Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten usein vaihdat lakanat ja miten usein olet kipeänä?

Vierailija
20.09.2018 |

Luin juuri, että tosi monien mielestä on ällöä, jos petivaatteet vaihtaa kerran kuussa. Kiinnostaa, miten usein nämä tyypit ovat kipeinä ja miten usein muut?

Itse vaihdan petivaatteet ehkä 4 kertaa vuodessa. Ei ne miksikään mene, kun puhtaana menee nukkumaan. Ja ei, ei ole ihottumia eikä epäpuhtauksia naamassa.

Kipeänä en ole juuri koskaan - käsienpesusta ja ruokahygieniasta huolehdin kyllä tarkasti.

N33

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi saasta millaista porukkaa täällä on. Luulin itseäni laiskaksi, kun vaihdan parin viikon välein ja jaksan imuroida patjankin vain pari kertaa vuodessa. En ihmettele enää ollenkaan, että aamuisin ruuhkabussissa haisee niin pahalle.

Niinpä. Oikein ihmetyttää, miksi tällä palstalla hygieniaan ja siivoukseen liittyvissä keskusteluissa ihmiset tuntuvat oikein ylpeilevän omalla suurpiirteisyydellään. Puhdas koti tuntuu paljon arvokkaammalta kuin likainen, vaikka olisikin halvalla sisustettu ja ”epätrendikäs”.

Vierailija
62/80 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parin viikon, max kolmen välein. Harvoin kipeänä, viimeksi flunssa n. 1,5 vuotta sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi saasta millaista porukkaa täällä on. Luulin itseäni laiskaksi, kun vaihdan parin viikon välein ja jaksan imuroida patjankin vain pari kertaa vuodessa. En ihmettele enää ollenkaan, että aamuisin ruuhkabussissa haisee niin pahalle.

Niin tuntuu olevan paljon todella saastaisia tyyppejä, yök. Voin vain kuvitella minkälaisissa läävissä nuo "löysin rantein" -tyypit asuvat. Varmaan vetävät tupakkaakin sisällä ja käyvät suihkussa kaksi kertaa viikossa jos muistavat... Siihen vielä sängyssä nukkuvat elukat, niin hyvä tulee. Onneksi en tunne yhtäkään tuollaista tyyppiä.

Vierailija
64/80 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran kolmessa viikossa. Influenssa 1997, noro 2006, en sairasta flunssia.

Vierailija
65/80 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne nyt niin pahalle haise. Mieluummin rennosti terveenä, kuin hysteerisenä hygieenikkona.

Jokainen erottaa puhtaan likaisen hajun perusteella. Nuuhkaiskaa vaikka keittiöpyyhettä niin huomaa miten pian se alkaa haista käytetyltä.

Koulun vanhempain illassa annettiin tehtävä miettiä ja tuoda esiin miten huolehdit omasta rentoutumisestasi. Äidit ja isät jaettiin pieniin ryhmiin ja laitettiin keskenään kertomaan omia vinkkejään.

Itselleni tuli vääjäämättä mieleen oma paras rentoutumiskeinoni:

Sauno kunnolla. Saunan jälkeen nestetankkausta hieman ja mene puhtaiden vuodevaatteiden väliin ,jotka olet aiemmin vaihtanut. Hyvä kirja seuraksi sänkyyn. Ei voi olla ihanampaa kuin rentoutua kuohkeiden tyynyjen ja puhtaiden peittojen keskellä hyvän kirjan kanssa.

Mä valitsen edelleen tukevan jointin ja kunnon panon, mutta onneksi siitä ei tarvitse kertoa kenellekään, sillä lapsi on jo kasvatettu.

Vierailija
66/80 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 2kk välein. Viimeksi flunssassa vajaa 5v sitten, silloin oli viisurileikkauksen johdosta antibioottikuuri päällä.

Vierailija
67/80 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole hyvä nukkua viikkoa enempää samoissa lakanoissa. Alkaa haista muulle kuin puhtaalle  ja niihin on  kertynyt kaikenlaista mikrobia. Sama pätee tyynyihin ja peittoihin.

Itsellä vitivalkoiset hyvät peitot ja kas kummaa, että nekin alkavat näyttää harmailta kuukausien käytön jälkeen vaikka ovat pussilakanoiden sisällä. Sama yllätys on aina kun pesen petaripatjan päällisen. Likavettä lähtee ja paljon, vaikka petaripatjan päällä on aina lakana suojana.

https://www.mtv.fi/lifestyle/koti/artikkeli/mikrobiologi-kertoo-kuinka-usein-lakanat-tulisi-oikeasti-pesta-ja-mita-tapahtuu-jos-et-tee-niin/6499598

https://www.mtv.fi/lifestyle/koti/artikkeli/tiedatko-kuinka-usein-tyynyt-tulisi-oikeasti-pesta-taatusti-useammin-kuin-luulit/6661522#gs.9UFXGDg

No viikko on näin viileään vuodenaikaan hieman liioiteltua ellei sitten ole joku hikisäkki, mutta kahdessa viikossa petivaatteet ovat jo tylsän nihkeitä ja niihin ei ole enää kiva mennä nukkumaan.

Tämä lakanoiden vaihto on muuten hyvä asia tunnistaa normaali fiksu ihminen ja ei niin fiksu toisistaan. Ainakin jos eteeni tulisi mielenkiintoinen mies, joka sanoisi, että vaihtaa lakanat vain ehkä joskus kuukauden välein, niin se juttu olisi tasan siinä, en huolisi tyyppiä. Hänellä on aivan varmasti moni muukin asia täysin retuperällä.

Vierailija
68/80 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdan lakanat ehkä 4-6 viikon välein tyynyliinan kerran viikossa.

Olen tarkka käsihygieniasta, mutta kotona ei siivota kovin usein. Ei käytetä pesuaineita pintojen pyyhitään, paitsi vessassa ja keittiössä eikä niissäkään desinfioivia. Olen perusterve ja harrastan liikuntaa muutaman tunnin viikossa. Lapsia ei ole. Syön sinkkiä ja c-vitamiinia pahimpina flunssa-aikoina (syksyllä koulujen alkaessa ja keskitalvella).

Sairastan monta kertaa vuodessa sellaisen flunssan, että joudun ottamaan 1-5 päivää saikkua. Olin lapsena ja teininä aina terve, kaksikymppisenä kotoa pois muuttaessa alkoi tämä säännöllinen sairastelu. En tiedä kuinka voisin sitä estää.

Eiköhän asiaan vaikuta ihan muut tekijät kuin lakanoiden vaihto.

N30

Vierailija
69/80 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihaan lakanoiden vaihtoa, koska sänkyni on pienessä alkovissa seinien ympäröimä. Sängyn ympärillä ei siis voi liikkua ja aluslakanan laittaminen on vaikeaa.

Vaihdan lakanat siis vain kerran kuussa, kun en vaan jaksa useammin. Tyynyliinan vaihdan vähintään kerran viikossa.

Käyn aina illalla suihkussa enkä ole kova hikoilemaan, joten en koe sänkyäni saastaiseksi.

Kesähelteellä toki vaihdoin useammin, kun silloin minäkin hikoilin jonkin verran.

Vierailija
70/80 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihaan lakanoiden vaihtoa, koska sänkyni on pienessä alkovissa seinien ympäröimä. Sängyn ympärillä ei siis voi liikkua ja aluslakanan laittaminen on vaikeaa.

Vaihdan lakanat siis vain kerran kuussa, kun en vaan jaksa useammin. Tyynyliinan vaihdan vähintään kerran viikossa.

Käyn aina illalla suihkussa enkä ole kova hikoilemaan, joten en koe sänkyäni saastaiseksi.

Kesähelteellä toki vaihdoin useammin, kun silloin minäkin hikoilin jonkin verran.

No helkkari, luulin kirjoittaneeni heti alkuun sen sairasteluosuuden...

Eli sairastan yhteensä ehkä kaksi viikkoa vuodessa. Sellaisia muutaman päivän flunssia useamman kerran.

Vierailija
71/80 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdan lakanat kerran kuussa tai harvemmin, tyynyliinan kerran viikossa. Olen viimeksi ollut flunssassa puolitoista vuotta sitten. Sairastaminen kesti kolme päivää. Sen jälkeen ei ole ollut mitään. :)

Vierailija
72/80 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki liinavaatteet vaihtoon ja pyykkiin joka toinen viikko. Kipeenä oon harvoin, mutta kun oon kipeenä, oon kunnolla.

Vierailija
73/80 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdan varmaan 6-9 kertaa vuodessa, ja en juurikaan sairas. Tänä vuonna kerran flunssa, viime vuonna ei kertaakaan.

En tajua mutta aika rientää ja yhtäkkiä huomaan et parikin kk on menny vaihtamatta. En mieti kotihommia koko aikaa joten näin vaan pääsee käymään

Vierailija
74/80 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran viikossa. Kipeänä olen yleensä pari kertaa vuodessa (flunssa), mahataudeista en kärsi.

Etenkään parisuhteessa olevana en voisi kuvitellakaan jättäväni vuodevaatteita vaihdettaviksi harvemmin mitä nyt, sängyssä kun tekee muutakin kuin nukkuu :o 

Vierailija
75/80 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Lakanat joka lauantai: minulla on ihanat, sileät, viileät perkaalipuuvillaiset lakanasetit, jotka ovat kuin hotellissa. Mikään ei ole ihanampaa kuin sujahtaa puhtaiden lakanoiden väliin!

- Patjansuojus sekä tyynyjen "kuoret" kerran kuussa: niihin hikoillaan litroitaan kamaa joka viikko, joten 60-asteinen pesu on paikallaan.

- Patjan puhdistus ruokasoodalla: kaksi kertaa vuodessa.

Olen harvoin kipeänä, jokunen mahatauti silloin tällöin. Ei allergioita tms.

Vierailija
76/80 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne nyt niin pahalle haise. Mieluummin rennosti terveenä, kuin hysteerisenä hygieenikkona.

Eihän sitä lemua itse jossain vaiheessa enää huomaa...

Kyllä sen huomaa ja kun se tarpeeksi häiritsee, niin sitten laitan pesuun. Olen laiska.

Vierailija
77/80 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdan kun rupeavat haisemaan, ehkä kerran kuussa. En ole koskaan kipeä. Luulen kyllä, että kysymys on siitä etten ole tekemisissä pikkulasten tai vanhempiensa kanssa. En myöskään pese käsiäni kotiin tullessani.

Vierailija
78/80 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdan tarvittaessa. Mieheni hikoilee ja varsinkin helteillä vaihdan lakanat päivittäin. Yleensä kuitenkin viimeistään parin viikon välein. Ehkä meillä on yksi flunssa per kausi miehellä ja minulla. Tytär on ollut kipeä viimeksi kolme vuotta sitten. Poika on flunssassa noin kolme kertaa kuussa ja kaikille vaihdetaan lakanat samalla rytmillä.

Vierailija
79/80 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdan Ehkä 4-6 viikon välein tai harvemmin, käsienpesun suhten en ole hysteerinen enkä varsinkaan käytä käsidesiä ikinä. Sairaana olen todella harvoin, ehkä kerran kolmeen vuoteen. Muksuna sairastin jatkuvasti ja äiti olikin hysteerikko kaiken käsienpesun jne suhteen.

Vierailija
80/80 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran parissa kuukaudessa vaihdan petivaatteet. Suihkussa 3krt/vko. Muutenkin siivoan aika suurpiirteisesti.

Itse nuhassa viimeksi 2016, lapsi 4v oli nuhassa samaan aikaan. Muuten ei ole vielä ollut kipeänä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi