Kuinka te työttömät saatte aikanne kulumaan?
Miten te muut, jotka ette tällä hetkellä opiskele tai käy työssä, kulutatte aikaanne?
Itse valmistuin opinnoista kesäkuussa, jonka jälkeen miltei koko loppukesän matkustelin ulkomailla yhtäjaksoisesti. Aloitin muutama viikko sitten työnhaun palattuani ulkomailta, mutta vielä en ole päässyt edes haastatteluun saakka mihinkään hakemaani paikkaan.
Mieheni käy töissä ja samanaikaisesti opiskelee yliopistossa, hän on arkisin poissa aamu kahdeksasta ilta kuuteen, sekä toisinaan viikonloput töissä. Hyvin paljon siis vietän aikaa yksin. Kaupungissa jossa asumme minulla on 2 ystävää, muita ihmisiä en täältä tunne. Toinen heistäkin tekee paljon töitä ja tapaaminen onnistuu toisinaan viikonloppuisin. Toinen ystävä on kotiäitiniä ja häntä tapaankin pari kertaa viikossa.
Kotimme on niin top top siisti, ettei aikaa saa kulutettua edes kotihommilla. Joka päivä toki tiskaan tiskit, laitan ruoan ja pesen pyykkiä muttei niihin töihin mene kovin kauaa päivästä. Kaapeissa ei ole turhaa tavaraa, ikkunat pesen säännöllisesti samoin uunin, mikron ja kylppärin joten millään kotihommilla aikaa en saa kulutettua. Olen tosi huono kuluttamaan aikaa yksinäni. Ei jaksaisi kuitenkaan päivät pitkät vaan istua netissä tai tv:n edessä. Työttömyyden takia rahatilannekin on niin huono, ettei tekemiseen pysty juuri rahaa sijoittamaan.
Kommentit (38)
aattelin tehdä perjantaina pullaa, pitsaa, lauantaina tehdä kakkupohjan. Mökkeilläkkin aattelin ehtiä välissä.
Lokakuun eka päivänä lähen laivalle. Siivotakkin kotona pitäisi ehtiä.
Isompi ongelma on saada töissä aika kulumaan. Palaveri toisensa perään ja sitä pskan jauhantaa. Pitää myös olla tekevinään. Ja työnantaja on taas maksavinaan.
Minä teen kotiviiniä ja välillä keittelen pontikkaa, siitä saa helposti pientä lisätuloa. Kesällä lämpimien vesien aikaan käyn uimassa ja talvella pilkillä. Radiosta on mukava kuunnella puheohjelmia ja sanaristikot pitää pääkopan virkeänä. Että kyllä sitä tekemistä löytyy vaikka minkälaista.
Nukua, luen, surffaan netissä, nukun, välillä juon kaljaa, masturboin, nukun, käyn ostamassa tarjousruokaa.
Elämä on paskaa, mutta ei ole muutakaan.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelen netissä ja kansalaisopistossa.
Netissä olen tykännyt mooc sivuston kursseista. Siellä on eri yliopistojen kaikille avoimia kursseja. Nyt näyttää olevan jotain Helsingin yliopistonkin kursseja.
Siellä on myös maailman huippuyliopistojen kursseja. Ja ovat tosiaan kaikille avoimia ja maksuttomia.
Mielenkiintoista. Minun kannaltani sikäli, että nyt "olen toimenpiteessä" eli opiskelen työttömyysetuudella, ja opintoihin kuuluu esitelmä juuri MOOC-kursseista ym. netissä onnistuvasta itseopiskelusta.
En tiedä kuulunko aloittajan kyselyn kohderyhmään kun siis olen työtön mutta opiskelen. Joka tapauksessa ei ole mitään ongelmia saada aika kulumaan.
Netissä ja ylipäätään tietokoneella. Totta puhuen ei meinaa tunnit vuorokaudesta riittää.
Olen elänyt nörttielämää jo 90-luvun puolivälistä alkaen; löysin verkosta aikoinaan puolison, ja siellä ovat myös ystävät ja sukulaiset. Ja ei, en käytä lainkaan esim. Facebookia.
Siivoan kun kerkeän, tyypillisesti parin kuukauden välein (kun tavarat pysyvät automaattisesti paikoillaan, ainoa ongelma on pöly) ja pyykkään joka toinen viikko.
Käyn ulkona syömässä, jos on rahaa. Jos ei ole, elän leivällä vaikka viikkokausia. En shoppaile kuin pakon edessä (pakolliset vaatteet ja verkosta joskus jotain pientä harrastuksiini liittyvää). Käyn tapaamassa nettikavereitani ja sukulaisiani kasvokkain muutaman kerran vuodessa.
Minulla on kaksi korkeakoulutason tutkintoa, toinen amk:sta, toinen yliopistosta. En pääse jostain syystä koskaan edes haastatteluihin, vaikka mielellään menisin töihin jo ihan vaan rahan vuoksi. Haen keskimäärin kolmea työpaikkaa viikossa.
Ja ei, en ole ylipainoinen, vaikka nörtti olenkin (kun se tuntuu olevan täällä niin tärkeää).
Vapaaehtoistyö on hyvä tapa kuluttaa aikaa. Sitä voi tehdä just niin vähän tai paljon kun haluaa ja tarjolla on vaikka minkälaista. Jos ei tykkää semmosesta tosi sosiaalisesta ystävä/ulkoilu tms toiminnasta niin tarjolla on vaikka mitä muutakin, kun vaan rohkeasti ottaa yhdistyksiin yhteyttä. Itse kävin juuri ystävä-ja vapaaehtoistoiminnan kurssin ja olen tehnyt paljon vanhusten kanssa vapaaehtoistyötä mm. ulkoilemalla heidän kanssaan ja muutenkin pitänyt seuraa. Lisäksi olen toiminut ensi-ja turvakodissa lastenhoitoapuna. Tiedän että jo esim pelkästään tuolla ensi-ja turvakodissa tai esim nuorisotalolla on vaikka mitä vapaaehtoistyötä tarjolla, voi leipoa kahvilaan/tapahtumiin, auttaa uusien tilojen remontissa, joku on tehnyt taideteoksia yhteisten tilojen seinille, auttanut yhdistysten matkojen tai tapahtumien järjestämisessä jne. Kaikille ihan varmasti löytyy jotakin ja on takuulla hyödyllinen tapa kuluttaa aikaansa.
Tekemistä on järjettömän paljon. Aina on joku paikka joka vaatii omakotitalossa remonttia. Olen säästänyt kymmeniä tuhansia tekemällä itse kaiken. Ulkopuolinen olisi kuitenkin tehnnyt sutta ja sekundaa. Esimerkiksi talon maalaus, keittiöremppa, pesuhuone, sauna, makkarit jne.
Olen 56 v. työtön nainen. Yt-neuvotteluissa sain potkut, 35 vuoden jälkeen. Ei ole vapaa-ajan ongelmia. Isäni, 85v. asuu isossa omakotitalossa, jossa suuri puutarha. Ei tässä sohvalla makoilla ja kaljaa kitata, kuten hallitus kuvittelee meidän työttömien, loisien tekevän.
Vapaaehtoistyötä! Ja siitä saa hyviä kontakteja, jotka voi poikia töitä.
Kuka sinun käskee kököttää kotona. Laita vaatteet päälle, saappaat jalkaan ja mene ulos. En ole kaikkia viestejä tästä ketjusta lukenut,mutta kyllä ihmettelen, jos vielä tähän mennessä ei kukaan ole ehdottanut marjastusta ja sienestystä.
Voi harrastaa myös lintujen ja revontulien bongausta, ja tähtitiedettä. Kirjastosta löytyy oivia oppaita, mielestäni parempi kuin netistä. Lintuja on tähän aikaan vuodesta päivä päivältä vähemmän, mikä helpottaa niiden tunnistamista, ja tähtiä enemmän.
Vielä ehdit aloittaa opiskelua ja/tai harrastamista kansalaisopistossa. Työttömät saavat alennusta opintomaksuista.
Oma työttömyysaikani on kulunut aina oikein mukavasti maalla omakotitalossa, jossa aina riittää puuhaa. On eläimiä ja tavanomaisia kotitöitä, ja aina on mahdollista opiskella vaikka olisi jo valmistunut.
Parisuhteessa olevalla on tietysti haasteensa saada aikaa kulutettua työttömänä. Mutta näin sinkkuna pidän todella paljon ekstempore elämästä jossa voin koska tahansa lähteä minne tahansa kysymättä keneltäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene parille työväenopiston kurssille, vielä ehdit mukaan. Joku kädentaitokurssi ja toiseksi vaikka joku uusi kieli.
Onko näitä kursseja muuten amu- tai päiväsaikaan tarjolla? Jos ei, niin pitäisi kyllä saada ohjelmaan! Pitäisi hyvin päivärytmiä yllä, kun etenkin talvella olisi kunnon syy lähteä ulos vieläpä valoisana aikana.
On. Opiskelijoissa kun on niin eläkeläisiä, vuorotyöläisiä kuin työttömiä, niin kursseja on eri aikoihin. Tarkista lähimmän kansalais- tai työväenopiston kurssit, ja hyvin voi mennä jonkun muun kunnan kurssille, jos ei omalta löydy.
Jouduin 50% toukokuussa. Käyn 2 vkoa töissä, 2 vapaalla.
Koko kesän siivosin. Tyhjensin meidän ja vanhempien kodin irtaimistoa. Olin Hietsussa hyvin usein.
Alkusyksyn poimin mustikoita, nyt sieniä ja aloitin iltalukion. Kirjoitan syksyllä ainakin lukion. Voin aloittaa yliopisto-opinnot ensi syksynä, jos vaan saan korotettua arvosanoja.
Ei mitään ongelmaa ajanvietossa. Rahaa menee paljon vähemmän. Bussilippu on voimassa 2 vkoa ja teen paljon ruuat itse .
Ihan opistokohtaista. Tsekkaa oman kotipaikkasi opiston/opistojen ohjelma. Meillä ainakin on.