Miksi kotona peiliin katsoessa näyttää paljon paremmalta kuin kameran kuvassa?
Joskus jopa luulen olevani hyvän näköinen kun katson itseäni peilistä, mutta sitten taas kun näen jonkun minusta ottaman kuvan olenkin ihan kamala pottunenä.
Kommentit (32)
12 puhuu asiaa. Peili kääntää kuvan, ja siihen on totuttu. Toinen juttu on kamera. Oletan, että useimmat puhuvat kännykän kamerasta jossa on lyhyt eli laajakulmainen objektiivi. Kun sillä ottaa kuvan itsestään puolen metrin päästä, kasvot muuttuvat naamaksi, sillä se korostaa etualaa. Nenä kasvaa suureksi, posket leviävät pallinaamaksi ja korvat häviävät horisonttiin. Valoista ja väritasapainosta riippuu ihon väri ja mitä lähempää kuvan ottaa, sitä paremmin virheet näkyvät.
Jotkut ei vaan ole kovin valokuvauksellisia, se on kumma juttu. Esimerkiksi mieheni, luonnossa klassisen komea tyyppi, mutta hänestä en ole varmaan ikinä saanut kuvaa jossa ei näyttäisi ihan hölmähtäneeltä. Nuorena häntä oltiin kysytty mallikuvauksiin, jonne hän myös suostui mutta joka ikinen kuva epäonnistui ja kuvaajakin hermostui :D
Jotkut taas tuntuvat onnistuvan kuvissa vaikka tosi maailmassa eivät olisikaan kovin kummoisen näköisiä.
Vierailija kirjoitti:
Itsee teen niin että otan mirrorscreeninä kuvaa samaan aikaan kunn moottorisahallla ja hioomakoneella muokkaan kassvojani.
Luootan matemaattisiin laskelmiin kun teen niiden mukaisrsti.
Kännykuvassa hirveät silmäpussit ja varjot. Masentaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsee teen niin että otan mirrorscreeninä kuvaa samaan aikaan kunn moottorisahallla ja hioomakoneella muokkaan kassvojani.
Luootan matemaattisiin laskelmiin kun teen niiden mukaisrsti.
10-15 vuotta ollut tämä projekti harkinnan allla nyt se toteutuu taii sitteeen tulee kuolema.
Peileissä on nykyään apinasuodatin vakiona.
Peileissäkin on eroja .Toiset hoikentaa ja toiset lihottaa.Oletko koskaan käynyt huvipuiston peilisalissa.
Mun kumppani aina tivahtaa että 'kaippa itse tiedät miltä näytät...?!!'. Vaan kun en tiedä?? Mielestäni kumppanini näyttää samalta luonnossa kuin kuvissakin. Itse en. Hirveitä ilmeitä valokuvissa, iho punakka ja huono jne jne. Ihan kuin eri henkilö peilissä ja kuvissa.
Vierailija kirjoitti:
Joskus jopa luulen olevani hyvän näköinen kun katson itseäni peilistä, mutta sitten taas kun näen jonkun minusta ottaman kuvan olenkin ihan kamala pottunenä.
Mulla on ihan tasan toisin päin. En uskalla edes katsoa peiliin (siellä on väsynyt ja ohuthuulinen kurppa) mutta valokuvissa olen omasta mielestäni suorastaan hämmästyttävän kaunis.
Sekin näyttää oudolta, kun telkkarissa joku peilailee. Aina sitä hämmästyy, että miten tuokin näyttää noin oudolta. :D Niinhän ne kasvot näyttää, kun on totuttu katsomaan ko. kasvoja ei peilikuvana.
Vierailija kirjoitti:
Harvalla kasvot ovat täysin symmetriset. Niinpä kun näet itsesi "oikein" päin, näytät väkisinkin erilaiselta kuin peilistä. Ja olet itse tottunut näkemään peilikuvasi, joten oikea kuva näyttää sinusta itsestäsi väärältä.
Kasvot ehkä joo, mutta miten tuo selittää sen että valokuvassa kroppa näyttää oikeasti jäätävältä läskiltä mutta peilikuvassa vain hieman pullukalta? Joskus on sanottu että kamera lisää muutaman kilon, mutta se ero on kyllä ihan käsittämättömän suuri eikä vain "muutama kilo".
Ainakin kännykän laajakulma vääristää kasvojen mittasuhteet.