitalvella jonnekin kylmän ilmaston kohteeseen ja valitetaan että siellä oli kylmä eikä tehnyt mieli olla ulkona. Sama kesällä; mennään esim. Etelä- tai Keski-Eurooppaan heinä-elokuussa ja loma oli ihan surkea kun Roomassa oli +37 lämmintä ja hiki virtasi. Ihan liikaa ihmisiäkin oli, lomakaudella. Tai matkustetaan jonnekin trooppisen ilmaston maahan ja sama juttu, ihan liian kuuma, ei jaksa mitään!

Vierailija
2/29 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valivali

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en lukenut tuota ketjua kuin vähän, mutta olen ihmetellyt samaa asiaa muiden ketjujen perusteella. Todella usein täällä on aloituksia tyyliin "Olemme lähdössä kohteeseen X. Mitä siellä on?"

Matkakuume on siis ihmisillä suuri, jopa niin suuri, että ostetaan matkoja tietämättä mitään ennakkoon ja ensimmäiseksi tullaan av:lta kysymään, mitä kohteessa on. Todella outoa. 

Vierailija
4/29 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti on vain tärkeää kehua käyneensä mahdollisimman monessa maassa, vaikkei niistä mitään ymmärtäisi. 

3

Vierailija
5/29 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pettymysklassikko on kyllä kohteet luokkaa Alanya, Sunny Beach tai Kanariansaarten pahimmat turistirysät. Mitä ihmiset edes oikein odottaa noilta kohteilta? Itse odottaisin ainakin juuri sitä, että matkatoimistojen tarjoamat hotellit ovat niitä 90-luvulla parhaat päivänsä nähneitä huoneistohotelleja, joissa on vanhat kulahtaneet kalusteet ja tekstiilit, uima-allas + kohteessa muutenkin kännisiä eurooppalaisia turisteja ja jotain turistikrääsää. Täpötäysiä rantoja ja keskinkertaista, mutta Suomea halvempaa ruokaa ja kaljaa. Ei kai kukaan tosissaan odota jotain autioita upeita rantoja joilla saat rauhassa kulkea yksin koko perheen kanssa.. Ja matkustetaan vielä talvella pahimpaan aikaan kun kaikki muutkin. :D

Vierailija
6/29 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en lukenut tuota ketjua kuin vähän, mutta olen ihmetellyt samaa asiaa muiden ketjujen perusteella. Todella usein täällä on aloituksia tyyliin "Olemme lähdössä kohteeseen X. Mitä siellä on?"

Matkakuume on siis ihmisillä suuri, jopa niin suuri, että ostetaan matkoja tietämättä mitään ennakkoon ja ensimmäiseksi tullaan av:lta kysymään, mitä kohteessa on. Todella outoa. 

Argh. Minulla on tapana ottaa hyvin selvää kohteista, ja siksi olen joskus kysynyt täältäkin, koska toisinaan voi saada hyviäkin vinkkejä. Esim. tämänpäiväinen Japani-ketju oli hyvä. Mutta usein tulee vain näitä ylimielisiä kvg-vastauksia.

Vierailija
7/29 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista ketjuista löytää kyllä melkein jokaisen kohteen. :D

Joskus ihan huvittaa jotkut kommentit niissä. En tykännyt Lontoosta kun siellä puhuttiin liian vaikeaa englantia tai en tykännyt Meksikosta kun sain jostain epämääräisestä katukojusta ostetuista tacoista ripulin. En tykännyt Intiasta kun siellä oli kaoottinen liikenne ja liikaa ihmisiä. En tykännyt Thaimaasta kun siellä oli tosi paljon porukkaa rannalla ja en poistunut Pattayalta. Luulin että siellä olisin vain minä. New Yorkissa kesti ihan liikaa liikkua paikasta x paikkaan y.

Tätä voisi jatkaa loputtomiin. 

Vierailija
8/29 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin matkaoppaana työskentelevänä enemmän minua vituttaa ihmiset jotka vittuilevat kun eivät saaneetkaan hotellihuonetta kohteessa heti aamulla tultuaan ja tämä on nyt matkatoimiston vika. Parhaat väittävät kymmenen vuotta matkustelleensa ja aina on muka saatu huone saman tien. Kansainvälinen käytäntöhän on, että edellisten asiakkaiden on kirjauduttava huoneesta ulos viimeistään klo 12 mennessä ja tämän jälkeen huoneet siivotaan ja yleensä niitä ruvetaan jakamaan asiakkaille klo 14 lähtien sitä mukaa kun saadaan siivotuksi. Toki toisinaan käy niin että huone onkin ollut tyhjillään edellisen yön tai edelliset asiakkaat poistuivat jo aamuvarhaisella, mutta vaikea kuvitella, ettei muka olisi aiemmin sattunut kohdalle että on joutunut huonetta odottamaan. Ei minua tietämättömyys rassaa, vaan se asenne että heti on paska hotelli/matkanjärjestäjä/opas ja ettei muualla muka ikinä näin voisi käydä.

