Mikä oli sellainen lapsuutesi herkkuruoka tai välipala josta tuli hyvä mieli mutta et ole välttämättä pitkään aikaan enää syönyt?
Minun suosikki oli pietarinlimppuviipale jonka päälle Kavlin vihannespikkelsimajoneesia tuubista, ja muutama tuorekurkkuviipale. Juomana O'boy kaakaota :)
En tiedä oliko tuo minun välipala alunperin jokin ruotsalainen juttu, koska kasvoin länsirannikolla kaksikielisellä paikkakunnalla jonne tuli tietysti sen myötä jonkin verran vaikutteita Ruotsista.
Kommentit (94)
Pullapuuro, tunnetaan nykyisin nimellä leipävanukas. Munamaidossa kastetut pullaviipaleet ja hilloa tai puolukoita kerroksittain vuokaan ja uuniin, ah mitä herkkua! Lisäksi täällä jonkun muunkin herkku kaurahiutaleet+sokeri+maito sekoitetaan kylmänä ja nautitaan. Näkkileipä jonka päällä margariinia ja aromisuolaa, ja ruisleipä joka voideltiin voilla, ketsupilla ja sinapilla. Mitään edellämainituista ei ole tullut aikuisena enää syötyä. Nyt tosin alkoi tekemään mieli pullapuuroa.. N vuosimallia -67
Pienenä söin hapankorppuja, jonka päälle levitetty kerros voita ja turun sinappia ja tietysti monta kerrallaan. Huh.
Enpä välttämättä enää sitä söisi.
Nimimerkki 1981
Silloin kun minä olin pieni, isä oli ostanut Narvi kiuas tehtaalta sähkögrillin. Sillä sitten grillattiin tuvassa Kleemolan leipomon ruisreikäleipää, joka ensin halkaistiin itse ja voideltiin voilla, ketsupilla, oreganoa ja joskus myös juustoa. Muistan sen tuoksun, se grillivastuksen tuottaman... Aah
Säilykelihapullat ja perunamuusi
Hk.n sinistä ja sinappia ruisleivällä
suklaapuuro ja mansikkahillo
raparperipiirakka
kerma
Riisimarjapuuro
Rusinapullat
Rasvaiset munkit
Vierailija kirjoitti:
Pullamössö eli kermakahvia, sokeria ja pullaa mukiin joskus 1970-luvun puolivälissä. Seuraavan kerran kohtasin herkun tk:n vuodeosastolla 1980-luvulla, kun syötin sitä vanhuksille.
Pohjanmaalla ainakin meillä sanottiin pullamusuksi. Äidin pullapitkosta paloja kaakaoon ja sitten syötiin löllyjä paloja lusikalla. Oli niin hyvää!
Vaniljainen maizenavanukas ja marjakiisseli.
Tuore pulla ja maito.
Itseleivotut uunituoreet karjalanpiirakat kylmän voin kanssa.
Köyhät ritarit mansikkahillolla ja kermavaahdolla.
Usein ala-asteiässä tein itselleni suklaavoilla päällystettyjä ohuita riisikakkuja. Eli sekoitin tavallista kaakaojuomajauhetta margariiniin ja se sitten riisikakun päälle. Ja ai että oli hyvää :)
Vierailija kirjoitti:
äidin laittamat "voiperunat": luulen, että ne tehtiin niin, että ensin muille valmistetuista keitetyistä kuoriperunoista otettiin sivuun minulle; silloiselle pirpanalle, muutama, jotka kuorittiin ja viipaloitiin.
Sitten niiden päälle laitettiin voita ja sekoiteltiin. Muistan vuosikymmenten jälkeenkin, kuinka ihanan kullankeltaisia ja suussasulavia ne olivat.
Oi, mulle tuli tästä jotenkin niin hyvä mieli, että tuli ihan tippa silmään. Ihana muisto 💓
Köyhät ritarit pullaviipaleista. En ole lapsuuden jälkeen syönyt. Joskus nuorempana tehtiin niitä jostain vaaleasta leivästä, mutta ei olleet niin hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Porstuan komerossa oli saavissa puolukkasurvosta.
Siitä raavittiin talvella jollain teräaseella jäistä puolukkaa.Herkun teko loppui kun uuden talon myötä siirryttiin pakastinaikaan.
Eikö sitä puolukkasurvosta voi raapia myös pakastimessa pakastetusta survoksesta? Vai oliko tuon herkun viehätys juuri siinä porstuan komerossa tai saavissa?
Lapsena se viehätys oli siinä, kun se saavi oli siinä tyrkyllä.
Vierailija kirjoitti:
Sultsinat. Eli riisipiirakoihin kuuluvasta kuoritaikinasta kaulitaan erittäin ohuet, pyöreät letut, jotka paistetaan suoraan valurautalevyn (puuhellan) päällä. Pinta voidellaan voilla ja sisään kääritään riisiä. Syödään lämpimänä pötkylänä. Nam.
Eikös sisään kääritä riisipuuroa? Sillain mä olen syönyt.
Kouluaikoina aamiaiseni oli lähes aina maissihiutaleita sokeripitoisen jogurtin kanssa, vehnäleipää voin, lauantaimakkaran ja juuston kanssa ja juomaksi punaiseen maitoon tehtyä kaakaota. Tätä aamiaista en ole syönyt pitkään aikaan, ainakaan 20 vuoteen koska nykyään syön terveellisemmin.
maitosuklaa jacky makupala
mummin paistamat köyhät ritarit
Vehnäpaahtoleipä jolle levitettiin hunajaa.
Muistan, kun olin noin 6kk ja äiti alkoi vieroittaa minua tissimaidosta. Hän soseutti keitettyjä perunoita, laittoi joukkoon oikein paljon voita, lehmänmaitoa ja suolaa. Sitten hän sekoitti sen mössöksi, syötti minulle ja ai että kuinka hyvää se oli! En olisi muuta syönytkään ja minua harmitti, kun sitä ei aluksi saanut kuin vähän ja välillä piti sitten tissistä juoda maitoa. Olisin halunnut lopettaa sen heti sen imetysjutun, mutta se ei kai käy, kun naisen tissit eivät voi noin vain yllättäen vaan vähitellen lopettaa maidon tuottoa. Mutta siitä lähtien peruna on ollut lempiruokaani, syön nykyäänkin ainakin 3-4 kiloa perunaa päivässä eri muodoissa ja eri särvinten kanssa. Peruna se oikeaa miesten ruokaa on ja sepä se miehen tiellä pitää.
Kustaa 93v kirjoitti:
Muistan, kun olin noin 6kk ja äiti alkoi vieroittaa minua tissimaidosta. Hän soseutti keitettyjä perunoita, laittoi joukkoon oikein paljon voita, lehmänmaitoa ja suolaa. Sitten hän sekoitti sen mössöksi, syötti minulle ja ai että kuinka hyvää se oli! En olisi muuta syönytkään ja minua harmitti, kun sitä ei aluksi saanut kuin vähän ja välillä piti sitten tissistä juoda maitoa. Olisin halunnut lopettaa sen heti sen imetysjutun, mutta se ei kai käy, kun naisen tissit eivät voi noin vain yllättäen vaan vähitellen lopettaa maidon tuottoa. Mutta siitä lähtien peruna on ollut lempiruokaani, syön nykyäänkin ainakin 3-4 kiloa perunaa päivässä eri muodoissa ja eri särvinten kanssa. Peruna se oikeaa miesten ruokaa on ja sepä se miehen tiellä pitää.
Uskopuhetta mutta paskon.
Viri-kaakao, etenkin lusikalla suoraan purkista syötynä... piti vain varoa, ettei isä tai äisi huomaa :)
Muistan mainoslaulunkin: ViriVIRI viriVIRI kaakao, viriviri, viriviri... Ja purkki oli/on kaunis.
Itsekin voitelin aina pullat paksulla kerroksella voita, olisi varmaan vieläkin hyvää.
Voipuuro on sellainen, jota en ole aikuisena syönyt, sekin olisi varmaan silti hyvää vieläkin.