Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Takahammas hajosi, melkein puolet lähti irti - mitä teen?

Vierailija
20.09.2018 |

Hammaslääkärille on nyt aika varattu viikon päästä. Hammasta ei varsinaisesti koske, mutta jotain pientä tuntemusta on. Se on kuitenkin ällöttävä, maistuu ja haisee pahalle, ruokaa jää sinne tietenkin kiinni joka kerta kun syö jotain.

Ajattelin ostaa apteekista sellaisen tee-se-itse -väliaikaispaikkaustuubin. Miten hammas pitäisi ennen sitä puhdistaa? Riittääkö normaali harjaus vai pitääkö ostaa jotain desinfioivaa ainetta? Vai onko sillä merkitystä, kun kyseessä on vain viikko?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisiko vaikka kysyä apteekista tai lukea ohjeet siitä paketista?

En ole nyt apteekissa eikä pakettia ole vielä saatavilla.

22/38 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei koske niin hammas on jo kuollut ja täynnä mätää. Pahimmillaan voit saada verenmyrkytyksen jos sitä ei nopeasti poisteta tai paikata.

Mätää täynnä oleva hammas olisi varmastikin kipeä ja tulehdus näkyisi selvästi. Esim. karies taas on kivuton, jos ei ole edennyt juurikanavaan saakka. Mun lohjenneen hampaan alta paljastui tällainen kivuton karies, juurikanava oli kunnossa. Hammaskruunusta oli puolet jäljellä lohkeamisen jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota siihen mieluummin keraaminen implantti kuin että pahoin lohjennutta hammasta ruvettaisiin taikinoimaan kokoon paikkausmateriaalilla. Implantti on toki kalliimpi ja vaatii kolmisen käyntikertaa.

Vierailija
24/38 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei koske niin hammas on jo kuollut ja täynnä mätää. Pahimmillaan voit saada verenmyrkytyksen jos sitä ei nopeasti poisteta tai paikata.

Eikä ole. Mulla lohkesi takahammas, koska se oli reikiintynyt syvälle, mutta se oli oireeton. Ja hammas oli kyllä ihan elossa. Siihen tehtiin puudutuksessa eka paikka. Sitten alkoi kamala särky. Paikka oli niin lähellä hampaan ydintä, ettei hammas enää kestänyt. Hammas avattiin ja ytimen päällä oli jo verta. Oli pakko tehdä juurihoito. Joka epäonnistui, kuten lähes kaikki juurihoidot. Ja sitten hammas revittiin veke.

Se, että hammas lohkeaa yhtäkkiä yleensä kielii siitä, että siellä voi olla iso reikä. Ja silloin hammaslääkäriin mennään heti eikä viikon päästä.

25/38 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene yksityiselle tai varaa akuuttiaika, selität vaan että sattuu sattuu et pysty odottamaan. Aina pitää vähän liioitella jos haluaa nopeaa hoitoa.

Toi liioittelu voi johtaa turhan rankkoihin toimenpiteisiin, esim. juurihoitoon tai hampaan poistamiseen. Kivuton hammas taas voidaan yrittää pelastaa pelkällä paikkaamisella.

Sille lääkärille voi sanoa ihan todellisen tilanteen, ei se sen ajanvaraajan kanssa käy yksityiskohtaisesti läpi mitä on tapahtunut ja analysoi äänensävyjä ja termejä.

Mä itse liioittelin omassa tapauksessa ja päivystyksen hammaslääkäri luki koneelta ajanvarauksen kanssa käydyn keskustelun kirjaukset. Meinasi aloittaa juurihoidon melkein väkisin ja ehdotti myös hampaan poistoa.

En liioittele enää näissä.

Vierailija
26/38 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisiko vaikka kysyä apteekista tai lukea ohjeet siitä paketista?

En ole nyt apteekissa eikä pakettia ole vielä saatavilla.

Jos olet siellä mökillä nyt ja menossa sieltä käsin apteekkiin ostamaan paikkausainetta, niin meneppä mieluummin akuuttiajalle hammaslääkäriin ihan vain NÄYTTÄMÄÄN sitä hammasta. Kysy, voiko odottaa viikon päähän, kun haluat mennä omalle lääkärille.

Vierailija
27/38 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota siihen mieluummin keraaminen implantti kuin että pahoin lohjennutta hammasta ruvettaisiin taikinoimaan kokoon paikkausmateriaalilla. Implantti on toki kalliimpi ja vaatii kolmisen käyntikertaa.

Siis keraaminen implantti tarkoittaa sitä, että hammas revitään veke kokonaan. Sit 4 kk päästä laitetaan ruuvi sisään ja sen päälle keraaminen tekohammas. Tuo lysti maksaa kaikkineen 2500 euroa per hammas.

Vai tarkoititko keraamista paikkaa? Se on ikäänkuin hattu kuoritun oman hampaan päälle. Tuo maksaa kaikkineen noin 1000 euroa.

Vierailija
28/38 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä ole. Mulla lohkesi takahammas, koska se oli reikiintynyt syvälle, mutta se oli oireeton. Ja hammas oli kyllä ihan elossa. Siihen tehtiin puudutuksessa eka paikka. Sitten alkoi kamala särky. Paikka oli niin lähellä hampaan ydintä, ettei hammas enää kestänyt. Hammas avattiin ja ytimen päällä oli jo verta. Oli pakko tehdä juurihoito. Joka epäonnistui, kuten lähes kaikki juurihoidot. Ja sitten hammas revittiin veke.

Se, että hammas lohkeaa yhtäkkiä yleensä kielii siitä, että siellä voi olla iso reikä. Ja silloin hammaslääkäriin mennään heti eikä viikon päästä.

Ihanko sinne vaan mennään, kun huvittaa?

Vierailija
29/38 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityiselle ainakin mennään, heti kun huvittaa. Olen käyny 20 vuotta vain ja ainoastaan yksityisellä. Ajan saa heti.

Vierailija
30/38 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityiselle ainakin mennään, heti kun huvittaa. Olen käyny 20 vuotta vain ja ainoastaan yksityisellä. Ajan saa heti.

Ei mahda olla kovin suosittu paikka sitten, jos vastaanotolle pääsee heti kun asiakasta sattuu huvittamaan.

Yksityisellä minäkin käyn, ja ensimmäinen vapaa aika on ensi torstaina. Akuuttiaikoja yritetään järjestää, jos kipu on kova tai muuten ei pärjää. Minua ei koske ja pärjäilen täällä vielä ihan hyvin.

Vierailija
31/38 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset ovat niin hysteerisiä? Ap:lle on ajanvarauksen yhteydessä tehty hoidontarpeen arvio ammattilaisen toimesta ja päädytty siihen, että tilanteen hoitaminen ensi viikolla riittää hyvin. Varmasti on ohjeistettu, että ap on uudelleen yhteydessä tai hakeutuu päivystykseen, mikäli tulee särkyä, ien alkaa turvota tai punoittaa, nousee kuume tms. Jos vielä yksityispuolelta arvioidaan, ettei kiire ole, niin sitten ei oikeasti ole kiire. Siellä kyllä ennemmin otetaan varman päälle kuin riskillä. 

Jos se hammas on karieksen takia lohjennut, niin tilanne on muhinut pitkään, vuosiakin. Ei se sen vaarallisemmaksi muutu nyt, vaikka tilanne näkyy ulospäin, jos sieltä ei mitään märkää purkaudu, kudokset on suht ehjät eikä alue särje tai turvota. 

Jengi valehtelee päivystyksen ajanvarauksessa olemattomia särkyjä tilanteissa, jotka hoituisivat turvallisesti ja monesti paremmin ajanvarausajalla, jolloin on enemmän henkilökuntaa ja paremmin aikaa. Sitten kummastellaan, kun on hirveät jonot päivystyksessä. Mutta kun minäminä ja minun vaivani! Heti pitää hoitaa! 

Vierailija
32/38 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmiset ovat niin hysteerisiä? Ap:lle on ajanvarauksen yhteydessä tehty hoidontarpeen arvio ammattilaisen toimesta ja päädytty siihen, että tilanteen hoitaminen ensi viikolla riittää hyvin. Varmasti on ohjeistettu, että ap on uudelleen yhteydessä tai hakeutuu päivystykseen, mikäli tulee särkyä, ien alkaa turvota tai punoittaa, nousee kuume tms. Jos vielä yksityispuolelta arvioidaan, ettei kiire ole, niin sitten ei oikeasti ole kiire. Siellä kyllä ennemmin otetaan varman päälle kuin riskillä. 

Jos se hammas on karieksen takia lohjennut, niin tilanne on muhinut pitkään, vuosiakin. Ei se sen vaarallisemmaksi muutu nyt, vaikka tilanne näkyy ulospäin, jos sieltä ei mitään märkää purkaudu, kudokset on suht ehjät eikä alue särje tai turvota. 

Jengi valehtelee päivystyksen ajanvarauksessa olemattomia särkyjä tilanteissa, jotka hoituisivat turvallisesti ja monesti paremmin ajanvarausajalla, jolloin on enemmän henkilökuntaa ja paremmin aikaa. Sitten kummastellaan, kun on hirveät jonot päivystyksessä. Mutta kun minäminä ja minun vaivani! Heti pitää hoitaa! 

Täsmälleen näin!

Vierailija
33/38 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ohis mutta otetaanko suomessa röntgenkuvaa hampaista tarkastuksen yhteydessä? Täällä Briteissä missä hammashoito on vähän mitä on otetaan aina että löytyy kaikki piilossa olevat reiät yms. 

Vierailija
34/38 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen mitään väliaikaista paikkaa kannata laittaa. Pese normaalisti hampaat ja purskuttele vedellä, jos jää ruokaa.  Se on vain lohjennut hammas, ei katkennut raaja.

Vierailija
35/38 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se on aika pahasti lohjennut hammas, purskuttelemalla ei tuosta kraaterista möhnät lähde mihinkään. Ällöttävä maku ja haju koko viikon ajan ei oikein houkuttele. Ja väliaikainen paikka on helppo poistaa. Juuri tällaisiinhan se paikka-aine on tarkoitettu. Apteekissa sitä suositeltiin kyllä. Putsaan ensin corsodylillä ja kokeilen paikka-ainetta.

Vierailija
36/38 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse liimasin ensin palaset yhteen ja sitten koko roskan hampaan tynkään - tuli tosi hyvä. Hammaslääkärikin kyseli, että missä laitettu, on niin onnistunut. Säästin varmaan 500 egee.

Vierailija
37/38 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on käyty hammaslääkärissä. Rikki mennyt hammas korjattiin ja kaikki on nyt kunnossa. Ei tarvinnut poistaa hammasta, ei tarvinnut juurihoitaa. En kuollutkaan.

Vierailija
38/38 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lohkesi koko näkyvä osa tokavikasta alahampaasta. Ajan sain reilu kuukauden päähän (ei kipuillut). Hammas paikattiin ja juurikin oli ihan elossa. Ei kuulemma akuuttiasia halkeama, jos ei särje.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi viisi