Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minä rakastan ruotsin kieltä. Tiesitkö sinä, onneton, että ritilä on ruotsiksi galler?

Vierailija
22.09.2018 |

Ruotsin kieli tarjoaa suunnattoman rikkauden! Ei ole olemassa pakkoruotsia, on vain RIEMUruotsia!

Anneli

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

4/5

Vierailija
42/53 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missäs sitä vois opiskella?

Anneli, huhuu! Ei löydy kursseja mistään. Töis vois kesällä tarvita! Aikuiset kyllä puhuu englantia, mutta lapsiasiakkaiden kanssa on kielimuuri. :D Ite ymmärrän ruotsia vähän, mutta en osaa puhua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah, hauska keskustelu. Just luin HBL:stä että suomenruotsalaiset nuoret saavat kyllä kuulla kielestään. Heitä käsketään puhumaan suomea, junttisuomalaiset aukovat päätään, saattavat käydä käsiksi.

Hyi meitä. Kyllä, olen umpisuomalainen ja luen HBLn joka päivä. Olen naimisissa suomenruotsalaisen kanssa. Lapseni koulussa puhun ruotsia ja kaikki kouluasiat (Wilma/Helmi) hoidan ruotsiksi.

Asenne ratkaisee. Sitä historiallista tosiasiaa emme voi muuttaa - Suomi oli osa Ruotsia aikanaan. Ja miettikääpä kulttuuriamme, millainen se olisi ilman kaksikielisyyden tuomaa rikkautta.

Tämä kielisota on niin kulunut taistelukenttä. Entäpä jos tsaari olisi halunnut viralliseksi kieleksi Venäjän?

Elä ja anna toistenkin elää. Jos et halua oppia ruotsia, se on sinun valintasi.

Vierailija
44/53 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Luuletko, Anneli, tuollaisten aloitusten jotenkin edistävän ruotsinkielen asemaa?

Minun ruotsintaitoni on, kuten mone muunkin, heikko.

En kuitenkaan suhtaudu ruotsinkieleen negatiivisesti.

Kouluruotsin jälkeen olen tarvinnut kieltä niin harvoin, että se ei ole kehittynyt, kuten englanninkielen taito.

Tämä lienee useimmilla tilanne.

Pahin suomalaisten ruotsinkielen taidon jarru on Ruotsia, ruotsia ja ruotsalaisia kohtaan lietsottu antipatia.

Olenkin viimeaikoina pyrkinyt opiskelemaan hieman ruotsia.

Tämä on niin totta. Ruotsin kieli on suurimmalle osalle suomalaisista täysin tarpeeton. En ole kolmekymmentä vuotta kestäneen työurani aikana tarvinnut kertaakaan. Hyvä ettei sen kirjoittaminen ole enää pakollista. Toivottavastiyös se virkamies ruotsin vaatimus pian ymmärretään poistaa.

Riippuu työstä. Vuodesta 1990 olen joka ainoana työpäivänä puhunut ja kirjoittanut ruotsia.

Sanoinkin, että suurimmalle osalle tarpeeton, mielestäni siihen liittyy selkeästi ajatus, että jotkut poikkeukset sitä tarvitsevat. Mielestäni se ei ole kuitenkaan vaatia kaikkia tuhlaamaan aikaansa ruotsin opiskeluun.

Olet oikeassa. Jos olet varma, että asut elämäsi junttikaupungissa etkä mene työhön sellaiseen paikkaan, missä on koko maan kattava asiakaspalvelu, niin ruotsi on täysin turha kieli. Mutta minkään kielen opiskelu ei ole ajan

tuhlausta.

Ei niissä koko maan kattavissakaan asiakaspalveluissa kaikkien tarvitse ruotsia osata. Riittää, että yksi osaa. Toki kun kouluttautuu tarpeeksi, ei tarvitse tehdä asiakaspalvelutyötä. Sitäpaitsi useimmissa kansainvälisissä yrityksissä työkieli on joku ihan muu kuin ruotsi.

Jotkut pitävät asiakaspalvelutyöstä koulutuksesta huolimatta. Yksi ei riitä, on lomia ja taukoja, jolloin osaaja ei ole paikalla. Noloa... Ja yritysten työkieli on ihan eri asia.

Vierailija
45/53 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah, hauska keskustelu. Just luin HBL:stä että suomenruotsalaiset nuoret saavat kyllä kuulla kielestään. Heitä käsketään puhumaan suomea, junttisuomalaiset aukovat päätään, saattavat käydä käsiksi.

Tämä on kyllä mielestäni itsekin hauskaa. Toisaalta pakkoruotsittaja-Annelit argumentoivat että suomen- ja ruotsinkielisten välit ovat siksi niin hyvät, koska molemmat joutuvat pakosta opiskelemaan toistensa kieltä ja kulttuuria ja siten ymmärtämään toisiaan.

Toisaalta sitten sanotaan, että ruotsinkieliset kohtaavat hurrittelua ja väkivallan uhkaa, jos puhuvat julkisesti ruotsia ja uhriutuvat vähemmistöstatuksella. Ei kyllä mielestäni kuullosta kovin terveiltä kieliryhmien suhteet, jos noin on.

Että koittakaa nyt päättää, ovatko kieliryhmien keskinäiset välit hyvät vai huonot. Molempia ne eivät voi olla riippuen siitä kumpi mielipide nyt sattuu Annelien asiaa ajamaan ;)

Vierailija
46/53 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin rakastan ruotsinkieltä. Että onkin kaunis kieli ja helppokin. Itse opin sitä aluksi koulussa, loput luonnollisesti koska asun todella ruotsinkielisellä paikkakunnalla.

On se vaa hienoa tavata sisämaan sukulaisia ja kun miesystävä soittaa, saan näiden kuullen puhua ruotsia. Eivät ymmärrä sanaakaan :D

Suomenkieleni painotus on ajan myötä muuttunut, puheestani paistaa ruotsinkieli takana. En ollut tietoinen siitä ennenkuin minulle alettiin siitä huomauttelemaan. Aika hauskaa.

Vierailija
47/53 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä mielestäni itsekin hauskaa. Toisaalta pakkoruotsittaja-Annelit argumentoivat että suomen- ja ruotsinkielisten välit ovat siksi niin hyvät, koska molemmat joutuvat pakosta opiskelemaan toistensa kieltä ja kulttuuria ja siten ymmärtämään toisiaan.

Toisaalta sitten sanotaan, että ruotsinkieliset kohtaavat hurrittelua ja väkivallan uhkaa, jos puhuvat julkisesti ruotsia ja uhriutuvat vähemmistöstatuksella. Ei kyllä mielestäni kuullosta kovin terveiltä kieliryhmien suhteet, jos noin on.

Että koittakaa nyt päättää, ovatko kieliryhmien keskinäiset välit hyvät vai huonot. Molempia ne eivät voi olla riippuen siitä kumpi mielipide nyt sattuu Annelien asiaa ajamaan ;)

Junttien mielestä, jotka eivät ruotsia osaa, välit ovat huonot.

Vierailija
48/53 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tala bara vad ni kan så jag talar vad jag vill... Siis itsellä tosiaan isän puolen suku ruotsinkielisiä ja itse osaan myös siis ruotsia aivan hyvin. Ainut vaan, että kirjoittaminen ei ole niin priimaa kuin puhuminen. Tosin täälläpäin tarvii ruotsia about 90% työpiakoista niin on ollut todella hyödyksi kaksikielisyys

Vierailija
49/53 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anneli levererar! Heja Anneli!

Vierailija
50/53 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselleni se, että ei osaa ruotsinkieltä, kertoo ihmisen laiskuudesta. Hän ei jaksa edes kansalliskieltä opiskella, osaako muutakaan? Menkää peilin eteen!

Anneli

Se että meitä on alistettu, syrjitty, vähätelty, hyväksikäytetty Tukholmasta käsin ruotsin kielellä ei tietenkään velvoita meitä mihinkään kaksikielisyyteen tai pakkoruotsiin. Päinvastoin sen takia meiltä pitää kieltää ruotsin kieli kokonaan haitallisena meidän kehitykselle ja identiteetille.

Vierailija
51/53 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi meitä. Kyllä, olen umpisuomalainen ja luen HBLn joka päivä. Olen naimisissa suomenruotsalaisen kanssa. Lapseni koulussa puhun ruotsia ja kaikki kouluasiat (Wilma/Helmi) hoidan ruotsiksi.

Asenne ratkaisee. Sitä historiallista tosiasiaa emme voi muuttaa - Suomi oli osa Ruotsia aikanaan. Ja miettikääpä kulttuuriamme, millainen se olisi ilman kaksikielisyyden tuomaa rikkautta.

Tämä kielisota on niin kulunut taistelukenttä. Entäpä jos tsaari olisi halunnut viralliseksi kieleksi Venäjän?

Nimenomaan näin. Opettele ja puhu jos haluat, mutta mitään pakkoa ei pitäisi olla. Jokaisella tulisi olla oikeus valita vapaasti mihin kieliin panostaa.

Vierailija
52/53 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Luuletko, Anneli, tuollaisten aloitusten jotenkin edistävän ruotsinkielen asemaa?

Minun ruotsintaitoni on, kuten mone muunkin, heikko.

En kuitenkaan suhtaudu ruotsinkieleen negatiivisesti.

Kouluruotsin jälkeen olen tarvinnut kieltä niin harvoin, että se ei ole kehittynyt, kuten englanninkielen taito.

Tämä lienee useimmilla tilanne.

Pahin suomalaisten ruotsinkielen taidon jarru on Ruotsia, ruotsia ja ruotsalaisia kohtaan lietsottu antipatia.

Olenkin viimeaikoina pyrkinyt opiskelemaan hieman ruotsia.

Tämä on niin totta. Ruotsin kieli on suurimmalle osalle suomalaisista täysin tarpeeton. En ole kolmekymmentä vuotta kestäneen työurani aikana tarvinnut kertaakaan. Hyvä ettei sen kirjoittaminen ole enää pakollista. Toivottavastiyös se virkamies ruotsin vaatimus pian ymmärretään poistaa.

Riippuu työstä. Vuodesta 1990 olen joka ainoana työpäivänä puhunut ja kirjoittanut ruotsia.

Sanoinkin, että suurimmalle osalle tarpeeton, mielestäni siihen liittyy selkeästi ajatus, että jotkut poikkeukset sitä tarvitsevat. Mielestäni se ei ole kuitenkaan vaatia kaikkia tuhlaamaan aikaansa ruotsin opiskeluun.

Olet oikeassa. Jos olet varma, että asut elämäsi junttikaupungissa etkä mene työhön sellaiseen paikkaan, missä on koko maan kattava asiakaspalvelu, niin ruotsi on täysin turha kieli. Mutta minkään kielen opiskelu ei ole ajan

tuhlausta.

Ei niissä koko maan kattavissakaan asiakaspalveluissa kaikkien tarvitse ruotsia osata. Riittää, että yksi osaa. Toki kun kouluttautuu tarpeeksi, ei tarvitse tehdä asiakaspalvelutyötä. Sitäpaitsi useimmissa kansainvälisissä yrityksissä työkieli on joku ihan muu kuin ruotsi.

Jotkut pitävät asiakaspalvelutyöstä koulutuksesta huolimatta. Yksi ei riitä, on lomia ja taukoja, jolloin osaaja ei ole paikalla. Noloa... Ja yritysten työkieli on ihan eri asia.

No sehän on silloin ihan oma valinta se ruotsin tarve. Jos sinä sitä tarvitset, miksi jokaikisen muunkin pitäisi osata? Varsinkin jos asiakaspalvelutyö ei kiinnosta. Jollekkin toiselle sitä paitsi voisi olla enemmän hyötyä vaikka venäjästä.

Vierailija
53/53 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihan omaa tyhmyyttäsi, että suostut kouluasiat hoitamaan ruotsiksi. Suomi on kaksikielinen maa ja sinulla on oikeus saada julkiset palvelut omalla äidinkielelläsi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme