Helsinki tuhoaa itsensä, hyötyjinä Espooo ja Vantaa
Helsinki tuhoaa vetovoimansa järjettömällä liikennepolitiikallaan. Johtavana ajatuksena on, että yksityisautoilusta pitää tehdä mahdollisimman hankalaa ja ikävää. Tämä toteutetaan käytännössä rakentamalla kaupunkibulevardeja, laskemalla nopeusrajoituksia, ohjaamalla liikennevalot luomaan ns. punaisia aaltoja, vähentämällä autokaistoja jne. Tavoittena on ilmeisesti tehdä liikkuminen kaupungin alueella mahdottomaksi muuten kuin pyörällä tai julkisilla.
Espoo ja Vantaa eivät vastusta kovin äänekkäästi Helsingin hölmöilyjä. Ja syystä. Nämä kaupungit hyötyvät suoraan siitä, että liikennekaaokseen kyllästyneet yritykset siirtävät konttoreitaan pois Helsingistä esimerkiksi Tikkurilaan tai Leppävaaraan. Niihin pääsee kätevästi junalla keskustasta, mutta myös autolla kehyskunnista, toisin kuin Helsingin keskustaan.
Juuri tästä syystä Helsinki haluaa ison kuntaliitoksen pääkaupunkiseudulla tai metropolihallinnon. Se haluaa päästä nuijimaan läpi hölmöilynsä koko pääkaupunkiseudun laajuisesti.
Kommentit (157)
Autot pois keskustasta. Helsingin keskustan tulee olla jalkaisin hyvin taitettavissa, kuten muissakin oikeassa kaupungeissa. Nuo taajamat onkin sitten kokonaan erikseen.
Toivottavasti Helsingistä ei ikinä tule Kööpenhaminan tai Amsterdamin kaltaista kaupunkia liikennejärjestelyjen suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Autot pois keskustasta. Helsingin keskustan tulee olla jalkaisin hyvin taitettavissa, kuten muissakin oikeassa kaupungeissa. Nuo taajamat onkin sitten kokonaan erikseen.
Millä soijarouheesi tuodaan kauppoihin, jos autolla ei pääse keskustaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autot pois keskustasta. Helsingin keskustan tulee olla jalkaisin hyvin taitettavissa, kuten muissakin oikeassa kaupungeissa. Nuo taajamat onkin sitten kokonaan erikseen.
Millä soijarouheesi tuodaan kauppoihin, jos autolla ei pääse keskustaan?
Ei ne pysty näin monimutkaisia tai pitkälle meneviä asioita ajattelemaan.
Mihin perustuu ajatus, että yksityisautoilu vähenee, jos se on mahdollisimman ikävää? Sehän siirtyy vain muualle tai tuottaa ärsyyntyneempiä kuljettajia, jotka tekevät enemmän virheitä.
Kummallista. Voisin olla melko varma siitä, että suomalaiset kun kiertävät esimerkiksi Kööpenhaminaa tai muita keskisemmän Euroopan kaupunkeja, ovat kaikista miellyttävämpiä paikkoja nimenomaan kävelykeskustat. Jokin Bangkok on minulle ihan kauhistus, autoilla on siellä ylin valta.
Kumma kun New Yorkin talous ei mennyt ihan solmuun, kun jalankulkijat saivat enemmän tilaa Times Squarelta?
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti Helsingistä ei ikinä tule Kööpenhaminan tai Amsterdamin kaltaista kaupunkia liikennejärjestelyjen suhteen.
Amsterdam ja Kööpenhamina tosiaan ovat Pohjoiseuroopan ikävimpiä kaupunkeja.
Joo. Ei.
Eräät inhoavat Eurooppaa ja haluavat tänne Los Angelesin kaupunkirakenteen - ilman ilmastoa ja hiekkarantoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autot pois keskustasta. Helsingin keskustan tulee olla jalkaisin hyvin taitettavissa, kuten muissakin oikeassa kaupungeissa. Nuo taajamat onkin sitten kokonaan erikseen.
Millä soijarouheesi tuodaan kauppoihin, jos autolla ei pääse keskustaan?
Soijarouhe tuodaan kuten nytkin, vaan helpommin, kun kuljetusauton ei tarvitse jonotella autohullujen ruuhkissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti Helsingistä ei ikinä tule Kööpenhaminan tai Amsterdamin kaltaista kaupunkia liikennejärjestelyjen suhteen.
Amsterdam ja Kööpenhamina tosiaan ovat Pohjoiseuroopan ikävimpiä kaupunkeja.
Joo. Ei.
Kyllä ne ovat. Kokeilepa liikkuaa Kööpenhaminassa muuten kuin fillarilla. Julkinen liikenne ei toimi, autot seisovat ja jalankulkijat saavat jatkuvasti pelätä henkensä puolesta.
T. Kaupungissa asunut
Vierailija kirjoitti:
Kummallista. Voisin olla melko varma siitä, että suomalaiset kun kiertävät esimerkiksi Kööpenhaminaa tai muita keskisemmän Euroopan kaupunkeja, ovat kaikista miellyttävämpiä paikkoja nimenomaan kävelykeskustat. Jokin Bangkok on minulle ihan kauhistus, autoilla on siellä ylin valta.
Kumma kun New Yorkin talous ei mennyt ihan solmuun, kun jalankulkijat saivat enemmän tilaa Times Squarelta?
Manhattanilla kun ei ole autoja? Ehkä kannattaisi käydä.
Ei se joukkoliikennekään Helsingissä nykyään toimi. Eikä oikein pyöräily tai kävelykään kun kaikki kadut on revitty auki.
Näille junteille vihervassareille ei ole avautunut, mitä kaupunki tarkoittaa. Tai sellainen käsite kuin työ.
Helsingin isoin ongelma on nimenomaan ylisuuret torit ja ylimitoitetut kadut. En ole kategorisesti autoliikennettä vastaan, mutta kyllä soisi esimerkiksi Teollisuuskadun sekä Mannerheimintien ja Huopalahdentien loppupäiden olevan urbaanimpeja katuja kuin sellaisia jalankulkijoille luotaantyötävän oloisia moottoriväyliä. Tuusulanväylän soisi alkavan vasta Käpylän aseman pohjoispuolelta, jotta aseman läheisyyteen mahtuisi asuntoja eikä motaria ja suoja-alueita sille (ei voi olla autoilijalle ~700 metristä kiinni). Myös esim. Munkkivuoren ja Munkkiniemen välissä voisi lyhentää _sitten kun sen aika on_.
Tässä nyt vain yritetään mennä sieltä missä aita on matalin, kyllä täydennysrakentamiselle on tilaa ihan kantakaupungin laitamillakin, ja reilusti. Ennemmin näkisin tiivimpää kantakaupunkia ja olemassa olevien alueiden uusimista niin Vantaalla kuin Espoossakin kuin asumisen leviämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummallista. Voisin olla melko varma siitä, että suomalaiset kun kiertävät esimerkiksi Kööpenhaminaa tai muita keskisemmän Euroopan kaupunkeja, ovat kaikista miellyttävämpiä paikkoja nimenomaan kävelykeskustat. Jokin Bangkok on minulle ihan kauhistus, autoilla on siellä ylin valta.
Kumma kun New Yorkin talous ei mennyt ihan solmuun, kun jalankulkijat saivat enemmän tilaa Times Squarelta?
Manhattanilla kun ei ole autoja? Ehkä kannattaisi käydä.
Onko joku häätämässä kaikkia autoja kantakaupungista? Ehkä kannattaisi tutustua suunnitelmiin.
Joo, Manhattanilla muuten todella on autoja. Samoin kuin erittäin toimiva joukkoliikenne sekä kaupungissa että lähialueille. Rikkaat kulkevat helikopterilla.
Kaikki nämä ollaan poistamassa Helsingistä.
T. Manhattanilla asunut
Vierailija kirjoitti:
Autot pois keskustasta. Helsingin keskustan tulee olla jalkaisin hyvin taitettavissa, kuten muissakin oikeassa kaupungeissa. Nuo taajamat onkin sitten kokonaan erikseen.
Et selvästi ole koskaan elämässäsi käynyt yhdessäkään kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Stadilaiset äänestävät silti vihreitä vuodesta toiseen.
Opiskelijat niitä äänestää. Kun opiskelijoilla ei ole rahaa autoon tai tarvetta käydä töissä. Räntäsateessa polkiessa niitä v*tuttaa niin haluaa pilata elämän muiltakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti Helsingistä ei ikinä tule Kööpenhaminan tai Amsterdamin kaltaista kaupunkia liikennejärjestelyjen suhteen.
Amsterdam ja Kööpenhamina tosiaan ovat Pohjoiseuroopan ikävimpiä kaupunkeja.
Joo. Ei.
Kyllä ne ovat. Kokeilepa liikkuaa Kööpenhaminassa muuten kuin fillarilla. Julkinen liikenne ei toimi, autot seisovat ja jalankulkijat saavat jatkuvasti pelätä henkensä puolesta.
T. Kaupungissa asunut
Köpiksessä on fillaroitu pyörän keksimisestä saakka, 1950-luvulla kun mummoni asui siellä se oli jo pyöräilykaupunki. Loistava sellainen ja toimii - itsekin kaupungissa olen asunut. Kaupunkilaiset tykkäävät, jos sinä et, niin se on kyllä sinun ongelmasi. - Jalankulkijoista vain pyöräteillä koikkelehtivat joutuvat pelkäämään. Ja ne ovat yleensä ulkomaalaisia - köpisläiset itse osaavat pitäytyä jalkakäytävillä.
Vierailija kirjoitti:
Joo, Manhattanilla muuten todella on autoja. Samoin kuin erittäin toimiva joukkoliikenne sekä kaupungissa että lähialueille. Rikkaat kulkevat helikopterilla.
Kaikki nämä ollaan poistamassa Helsingistä.
T. Manhattanilla asunut
Ehkä Vihreät kuvittelevat saavansa omaan käyttöön helikopterit.
Stadilaiset äänestävät silti vihreitä vuodesta toiseen.