Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Hammaslääkärit poistelevat lapsilta mätiä maitohampailta

Vierailija
20.09.2018 |

Ei kuulemma ole harvinaista, että kaikki viedään nukutuksessa. Järkyttävää .(

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On jotenkin järkyttävää että ei hampaiden ja suun terveyttä ei sisäistetä osana ihmisen kokonaisterveyteen ja hyvinvontiin!

Miksi ihmeessä hampaat unohdetaan eikä piitata pätkän vertaa!?? Miten valtavan suurta osaa suun terveys merkitsee ihmisen terveydelle, ja miten valtavan suuri asia on säilyttää mahdollisimman terveet ja käyttökelpoiset hampaat lopun ikää! Eikä vähiten se, miten paljon terveet hampaat vaikuttavat ihmisen ulkonäköön. Sitäkään ei voi vähätellä.

Puuttuvat hampaat aiheuttavat leukaluiden virheasentoja. Isot raot hampaistossa näkyy päällepäin kasvojen muodossa, ja miten miellyttävä on harvahampainen ruskea mätänevä hammasrivi hymyiltäessä ja puhuessa?

Minulla oli itsellä jo pikkulapsena suuhun lahonneet hampaat koska niistä ei huolehdittu. Koulussa sitten revittiin ja paikattiin mitä voitiin, ja kun itse aloin tienata oli edesää iso ja kallis suuremontti että sain itselleni terveen hymyn. Siitä opin kantapään kautta että omille lapsilleni en sitä mistään hinnasta suo. Pojalla ei ollut reikiä vielä armeijaan mennessä enkä tiedä onko vieläkään. Tytöllä paikattu kaksi hammasta ja on 28 vuotias. 

Ei ole mahdotonta säilyttää hampaat terveenä. On toki olemassa tiloja ja sairauksia joissa hampaat menetetään, mutta harvinaista se on. Ei siihen voi vedota!

Minulla on reuma ja lääkkeet tuhoavat hampaat.  Julkinen puoli ei laita implantteja, eikä yksityiseen ole varaa. Minulta on viety 15 hammasta, kasvoissani on kipuja, ruuan pureskelu on vaikeaa enkä anna mieheni suudella minua tai hymyile suu auki koska hävettää.  Ja olen vasta 37-vuotias :( Lapsena oli hyvät hampaat, samoin vielä teininä.

Tuttu tunne! Lääkkeet ovat pilanneet hampaat ihan kokonaan, ikää on 30 ja poistomäärä on nyt 9. Missä olet julkisella puolella? Itsellä nimittäin nyt viimeisimmän poiston yhteydessä jopa sain pääkaupunkiseudulla erikoishammashoitoon lähetteen, ja hyvin mahdollisesti saan implaatteja tai sillan vai mikä olikaan. Vuosia minulle on myös sanottu että julkisella puolella pikkukaupungissa että en saa, mutta suun avattuani tämä hammaslääkäri samantien sanoi että miksi sinulle ei ole lähetettä laitettu.

Mitä ne lääkkeet oikein tekee, että pitää hampaita poistella?

ohis

Reuman ja lääkkeiden (oma syyllinen oli metotreksaatti) yhteisvaikutuksesta suun kuivuminen on iso hammasongelmien aiheuttaja (bakeerit pesiytyvät kuivassa suussa), lisäksi myös suun limakalvojen ärsytys ja lääkkeistä johtuva oksentelu ovat omat hampaat pilanneet. Itsellä oli ennen lääkitystä ollut koko elämän aikana 1 reikä, nyt melkein kaikkia on paikkailtu ja jotkut ovat murentuneet suuhun :(

Vierailija
22/42 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnustan, että en käynyt välillä 20 vuoteen hammaslääkärissä(!). Vikan kerran olin peruskoulun viimeisenä keväänä kun oli joku tarkastus/hoito, sen jälkeen seuraavan kerran tosiaan 20 vuoden päästä siitä, kun yksi yläpuolen hampaista meni säpäleiksi. Toisen puolen sivuylähampaalle kävi sittemmin samoin (olivat ilmeisesti kovertuneet ontoksi, hermot kuolleita ja hajosivat sitten itsekseen). Toissa vuonna kävin sitten läpi hyvän setin: muutamat reikien paikkaukset, yläviisaudenhampaiden nyppäykset ja kiven poisto hygienistillä.

Tunnen kyllä päässeeni aika vähällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon vähemmän paikkoja omilla lapsilla on, kun taas itselläni suu täynnä amalgaamia. Uutinen on harhaanjohtava ja lapset pääsevät hammaslääkärille vain parin vuoden välein nykyään. Ennen korjasi yksi hammaslääkäri koko kylän hampaat ja nyt ei sitten monta hammaslääkäriä ehdi muka mitään.

Vierailija
24/42 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On jotenkin hullua, että nyt somen ja vertaistuen aikakaudella taaperoilta mätii hampaat suuhun kun taas 70 ja 80- luvuilla vanhemmat saivat säilytettyä lastensa hampaat ehjinä kouluikään ja silloinkin löytyi korkeintaan yksi pieni hassu reikä.

Mulla oli huonot hampaat lapsena. Ei onneksi poistettu yhtään. Aikuisena olen alkanut huolehtia ja nyt ei reikiä. Myös oikomishoito menossa.

Vierailija
25/42 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla ihanaa monikulttuuria tämäkin. Jo 70 luvulla oli ihan hyvät hampaat kaikilla

Kyllä kaikki näkemäni mustat tynkähampaat ovat olleet ihan kotimaista syntyperää olevissa suissa. Olen katsellut lasten suita työn puolesta noin 30v ajan.

Vierailija
26/42 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla ihanaa monikulttuuria tämäkin. Jo 70 luvulla oli ihan hyvät hampaat kaikilla

Kyllä kaikki näkemäni mustat tynkähampaat ovat olleet ihan kotimaista syntyperää olevissa suissa. Olen katsellut lasten suita työn puolesta noin 30v ajan.

Oletko sitä mieltä, ettei ole säästetty hammashoidosta?

Vierailija
27/42 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On jotenkin järkyttävää että ei hampaiden ja suun terveyttä ei sisäistetä osana ihmisen kokonaisterveyteen ja hyvinvontiin!

Miksi ihmeessä hampaat unohdetaan eikä piitata pätkän vertaa!?? Miten valtavan suurta osaa suun terveys merkitsee ihmisen terveydelle, ja miten valtavan suuri asia on säilyttää mahdollisimman terveet ja käyttökelpoiset hampaat lopun ikää! Eikä vähiten se, miten paljon terveet hampaat vaikuttavat ihmisen ulkonäköön. Sitäkään ei voi vähätellä.

Puuttuvat hampaat aiheuttavat leukaluiden virheasentoja. Isot raot hampaistossa näkyy päällepäin kasvojen muodossa, ja miten miellyttävä on harvahampainen ruskea mätänevä hammasrivi hymyiltäessä ja puhuessa?

Minulla oli itsellä jo pikkulapsena suuhun lahonneet hampaat koska niistä ei huolehdittu. Koulussa sitten revittiin ja paikattiin mitä voitiin, ja kun itse aloin tienata oli edesää iso ja kallis suuremontti että sain itselleni terveen hymyn. Siitä opin kantapään kautta että omille lapsilleni en sitä mistään hinnasta suo. Pojalla ei ollut reikiä vielä armeijaan mennessä enkä tiedä onko vieläkään. Tytöllä paikattu kaksi hammasta ja on 28 vuotias. 

Ei ole mahdotonta säilyttää hampaat terveenä. On toki olemassa tiloja ja sairauksia joissa hampaat menetetään, mutta harvinaista se on. Ei siihen voi vedota!

Minulla on reuma ja lääkkeet tuhoavat hampaat.  Julkinen puoli ei laita implantteja, eikä yksityiseen ole varaa. Minulta on viety 15 hammasta, kasvoissani on kipuja, ruuan pureskelu on vaikeaa enkä anna mieheni suudella minua tai hymyile suu auki koska hävettää.  Ja olen vasta 37-vuotias :( Lapsena oli hyvät hampaat, samoin vielä teininä.

Tuttu tunne! Lääkkeet ovat pilanneet hampaat ihan kokonaan, ikää on 30 ja poistomäärä on nyt 9. Missä olet julkisella puolella? Itsellä nimittäin nyt viimeisimmän poiston yhteydessä jopa sain pääkaupunkiseudulla erikoishammashoitoon lähetteen, ja hyvin mahdollisesti saan implaatteja tai sillan vai mikä olikaan. Vuosia minulle on myös sanottu että julkisella puolella pikkukaupungissa että en saa, mutta suun avattuani tämä hammaslääkäri samantien sanoi että miksi sinulle ei ole lähetettä laitettu.

Mikkelissä. 

Vierailija
28/42 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle syötettiin koko lapsuus sokeria joka aterialla, olen syntynyt 80-luvun alussa. Kaikki oli sokerihuurrettua suurin piirtein. Vanhemmat olivat itse eläneet pula-ajan, eivätkä olleet saaneet mitään herkkuja lapsena, joten ainokaiselle lapselle kannettiin mässyä eteen senkin edestä. Mulla poistettiin osa hampaista alle kouluikäisenä, kouluiässä jatkettiin, menetin myös pysyviä hampaita. Nyt aikuisenakin kärsin jatkuvista hammassäryistä, joka toinen hammas on juurihoidettu, tänä vuonna viimeksi vietiin kaksi hampaanraatoa.

Omilla lapsilla ei juuri reikiä ole, mutta eivät saa samanlaista sokerikuormaakaan kuin minä lapsena sain. Esikoinen on 18v, eikä hänellä ole koskaan ollut yhtään reikää, ei edes alkavaa. Keskimmäisellä lapsella, 16v, on yksi hammas paikattu. Kuopuksella 10v samoin yksi hammas paikattu. Hampaat harjataan kaksi kertaa päivässä, aterian päälle purkka tai pastilli. Sokeria saavat, muttei joka päivä tai joka aterialla, eikä meillä latkita litroittain mehua tai limua, kuten minun lapsuudessani. Mummo ja pappa yrittävät kyllä tätä vesittää aina kun mahdollista, tuovat järkyttävät määrät karkkia ja jätskiä tullessaan. Viimeksi tänään oli meidän ovesta luikahtamassa 2kg karkkiämpäri!

Kohtuus kaikessa.

Vierailija
29/42 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeastiko julkisella puolella kiskotaan hampaita irti mutta ei voida laittaa esim. siltaa? :O

Miten sitä edes syö, jos ei ole hampaita millä purra? 

Vierailija
30/42 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon vähemmän paikkoja omilla lapsilla on, kun taas itselläni suu täynnä amalgaamia. Uutinen on harhaanjohtava ja lapset pääsevät hammaslääkärille vain parin vuoden välein nykyään. Ennen korjasi yksi hammaslääkäri koko kylän hampaat ja nyt ei sitten monta hammaslääkäriä ehdi muka mitään.

Kaivaa kuvetta ja vie lapsen yksityiselle. Ei kaikkea tarvitse jättää yhteiskunnan hoidettavaksi. Terveisiin hampaisiin satsaaminen on erittäin tärkeää.

Vierailija
31/42 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli lapsena tuollaisia ikeneen asti syöpyneitä hampaita. Syy oli ihan yksinkertaisesti vain vanhempien välinpitämättömyys. Kotona ei koskaan käsketty pestä hampaita tai ohjattu siihen. Säännöllisesti aloin harjaamaan vasta noin 12-vuotiaana, kun itsellä alkoi järki leikkaamaan niin paljon, että tajusi että muuten tulee tekohampaat niin kuin isällä ja äidillä.  Olen syntynyt 1980. Se että pysyvät hampaat ei ehtineet mennä aivan pilalle, on sen aikaisen koulussa tehdyn hampaiden fluorauksen ansiota.

Vierailija
32/42 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla hampaat reiättömät 34-vuotiaaksi. Silloin aloin laiminlyömään hampaidenpesua ja reikiä olikin useampi. Harmitti, vieläkin olis reiättömät hampaat, jos en silloin olisi laiminlyönyt. Hammas-dentist sanoi, että kiilteeni on erittäin vahva.

Vierailija
33/42 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaivaa kuvetta ja vie lapsen yksityiselle. Ei kaikkea tarvitse jättää yhteiskunnan hoidettavaksi. Terveisiin hampaisiin satsaaminen on erittäin tärkeää.

Just näin! Viet joka toinen vuosi yksityiselle. Kyllä ne hampaat olis hyvä vuosittain tarkastaa.

Vierailija
34/42 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Proteesin voi saada tai yksittäisiä hampaita ruuvilla. Virossa on myös edullista.

Vierailija
35/42 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä on omilla lapsilla ollut koko peruskoulun ajan kerran vuodessa hammastarkastukset. Nyt loppui toiselta, kun meni lukioon. Toki pääsee ilmaiseksi vielä, jos on tarvetta. Kuopuksella ei maitohampaat irronneet niin kuin pitää ja niitä on kontrolloitu useammin (+jouduttu repimään). Tyytyväisiä ollaan.

Vierailija
36/42 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyväskylässä hammaslääkäri 5. luokalla ja seuraavan kerran 8. Luokalla. Hirveän pitkä väli.

Vierailija
37/42 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jyväskylässä hammaslääkäri 5. luokalla ja seuraavan kerran 8. Luokalla. Hirveän pitkä väli.

Hirveet erot kaupunkien välillä.

Vierailija
38/42 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se 80-luvun fluoraus ja jatkuva kontrolli oli kyllä hyvä.

Eräässä lehtijutussa kylläkin eräs jenkkeihin muuttanut kapitalistinen individualisti piti sitäkin pahana sosialismina...

Vierailija
39/42 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On jotenkin hullua, että nyt somen ja vertaistuen aikakaudella taaperoilta mätii hampaat suuhun kun taas 70 ja 80- luvuilla vanhemmat saivat säilytettyä lastensa hampaat ehjinä kouluikään ja silloinkin löytyi korkeintaan yksi pieni hassu reikä.

Silloin oli parempi hammashuolto ja sitä valvottiin paremmin.

Kimi oli kallista eikä normaalijuomaa.

Nykyään koululaisillakin on vain kolme hammastarkastusta koko peruskoulun aikana. Ennen oli vuosittain.

Vierailija
40/42 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis oikeastiko julkisella puolella kiskotaan hampaita irti mutta ei voida laittaa esim. siltaa? :O

Miten sitä edes syö, jos ei ole hampaita millä purra? 

Oikean puolen puhkeamaton yläviisaudenhammas särki kovasti mutta hammaslääkärit eivät osanneet paikallistaa syytä.

Siinä syyllisenä juurihoidettiin yksi alaposkihammas, poistettiin kaksi muuta.

Lopulta leikattiin se yläviisaudenhammas pois ja säryt loppuivat.

Tämä julkisella.

Oikealla puolella alhaalla on yksi poskihammas ja sekin kruunutettu muovilla turhan juurihoidon jäljiltä.

Siltaa ei saanut. "Onhan sinulla toisen puolen poskihampaat kunnossa"

Olen niin kiitollinen...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kaksi