Jos olet vegaani ja kumppanisi sekasyöjä, ostaisitko kumppanillesi lihaa kauppareissulla?
Jos kumppanisi soittaisi, että tuopa 400g jauhelihaa. Jos et, niin olettaisitko kumppanisi tuovan sinulle kasviksia?
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osta, eikä meille kukaan muukaan osta lihaa. Mies syö lihansa muualla.
Vegaaninen tossu tehokäytössä. Pitäisi varmaan muuttaa vegaaninaisen kanssa yhteen ihan siitä ilosta, että kosmisen tasapainon vuoksi saisi sanoa hänelle että saa syödä kasvinsa muualla.
Niin, no, on ihmisiä, joille sopii oikein hyvin, että koti on vegaaninen ja esim. ravintolassa tai työpaikalla lounalla voi sitten syödä kalaa/lihaa tms. Kaikki eivät koe tarvetta syödä lihaa kaikilla aterioilla. Ei sen kummempaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on puolison kanssa omat tilit ja yhteiseen käyttöön ostetaan ne tuotteet, mitä kumpikin syö (kuten kasvikset). Mies puolestaan ostaa mitä itse syö (mm. liha ja jogurtti) ja minä ostan itse ne mitä syön vain itse (mm. soijajogurtti). Kellään ei oo ongelmaa järjestelyn kanssa.
Ok, eli mies maksaa ensin oman lihansa ja sitten käytännössä vielä naisen vegerehut. Toivottavasti saa rahoilleen vastinetta.
Vierailija kirjoitti:
Mies on vegaani ja minä sekaani ja mies on kyllä tuonut mulle tarvittaessa kaupasta eläinperäisiä tai niitä sisältäviä tuotteita. Ja minä olen ostanut hänelle tofua ym. mitä hän syö ainoana meillä.
Jos ympäristö ja ilmastonmuutos ihan oikeasti painaa mieltä niin jättää lapset tekemättä. Väestönkasvu kehittyneissä maissa on se kaikista suurin tekijä. Kasvisyöntiin siirtymisen vaikutukset on lasten hankkimiseen verrattuna minimaaliset.
https://m.kauppalehti.fi/uutiset/kuinka-monesta-lapsesta-sina-voisit-lu…
Onko kukaan mallintanut, miten käy jos korkean koulutustason maissa ihmiset eivät enää lisäänny, mutta matalan koulutustason maissa, joissa demokratiakehitys on pahemmin kesken lisäännytään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpi on tärkeämpi, oma aate vai kumppani? Mä ostan useinkin asioita kaupasta, koska se puoliso niitä haluaa/tarvitsee, vaikka itselle ei ole käyttöä niille. Samoin kumppanini tekee minulle. Jos mies nyt saisi päähänsä vian ja alkaisi vegaaniksi, ja alkaisi tuollaisesta nillittää, niin varustaisin hänet melko pian etuliitteellä ex.
Aate. Eläinten hyväksikäyttö, kärsimys ja murha vs. Kumppani.
Valitsen aatteen.
Tuotantoeläimen teurastaminen ei ole murha vaan laillista elintarviketuotantoa. Oletko kokeillut ilmoittaa poliisille lehmien massamurhasta 😂
Kenties ei puhuttu laista, vaan moraalisesta käsityksestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpi on tärkeämpi, oma aate vai kumppani? Mä ostan useinkin asioita kaupasta, koska se puoliso niitä haluaa/tarvitsee, vaikka itselle ei ole käyttöä niille. Samoin kumppanini tekee minulle. Jos mies nyt saisi päähänsä vian ja alkaisi vegaaniksi, ja alkaisi tuollaisesta nillittää, niin varustaisin hänet melko pian etuliitteellä ex.
Valitsen aatteen.
Tuotantoeläimen teurastaminen ei ole murha vaan laillista elintarviketuotantoa. Oletko kokeillut ilmoittaa poliisille lehmien massamurhasta 😂
Ne eläimet ei halua kuolla,ei halua kärsiä jne. Saisiko sitten koirat pistää häkkeihin ja pistää lihoiksi. Eläimiä nekin. Eläimille kuuluu samoja oikeuksia kun ihmisille. Niillä on halu vapauteen ja elämiseen. Ei mekään haluta kärsiä ja pyritään välttämään kipua. Sama pätee jokaiseen eläimeen. Kyllä. Se on massamurha. Ihmisten silmät vain ovat kiinni.
Tuotantolehmät ja possut eivät kärsi ja ovat elämäänsä tottuneet. Teurastus on kivuton. Koiria koskee eri sääntely. Murhasta ei ole kyse, suosittelen rikoslain ja realiteettitajun tarkistamista.
Vau. Tiedän suomalaisen sikalan jossan sioilta leikataan korvat sekä saparo pois ilman kivunlievitystä. Sama käytäntö ulkomailla. Kuulostaako mukavalta? Ja kanoilta poltetaan nokat katki laitteelta etteivät nokkisi toisiaan ahtaassa tilassa.
Katso earthlings dokumentti ja tule sitten puhumaan miten eläimiä kohdellaan hyvin
Sitten vain poliisille ilmoitusta jos lakia rikotaan. Mutta turha väittää, että normaali elintarviketuotanto olisi murha. Mites soijapapujen poimiminen, onko sekin henkirikos?
Sellaset 85% suomeen tuotavasta soijapavuista menee tuotantoeläinten ravinnoksi
No eikö ole hyvä, että ne saavat haluamaansa ruokaa? Lihapulliako niille pitäisi syöttää?
Mitä tyydytystä tollasesta viestien lähettelystä saa? Miksei sua kiinnosta keskustella ja oppia ehkä jotain uutta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitsen aatteen.
Kenties silloin ei kannattaisi käyttää rikosoikeuden termistöä.
Vierailija kirjoitti:
Jos vegaanilla on lemmikkinä koira, jolle hän ostaa lihaa, niin silloin pitäisi kyllä ostaa miehellekin. Oletteko muuten huomanneet, että monilla "vegaaneilla" on tosiaan koira. Vegaani koiratalous kuluttaa enemmän lihaa kuin sekasyöjäpariskunta.
Mutta vähemmän kuin sekasyöjät + koira. Monilla vegaaneilla on rescue-koira.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vegaanilla on lemmikkinä koira, jolle hän ostaa lihaa, niin silloin pitäisi kyllä ostaa miehellekin. Oletteko muuten huomanneet, että monilla "vegaaneilla" on tosiaan koira. Vegaani koiratalous kuluttaa enemmän lihaa kuin sekasyöjäpariskunta.
Ja rescue-koirille ei tarvitse antaa ruokaa? :o
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitsen aatteen.
Kenties silloin ei kannattaisi käyttää rikosoikeuden termistöä.
Kenties hänen mielestään kyseessä pitäisi olla murha myös rikosoikeudellisesti ja siksi hän käytti kyseistä sanaa? Ei tämä ole noin vaikeaa :D
Vierailija kirjoitti:
Meillä ostoksiin vaikuttaa tutkimustieto esim. tämä alla, ei osteta enää salaattia, tomaattia, kurkkua tai munakoisoa. Naudanlihaa ja possua taas ostetaan. Meillä on ostoskorissa sekä kasviksia että lihaa.
Kasvissyönnin terveyshyödyistä on tehty useita tutkimuksia, mutta maapallon hyvinvoinnille vaikutus voi olla päinvastainen. Carnegie Mellon -yliopiston tutkijat laskivat, että kasvispainotteinen ruokavalio kuluttaa energiaa 38 prosenttia enemmän ja vettä kymmenen prosenttia enemmän kuin ”tyypillinen amerikkalainen ruokavalio”. Lisäksi kasvihuonekaasuja syntyi kuusi prosenttia enemmän.
Vihanneksista ja kasviksista kaikkein eniten päästöjä aiheutti vihreä salaatti. Sen päästöt olivat kutakuinkin samaa tasoa naudanlihan kanssa, mutta ravintoarvo on paljon huonompi. Sianlihaan verrattuna salaatin päästöt olivat kolminkertaiset. Kymmenen suurimman päästöjä aiheuttavan tuotteen listalta löytyy lisäksi muun muassa kurkku, tomaatti, munakoiso.
Ainakin yhdessä tutkimuksessa meni niin, että laskettiin päästöt per kilokalori ruokaa. Salaatissahan ei juuri mitään energiaa ole, joten selittää korkean sijoituksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja rescue-koirille ei tarvitse antaa ruokaa? :o
Vegaanitalous + rescue-koiranruuat tuottaa vähemmän päästöjä kuin sekasyöjätalous + (rescue-)koiranruuat.
Minusta varsinkaan lihaa syövien lemmikkien pitäminen ei ole vegaanista, mutta kukaan ei ole 100% vegaani, vaan yritämme arjessamme tutkia, mitä vaihtoehtoja on olemassa, jotta elämä voisi olla eettisempää ja ekologisempaa. Rescue-koira on useammin eettisempi valinta kuin rotupennun ostaminen tahoilta, jotka niitä teettävät tienatakseen rahaa välittämättä oleellisest eläinten terveydestä. Ulkomailta tuotuihin koiriin liittyy toki paljon ongelmia, enkä sitä kannata.
Olen absolutisti enkä osta puolisolleni alkoholia. Saa ostaa omalla kauppareissullaan. Varmaan sama pätisi veganismin kanssakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitsen aatteen.
Monet asiat ovat muuttuneet tiedon lisääntyessä laillisista laittomiksi ja laittomista laillisiksi. Mutta kiva, että susta eläinten systemaattinen tappaminen on jotenkin huvittavaa.
Pitäisin hieman lapsellisena henkilöä, joka ei voi ostaa tuotetta, jonka tietää toisen joka tapauksessa ostavan. Se boikotointi on silloin ihan turhaa, ja kyse on ainoastaan siitä, ettei kehtaa ostaa ko.tuotetta, kun joku voisi luulla lihansyöjäksi. Vähän sama kuin mies ei voisi ostaa vaimolleen lahjaksi miesnakukalenteria, koska myyjä voisi luulla miestä homoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitsen aatteen.
Monet asiat ovat muuttuneet tiedon lisääntyessä laillisista laittomiksi ja laittomista laillisiksi. Mutta kiva, että susta eläinten systemaattinen tappaminen on jotenkin huvittavaa.
Ei se nyt huvittavaa ole, mutta välttämätöntä, jos haluaa syödä lihaa. Sen verran minussakin on viherpiiperöä, että ammuvaa lehmää en pystyisi syömään.
Jos olisi tuollainen tilanne, niin ostaisin, Eivät mun kissani ja koiranikaan ole kasvissyöjiä. Mies saisi kyllä itse valmistaa liharuokansa. Tai syödä lihan raakana kuten mun kissani ja koiranikin tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ostoksiin vaikuttaa tutkimustieto esim. tämä alla, ei osteta enää salaattia, tomaattia, kurkkua tai munakoisoa. Naudanlihaa ja possua taas ostetaan. Meillä on ostoskorissa sekä kasviksia että lihaa.
Kasvissyönnin terveyshyödyistä on tehty useita tutkimuksia, mutta maapallon hyvinvoinnille vaikutus voi olla päinvastainen. Carnegie Mellon -yliopiston tutkijat laskivat, että kasvispainotteinen ruokavalio kuluttaa energiaa 38 prosenttia enemmän ja vettä kymmenen prosenttia enemmän kuin ”tyypillinen amerikkalainen ruokavalio”. Lisäksi kasvihuonekaasuja syntyi kuusi prosenttia enemmän.
Vihanneksista ja kasviksista kaikkein eniten päästöjä aiheutti vihreä salaatti. Sen päästöt olivat kutakuinkin samaa tasoa naudanlihan kanssa, mutta ravintoarvo on paljon huonompi. Sianlihaan verrattuna salaatin päästöt olivat kolminkertaiset. Kymmenen suurimman päästöjä aiheuttavan tuotteen listalta löytyy lisäksi muun muassa kurkku, tomaatti, munakoiso.
Ois helpompi keskustella, jos laittaisit linkin tutkimukseen, mihin viittaat. En oikein usko, että kesäkuukausina kurkun tai salaatin kasvattaminen tuottaa enemmän päästöjä kuin brasilialaista soijaa syövän porsaan. Eläintuotantoon liittyy myös muita ympäristöongelmia kuin hiilidioksidipäästöt, kuten vesistöjen rehevöityminen - ja tietysti eettiset ongelmat.
Ei kukaan väitä, että kasvintuotanto olisi aina kaikissa tilanteissa ekologista tai eettistä vedenkulutuksen tai energiantarpeen kannalta, esim. kasvihuoneessa Suomessa talvella ei ehkä tarvitsisi kasvattaa tomaatteja kun silloin voi yhtä hyvin syödä säilöttyjä kasviksia sekä viileissä tiloissa ja kuivana säilyviä esim. juureksia ja kuivattuja papuja jne.
Oleellista olisi päästöjen kannalta myös se, että ruuasta ei menisi koko ketjussa hukkaan jotain noin kolmannesta matkalla koteihin -ja mätänemään jääkaapin perälle.
Vierailija kirjoitti:
Jos kumppanisi soittaisi, että tuopa 400g jauhelihaa. Jos et, niin olettaisitko kumppanisi tuovan sinulle kasviksia?
Onpa typerä vertaus. Väitätkö oikeasti että kasvisten tuominen on SEKAsyöjälle samanlainen etiikkaan liittyvä teko kuin se, että vegaani ostaisi toiselle lihaa kaupasta? Olet harvinaisen typerä ihminen.
Vastaus kysymykseen. Voisin tuoda jos mies antaisi minulle siitä rahat takaisin. En tue lihantuotantoa rahallisesti, mutta jos jättäisin tuomatta en mitenkään estäisi miehen lihankulutusta, hän sitten kävisi hakemassa jauhelihansa itse eikä se vaikuttasi asioihin mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitsen aatteen.
Ne eläimet ei halua kuolla,ei halua kärsiä jne. Saisiko sitten koirat pistää häkkeihin ja pistää lihoiksi. Eläimiä nekin. Eläimille kuuluu samoja oikeuksia kun ihmisille. Niillä on halu vapauteen ja elämiseen. Ei mekään haluta kärsiä ja pyritään välttämään kipua. Sama pätee jokaiseen eläimeen. Kyllä. Se on massamurha. Ihmisten silmät vain ovat kiinni.
Tuotantolehmät ja possut eivät kärsi ja ovat elämäänsä tottuneet. Teurastus on kivuton. Koiria koskee eri sääntely. Murhasta ei ole kyse, suosittelen rikoslain ja realiteettitajun tarkistamista.
Vau. Tiedän suomalaisen sikalan jossan sioilta leikataan korvat sekä saparo pois ilman kivunlievitystä. Sama käytäntö ulkomailla. Kuulostaako mukavalta? Ja kanoilta poltetaan nokat katki laitteelta etteivät nokkisi toisiaan ahtaassa tilassa.
Katso earthlings dokumentti ja tule sitten puhumaan miten eläimiä kohdellaan hyvin
Kannattaisi ottaa heti yhteyttä valvovan eläinlääkäriin, koska tuossa rikotaan räikeästi eläinsuojelulainsäädäntöä. Tosin, koska koko tapaus on vain esittäjän omaa sairasta mielikuvitusta, niin eipä moista ole odotettavissa.
Meillä on puolison kanssa omat tilit ja yhteiseen käyttöön ostetaan ne tuotteet, mitä kumpikin syö (kuten kasvikset). Mies puolestaan ostaa mitä itse syö (mm. liha ja jogurtti) ja minä ostan itse ne mitä syön vain itse (mm. soijajogurtti). Kellään ei oo ongelmaa järjestelyn kanssa.