Vierailija
9/29 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Argh. Minulla on tapana ottaa hyvin selvää kohteista, ja siksi olen joskus kysynyt täältäkin, koska toisinaan voi saada hyviäkin vinkkejä. Esim. tämänpäiväinen Japani-ketju oli hyvä. Mutta usein tulee vain näitä ylimielisiä kvg-vastauksia.

Tässä tarkoitettiin varmaan sitä, että ihan ns. uunona kysellään jotain todella ylimalkaista tyyliin "minne mennä lomalle lokakuussa" ilman, että kertoo yhtään omista kiinnostuksenkohteistaan, odotuksistaan tai millaisella porukalla sinne on menossa yms. Vrt. vaikka joku otsikko "Suositelkaa etnisiä ja edullisia ravintoloita Berliinissä!" Ekaan varmaan jokainen tietää itse vastauksen ja usein noissa edes ei kerrota aloituksessa mitään ja ihmiset sitten ehdottelevat eri kohteita, joista jokaiseen lopulta tulee kielteinen vastaus koska x, y tai z.

Tokaan otsikkoon sen sijaan voi suositella että hei, mä kävin tosi makeessa tansanialaisessa mestassa Kreuzbergissä tms. 

- ei se jolle vastasit

Vierailija
10/29 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse Googlaan, ostan matkakirjan ja olen käynyt sellaisissa paikoissa että tiedän että ovat kiinnostavia kuten Rooma, Israel, Egypti, Praha, Pariisi  muunmuassa. En voinut laittaa että Italia koska oon käynyt vaan Roomassa, Israelin oon kolunnut muutaman kerran samaten Egyptin aikanaan Mubarakin aikaan. Kreikassa oon myös käynyt muuallakin kuin Ateenassa. 

Vierailija
11/29 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti on vain tärkeää kehua käyneensä mahdollisimman monessa maassa, vaikkei niistä mitään ymmärtäisi. 

3

Itsekin ihmettelen, ostetaanko lennot tai matka vain sen takia että "kun kaikki aina kehuvat kohdetta x" mutta ehkä itse ei ollakaan ollenkaan rantaihmisiä tai tykätä samoista jutuista kuin ne muut..

Vierailija
12/29 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me mietittiin miehen kanssa että tehdään matka joskus johonkin noista turistirysistä, ei olla käyty missään niistä pahimmista Turkki, Bulgaria, Kreeta tms. Joku pari päivää jossain uima-altaalla -loma. Katsotaan olisiko niin kamalaa mitä sanotaan. :D

Vierailija
13/29 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä tarkoitettiin varmaan sitä, että ihan ns. uunona kysellään jotain todella ylimalkaista tyyliin "minne mennä lomalle lokakuussa" ilman, että kertoo yhtään omista kiinnostuksenkohteistaan, odotuksistaan tai millaisella porukalla sinne on menossa yms. Vrt. vaikka joku otsikko "Suositelkaa etnisiä ja edullisia ravintoloita Berliinissä!" Ekaan varmaan jokainen tietää itse vastauksen ja usein noissa edes ei kerrota aloituksessa mitään ja ihmiset sitten ehdottelevat eri kohteita, joista jokaiseen lopulta tulee kielteinen vastaus koska x, y tai z.

Tokaan otsikkoon sen sijaan voi suositella että hei, mä kävin tosi makeessa tansanialaisessa mestassa Kreuzbergissä tms. 

- ei se jolle vastasit

Tuollaisiin täsmäkysymyksiin ei yleensä tule yhtään vastausta. Ja ottaisin mielelläni vastaan juuri sellaisia random vinkkejä, joita en itse tulisi ajatelleeksi, rajaamatta liikaa!

Vierailija
14/29 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pettymysklassikko on kyllä kohteet luokkaa Alanya, Sunny Beach tai Kanariansaarten pahimmat turistirysät. Mitä ihmiset edes oikein odottaa noilta kohteilta? Itse odottaisin ainakin juuri sitä, että matkatoimistojen tarjoamat hotellit ovat niitä 90-luvulla parhaat päivänsä nähneitä huoneistohotelleja, joissa on vanhat kulahtaneet kalusteet ja tekstiilit, uima-allas + kohteessa muutenkin kännisiä eurooppalaisia turisteja ja jotain turistikrääsää. Täpötäysiä rantoja ja keskinkertaista, mutta Suomea halvempaa ruokaa ja kaljaa. Ei kai kukaan tosissaan odota jotain autioita upeita rantoja joilla saat rauhassa kulkea yksin koko perheen kanssa.. Ja matkustetaan vielä talvella pahimpaan aikaan kun kaikki muutkin. :D

Aika yksin saa Alanyassa tai Sunny Beachilla rannalla talvisin vaeltaa...

Vierailija
15/29 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika yksin saa Alanyassa tai Sunny Beachilla rannalla talvisin vaeltaa...

Taitaa liian monelle olla kylmä paikka tammikuussa joku Alanya.

Vierailija
16/29 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tein kyllä joskus avauksen "mitä kivaa Lontoossa viikonloppuna" -avauksista, se av-tyylisesti heti lytättiin. Mutta tarkoitin siis siinä juuri sitä, että miksi ei joku kysy tarkemmin tai jos ei ole vaikka Lontoossa käynyt, miksi edes tarvitsisi kummempia vinkkejä kuin ne peruspaikat.

Vierailija
17/29 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole ylimielistä, jos toinen ei tosiaan yhtään viitsi edes selvittää kohteessa olevaa tarjontaa.

Jos sinä teet fiksun aloituksen, jossa kerrot mitkä asiat kiinnostavat ja mitkä eivät, ja osoitat edes alustavasti tajuavasi, minne olet menossa, niin minä ainakin annan mielelläni neuvoja. 

Sen sijaan usein käy näin:

AP: Menen Berliiniin. Mitä siellä voisi tehdä?

Anonyymi 1: Kauppakadulla on kivoja liikkeitä.

AP: Olen siis jo käynyt Berliinissä kerran enkä halua enää kauppakadulle. 

Anonyymi 2: No mistä tykkäisit?

AP: En tiedä. Kyselen siksi vinkkejä.

Anonyymi 3: Käy museossa X ja ravintolassa Y.

AP: Museot ei kiinnosta enkä tykkää ruuasta Y.

Jne. Jne.

Ihan älytöntä.

Vierailija
18/29 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tein kyllä joskus avauksen "mitä kivaa Lontoossa viikonloppuna" -avauksista, se av-tyylisesti heti lytättiin. Mutta tarkoitin siis siinä juuri sitä, että miksi ei joku kysy tarkemmin tai jos ei ole vaikka Lontoossa käynyt, miksi edes tarvitsisi kummempia vinkkejä kuin ne peruspaikat.

En ole itse kyseisiin ketjuihin eksynyt, mutta tulee mieleen, eikö ne peruspaikat selviä ihan nopealla googlettelullakin? Ei kai jotain ihan peruspaikkoja varten tarvitse tulla av:lle kyselemään, siis tyyliin aa että Lontoossa on Big Ben ja Pariisissa on Eiffel-torni? Tai siis saman informaation saat 2 minuutissa ilman mitään veetuilua googlesta ja vielä paljon muuta.

Vierailija
19/29 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole itse kyseisiin ketjuihin eksynyt, mutta tulee mieleen, eikö ne peruspaikat selviä ihan nopealla googlettelullakin? Ei kai jotain ihan peruspaikkoja varten tarvitse tulla av:lle kyselemään, siis tyyliin aa että Lontoossa on Big Ben ja Pariisissa on Eiffel-torni? Tai siis saman informaation saat 2 minuutissa ilman mitään veetuilua googlesta ja vielä paljon muuta.

Itse ainakin haen kysymyksillä sitä, mikä juuri sinun mielestäsi on näkemisen arvoista ko. paikassa, en niitä perusnähtävyyksiä. Sehän on keskustelun idea? Minua kiinnostaa av-mammojen omat kokemukset! ❤

Vierailija
20/29 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole ylimielistä, jos toinen ei tosiaan yhtään viitsi edes selvittää kohteessa olevaa tarjontaa.

Jos sinä teet fiksun aloituksen, jossa kerrot mitkä asiat kiinnostavat ja mitkä eivät, ja osoitat edes alustavasti tajuavasi, minne olet menossa, niin minä ainakin annan mielelläni neuvoja. 

Sen sijaan usein käy näin:

AP: Menen Berliiniin. Mitä siellä voisi tehdä?

Anonyymi 1: Kauppakadulla on kivoja liikkeitä.

AP: Olen siis jo käynyt Berliinissä kerran enkä halua enää kauppakadulle. 

Anonyymi 2: No mistä tykkäisit?

AP: En tiedä. Kyselen siksi vinkkejä.

Anonyymi 3: Käy museossa X ja ravintolassa Y.

AP: Museot ei kiinnosta enkä tykkää ruuasta Y.

Jne. Jne.

Ihan älytöntä.

Miksi oletat, että kysyjä ei tiedä mitään, ellei hän monisanaisesti tee selkoa matkansa tarkoituksesta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi