Lue keskustelun säännöt.
IS: Hammaslääkärit poistelevat lapsilta mätiä maitohampailta
20.09.2018 |
Ei kuulemma ole harvinaista, että kaikki viedään nukutuksessa. Järkyttävää .(
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
On jotenkin hullua, että nyt somen ja vertaistuen aikakaudella taaperoilta mätii hampaat suuhun kun taas 70 ja 80- luvuilla vanhemmat saivat säilytettyä lastensa hampaat ehjinä kouluikään ja silloinkin löytyi korkeintaan yksi pieni hassu reikä.
Samaa mieltä. Minä olen 60-luvun lapsi ja olin ensimmäisen kerran hammaslääkärissä vasta koulussa. Ei ollut reikiä ja vältyin traumoilta. Kyllä me lapset silloinkin syötiin karkkia ja juotiin kokista.
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Hampaiston luonnolliseen kehitykseen kuuluu, että ensimmäiset pysyvät hampaat puhkeavat viimeisten maitohampaiden taakse. Maitohampaat tavallaan "ohjaavat" ensimmäiset pysyvät oikeaan kohtaan.
Jos maitohampaat on poistettu, pysyvät tuppaavat puhkeamaan väärään kohtaan eli edelleen hakeutumaan viimeisen suussa olevan maitohampaan taakse. Tästä päästään nopeasti hampaiston ahtauteen ja virheasentoihin sekä helposti oikomishoitoihin. Jo suussa olevaa pysyvää takahammasta yritetään joskus estää vaeltamasta tekemällä ns. aukonsäilyttäjä (jos vaan terkkarissa riittää siihen resursseja). Siinä on sitten lapselle lisää hammashoitoa ja myös lisää vaikeasti puhdistettavia pintoja, jotka helposti vaan lisäävät reikiintymistä. Myös oikomishoito lisää reikiintymisalttiutta, joten nopeasti reikiintyvään suuhun sitä ei ole mielekästä edes tehdä.
Osa vanhemmista on edelleen sitä mieltä, ettei maitohampailla ole niin väliä, sillä nehän irtoavat.
Suurimmalla osalla suomalaistenavia on yhä hyvät hampaat. Tässä niin kuin monessa muussakin asiassa näkyy väestön polarisoituminen - toisista huolehditaan ja välitetään, toisista ei. Parhaimmat vanhimmista saattavat sanoa, että olen minä sille (nelivuotiaalle tenavalle) sanonut, että pitää hampaita pestä, mutta kun ei se usko tai halua. Vanhemmuus on monella hukassa.
Kunnalla on velvoite järjestää terveystarkastukset (myös hampaiden osalta) peruskoulun 1., 5. ja 8. luokalla. Yksilöllisesti ja kuntakohtaisesti niitä voi olla enemmänkin, mutta tämä on minimi.
t. hammaslääkäri