Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

montako minuuttia ponnistit ja miltä se tuntui?

Vierailija
05.05.2006 |

täällä pohditaan tulevaa synnytystä..haluaisin kokemuksia siitä miten oma synnyty sujui ja millaiseen kipuun tuskia voisi verrata.

täytyykö mainita että olen ekakertalainen?

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdesta muusta en tarkkaa aikaa osaa sanoa, ehkä 15 min.

Vierailija
2/46 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tokalla 4 min. Epiduraali jotenkin rentouttaa (kun ei ole kipua) ja se homma eteni minulla aina sen puudutuksen jälkeen tosi rivakasti. Olin tulikuumassa suihkussa puudutukseen asti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

se kesti tosin kaiken kaikkiaa 19tuntii20min. mutta epiduraalin ansiosta se oli lähes kivuton :) kun ruvettiin ponnistaa se oli jotain aivan kaameaa! ponnistus kesti mulla 58min.!!! ja sattui älyttömästi ja repesinkin aika pahasti...synnytyksestä on kohta 4kk ja oisin kyl valmis jo uudestaa ;D nopeasti se unohtuu... ja tosiaan, voi kyllä toho mun kipuu vaikuttaa sekin et vauva oli yli neljäkilonen syntyessää ja minä pienikokoinen :)

Vierailija
4/46 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä voi verrata mihinkään. 2 vuorokauden valvomisen päätteeksi melkoinen urakka ja melkoinen kipu. Mutta nyytti sylissä urakan päätteeksi korvaa kaiken. Aikansa kesti ennekuin olin valmis edes ajattelemaan ryhtyväni samaan uudelleen, mutta nyt on taas kova vauvakuume eikä enää synnytyskään pelota.

Vierailija
5/46 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedän, että mulla oli helpot synnytykset, mutta se tieto ei kyllä tehnyt ponnistusvaihetta kuitenkaan kivuttomaksi tai mukavaksi. Ponnistusvaiheen alussa tuntuu, että repeää, ettei pää/lapsi mitenkään voi mahtua tulemaan. Sitten sitä vaan puskee ja vihdoin lapsi on syntynyt. Toivottavasti saat epiduraalin, joka auttaa, niin ei tarvi kärsiä samalla supistuskivuista.

Vierailija
6/46 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ponnistusvaihe oli paljon helpompi mulle, innoissani ponnistin kaiken lopun voimani siihen! =D supistusvaihe oli paljon kivuliaampi!

Vierailija
7/46 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meinasi usko loppua. Siinä tuntuu että halkeaa ja kuolee, mutta jostain kummasta saa kuitenkin voimaa pitkänkin urakan jälkeen! Se on oikeastaan helpottavakin vaihe kun tietää että helvetti on pian ohi. 5 tikkiä minulle tuli.

Vierailija
8/46 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluaisin jotenkin varautua siihen (olen suunnitellut etten ota epiduraalia lainkaan).

Vierailija
9/46 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ponnistustarve oli suuri, mitään kipua en tuntenut kun sitten väliliha puudutettiin epparin takia. Avautumiskivut oli tietty kamalat, mutta sain onneksi sitten lopulta epiduraalin.

Vierailija
10/46 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen oli yllättävää, kun ei tiennyt mitä odottaa, mutta ei jäänyt paikat edes kipeiksi. Kakkonen oli fyysisesti kivuliaampi, mutta tiesin mitä teen ja näin ollen melkeinpä helpompikin!

Kolmonen oli niin nopea, etten edes tajunnut sen olevan jo ohi, mutta fyysisesti se oli kaikkein raskain ja kivuliain synnytys!! Olin ihan tohjona sen jälkeen...

Anna ponnistusvaiheen mennä omalla painollaan ja muista hengittää!

Yksi vinkki saada lisävirtaa ponnistusvaiheessa on kun ajattelet että haluat saada vauvan ulos kaunispäisenä! Anteeksi... Meillä vaan kavereiten kanssa naurettu tätä-ihan oikeasti, että haluaa saada nopeasti vauva haarojen välistä, ettei litisty sinne...

Tiedät sitten kun aika tulee! ♥ Voimia tulevaan koitokseen ja paljon onnea!!

Vierailija
11/46 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ponnistusvaihe oli helpotus avautumisvaiheeseen ja sen tuskiin verrattuna. Ponnistaminen tuntui suoraansanottuna siltä, kuin olisi isoa p...aa vääntänyt. ;)

Vierailija
12/46 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva oli vaan niin iso 4600g ja 54 cm, ettei helpommalla tullut. Just kun soittivat imukuppilääkärin paikalle sain lisävoimia ja ponnistin pään ulos.

Ponnistusvaihe ei kuitenkaan ollut niin paha kuin avautumisvaihe. Miltä tuntui: siltä, että joku kävi aina kurkkaamassa ulos ja lumpsahti takaisin sisälle kymmenen kertaa. :O)

Siitä huolimatta synnyttäisin seuraavankin alakautta, veratilupohjaa löytyy sektioon.

Tsemppiä sinulle!

Ps. mulla on erittäin harvinaisen pitkä ponnistusvaihe!

Vierailija
13/46 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina pari minuuttia kerrallaan.

Vierailija
14/46 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopussa sattui niin helvetisti että tuntui kuin halkeaisi kahtia. Kävelin kuitenkin osastolle, että kyllä siitä toipuu melko nopeasti.

Vierailija
15/46 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

täällä pohditaan tulevaa synnytystä..haluaisin kokemuksia siitä miten oma synnyty sujui ja millaiseen kipuun tuskia voisi verrata.

täytyykö mainita että olen ekakertalainen?

No kipua ei voi verrata mihinkään... kuvailisin sitä lähinnä niin että kipu " ympäröi" vanteen tavoin. Epiduraalin vaikutus loppui juuri ennen ponnistusvaiheen alkamista. Monta kertaa luulin huutavani että en jaksa enää mutta ääntä ei vissiin tullut kun kätilö kehui että olin niin reipas, en sanonut että en jaksa enää :)

kuvittelin ponnistavani " walhgrenin oppien" mukaan minäkin, mutta se kipu kun löi päälle menin paniikkiin. Minut sai rauhoittumaan kätilön ääni joka sanoi että ponnistat kuin kovaa kakkaa ,). Aattelin mielessäni että sehän on ihan väärin mutta en pystynyt enää itsenäisesti toimimaan. Se kätilö oli kyllä kultaakin kalliimpi, tuskin olisin synnytyksen jälkeen ollut heti valmis uuteen vauvaan ilman sitä ihanaa tätiä. Vaikka " väärin" sen ohjeilla ponnistinkin :)

Vierailija
16/46 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sattui, tuntui ettei tule, tai että tulee väärältä puolelta.

Vierailija
17/46 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko ollut jotain 10min. Luulin kuolevani, ja kauheinta oli että tiesin etten siihen kuole.. Jos ymmärrät mitä tarkoitan... Kahden muun kohdalla oli epiduraali, ja ykkösellä en tuntenut yhtään mitään, kolmosella " sopivasti" (niin että tiesi edes synnyttävänsä).

Vierailija
18/46 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko työntää vaikka tuntuu että halkeaa.

Vierailija
19/46 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole käyttänyt muita lievityksiä kuin ilokaasua ponnistusvaiheessa, siihen on nimittäin helppo keskittyä hengittelemään!

Esikon aikana luulin että halkean ja ettei se voi mahtua tulemaan sieltä, mutta silloin nimenomaan täytyy vain puskea!

Se ihanuus ponnistusvaiheessa on, että tietää homman olevan pian ohitse, sillä ne synnytyssupistukset ovat myös yhtä helvettiä.

Jos et halua epiduraalia tms, suosittelen vettä-jos vain mahdollisuus päästä kylpyyn niin jättebra! Kudokset antaa nimittäin paljon paremmin periksi.

Vierailija
20/46 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja just se että paikat halkee. Pahat repeämät tulikin kyllä.