Minä rakastan ruotsin kieltä. Tiesitkö sinä, onneton, että ritilä on ruotsiksi galler?
Ruotsin kieli tarjoaa suunnattoman rikkauden! Ei ole olemassa pakkoruotsia, on vain RIEMUruotsia!
Anneli
Kommentit (53)
Suomalainen ja ruotsalainen kinasivat siitä, kummanko äidinkieli kuulostaa
kauniimmalta. Koska selvyyttä ei saatu, pyysivät he englantilaisen
sovittelijaksi.
Hetken mietittyään päätti englantilainen lausua runon, jonka suomalainen
ja ruotsalainen sitten kääntäisivät omalle kielelleen. Näin hän voisi
päättää kumpiko kuulostaa kauniimmalta, suomi vai ruotsi.
Englantilainen lausui valitsemansa runon:
"Island, island, grassy island, grassy island's bride"
Suomalainen käänsi:
"Saari, saari, heinäsaari, heinäsaaren morsian"
Sitten oli ruotsalaisen vuoro:
"Ö, ö, hö-ö, hö-ö's mö"
Vierailija kirjoitti:
Itselleni se, että ei osaa ruotsinkieltä, kertoo ihmisen laiskuudesta. Hän ei jaksa edes kansalliskieltä opiskella, osaako muutakaan? Menkää peilin eteen!
Anneli
Ruotsin kieli ei ole kansalliskieli edes Ruotsissa, vielä vähemmän Suomessa.
Mikael Reuter
Suomi on alkuperäiskieli Ruotsissa jopa enemmän kuin ruotsi
Söndra och härska
http://finnpro2000.tripod.com/spraket.htm
Lyhyt käännös:
Suomalaiset eivät ole vähemmistö Ruotsissa, vaan maan alkuperäiskansa, jotka asuttivat maata, ei 500 vuotta, vaan alusta, kun viimeinen jääkausi vetäytyi ennen indoeurooppalaisten tunkeutumista maahan.
Söndra och härska
Integration med alla medel
I början av 1900-talet introducerades på svenskt akademiskt håll (Wiklund, Lundborg m fl) den uppfattningen att de finsktalande i finnbygden till rasen är ursprungligen och övervägande svensk, ehuru den genom omständigheternas makt kommit att bli finskspråkigt. Denna förfinskningsteori lanserades i samband med aktiveringen av försvenskningsarbetet i finnbygden. Detta framställdes som ett kulturarbete i syfte att återge befolkningen dess ursprungliga språk. Forskare framhöll att som finnarna (alltså senare och efter svenskarna) inflyttade i större antal och förökade sig hastigare än svenskarna, kom de senare i efterhand i minoritet och förfinskades. En av tidens viktigaste frågor var nämligen att svenskarna befarades vara på utdöende. Man trodde att för få barn föddes och att många av dem var av dålig kvalitet; en fråga som rasbiologerna skulle lösa.
Intressant att professorn och rasbiologen Herman Lundborg och andra svenska skallemätningsexperter ansåg tordedalsfinnar övervägande tillhöra svensk ras, fast finnar i övrigt av dessa experter klassificerades som mongoler, en lägre ras. Lundborg även lade grunden till världens första statliga institut för eugenik (rashygien) år 1921, Rasbiologiska Institutet vid Uppsala universitet 1921, var nazister hämtade inspiration ifrån. Institutet finns kvar än idag.
Finska språkets särställning
Konventionen och lagen om minoritetsspråk trädde i kraft den 1 april 2000 och den gav bland annat finskan status som officiellt minoritetsspråk i Sverige. Beslutet innebär att samer, sverigefinnar, tornedalingar, romer och judar erkänns som nationella minoriteter i Sverige. Ratificeringen innebär också att Sverige skall ge stöd och skydd åt fem minoritetsspråk i vårt land: samiska, finska, meänkieli (tornedalsfinska), romani chib och jiddisch.
Redan den 8 september 1994 beslöt den svenska regeringen att finska språket skall ha en särställning i Sverige: "Denna särställning bör beaktas på olika nivåer och sektorer i det svenska samhället."
Finnar är ingen minoritet i riket utan landets ursprungsbefolkning, som bebott landet inte i 500 år utan från första början efter isens senaste retirering, och före indoeuropéernas inträngande långt ifrån öster. Det finns en kontinuitet av flyttningar i detta område, redan före några statsbildningar.
