Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ravintola-alalla ollaan niin ilkeitä uusille? Aloitin juuri vuokratyön.

Vierailija
22.09.2018 |

Aloitin parin vuokrafirman kautta ravintola-alan keikkatyöt opintojen oheen vuosi sitten. Olen järkyttynyt itseni ja muiden vuokratyöntekijöiden kohtelusta ravintoloissa! Toki on ihan ok paikkojakin ollut, mutta enemmän niitä huonoja. Ihmiset käyttäytyvät kuin mitkäkin autistit, ja ilkeilevät. Tässä muutamia esimerkkejä:

- ei vastata tervehdykseen

- perehdytystä ei ikinä ehditä antaa, pitää vain itse tajuta mitä lähteä tekemään ja miten

- ei neuvota mitään ennalta, eikä edes vaikka kysyy, mulkoillaan vaan

- jos kuitenkin suvaitaan puhua jotain, niin sekin pitää tehdä nenänvartta pitkin kyllästyneenä tuhahdellen

- osoitetaan mieltä, kun en älynnyt jotain talon sanatonta sopimusta

- sanattomia sopimuksia ei kerrota, ne täytyy opetella. Mielellään nöyryytyksen ja huutojen kautta.

- kiitosta ei tule ikinä, vaikka miten hyvin hoitaisit tonttisi. Kuittailua kyllä pienimmistäkin asioista.

- esimiehet voivat olla asiattomia ja kohteluun vaikuttaa henkilökemiat, päivän fiilis ja tähtien asento

- jos joku asia jossain tyypissä ei miellytä, niin häntä nakitetaan inhottaviin hommiin ja suljetaan ulkopuolelle

- oma ja muiden hyvinvointi ei kiinnosta pätkääkään. Painetaan pitkää päivää ilman taukoja ja tietoa kotiinpääsyajasta, ikään kuin oltaisiin korvaamattomia. Odotetaan samaa uhrautumista muilta. Jos kieltäytyy, työt vähenee ja käytös muuttuu

- käytös ylipäänsä sivistymätöntä

Kaikki noista asioista ei ole sattunut onneksi omalle kohdalle, mutta olen seurannut sivusta. Itse olen jo päälle kolmekymppinen ja paljon kokemusta työelämästä, joten en suostu ihan mihin tahansa ja pidän kiinni oikeuksistani, mutta nuoremmat eivät uskalla.

Mistä tuo ravintola-alan perseily johtuu?

Näiden kokemusten myötä olen päättänyt, että ravintolatöihin en tule valmistumiseni jälkeen enää menemään, vaikka ei muuta olisi tarjolla ja vaihtoehtona työttömyys. Hrr.

Kommentit (85)

Vierailija
1/85 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä kiireessä ei kuule jakseta kaltaistasi uusavutonta.

Vierailija
2/85 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen tottuu. Alaa ei voi suositella herkille, pitää olla paksu nahka ja terävä kieli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/85 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne purkaa pahaa oloaan muihin. Ei joka paikassa ole tuollaista, mutta tuollaisia paikkoja löytyy kyllä. Olen itse ollut pitkän pätkän ravintola-alalla, mutta lopulta vihasin kaikkea ja kaikkia (myös itseäni) ja totesin että pakko päästä pois. Nyt opiskelen uutta alaa ja valoa näkyy tunnelin päässä. Mutta ravintola-alan välttely kuulostaa ihan fiksulta suunnitelmalta.

Vierailija
4/85 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni alalla tupakoi ja kun ei ehdi pitää taukoja hermot ovat kireällä.

Vierailija
5/85 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusavutonta?

Siinä työssä nyt pärjää, jos on suurinpiirtein normaalisti kehittynyt yksilö. Mä hoidan hommani aina hyvin ja pystyn päättelemään ja oppimaan nopeasti.

Mitään supervoimia mulla ei kuitenkaan ole, että voisin esim. nähdä kaappien sisälle ja selvittää missä säilytetään mitäkin kapustaa. Tai lukea ajatuksia, tai selvittää näitä kirjoittamattomia, mielivaltaisia sääntöjä.

Ap

Vierailija
6/85 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ei kuulostanut uusavuttomalta, kokemustakin jo paljon. Hän vaan vastusti ilkeyttä. Luulen että monen tekosyy just tuo, että kiireessä ei jaksa ketään opastaa. Mutta sehän on vaan tekosyy. Väärin tehdyn korjaaminen vie enemmän aikaa.

Vierailija
7/85 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka alalla valitettavasti tuota on. Sosiaali-ja terveysala yksi pahimmistaa. Olis kaikille helpompaa jos töissä ois mukava ilmapiiri ja itse kukin kantaisi siitä myös vastuun.

Vierailija
8/85 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan ilmiön. Itse tein opiskeluaikoina vuosien ajan baarihommia. Olin aivan pöyristynyt alussa siitä törkeästä, epäkohteliaasta ja simputtavasta meiningistä jolla varsinkin ekstraajat otettiin joissain paikoissa vastaan. Niihin en mennyt enää uudelleen loukkauksia kuuntelemaan, koska mukaviakin mestoja oli. Silloin päätin, että en ikinä laita vahinkoa kiertämään vaan otan aina kaikkialla uudet työntekijät ja nuoret sijaiset parhaani mukaan huomioon ja neuvon niin paljon kun pystyn.

Parissa paikassa joissa työskentelin myöhemmin vakkarina, oli muutama tyyppi jotka ihan kilpailivat siitä, kuka on esim. ekstra-blokkarille vittumaisin. He olivat typeriä ja matalamielisiä ihmisiä, jotka käyttivät sitä ainoaa vähäistä valtaa, jota heillä oli. En pysty arvostamaan, enkä arvostanut silloinkaan. Nyt 20 vuotta myöhemmin he edelleen tekevät kyypparin hommia, monet silloin opiskelevat blokkarit ovat jo hyvissä asemissa yritysmaailmassa ja yhteiskunnallisia vaikuttajia.

Vierailija
9/85 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhutko nyt ravintola-alasta vai sosiaali-ja terveysalasta? Kuulostaa ihan hoitoalan käytännöltä.

Vierailija
10/85 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kyllä, mietin itse samaa neljän vuoden ajan kun tein keikkahommia opintojen ohella. Matalasti koulutetuilla/kouluttamattomilla ravintolatyöntekijöillä taitaa olla sellainen "kovuuden" kulttuuri, että haluavat luoda alastaan mielikuvan että siellä vain pahikset pärjää ja muut on uusavuttomia nössöjä. Mun kokemuksen mukaan just ne opiskelevat kympin tytöt olikin monessa parempia, mutta sehän johti tietysti kateuteen ja tuohon pinttyneeseen passiivisaggressiivisuuteen vakkareiden taholta.  Luojan kiitos  se ei ole kaikkien ominaispiirre, mutta yksikin tahtotantta voi myrkyttää työilmapiirin koko työyhteisöltä. 

Ravintola-alalla olen kohdannut  seksuaalista ahdistelua, pimeää työtä, tippien varastelua, vuokratyöntekijöiden syyttämistä vakkareiden tekemisistä/tekemättä jättämisistä, työnantajan sabotoimista, työantajan velvollisuuksien välttelyä ja yleisesti sellaista kaikkiin kohdistuvaa kiukuttelua, mitä ei aikuisilta vaan olisi voinut olettaa.  Ja baaripuolella sitten työntekijät viettävät vapaa-aikaa keskenään, ettei vahingossakaan tartu positiivisia käyttäytymismalleja muualta.

Sääliksi käy koko alaa. Luulin pääseväni tuosta kun siirryin muualle, mutta kyllä se vieläkin tulee vastaan kun on itse asiakkaana ja näkee miten joitain työntekijöitä kohdellaan. Omalle lapselle en tule suosittelemaan, edes opintojen ohelle.

Vierailija
11/85 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen keikkaa päiväkodeissa. Yleensä ollaan ystävällisiä, mutta pari kertaa tullut tuhahtelijoita.

Silloin totean ystävällisesti hymyillen, että minä en voi tietää teidän talonsisäisiä juttuja, joten voisitko ystävällisesti vaan kertoa kysymäni asian. Silloin yleensä muuttuu vähän ääni kellossa, kun tilanteeseen tarttuu heti eikä vain jää hiljaa nielemään kaikkea.

Todella veemäisessä paikassa voisi vuoron lopussa todeta ystävällisesti, että hyvä kun tietää nyt, ettei tähän kohteeseen jatkossa enää kannata tulla. Siinäpähän kärvistelevät sitten sijaispulassa.

Vierailija
12/85 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnistan ilmiön. Itse tein opiskeluaikoina vuosien ajan baarihommia. Olin aivan pöyristynyt alussa siitä törkeästä, epäkohteliaasta ja simputtavasta meiningistä jolla varsinkin ekstraajat otettiin joissain paikoissa vastaan. Niihin en mennyt enää uudelleen loukkauksia kuuntelemaan, koska mukaviakin mestoja oli. Silloin päätin, että en ikinä laita vahinkoa kiertämään vaan otan aina kaikkialla uudet työntekijät ja nuoret sijaiset parhaani mukaan huomioon ja neuvon niin paljon kun pystyn.

Parissa paikassa joissa työskentelin myöhemmin vakkarina, oli muutama tyyppi jotka ihan kilpailivat siitä, kuka on esim. ekstra-blokkarille vittumaisin. He olivat typeriä ja matalamielisiä ihmisiä, jotka käyttivät sitä ainoaa vähäistä valtaa, jota heillä oli. En pysty arvostamaan, enkä arvostanut silloinkaan. Nyt 20 vuotta myöhemmin he edelleen tekevät kyypparin hommia, monet silloin opiskelevat blokkarit ovat jo hyvissä asemissa yritysmaailmassa ja yhteiskunnallisia vaikuttajia.

Eikö näistä paikoista kannattaisi laittaa jotain palautetta vuokrafirmaan? Jos ei muuta, niin tietävät kertoa syyn kun lopulta ravintoloitsija ihmettelee, miksei saa ekstraajia niin millään.

Vierailija
13/85 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan miten olin baarissa töissä ja toinen työntekijä vain mulkoili ja tiuski koko illan, ei suostunut vastaamaan mihinkään kysymykseeni esim. "Missä te pidätte x asiaa?" "No käytä aivojas ja eti ite." ookoo. :D

Asiakkaillekin kaatoi kaljaa naama nutturalla ja minä siinä vieressä yritin olla mahdollisimman positiivinen ja ystävällinen, ettei asiakkaat säikähtäisi mokomaa ankeuttajaa. :D Kiusallisin työvuoro ikinä.

Vierailija
14/85 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka alalla valitettavasti tuota on. Sosiaali-ja terveysala yksi pahimmistaa. Olis kaikille helpompaa jos töissä ois mukava ilmapiiri ja itse kukin kantaisi siitä myös vastuun.

Minulla kyllä sotealan keikkailijana vaan positiivista kerrottavaa. Hyviä tyyppejä ollut työpaikoilla ja mukavaa on ollut.

Vierailija
15/85 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä ajattelutapaa minä en ymmärrä, väärin tehdyn työn korjaamiseen menee tuplasti aikaa kuin mitä menisi jos kertoisi heti alkuun mitä pitää tehdä. Ja niitä virheitä sattuu vain enemmän jos uutta tulokasta ei opasteta ja kouluteta, vähemmällä työllä pääsisi jos vaan hoitaisi perehdytyksen kunnolla ja vastalisi asiallisesti kysymyksiin.

Mutta ehkä nämä tällaiset nauttii, kun töissä on paska fiilis ja saa ilkkua uudelle työntekijälle.

Vierailija
16/85 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä ei ole yhtäkään alaa, jossa kiireessä ei jakseta juoruilla ja käyttää energiaa huutamiseen. Vähemmän riehumista - > vähemmän virheitä -> vähemmän kiirettä. Kyllä yksikin kiireinen tarjoilija ehti kerran vartin jutella jonkun tuttunsa asiakkaan kanssa, kunnes työkaverit jo tulivat hakemaan töihin ja tämä lähti nokka nyrpeänä. Vakkari oli, koska olen tyypin nähnyt monta kertaa ja rinnassa lukee joku vuoropäällikkö....

Vierailija
17/85 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

:O

Vierailija
18/85 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan miten olin baarissa töissä ja toinen työntekijä vain mulkoili ja tiuski koko illan, ei suostunut vastaamaan mihinkään kysymykseeni esim. "Missä te pidätte x asiaa?" "No käytä aivojas ja eti ite." ookoo. :D

Asiakkaillekin kaatoi kaljaa naama nutturalla ja minä siinä vieressä yritin olla mahdollisimman positiivinen ja ystävällinen, ettei asiakkaat säikähtäisi mokomaa ankeuttajaa. :D Kiusallisin työvuoro ikinä.

Tuollaisiin v*ttuiluihin ihan pokalla hymynaamalla sanot "aha selvä, en voi siis tehdä tätä hommaa x, koska sinulle on liian haastavaa kertoa missä se etsimäni juttu x on".

V*ttuiluihin v*ttuilua takaisin on paras lääke näille tyypeille.

Vierailija
19/85 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintola-alalla on vähänkouluttautuneita ja yksinkertaisia ihmisiä. Ovat katkeroituneita ja käytöstavattomia. Tein hetken keikkaa nuorena opiskellessa ja vaihdoin äkkiä pois:D kertakaikkisen kyvytöntä ja sivistymätöntä porukkaa.

Vierailija
20/85 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ravintola-alalla on vähänkouluttautuneita ja yksinkertaisia ihmisiä. Ovat katkeroituneita ja käytöstavattomia. Tein hetken keikkaa nuorena opiskellessa ja vaihdoin äkkiä pois:D kertakaikkisen kyvytöntä ja sivistymätöntä porukkaa.

On noita ihan akateemisillakin aloilla.