Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käteisen rahan käyttö ei ole enää tätä päivää

Vierailija
21.09.2018 |

Mitä mieltä olet ihmisestä, joka käyttää käteistä eikä siis mobiilimaksamista tai korttia? Tapoihinsa kangistunut vanhempi ihminen, sukua digitaalikieltäytyjille?

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun kaikkialla alkaa kelpaamaan kortti, niin voin  siirtyä. Nyt ei esim kaikissa busseissa kelpaa maksuvälineeksi.

Vierailija
42/69 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan luontaisesta vastahankaisuudestani johtuen käytän käteistä aina kun mahdollista. Mitä enemmän kuulen sanottavan ettei se ole tätä päivää, sitä innokkaammin käteistä käytän. : D

Samoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupan kassalla päästän aina syvän huokauksen, kun joku alkaa kaivamaan seteleitä ja kolikoita maksaakseen parin euron ostoksia.

Kortilla sen maksun tekee kahdessa sekunnissa ja pääsee tukkimasta kassajonoa.

Minä tekisin sinusta valituksen ylemmälle taholle jos alkaisit minulle mieltäsi osoittamaan kulta pieni...

Vierailija
44/69 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on monta kertaa jäänyt ruokaostokset kauppaan, koska pankilla on ollut sinä päivänä joku häiriö. Eikä tietenkään yhtään käteistä mukana, mutta se onkin ollut oma mokani. Kaupan kassat lähes aina kysyykin, että "Onko sulla X pankki? Kaikilla on ollut ongelmia sillä pankilla tänään".

En ymmärrä, mitä järkeä olisi luopua käteisestä kokonaan, kun kerran digitaalista maksamista EI ole onnistuttu saamaan 100% luotettavaksi? 

Tyypillinen palstamamma; mokaa monta kertaa ennen kuin uskoo ja ottaa opikseen.

Meillä on onneksi nostoautomaatti ihan molempien lähikauppojen naapurissa, sieltä oon onneksi pystynyt käymään nostamassa tarvittavan määrän käteistä tarvittaessa. Ja myyjät on sen aikaa säilyttäneet ystävällisesti ostoksiani kassan takana.

Vierailija
45/69 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä olet ihmisestä, joka käyttää käteistä eikä siis mobiilimaksamista tai korttia? Tapoihinsa kangistunut vanhempi ihminen, sukua digitaalikieltäytyjille?

Just. Marssitaan vaan zombeina lauman mukana vaikka mihin hörhökkeisiin, otetaan ihon alle sirut niin ei tarvita koko maksukorttia.  Sitten me ollaan täydellisesti pankkiirien orjia.

Ihmeen paljon sopulilauma janoaa vapautensa ja rahojensa menettämistä. Kukaan ei huomaa missä vaiheessa ihmisen tarina vapaana yksilönä päättyi.

Että sellaset foliohattuilut sieltä.

Minä kannatan suuresti sanan- ja yksilönvapautta, mutta ottaisin silti enemmän kuin mielelläni kaikki mahdolliset toiminnot kännykkääni, jotta ei tarvitse kantaa mitään muuta mukana (ajokorttia, henkilökorttia, maksukortteja, käteistä, avaimia, jne jne).

Ja entäs sitten kun se kännykkä varastetaan, katoaa tai hajoaa...?

Sitten haetaan uusi kännykkä kaupasta ja jatketaan saman käyttäjätunnuksen käyttämistä uudella kännykällä.

Kaikki tiedot ovat turvassa pilvessä, eivät fyysisessä kännykässä.

Vierailija
46/69 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän molempia ja tykkään käyttää käteistä. Rahapussissa saattaa olla ruokaostoksiin se 50e ja jos kassalla totean että meni muutaman euron yli, niin sitten maksetaan kortilla.

Kortin käyttö on toisinaan hyvin rasittavaa, koska tili ei pysy aina reaaliajassa. Mulla on parikin kertaa mennyt tili joitakin euroa miinuksille, kun ostos voi lähteä parin päivän päästä vasta maksuun.

Vierailija
47/69 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomattomat vanhojen pierujen kokoontumisajot täällä.

Käteistä ei tarvitse kuin rikolliset. Helvetin kallista koko käteinen raha -sirkuksen pyörittäminen.

Vierailija
48/69 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mot. Käteistä käyttävät vain digifoobiset sekä ne, joilla on rahan käytössä ongelmia (joko sitä ei ole, tai sen käyttöä ei hallita).

Ps. Ikinä ei ole tullut tilannetta jossa kortti ei toimi, ja pelkkää digirahaa olen käyttänyt ainakin 20 vuotta. Kumma miten joillakin se on muka viikottaista 🙄.

Tilisiirrossa ei ole mitään erityisen digitaalista. Itse asiassa kyseessä todella yksinkertainen tapahtuma. Vain pieni ero käteismaksuun verrattuna. Ainoa monimutkaisuus liittyy tietoturvaan ja väärinkäytösten estämiseen.

Maksukortteja käytettäessä korttiyhtiö veloittaa myyjää jokaisesta tapahtumasta. Maksaja ei tätä huomaa.

Lähinnä huvittaa nämä jotka kuvittelevat lähimaksamisen tai mobilepayn olevan jotain ihmeellistä. Kysymys ei ole pohjimmiltaan muusta kuin tilisiirroista.

Lisäksi jos käteistä ei olisi vaihtoehtona, niin talletuskorot olisivat tälläkin hetkellä negatiiviset.

Siis kuka sen kuvittelee olevan ihmeellistä 😁😂?!

Mieluummin otan sen teoreettisen riskin että kerran kahdessakymmenessä vuodessa jää ostokset kassalle, kuin joka IKINEN viikko näkisin vaivaa käteisen nostamiseksi - tai edes kerran kuussa. Sitten saisi puljata sen kanssa paljonko pitää olla rahaa lompakossa ja milloin ehtii nostaa lisää jne jne. Huh, hieman eri tason hankaluus kuin se riski että joskus (ei vielä kertaakaan) kortti ei ehkä toimisi.

Vierailija
49/69 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käteistä ei tarvitse kuin rikolliset. Helvetin kallista koko käteinen raha -sirkuksen pyörittäminen.

Et taida ymmärtää mitä se tarkoittaisi, että käteinen poistettaisiin.

No pankkisi ilmoittaisi, että talletuskorko on jatkossa hulppeat -10%. Ja muut pankit tekisivät samoin.

Mitä voisit tehdä? Niin et muuta kuin köyhtyä jos tililläsi on saldoa. Ja jos ei ole, niin et voi ostaa mitään, sillä ainoa maksuväline on tilillä oleva saldo.

Vierailija
50/69 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka useinmiten käytän korttia ja mobiilia, käytän todellakin myös käteistä. Jo ihan siksikin, ettei Kela näe ihan jokaista Alko-reissua, vaikkei sillä nyt oikeasti ole mitään väliä, vaikka näkisivätkin.

Vierailija
51/69 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mot. Käteistä käyttävät vain digifoobiset sekä ne, joilla on rahan käytössä ongelmia (joko sitä ei ole, tai sen käyttöä ei hallita).

Ps. Ikinä ei ole tullut tilannetta jossa kortti ei toimi, ja pelkkää digirahaa olen käyttänyt ainakin 20 vuotta. Kumma miten joillakin se on muka viikottaista 🙄.

Tilisiirrossa ei ole mitään erityisen digitaalista. Itse asiassa kyseessä todella yksinkertainen tapahtuma. Vain pieni ero käteismaksuun verrattuna. Ainoa monimutkaisuus liittyy tietoturvaan ja väärinkäytösten estämiseen.

Maksukortteja käytettäessä korttiyhtiö veloittaa myyjää jokaisesta tapahtumasta. Maksaja ei tätä huomaa.

Lähinnä huvittaa nämä jotka kuvittelevat lähimaksamisen tai mobilepayn olevan jotain ihmeellistä. Kysymys ei ole pohjimmiltaan muusta kuin tilisiirroista.

Lisäksi jos käteistä ei olisi vaihtoehtona, niin talletuskorot olisivat tälläkin hetkellä negatiiviset.

Siis kuka sen kuvittelee olevan ihmeellistä 😁😂?!

Mieluummin otan sen teoreettisen riskin että kerran kahdessakymmenessä vuodessa jää ostokset kassalle, kuin joka IKINEN viikko näkisin vaivaa käteisen nostamiseksi - tai edes kerran kuussa. Sitten saisi puljata sen kanssa paljonko pitää olla rahaa lompakossa ja milloin ehtii nostaa lisää jne jne. Huh, hieman eri tason hankaluus kuin se riski että joskus (ei vielä kertaakaan) kortti ei ehkä toimisi.

Niin siis sen käteisen vois nostaa vaikka vaan kerran vuodessa ja olla käyttämättä sitä ja pitää varalla. En tiedä missä korvessa asut, jos automaatilla käyminen on noin vaikeaa.

Vierailija
52/69 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein tajua saksalaisten fetissiä käteiseen, sillä siellä sitä käytetään todella paljon, ja kassajonot ovat monesti tuskallisen hitaita.

Mutta en oikein aina tajua tätä pohjoismaistakaan menoa, jossa käteinen nähdään nykyään niin kielteisesti. Suomessa tämä vielä on aika pientä, mutta kun olen joskus yrittänyt maksaa Ruotsissa tai Norjassa käteisellä, niin olen voinut tulkita myyjän ilmeestä että "ei hyvä". Tai no yritinhän minä maksaa Suomessakin viime Flow'ssa käteisellä, ja huomasin kyllä nopeasti, että tätä ei olisi pitänyt tehdä, sillä nuori myyjä katsoi ihan ihmeissään kun kaivoin 20 euron setelin esiin, ja tuhahti jotain perään. 

Mielestäni kortti on parempi, mutta en tajua tätä käteisen demonisointia. Mitä pahaa käteisen käyttämisessä on?

