Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käteisen rahan käyttö ei ole enää tätä päivää

Vierailija
21.09.2018 |

Mitä mieltä olet ihmisestä, joka käyttää käteistä eikä siis mobiilimaksamista tai korttia? Tapoihinsa kangistunut vanhempi ihminen, sukua digitaalikieltäytyjille?

Kommentit (69)

Vierailija
1/69 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttelin tästä erään kassan kanssa ja hän sanoit ettei se käteinen ole mihinkään häviämässä ja sitä käytetään edelleen todella paljon.

Vierailija
2/69 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim mä. Pysyy paremmin kulutus hallinnassa, kun se raha kirjaimellisesti vähenee lompakosta. Sitä ei havaitse läheskään yhtä hyvin kun höylää korttia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/69 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sama vaikka joku yrittäisi maksaa oravannahoilla. Ei kuulu minulle.

Vierailija
4/69 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aina pieni käteisvaranto mukana. Ap on niitä jotka uskovat tietokoneisiin ja pankkeihin kritiikittömästi ja maksukatkon tms sattuessa syöksyvät palstalle itkeä volisemaan että mitä mää nyt teen.

Ei pidä olla liian luottavainen. Sitä käteistä ei mikään virushyökkäys tai pankkikriisi saa napattua sieltä lompakosta.

Vierailija
5/69 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on pakko maksaa ruokaostokset käteisellä sillä muuten tuhlaisin järkyttäviä määriä ruokaan. Nostan joka kuulle 200 euroa ja sen on riitettävä kuukauden ruokaostoksiin.

Vierailija
6/69 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mitä muut miettivät, mutta itse maksan käteisellä usein, koska silloin se rahan käyttäminen tuntuu konkreettisemmalta. Ei tule samalla lailla tehtyä heräteostoksia. Esim. ruokakaupassa budjetti pitää, koska on varattu vain se tietty summa viikko-ostoksia varten. 

Vierailija
7/69 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on aina pieni käteisvaranto mukana. Ap on niitä jotka uskovat tietokoneisiin ja pankkeihin kritiikittömästi ja maksukatkon tms sattuessa syöksyvät palstalle itkeä volisemaan että mitä mää nyt teen.

Ei pidä olla liian luottavainen. Sitä käteistä ei mikään virushyökkäys tai pankkikriisi saa napattua sieltä lompakosta.

Kuinka pitkäksi aikaa ajattelit tuon pikku käteisvarantosi sinut pelastavan pankkikriisin sattuessa?

Vierailija
8/69 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vielä koskaan tullut vastaan tilannetta että käteinen ei toimisi. Korttien kanssa useinkin ja silloin ainoa keino maksaa ostokset on ollut se "ei enää tätä päivää" käteinen.

Vierailija
9/69 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka pitkäksi aikaa ajattelit tuon pikku käteisvarantosi sinut pelastavan pankkikriisin sattuessa?

No ainakin sen yhden kauppareissun pidemmälle kuin sellaisen, jonka meno toppaa kassalle kun kortti ei toimikaan.

Vierailija
10/69 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja paskat. Vähän väliä on jonkun pankin maksukortit poissa käytöstä.

Vierailija
11/69 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käteinen raha on usein jollakin tavalla "pimeää" rahaa. Esim. vanhemmilta saatua, verottajalta piilotettua etua, varastetun tavaran tai huumeiden myynnistä saatua, pimeästä työstä tms.

Käteisen rahan käytöstä seuraa ryöstämisen riski tai käteen voi jäädä väärennettyä rahaa.

Käteisjärjestelmän ylläpito maksaa ihan h...isti. Mun mielestä käteisen käyttö pitää lopettaa euroalueella. Moni pappa betalar -immeinen olisi pulassa. :D

Vierailija
12/69 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan miehen kanssa huomattu yksi seikka.

Jos maksamme kortilla ruokaostokset ne ovat noin 700e. Jos varaamme kuukauden ruokaostoksiin käteistä 400e jota säilytämme erillisessä rahapussukassa jolla käymme ruokaostoksilla niin kk ruokaostokset ovat sen 400e tai jopa sen alle. Olemme viisihenkinen lapsiperhe. 

Ollaan muutenkin kiinnitetty huomiota siihen, että rahalla kun maksaa niin tulee tarkemmin mietittyä tarvitseeko, paljon maksaa ja ostaako. 

Kortilla maksaminen ja käytännössä nettiostokset myös on helppo vaan kortilla huitaista ja verkkopankkitunnukset näpyttämättä näkemättä konkreettista rahaa. Tulee melko paljon heräteostoksia.

Meille raha konkreettisesti on se maksuväline jolla pyritään nykyään maksamaan kaiken. Olemme molemmat hyväpalkkaisia, netto miehellä 9000e ja mulla 6500e kuukaudessa ja asuntokin on velaton joten varaa kyllä olisi rahalla mällätä. Mutta havahduttiin reilu vuosi sitten oikeasti miettimään rahan käyttöä, mihin se meillä kuluu ja onko se tarpeellista, voisiko elää säästäväisemmin, mutta silti nauttia elämästä.  6kk kirjattiin kaikki ostokset ylös, maksettiin aina kortilla. Ja huhhuh, summat oli järkyttäviä mitkä mene täysin turhuuksiin mitä ilman todellakin voi olla. Sitten otettiin käyttöön käteinen raha, jota käydään kerran kuukaudessa nostamaan ja sillä ns eletään kuukausi (jos yllättäviä menoja tulee niin sit automaatista lisää rahaa).  Rahaa on säästynyt todella runsaasti, mutta elämä silti ei ole mitään kituuttamista. 

Kortilla maksaminen sokaistuttaa helposti. 

Vierailija
13/69 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan kassalla päästän aina syvän huokauksen, kun joku alkaa kaivamaan seteleitä ja kolikoita maksaakseen parin euron ostoksia.

Kortilla sen maksun tekee kahdessa sekunnissa ja pääsee tukkimasta kassajonoa.

Vierailija
14/69 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa tänne Keskelle Eurooppaa, Huomaat että monessa paikassa ei käy kuin käteinen.

Ei ole mahdollista maksaa kortilla edes laskuja joissain virastoissa vaan käteisellä mennään!

Vierailija
15/69 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ehkä näin, mutta Keski-ja Etelä-Euroopassa maksetaan tosi paljon käteisellä, esim. Espanjassa yleisemmin rahalla kuin kortilla. Saksassa, Itävallassa, Sveitsissä, Ranskassa käteinen yleisin maksutapa ja joskus ainoa mahdollinen, esim. leipomossa ym.

Vierailija
16/69 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä olet ihmisestä, joka käyttää käteistä eikä siis mobiilimaksamista tai korttia? Tapoihinsa kangistunut vanhempi ihminen, sukua digitaalikieltäytyjille?

Just. Marssitaan vaan zombeina lauman mukana vaikka mihin hörhökkeisiin, otetaan ihon alle sirut niin ei tarvita koko maksukorttia.  Sitten me ollaan täydellisesti pankkiirien orjia.

Ihmeen paljon sopulilauma janoaa vapautensa ja rahojensa menettämistä. Kukaan ei huomaa missä vaiheessa ihmisen tarina vapaana yksilönä päättyi.

Vierailija
17/69 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa Euroopan maassa käytetään käteistä. Ja aivan totta on se ilmiö että kun raha on lompakossa, sen käyttö on tarkempaa ja huolellisempaa. Miettii ja laskee tarkemmin ruokaostokset.

Vierailija
18/69 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ehkä näin, mutta Keski-ja Etelä-Euroopassa maksetaan tosi paljon käteisellä, esim. Espanjassa yleisemmin rahalla kuin kortilla. Saksassa, Itävallassa, Sveitsissä, Ranskassa käteinen yleisin maksutapa ja joskus ainoa mahdollinen, esim. leipomossa ym.

Siis yleinen, ei yleisin.

Vierailija
19/69 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on monta kertaa jäänyt ruokaostokset kauppaan, koska pankilla on ollut sinä päivänä joku häiriö. Eikä tietenkään yhtään käteistä mukana, mutta se onkin ollut oma mokani. Kaupan kassat lähes aina kysyykin, että "Onko sulla X pankki? Kaikilla on ollut ongelmia sillä pankilla tänään".

En ymmärrä, mitä järkeä olisi luopua käteisestä kokonaan, kun kerran digitaalista maksamista EI ole onnistuttu saamaan 100% luotettavaksi? 

Vierailija
20/69 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupan kassalla päästän aina syvän huokauksen, kun joku alkaa kaivamaan seteleitä ja kolikoita maksaakseen parin euron ostoksia.

Kortilla sen maksun tekee kahdessa sekunnissa ja pääsee tukkimasta kassajonoa.

En usko. Jos on joku parin euron ostos, niin ihmisillä on se tasasumma yleensä jo valmiina. Eikä siinä sen kauempaa mene, vaikka kaivaisikin lompakosta kahden euron kolikon, kun kaivaa korttinsa. Kun kassa odottelee kuittauksia korttimaksuihin, saattaa jopa mennä kauemmin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi