En anna häälahjaa koska puolet liitoista päättyy eroon
Kerrankin antamani astiasto vietiin vuoden päästä kirpputorille. Lauantaina taas häät, en vie mitään lahjaa vaikka oli pitkä lahjalista kutsussa.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häälahja EI OLE pakollinen!!
Miten perustelet väitteesi? Urpon käytöstä mennä juhliin muistamatta hääparia lahjalla tai rahalla.
Itse kutsun ihmisiä juhliini saadakseni jakaa tärkeän päiväni heidän kanssaan. En saadakseni lahjoja.
Kyllä, voit etukäteen ilmoittaa omille vieraillesi ettet halua heiltä lahjoja. Kenenkään toisen puolesta et voi kuitenkaan päättää lahjan olevan tarpeeton (paitsi jos olet typerys).
Tuon voi kääntää myös niin päin, että kenenkään toisen puolesta et voi päättää lahjan tuomisen olevan välttämätöntä (paitsi jos olet typerys).
Monet ihmiset pitävät lahjoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten perustelet väitteesi? Urpon käytöstä mennä juhliin muistamatta hääparia lahjalla tai rahalla.
Itse kutsun ihmisiä juhliini saadakseni jakaa tärkeän päiväni heidän kanssaan. En saadakseni lahjoja.
Kyllä, voit etukäteen ilmoittaa omille vieraillesi ettet halua heiltä lahjoja. Kenenkään toisen puolesta et voi kuitenkaan päättää lahjan olevan tarpeeton (paitsi jos olet typerys).
Eikös sillä ilmoituksella juuri päätetä lahjan olevan tarpeeton. Emme halua lahjaa tarkoittaa mielestäni melko lailla samaa kuin lahja on tässä tapauksessa tarpeeton.
Vierailija kirjoitti:
Minä puolestani en mene häihin ollenkaan, koska en voi sietää valehtelua. Suurin osa valehtelee luvatessaan rakastaa ja olla uskollinen.
Siinä kysytään "tahdotko". Ei että oletko varma että onnistut tai että tulet tahtomaan 30 vuoden päästäkin. Ne on tarkoin valitut sanat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon voi kääntää myös niin päin, että kenenkään toisen puolesta et voi päättää lahjan tuomisen olevan välttämätöntä (paitsi jos olet typerys).
Monet ihmiset pitävät lahjoista.
Se onkin ihan eri asia. Ei tee silti lahjan tuomisesta välttämätöntä. Eihän ole välttämätöntä vaikkapa tarjoilla karjalanpaistiakaan, vaikka monet ihmiset siitä pitävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä puolestani en mene häihin ollenkaan, koska en voi sietää valehtelua. Suurin osa valehtelee luvatessaan rakastaa ja olla uskollinen.
Siinä kysytään "tahdotko". Ei että oletko varma että onnistut tai että tulet tahtomaan 30 vuoden päästäkin. Ne on tarkoin valitut sanat.
Mitäs se "kunnes kuolema teidät erottaa" sitten meinaa? Minusta kuulostaa melkoisen pysyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos oikeasti tahtoo rakastaa ja olla uskollinen, siihen pystyy vaikka sadan vuoden päästäkin. Suurin osa ei tosissaan tahdo. Siinä on ongelman ydin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melko väljä tulkinta. Minusta tahtominen on tuossa yhteydessä sama asia kuin lupaaminen. Se on kuitenkin nimeltään vihkivala, mikä siinä luetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakkauden kohdalla ymmärrän, että sitä ei voi tahdolla määrätä. Uskollisuus on kuitenkin puhtaasti tahdon asia. On siis lupauksen pettämistä olla uskoton.
Ne lahjat on kompensaatio niistä kemuista mitä tulet saamaan. Mikään ei ole ilmaista. Jos ei muuten niin vie rahaa kirjekuoressa, se on helppo lahja.
Vierailija kirjoitti:
Minä en anna synttärilahjaa, koska kaikki kuollaan kumminkin.
Sama! Vitutti oikein kerran kun pstin kalliim synttärilahjan anopille ja se perkele kuoli
Vierailija kirjoitti:
Ne lahjat on kompensaatio niistä kemuista mitä tulet saamaan. Mikään ei ole ilmaista. Jos ei muuten niin vie rahaa kirjekuoressa, se on helppo lahja.
En voi millään käsittää ajatusta, että vieraiden pitäisi osallistua juhlien kustannuksiin. Pitääkö joku oikeasti tuolla ajatusmallilla? Sairasta jos pitää. Ne vieraat ostavat jo itselleen vaatteet ja usein juhlapaikalle tulemisestakin tulee kustannuksia. Kyllä siinä on ihan riittävästi. Jos ei ole itse varaa kustantaa juhlia läheisilleen, kannattaa juhlat jättää pitämättä. Vai pyydätkö sinä aina kotiisi tuleviakin vieraita tuomaan lahjan, jotta saisivat tarjoilua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko ei ole kuin kuolla, mutta silti on olemassa asioita mitä kohtelias ihminen tekee ilman että on pakko. Mm. Seuraavia:
- pukeutuu siististi, juhlan vaatimalla tavalla
- käyttäytyy nätisti eikä vedä överikönnejö vaikka alkoa onkin tarjolla
- muistaa hääparia/ sankaria lahjalla/kortilla tms.
Tämä on KOHTELIASTA ei pakollista! Itse en menisi ikinä juhliin viemättä onnittelukorttia, myöskään ilman lahjaa en mene jos se ei ole erikseen kielletty.
Vierailija kirjoitti:
Paikalletuleminen on mielestäni riittävä kompensaatio. Matkustaminenkaan ei ole ilmaista.
Miten olisi lahja, jonka voi lunastaa vasta kun on ollut naimisissa vaikkapa 20 vuotta?
Vierailija kirjoitti:
Häälahjan voisi antaa kun pari on ollut 10 vuotta naimisissa. Silloin voisi parin tilille sen satkun heittääkkin
Meinasin tulla ehdottamaan samaa =)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko ei ole kuin kuolla, mutta silti on olemassa asioita mitä kohtelias ihminen tekee ilman että on pakko. Mm. Seuraavia:
- pukeutuu siististi, juhlan vaatimalla tavalla
- käyttäytyy nätisti eikä vedä överikönnejö vaikka alkoa onkin tarjolla
- muistaa hääparia/ sankaria lahjalla/kortilla tms.Tämä on KOHTELIASTA ei pakollista! Itse en menisi ikinä juhliin viemättä onnittelukorttia, myöskään ilman lahjaa en mene jos se ei ole erikseen kielletty.
Muistamiseen riittää onnittelu vaikkapa halauksen kera. Ja onhan pelkkä juhliin tuleminen muistamista. Mikään kohteliaisuussääntö ei käske viemään lahjaa. Minusta olisi jopa epäkohteliasta, jos esimerkiksi rikas pariskunta olettaisi, että opintotuella elävä serkkutyttö hankkisi heille lahjan.
Mieti minkä hintaisen lahjan ostaisit, jos pari ei varmasti ikinä eroaisi. Jaa summa kahdella ja osta kaikille aina sen hintainen häälahja. Näin rahaa menee todennäköisimmin sun kannalta keskimäärin suunnilleen oikea summa.
Kun ei vie lahjaa, tekee palveluksen sekä hääparille että ympäristölle. Ihmisillä on muutenkin roinaa nurkat täynnä, joten turha sitä määrää on enää lisätä. Ja luonto kiittää kun ei hankita liikaa tavaraa, joka kuitenkin jossain vaiheessa päätyy roskiin.