Vierailija
53/69 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, on se hienoa että vielä on käteinen. Jos joskus tulisi tilanne että ihmiset ei pystyis kortteja käyttämään niin tosi kiva kun et saa omia rahojasi käyttää. Käteistä ei riitä kaikille, raha on vain numeroita koneella nykyään.

Vierailija
54/69 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa rikollisesta rahasta liikkuu digitaalisena. Maailman rikollisuuden vuotuinen globaalista GDP:stä on 3,6%, rahana 2,1 triljoonaa dollaria, siis tuhatta miljardia. (https://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/9221591/Global-crime-proceed…)

Kottikärryilläkö tuo raha liikutetaan?

Itse asiassa tuon tilaston valossa on selvää, että nimenomaan rehelliset käyttävät käteistä, ja rikolliset digitaalista. Oletko rikollinen kun kerran käytät luottokorttia?

Vierailija
55/69 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, on se hienoa että vielä on käteinen. Jos joskus tulisi tilanne että ihmiset ei pystyis kortteja käyttämään niin tosi kiva kun et saa omia rahojasi käyttää. Käteistä ei riitä kaikille, raha on vain numeroita koneella nykyään.

Vai ei käteistä riitä kaikille. Varmasti riittää. Kyllä ne painokoneet laulaa jos tarve vaatii.

Vai on raha vain numeroita koneella ( tai paperilla.) On se paljon muutakin. Muutenhan voisit tehdä rahaa vain näpyttelemällä numeroita. Mutta tätähän pankit juuri tekee. Raha on siis pankin näpyttelemiä numeroita. Harmi kun et ole pankki sillä voisit tehdä rahaa näpyttelemällä. Esim paina 9 ja lisää 9 nollaa ja sitte vain enter,niin olisit jo miljardööri. Eikös juu?

Vierailija
56/69 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa maailman maista pitää käteisen käytössä.

Vierailija
57/69 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa rikollisesta rahasta liikkuu digitaalisena. Maailman rikollisuuden vuotuinen globaalista GDP:stä on 3,6%, rahana 2,1 triljoonaa dollaria, siis tuhatta miljardia. (https://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/9221591/Global-crime-proceed…)

Kottikärryilläkö tuo raha liikutetaan?

Itse asiassa tuon tilaston valossa on selvää, että nimenomaan rehelliset käyttävät käteistä, ja rikolliset digitaalista. Oletko rikollinen kun kerran käytät luottokorttia?

Just näin. Juuri oli juttu, että Danske bank on pessyt satoja miljardeja rikollista rahaa. Kyllä rikolliset nimenomaan käyttävät tilisiirtoja.

Vierailija
58/69 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntemani lokkeilija ei käytä käteistä ollenkaan. Minun taskuistani käteinen kelpasi, mutta kun hänen piti maksaa, selitys oli ap:n kaltainen: käteinen ei ole nykyaikaa. En koskaan saanut mitään takaisin. Tuolla kaverilla oli vielä rikas äippä, joka maksoi rästiinjäävät laskut. Jos miehellä tai naisella ei ole käteistä, hän ei ole uskottava.

Visa pitää tietysti olla matkoja ym varten, mutta varsinkin jos on pienet tulot, elämänhallinta tai hahmotushäiriötä, käteisen käyttö on ainoa tapa saada rahat riittämään. Myöskin eräs tietoturva-asiantuntija kertoi, että käyttää kortteja mahdollisimman vähän.

Vierailija
59/69 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käteistä ei olisi, miten lähettäisin tenavan lähikauppaan hakemaan puuttuvan maidon samalla, kun itse valmistan päivällistä? Tai ostamaan jätskin kuumana kesäpäivänä?

Miten ne aikuiset, joiden ymmärrys on sairauden, vamman tai iän takia alentunut, hoitaisivat ostoksensa? Raha on paljon helpompi ymmärtää kuin joku mystinen saldo.

Ne, jotka ovat sitä mieltä, että käteistä käyttävät vain rikolliset jne. voisivat kyllä hiukan ottaa selvää asioista. On aika loukkaavaa kuulla olevansa roisto vain siksi, että kokee käteisen paremmaksi.

Itse olen liikuntavammainen kolmen teinin äiti. Kun jatkuvasti jaan rahaa teineille, jotka vammani takia hoitavat asioita, jotka ehkä hoitaisin itse, jos voisin, on maailman kätevin tapa ojentaa käsi lompakolle, kaivaa rahat ja antaa ne lapselle. Aikaa meni noin 5 sek. En tiedä etukäteen, kuka lapsista ehtii tänään käymään kaupassa, kuka tarvitsee oppikirjan, kuka saldoa puhelimeen.

Vierailija
60/69 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pieni aurinkomyrsky ja tadaa taitaa jäädä mobiilimaksut makselematta.

No tarvitaan aika helkkarinmoinen aurinkomyrsky, että systeemit kippaa.

Mutta onhan noita pankkien tietokatkoja ollut ja kortti ollut toimimaton.

Miten muuten luottotiedottomat, saavatko debitkorttia tms. ?

Turha alkaa inisemään, että oma moka jos luottotiedot menettää, niin voi käydä

melkein kenelle vain, kun huono mäihä käy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä