Miten suhtaudut entiseen ystävään?
Jos ystävyys on jostain syystä lopussa, niin miten yleensä toimit? Katkotko välit kokonaan mm. poistamalla ystävän Facebookkavereistasi? Vai annatko hänen näennäisesti jäädä kaveriksi, muttet enää seuraa päivityksiä tai pidä itse yhteyttä?
Kommentit (29)
Jätin facebookin jo 2010 pari vuotta siellä oltuani. Yksi syy oli nämä ystävälistat ja kaveripyynnöt mitkä koin hankalaksi.
Mulla on muutama entinen ystävä, joihin välit meni jo ennen kuin Facebook rupesi yleistymään. Tosin yksi heistä yritti pyytää myöhemmin kaveriksi Facebookissa; en hyväksynyt kaveriksi, kun ei edes olla enää missään tekemisissä.
Pari muuta on myöhemmin liittänyt Facebookiin, mutta en ole nähnyt tarpeelliseksi pyytää heitä kaveriksi. Oma profiilini on suojattu niin, että ainoastaan, jos satuttaisiin samaan ryhmään, sieltä löytyisivät minut.
Mulle tuttavuuden muuttuminen kaveruudeksi ja kaveruuden ystävyydeksi on ihan yhtä normaalia kuin ystävyyden muuttuminen takaisin kaveruudeksi ja kaveruudet tuttavuudeksi. Elämäntilanteet muuttuvat. Ihmiset muuttavat maapallon toiselle puolelle eivätkä koskaan muuta sieltä takaisin. Tai tulee jotain muuta, mikä muuttaa suhteen muotoa. Tavallisimmin tämä näkyy yhteydenpidon ja erityisesti tapaamisten tiheytenä. Ei ole tapanani poistella ketään Facebook-kavereistani. En harrasta draamoja, joten ei ole myöskään sellaisia loukkauksia, joiden vuoksi poistaisin FB-kavereistani. Tykkäilen päivityksistä ja saatan kommentoidakin niitä enkä pidä sitäkään mitenkään omituisena. Mun mielestä sellaiset "en leiki enää sun kanssa!!" -jutut on aika lapsellisia.
Vierailija kirjoitti:
Jos ystävyys on jostain syystä lopussa, niin miten yleensä toimit? Katkotko välit kokonaan mm. poistamalla ystävän Facebookkavereistasi? Vai annatko hänen näennäisesti jäädä kaveriksi, muttet enää seuraa päivityksiä tai pidä itse yhteyttä?
Riippuu tyypistä mutta yleensä feidaan pikkuhiljaa. Lähinnä mun kavereistani tulee poistetuksi sillä ettei itse ota ikinä yhteyttä. Kyllä mä aikani jaksan soitella tai viestitellä ja kysellä mitä kuuluu, mutta jos ei pienintäkään vastavuoroisuutta ole, niin ensin siirtyy feidauslistalle ja sen jälkeen on poisto.
Riippuu ystävästä. On ystäviä, joista voisi tulla hyvänpäiväntuttuja, mutta aidosti läheisiin ystäviin katkeaa välit kokonaan. Omat ystävyyteni ovat olleet sen verran intohimoisia, etten osaa mennä puolivaloilla.
Vierailija kirjoitti:
Poistan Facebookista. Sattuu liikaa nähdä päiviytksiä ihmiseltä ketä joskus piti ystävänä. En poista jos kyse yhdentekevästä esimerkiksi työkaverista, kenen kanssa ei koskaan olla oltukaan ystäviä, mutta jos ystävä on satuttanut tai en pysty luottamaan häneen, poistan. Ymmärrän että minut poistetaan vastaavassa tapauksessa ja on poistettukkin. Yhden kerran kysyin suoraan miksi minut on poistettu ja ihminen kertoi. Oli ihan hyvä syy mitä en ollut ymmärtänyt. Kun saatiin välit selväksi hän pyysi minut uudestaan kaveriksi.
Mulla taas oli yksi ystävä, jolle joku hänen tuttunsa teki ikävän tempun. Kuuntelin häntä ja tarjosin neuvoja, miten asiassa kannattaisi edetä. Jossain vaiheessa hän alkoi ensin houkutella ja lopulta painostaa mua tekemään tälle hänen tutulleen, jota itse en tunne lainkaan enkä ole koskaan tavannutkaan, vastaavan ikävän tempun. Kieltäydyin useaan kertaan, koska mielestäni asia ei kuulunut millään tavalla minulle, mulla oli vain ystäväni versio tapahtuneesta ja lisäksi tehty temppu oli laiton. Jossain vaiheessa huomasin ystäväni poistaneen mut Facebook-kavereistaan. Mitäpä siitä, jokaisella on oikeus poistella kaverilistaltaan ihmisiä. Puoleen vuoteen en kuullut hänestä mitään, mutta lopulta hän pyysi mut uudelleen Facebook-kaverikseen. Hyväksyin kaveripyynnön. Ollaan edelleen kavereita, mutta tuskin koskaan enää ystäviä. Suhtaudun häneen kuten muihinkin kavereihini.
Mun ystävät on onneks muualla kuin Facessa, en käytä sitä muuhun kuin yritysten ja yhdistysten seuraamiseen. Jos joku on entinen ystävä niin sitte on, mitä suhtautumista siinä enää on?
Tämä. Jos jaksaa somessa kuvia itselle tärkeistä asioista ja ihmisistä, ei tee mieli roikottaa mukana entisiä ystäviä. Jos some on lähinnä työkäytössä tai puhelinluettelona, ei mitään väliä ketä siellä on listoilla.