Miksi kärpäset ovat alkaneet purra? Oletteko huomanneet samaa?
Kommentit (36)
Mua ei ole koskaan purrut, mutta aina olen kuullut puhuttavan syyskärpästen puremisesta.
Ei mua ole kyllä kärpänen ikinä purrut. Sääsket, paarmat, mäkärät, polttiaiset ja jopa muurahaiset kyllä. Hirvikärpäsetkin yrittäneet, mutta onneksi niitä olen saanut kiskotuksi hiuksista ennen kuin ovat ehtineet purra. Ja punkki oli kerran kiinni ja ampiaisen pistoja on myös koettu.
Paarma puree. Olisiko Paarma sitten?
Se on pistokärpänen. Ei kovin yleinen, mutta kyllä niitä on.
Googlasin: syksystä ei puhuttu vastauksessa mitään, mutta on olemassa pistävä kärpäslaji.
http://suomenluonto.fi/uutiset/pistava-karpanen/
Vastauksessa suljettiin pois paarmat, jotka nekin ovat kärpäsiä.
Nro 2
Mulla on jäänyt mieleen, kun isomummoni sanoi, että tuo on pureva kärpänen. Muistan sen tilanteen (olin siis lapsi), isomummo keitti kahvia ja se kärpänen pörrää ikkunalla.
Jäi mieleen varmaan siksi, kun ajattelin että eihän kärpäset pure.
Myöhemmin päättelin, että se oli varmaan paarma.
Kasvipunkit (ne pienet punaiset) purevat ja lujaa. Olen pitänyt niitäkin ihan viattomina.
On olemassa pistokärpänen. Se ei pure vaan pistää. Paarmat puree ja kuuluu kärpäsiin, vaikka niitä ei kärpäsiksi mielletäkään.
On noita pistäviä - tai purevia - kärpäsiä ollut iän kaiken. Minua puri sellainen jo 70-luvulla ja olin kamalan hämmästynyt, miten ihmeessä kärpänen puree.
Vierailija kirjoitti:
En ole huomannut. Ehkä muistutat erehdyttävästi ulostetta.
Mun käy tämän kommentin kirjoittajaa sääliksi.
Vierailija kirjoitti:
Mua ei ole koskaan purrut, mutta aina olen kuullut puhuttavan syyskärpästen puremisesta.
Totta toinen on sitten baarikärpänen. Alkaa olla harvinainen nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattasko höllätä nutturaa?
Ennen ukkosilmaa olen huomannut,että kärpäset ovat kiukkuisia ja purevat.
Kokemusta on noin 25 vuoden takaa, se olikin ainoa kerta. Lie ollut se pistokärpänen. Ärsyttävä, vaikka vaaraton sinällään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattasko höllätä nutturaa?
Mitä tarkoitat?
Minuakin on pistänyt kärpänen. Se oli erilainen kuin esim. hyttysen pistos. Paarmasta puhumattakaan.
Luulin olevani hullu, mutta ehkä nyt sain siunauksen asialle. :D
Olet alkanut lahoamaan. Käryät vissiin kalmalle
Pistokärpänen? Nyt keväällä 2024, sietämättömiä nyt helteellä.
Pistokärpänen, täällä lapissa ei tunneta kuin pistolapio se puree kyllä hyvin maahan.
En ole huomannut. Kärpäsillä ei taida olla kuin imukärsä. Ehkä olet allerginen kärpäsen syljelle ja siksi siitä tulee joku reaktio. En kyllä ole perehtynyt kärpästen anatomiaan, josko jollain lailla olisi hampaatkin.