Ruotsi on ihan mukava helppo kieli, mutta ärsyttää nämä suomenruotsalaiset, jotka tunkevat suomalaisia sanoja sekaan puhuessaan sitä svenskaanska. Jos mä meen Ruotsiin ja sanon, et jag skulle vilja köpa en kännykkä. Varmaan tulen ymmärretyksi.
Eikö siitä rikkaudesta siis voi nauttia omin päin ilman mukaan kiskottua vastahakoista joukkoa? Ei meillä ole pakkosaunaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Puhun ruotsia äidinkielenäni. Miksi se tekisi minusta onnettoman?
Siksi koska identiteettisi ei ole kotona Suomessa eikä Ruotsissa. Olet ulkopuolinen molemmissa maissa.
Jos MINÄ pidän jostain kyllähän sitä samaa koko kansakunta tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Itselleni se, että ei osaa ruotsinkieltä, kertoo ihmisen laiskuudesta. Hän ei jaksa edes kansalliskieltä opiskella, osaako muutakaan? Menkää peilin eteen!
Anneli
Kansalliskieli on suomi.On opeteltu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Luuletko, Anneli, tuollaisten aloitusten jotenkin edistävän ruotsinkielen asemaa?
Minun ruotsintaitoni on, kuten mone muunkin, heikko.
En kuitenkaan suhtaudu ruotsinkieleen negatiivisesti.
Kouluruotsin jälkeen olen tarvinnut kieltä niin harvoin, että se ei ole kehittynyt, kuten englanninkielen taito.
Tämä lienee useimmilla tilanne.Pahin suomalaisten ruotsinkielen taidon jarru on Ruotsia, ruotsia ja ruotsalaisia kohtaan lietsottu antipatia.
Olenkin viimeaikoina pyrkinyt opiskelemaan hieman ruotsia.
Tämä on niin totta. Ruotsin kieli on suurimmalle osalle suomalaisista täysin tarpeeton. En ole kolmekymmentä vuotta kestäneen työurani aikana tarvinnut kertaakaan. Hyvä ettei sen kirjoittaminen ole enää pakollista. Toivottavastiyös se virkamies ruotsin vaatimus pian ymmärretään poistaa.
Riippuu työstä. Vuodesta 1990 olen joka ainoana työpäivänä puhunut ja kirjoittanut ruotsia.
Sanoinkin, että suurimmalle osalle tarpeeton, mielestäni siihen liittyy selkeästi ajatus, että jotkut poikkeukset sitä tarvitsevat. Mielestäni se ei ole kuitenkaan vaatia kaikkia tuhlaamaan aikaansa ruotsin opiskeluun.
Olet oikeassa. Jos olet varma, että asut elämäsi junttikaupungissa etkä mene työhön sellaiseen paikkaan, missä on koko maan kattava asiakaspalvelu, niin ruotsi on täysin turha kieli. Mutta minkään kielen opiskelu ei ole ajan
tuhlausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Luuletko, Anneli, tuollaisten aloitusten jotenkin edistävän ruotsinkielen asemaa?
Kouluruotsin jälkeen olen tarvinnut kieltä niin harvoin, että se ei ole kehittynyt, kuten englanninkielen taito.
Tämä lienee useimmilla tilanne.Pahin suomalaisten ruotsinkielen taidon jarru on Ruotsia, ruotsia ja ruotsalaisia kohtaan lietsottu antipatia.
Tämä on niin totta. Ruotsin kieli on suurimmalle osalle suomalaisista täysin tarpeeton. En ole kolmekymmentä vuotta kestäneen työurani aikana tarvinnut kertaakaan. Hyvä ettei sen kirjoittaminen ole enää pakollista. Toivottavastiyös se virkamies ruotsin vaatimus pian ymmärretään poistaa.
Riippuu työstä. Vuodesta 1990 olen joka ainoana työpäivänä puhunut ja kirjoittanut ruotsia.
Sanoinkin, että suurimmalle osalle tarpeeton, mielestäni siihen liittyy selkeästi ajatus, että jotkut poikkeukset sitä tarvitsevat. Mielestäni se ei ole kuitenkaan vaatia kaikkia tuhlaamaan aikaansa ruotsin opiskeluun.
Riemuruotsi meille jotka ruotsin kieltä arvostamme ja tarvisemme. Minusta suurimmalle osalle suomalaisia riittää suomen kielen lukutaito, peruslaskutoimitukset ja prosenttilasku, käsityöt, kansalaistaito ja liikunta. On suurta tuhlausta yrittää pakolla sivistää uppiniskaista kansaa. Oppikoulu ja pääsykokeet takaisin niille jotka pyrkivät yliopistoihin.
- Tekniikan Maisteri.
Vierailija kirjoitti:
Minulle se, joka ei osaa ruotsia, on turhake. Näin se vain on.
Anneli
Anneli koittaa ärsyttää älkää välittäkö.Ilmeisesti hän joku Ruotsalaisille kateellinen.
Anneli har rätt. Att kunna svenska språket är en rikedom. Den som inte kan svenska är stackarn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle se, joka ei osaa ruotsia, on turhake. Näin se vain on.
Anneli
Anneli koittaa ärsyttää älkää välittäkö.Ilmeisesti hän joku Ruotsalaisille kateellinen.
Lähinnä ihmettelen onko se provo vai tosissaan.
Eihän tuota riemuruotsia aikuinen voi edes Helsingissä opiskella missään.
Kansalaisopistossa ei enää edes järjestetä ruotsin kielen kursseja. Olisiko niin, että helsinkiläiset jo osaavat ruotsia niin hyvin, että tarvetta opiskelulle ei ole... Tai ehkä onkin niin, että kysyntää ja tarvetta kurseille ei ole, koska ruotsin kielen osaamiselle ei ole mitään tarvetta.
Japania, koreaa ja kiinaa kyllä näemmä opetetaan.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuota riemuruotsia aikuinen voi edes Helsingissä opiskella missään.
Kansalaisopistossa ei enää edes järjestetä ruotsin kielen kursseja. Olisiko niin, että helsinkiläiset jo osaavat ruotsia niin hyvin, että tarvetta opiskelulle ei ole... Tai ehkä onkin niin, että kysyntää ja tarvetta kurseille ei ole, koska ruotsin kielen osaamiselle ei ole mitään tarvetta.
Japania, koreaa ja kiinaa kyllä näemmä opetetaan.
Katso Helsingin TYÖVÄENopiston sivuja, sinä leikkiporvari.
Anneli
Vierailija kirjoitti:
Ruotsi on ihan mukava helppo kieli, mutta ärsyttää nämä suomenruotsalaiset, jotka tunkevat suomalaisia sanoja sekaan puhuessaan sitä svenskaanska. Jos mä meen Ruotsiin ja sanon, et jag skulle vilja köpa en kännykkä. Varmaan tulen ymmärretyksi.
Mitä helvettiä mukava kieli tarkoittaa? Etkö keksi mitään muuta positiivista pakkoruotsista? No en minäkään keksi.
Vierailija kirjoitti:
Olet oikeassa. Jos olet varma, että asut elämäsi junttikaupungissa etkä mene työhön sellaiseen paikkaan, missä on koko maan kattava asiakaspalvelu, niin ruotsi on täysin turha kieli. Mutta minkään kielen opiskelu ei ole ajan
tuhlausta.
Itse kun olin asiakaspalvelutehtävissä huomasin, että ruotsin kielen osaamisella olisi ollut kyllä tarvetta.
Sitten kun siirryin ensin asiantuntija- ja nyttemmin esimiestasolle, niin tarvetta ruotsin kielelle ei ole ollut.
Eli jos tähtäät asiakaspalvelutehtäviin, niin kehitä ruotsin kielen taitoja. Jos tähtäin on asiantuntijuudessa tai johtotehtävissä, kehitä substanssiosaamista.
Annelipanneli ripulikakka hömmeli. Ruotsin kieli Suomessa on muinaisjäänne jonka kannattajat ovat kuin Hyacint Bucket, aivan turhaa melua ja itsensä glorifioimista. Ruotsin kielen rakastelu saa muut ihmiset lähinnä vaivaantuneiksi ja kokemaan valtavaa myötähäpeää junttiudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
tuhlausta.
Ei niissä koko maan kattavissakaan asiakaspalveluissa kaikkien tarvitse ruotsia osata. Riittää, että yksi osaa. Toki kun kouluttautuu tarpeeksi, ei tarvitse tehdä asiakaspalvelutyötä. Sitäpaitsi useimmissa kansainvälisissä yrityksissä työkieli on joku ihan muu kuin ruotsi.
Varför kritiseras Anneli? Hon säger sanningen. Det vet jag som finlandssvensk. Kan man inte svenska, är man sämre lottad i livet. Så enkelt är det. Svenskan avgör. Vilken sida väljer du?
Tarkoittanet ruotsinkielisten säätiöiden hallinnoimia varoja?