Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva pakkasella? Esikoisen äiti kyselee neuvoja

Vierailija
24.09.2018 |

Olen lukenut monesta "virallisesta" lähteestä, että vauvalle ulkoiluun pakkasraja on -10 astetta, ilmeisesti tämä on myös neuvoloiden suositus. Että jos on sitä kovempi pakkanen, niin vauvaa ei saisi viedä vaunuissa ulos. Ilmeisesti ongelma ei ole niinkään se, että vauva palelisi villakerrastossa ja haalarissa ja makuupussissa vaan kylmä pakkasilma on haitallista keuhkoille ja muille hengityselimille.

Onko oikeasti näin, että tulevana talvena en saisi lähteä vaunukävelylle kuin pikkupakkasessa? Meillä ei ole autoa, joten kauppareissut on aina hoidettu kävelemällä 2 km päässä olevaan ruokakauppaan ja takaisin. Jos tulee kunnon pakkastalvi, niin mitä ihmettä sitten? Pitääkö minun olla vain sisällä vauvan kanssa vaikkapa kuukausi, jos on monta viikkoa kovat pakkaset?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huutonaurua

Vierailija
2/16 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huutonaurua

?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat mennä, vaunuverho tai harso tms. Voit vaikka laittaa lämpömittarin vaunuihin niin näet miten kylmä siellä on.

Vierailija
4/16 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saat mennä, vaunuverho tai harso tms. Voit vaikka laittaa lämpömittarin vaunuihin niin näet miten kylmä siellä on.

Niin siis itse ajattelen, että -20 asteessa voi ihan hyvin mennä vaunulenkille. Rupesin ihmettelemään vaan näitä suosituksia, että miksi neuvolat ym. lastenlääkärit sanoo, että ei saisi mennä jos on yli -10. Tietääkö kukaan, miksi tuo suositus on noin?

Ap

Vierailija
5/16 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on -11 astetta pakkasta, niin lapsi menee rikki.

Vierailija
6/16 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No asutaan helsingissä, joten täällä ei niitä hurjimpia pakkasia ole.

Toinen poika syntynyt joulukuussa ja toinen marraskuussa. Molempien kanssa olen oikeastaan alusta saakka liikkuin vaunuilla joka paikkaan. Lisäksi molemmat nukkuivat päikkärinsä muutaman viikon ikäisistä saakka ulkona vaunuissa. Toinen nyt 19v ja toinen 11v, eikä kummallakaan tunnu olevan keuhkoissa vikaa:)

Vierailija
7/16 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan just näin. Jos on kova tuuli, vaunujen päälle vielä sadesuoja, niin pysyy tuuli ulkopuolella. Jos nyt menee pakkaset yli 30 asteen, sitten on varmaan käytävä kaupassa ilman lasta, mutta harvoinpa ne nyt montaa päivää on Suomessa tuolla tasolla. 

Vierailija
8/16 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on -11 astetta pakkasta, niin lapsi menee rikki.

Ymmärsit varmaan aloitukseni pointin. Mutta silti halusit tulla pilailemaan tähän ketjuun. Esimerkiksi viime talvena meillä päin oli pitkään yli 20 asteen pakkaset, enkä halua olla vain sisällä koko talvea. Ap

Vierailija
9/16 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin siis itse ajattelen, että -20 asteessa voi ihan hyvin mennä vaunulenkille. Rupesin ihmettelemään vaan näitä suosituksia, että miksi neuvolat ym. lastenlääkärit sanoo, että ei saisi mennä jos on yli -10. Tietääkö kukaan, miksi tuo suositus on noin?

Ap

No se on just niiden hengitysteiden suojelemiseksi, mutta vaunuissa lämpötila ei ole -11, vaikka vaunujen ulkopuolella olisikin.

Vierailija
10/16 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan vastasyntyneen kanssa en menisi kovilla pakkasilla ulos, mutta kyllä terveen vauvan kanssa voi ulkoilla kylmässäkin.

Jos on hyvät ja suojaavat vaunut, niissä on kyllä ihan lämmin vauvan olla. Laittaa vielä vaunuverhon suojaksi niin ei hengitysilmakaan ole liian kylmää.

Vierailija
11/16 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaikki lapset ovat syntyneet talvella eikä minulla ole ajokorttia joten kävellen on liikuttu. Pakkasilmaan totuteltiin pieni hetki kerrallaan, ensin ihan lähikauppaan ja pikkuhiljaa hieman kauemmaksi.

Vaunuverho on hyvä, mutta sen kanssa täytyy huolehtia että ilma kiertää. Nykyään joskus näkee vaunuja, joista on kaikki ilma-aukot tukittu.

Vierailija
12/16 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse harrastanut talvilajeja yli 30-asteen pakkasissa, ja selvinnyt ilman paleltumia käyttämällä lämpöpakkauksia hanskoissa, kengissä ja tarvittaessa muuallakin vaatteiden alla. Voisikohan sinne vaunuihin laittaa jonkun kuumavesipullon (ei liian kuumaa) lämmittämään vauvaa ja vaunujen sisäosaa? 

Vierailija
13/16 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kaikki lapset ovat syntyneet talvella eikä minulla ole ajokorttia joten kävellen on liikuttu. Pakkasilmaan totuteltiin pieni hetki kerrallaan, ensin ihan lähikauppaan ja pikkuhiljaa hieman kauemmaksi.

Vaunuverho on hyvä, mutta sen kanssa täytyy huolehtia että ilma kiertää. Nykyään joskus näkee vaunuja, joista on kaikki ilma-aukot tukittu.

Jotkus vaunuverhot näyttää todella tiiviiltä. Ei mielestäni sellaista saisi laittaa, jotta happea riittää kunnolla. Eikö ihan perinteinen harso olisi ihan ok talvellakin? Ap

Vierailija
14/16 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on jo aikuiset lapset. Meillä neuvolan kätilö (joo, oikea kätilö, jonka luona kävin raskausaikana ja vauva-aikana) neuvoi, että ulkoilla voi - 20 asteessa. Tuulinen sää voi olla pahempi kuin kylmä sää.

Vierailija
15/16 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse harrastanut talvilajeja yli 30-asteen pakkasissa, ja selvinnyt ilman paleltumia käyttämällä lämpöpakkauksia hanskoissa, kengissä ja tarvittaessa muuallakin vaatteiden alla. Voisikohan sinne vaunuihin laittaa jonkun kuumavesipullon (ei liian kuumaa) lämmittämään vauvaa ja vaunujen sisäosaa? 

Sulla on aikuisen ihmien hengitystiet, ei ihan sama asia kuin vastasyntynyt vauva.

Vierailija
16/16 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaikki viisi lasta ovat nukkuneet ulkona vaunuissa kovallakin pakkasella eivätkä ole ikinä sairastelleet. Alusvaatteita myöden villaa päällä ja norjalaisessa paksussa Voksi-pussissa https://fi.babyshop.com/akpase-classic-black-sand-dot/p/199924 

joka myöskin on villaa. Vaunun olen peittänyt niin ikään isolla villahuivilla, puuvillaiset kankaat keräävät kosteutta ja ovat siksi huono vaihtoehto. Ulkoiltu on yli -30 asteessa eikä koskaan ole lapset palelleet, tosi kylmällä on vaunujen päällä ollut iso villainen viltti.

t. lapinäiti